LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie verlopen maar verborgen gebrek komt aan het licht

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alinda13

garantie verlopen maar verborgen gebrek komt aan het licht

Ongelezen bericht door alinda13 »

Ik heb een paardrijzadel gekocht waar een hard dingetje in zit. Ik heb dit gemeld bij de aankoop.
De winkelmedewerker heeft toen de leverancier/eigenaar gebeld wat dat kan zijn. Volgens de leverancier was het een schoonheidsfoutje.
Mijn garantie was een jaar, en volgens de leverancier zat hier niet eens garantie op omdat het een aanbieding was.
Maar nu ben ik ermee naar een zadelmaker geweest en die zegt dat dat harde dingetje er op wijst dat de zadelboom gebroken is. EN heeft mij ook laten zien het hoe en waarom.
Ik wil nu graag mijn geld terug, maar de leverancier zegt dat dat dingetje er niet op wijst dat het gebroken is. Maar ze hebben er toen niet naar gekeken, alleen telefonisch overlegd.
Ik wil geen tegoedbon of een reparatie, en ook niet een vervangend zadel. Ik wil gewoon mijn geld terug zodat ik voor een ander merk zadel kan sparen.
Hoe zou ik mijn geld terug kunnen krijgen, en wat zijn mijn rechten???
Alvast bedankt

crazyme

Re: garantie verlopen maar verborgen gebrek komt aan het licht

Ongelezen bericht door crazyme »

Tussen de regels door lezend neem ik aan dat het zadel ouder is dan 1 jaar.

Dan wordt het lastig om aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop en dat het mogelijk een fabrieksfout betreft.

Waarschijnlijker is het dat er sprake is van slijtage, wat na een jaar natuurlijk kan gebeuren.

In jouw opstelling zie ik geen bereidheid om het probleem op te lossen, je wil gewoon al je geld terug en de leverancier moet het maar uitzoeken.

Dat is geen constructieve opstelling en ik kan mij de reactie van de leverancier dan ook wel voorstellen.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

alinda13 schreef: Ik wil geen tegoedbon of een reparatie, en ook niet een vervangend zadel. Ik wil gewoon mijn geld terug zodat ik voor een ander merk zadel kan sparen.
Dat het een aanbieding was heeft geen nadelige gevolgen voor de garantie, wel het feit dat u kennelijk een jaar later voor deze (tekortkoming?) alleen u geld terug wil en nergens anders voor open staat is heel onredelijk en zoals crazyme al melde maakt dat de reactie van de leverancier zeker begrijpelijk.De garantie is verstreken, u heeft het zadel een jaar lang gebruikt en denkt het volledige aankoopbedrag terug te krijgen.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

alinda13

Je hebt recht op reparatie als de zadelboom is gebroken. Als dat niet kan of de verkoper wil dat niet, dan heb je recht op geld terug. Schakel zonodig jouw rechtbijstandverzekeraar in (als je die hebt).

Maxiem.

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Of er daadwerkelijk een gebrek is of niet kan ik niet beoordelen. Ik heb geen kennis van zadels.

Wel is het echter zo dat jij niet direct recht op geld terug hebt. De verkopende partij dient in de gelegenheid te worden gesteld het zadel te repareren. Mocht dit niet lukken dan heb je recht op hetzelfde of gelijkwaardig artikel. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan pas komt recht op geld terug.

Aangezien je een jaar gebruikt heb gemaakt van het zadel is het sowieso niet realistisch om het gehelde aankoopbedrag terug te ontvangen.

De belangrijkste discussie op dit moment is dus of het zadel daadwerkelijk defect is of niet. Als je er met d everkoper niet uitkomt, kun je direct contact opnemen met de leverancier(=maker van het zadel). Leg je probleem aan hun uit en wacht hun reactie af. Ik heb hier goede ervaringen mee.

trebelski

alinda13 schreef: Ik wil geen tegoedbon of een reparatie, en ook niet een vervangend zadel. Ik wil gewoon mijn geld terug zodat ik voor een ander merk zadel kan sparen.
Wel even juist blijven lezen MAXIEM, dat wil zijzelf niet.

MAXIEM

trebelski

Wat zij zelf wil ten deze, is helemaal niet relevant. Waar zij in deze situatie recht op heeft staat in het BW7 en dat geef ik aan in mijn vorige post. Niet meer, maar ook niet minder.

Maxiem.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ook als dit pas formeel na 1 jaar word gemeld?

Een zadel is een gebruiksvoorwerp..

Dan zal een fabrikant het erop gooien dat de schade door gebruik is ontstaan..
Als TS van te voren niet al een en ander gemeld heeft op aantoonbare wijze (schriftelijk dus) zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet gaan lukken.

Ik had trouwens bij constateren van het harde dingetje het zadel al geweigerd.. maar ja.. gedane zaken ...

trebelski

MAXIEM schreef:trebelski

Wat zij zelf wil ten deze, is helemaal niet relevant. Waar zij in deze situatie recht op heeft staat in het BW7

Wat wel of niet relevant is bepaal jij of ik niet. Wat wel relevant lijkt is de houding van TS die zo te lezen haar zinnen heeft gezet op het volledige aankoopbedrag terug en die daarbij vrolijk voorbij gaat aan het (wettelijk) recht van de verkoper om eerst de zaak te repareren. Als TS hem die kans niet geeft helpt BW7 ook niet hoor. :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

alinda13 schreef:Hoe zou ik mijn geld terug kunnen krijgen, en wat zijn mijn rechten???
Wat kun je bewijzen? Heb je destijds schriftelijk geklaagd? Heb je van de zadelmaker een schriftelijke verklaring?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Vraag me af of je dit wel onder een verborgen gebrek kunt plaatsen. Er was ten tijde van de aankoop al iets (wat precies was toen onbekend) aan de hand met het zadel.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Emmy75 schreef:Vraag me af of je dit wel onder een verborgen gebrek kunt plaatsen. Er was ten tijde van de aankoop al iets (wat precies was toen onbekend) aan de hand met het zadel.
BINGO!
TS voelde bij aankoop dat 'dingetje' al en heeft het zadel toch gekocht.
Pas na de garantietermijn wordt er geklaagd, niet nadat er problemen waren, maar enkel gebaseerd op de mening van een ander.
TS is geen eens voornemens om de verkoper de kans te geven om de zaak op te lossen d.m.v. reparatie (mocht dit überhaupt gebeuren, de garantie is verlopen) maar eist haar geld terug.
TS: u heeft echt helemaal nergens 'recht' op en krijgt zeker weten uw geld niet terug.
U wist dat het zadel misschien niet 100% in orde was, maar kocht het toch.
Dan gaat u buiten de garantie klagen dat er misschien iets mis is, want het staat niet vast dat er iets mis is.
En dan wilt u uw geld terug?
Naar mijn mening kun u het schudden.
Voortaan dus niets kopen als u er niet 100% zeker van bent dat het een goed product is.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ik weet niet waar jullie lezen dat dit zadel een jaar of meer oud is... :?:

VioletPrue

Leo The Emperor schreef:ik weet niet waar jullie lezen dat dit zadel een jaar of meer oud is... :?:
In de titel staat 'garantie verlopen' en in de post van TS staat dat de garantie een jaar was.
Als die verlopen is, is het zadel dus meer dan een jaar oud. :wink:

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

VioletPrue schreef:
Leo The Emperor schreef:ik weet niet waar jullie lezen dat dit zadel een jaar of meer oud is... :?:
In de titel staat 'garantie verlopen' en in de post van TS staat dat de garantie een jaar was.
Nee er staat
alinda13 schreef: en volgens de leverancier zat hier niet eens garantie op omdat het een aanbieding was.
Dus helemaal geen garantie .
Maar de topic titel is;

garantie verlopen maar verborgen gebrek komt aan het licht.

Dus!!!!
er was geen garantie op,en de garantie is verlopen??
Een verborgen gebrek dat niet verborgen was,was bekend.En toch het zadel kopen.
Laatst gewijzigd door snepke op 17 jul 2011 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil gewoon mijn geld terug zodat ik voor een ander merk zadel kan sparen.
Hier zit het probleem, het zadel bevalt op een of andere manier niet. Heeft niks met dat harde dingetje te maken. Maar het merk en model zijn achteraf niet naar de zin, en dan mag de handelaar de verkeerde keuze voor TS op lossen door een zadel dat door gebruik onverkoopbaar is geworden, voor de volle mep terug te nemen.

Sommigen hebben echt wel oogkleppen op. En dan heb ik het niet over het paard. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door witte angora op 17 jul 2011 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

@

Op elk produkt dat een consument koopt in dit land, zit wettelijke "garantie". En die wettelijke bescherming houdt in, dat als er bijvoorbeeld sprake is van een interne breuk (een produktfout), de verkoper het produkt moet repareren, danwel vervangen, danwel de aankoopsom moet retourneren. Wel is even belangrijk, dat er sprake kan zijn van een zekere afschrijving. Daar valt dan over te onderhandelen tussen koper en verkoper.

Maxiem.

VioletPrue

snepke schreef:
VioletPrue schreef:
Nee er staat
alinda13 schreef: en volgens de leverancier zat hier niet eens garantie op omdat het een aanbieding was.
Dus helemaal geen garantie .
Maar de topic titel is;

garantie verlopen maar verborgen gebrek komt aan het licht.

Dus!!!!
er was geen garantie op,en de garantie is verlopen??
Een verborgen gebrek dat niet verborgen was,was bekend.En toch het zadel kopen.
Even beter kijken, er staat:
alinda13 schreef:Mijn garantie was een jaar, en volgens de leverancier zat hier niet eens garantie op omdat het een aanbieding was.
Leverancier zegt dat er geen garantie op zit, maar van winkelier krijgt ze een jaar garantie.
Ten minste, dat maak ik hieruit op.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Een beetje vreemd verhaal,ze wist dat er iets aan mankeerde,toch kopen en na de garantietijd gaan klagen.Dan wil ze geld terug.

Als ze bij aankoop al wist dat er iets aan mankeerde,koop je het toch niet,dan koop je toch een ander zadel ,waar niets aan mankeert.

Ik vind dit een "eigen schuld,dikke bult" verhaal.
Je doet het zo toch zelf.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Op elk produkt dat een consument koopt in dit land, zit wettelijke "garantie". En die wettelijke bescherming houdt in, dat als er bijvoorbeeld sprake is van een interne breuk (een produktfout), de verkoper het produkt moet repareren, danwel vervangen, danwel de aankoopsom moet retourneren. Wel is even belangrijk, dat er sprake kan zijn van een zekere afschrijving. Daar valt dan over te onderhandelen tussen koper en verkoper.

kan best wel zijn , maar TS wist van het gebrek, dus ben het met snepke eens, eigen schuld.

Gesloten