LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie zonder bon

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Volimtez

Garantie zonder bon

Ongelezen bericht door Volimtez »

Hallo,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden bij de kijkshop een philips mp3 speler gekocht. En dit valt nog binnen de garantie. Ik ben de bon echter kwijt. Wel heb ik mijn bankafschrift met daarop de afschrijving gevonden. Is dit wettelijk ook voldoende om garantie te krijgen? Of heb je altijd de bon nodig?

En wat als je een product gewonnen of gekregen heb, en dus ook geen bon hebt, heb je dan ook geen recht op garantie?

Vriendelijke groeten,

Volimtez.

Captain Pervert

Re: Garantie zonder bon

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Een afschrift is geen aankoopbewijs. Het bedrag kan ook besteed zijn aan een bloempot.

De winkelier repareert of vervangt gedurende de garantieperiode kostenloos jouw aankoop. De ENIGE tegenprestatie die gevraagd wordt, is dat jij een kassabonnetje bewaart zodat men kan nagaan hoe oud de speler is. Op het moment dat jij je bonnetje weggooit of kwijtraakt kies je ervoor om geen garantie te hebben, en de gevolgen zal je nu moeten dragen.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ben ik geheel met je eens Captain, zo simpel is het. Bewaar de bon en krijg de garantie, zonder bon geen garantie.
k heb iets meer dan een jaar geleden bij de kijkshop een philips mp3 speler gekocht
Iets meer dan een jaar geleden? De meeste garanties gelden maar 1 jaar, dus daar ben je waarschijnlijk al over heen.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Is dit wettelijk ook voldoende om garantie te krijgen? Of heb je altijd de bon nodig?
Dag volimtez,

Hier spreekt de nieuwe consumentenwet van 1-5-2003 zich niet over uit. De winkelier mag hieromtrent dus zélf de regels stellen. Sommigen doen hierover niet zo moeilijk, anderen stellen als eis dat je de aankoopbon moet kunnen tonen. Even kontakt opnemen met de betreffende verkoper en vragen naar het beleid dienaangaande. Vragen staat immers vrij.

Sukses en met vriendelijke groet, Maxiem.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Is dit wettelijk ook voldoende om garantie te krijgen? Of heb je altijd de bon nodig?
Strikt genomen: nee. Het enige dat het afschrift zegt is dat je een betaling hebt gedaan. Niet gezegd is dat je daarmee de nieuwe eigenaar bent van het produkt (dat wil zeggen: degene die de koopovereenkomst heeft gesloten). Uiteraard ligt het voor de hand dat degene die betaalt ook de nieuwe eigenaar is, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Wat betreft goederen die gewonnen of gekregen zijn: alleen de koper kan aanspraak op conformiteit van het product doen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Om in aanmerking te komen voor garantie moet je aannemelijk kunnen maken dat jij dat product daar gekocht hebt. Het consumentenrecht regeld dat de verkoper in de algemene voorwaarden geen bewijslast mag uitsluiten of beperken. (BW6:236 lid k) Zonder de bon wordt dat wel een stuk moeilijker. Met het afschrift kom je een eind. Je moet die alleen nog wel verbinden met het product.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Met een afschrift van de bank heb je geen recht op garantie.
Immers moet op de garantiebewijs het adres en de naam van de garantieverstrekker staan.
artikel 6a lid 2 van wetboek 6:
In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
Het garantiebewijs is ook nodig om garantie te kunnen claimen bij de fabrikant.

Dus simpel gezegd:
Geen garantiebewijs, geen recht op garantie.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Als u de posting van maxiem nog eens goed leest,is er meer mogelijk als er door anderen wordt gemeld.

En hier sluit ik mij bij aan

ikbenik

Sterker nog:

Als een klant bij mij komt met de melding dat hij z'n bon kwijt is, dan zal ik het voor hem op nieuw uitprinten.
Dus wat dat betreft ben ik heel soepel.

Ik kijk dan ook gelijk in het systeem of een klant recht heeft op garantie.
En dan bedoel ik met de serienummers.
Van alle producten met een serienummer, vermeld ik deze serienummers altijd op de factuur.
Puur om oplichting met bijvoorbeeld harde schijven door de klant uit te sluiten.
Dit gebeurd veel vaker dan je denkt.
Doordat ik altijd de serienummers op de factuur vermeldt, heb ik nog geen last gehad van oplichting hierdoor.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik heb hier ooit eens gelezen dat je, om te bewijzen dat je het product hebt gekocht, puur maar dan ook heel puur juridisch bekeken (praktisch is het niet), ook een getuige kan meenemen die kan zeggen: ja, jij hebt op die en die dag dat en dat ding hier gekocht.

:lol:

Ja, zulke idiote mogelijkheden worden hier regelmatig aangedragen in de veronderstelling dat iemand het echt gaat proberen. ;)

ikbenik

Ik heb hier ooit eens gelezen dat je, om te bewijzen dat je het product hebt gekocht, puur maar dan ook heel puur juridisch bekeken (praktisch is het niet), ook een getuige kan meenemen die kan zeggen: ja, jij hebt op die en die dag dat en dat ding hier gekocht.

Ik zal dat ook nooit accepteren.

mr T.

Het gaat om het kunnen bewijzen van het bestaan van de koopovereenkomst. In beginsel is een dergelijke overeenkomst vormvrij. Dit betekent dat je wellicht op deze manier (theoretisch) het bestaan van een overeenkomst kunt bewijzen.

ikbenik

Je hebt het mis.

De wetgever stelt als eis dat de garantieovereenkomst op een duurzame gegevensdrager hoort te staan.

En een persoon is nu eenmaal geen duurzame gegevensdrager.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mr T heeft (in de kern) gelijk, want een overeenkomst is iets anders dan een garantie bewijs. Een getuigen is natuurlijk wel bewijs, maar ik denk niet dat het voldoende zou zijn om het bestaan van een overeenkomst aan te tonen. Als je dit in combinatie met een bank afschrift doet wat ook nog eens een overeenkomend bedrag heeft sta je m.i. wel heel sterk.

Art 6a lid 2 BW7 steld de voorwaarden waar een garantiebewijs aan moet voldoen. Daaruit mag niet worden geconcludeerd dat de koper deze rechten niet toekomen wanneer deze het garantiebewijs heeft verloren. Dit zou ook zeer onredelijk zijn als wel bewezen wordt acht dat de koper heeft bewezen een overeenkomst te hebben waaruit deze rechten volgen.

Art 6a lid 3 BW7 steld dat de verkoper het garantiebewijs op het verlangen van de koper moet verstrekken. Wanneer de koper het garantiebewijs heeft verloren ontstaat dit verlangen.
Van alle producten met een serienummer, vermeld ik deze serienummers altijd op de factuur. Puur om oplichting met bijvoorbeeld harde schijven door de klant uit te sluiten.
Ik zou het als klant ook heel prettig vinden, omdat dit oplichting door de winkelier ook uit sluit. Het geeft mij aan dat de winkelier beoogt eerlijk te zijn.

mr T.

De wetgever stelt als eis dat de garantieovereenkomst op een duurzame gegevensdrager hoort te staan.

En een persoon is nu eenmaal geen duurzame gegevensdrager.
Ik heb het niet mis. De opmerking betrof namelijk het bestaan van de koopovereenkomst en niet welke garantievoorwaarden er van toepassing zijn. Het enkel feit dat garantievoorwaarden zijn verstrekt betekent daarnaast niet dat er een koopovereenkomst bestaat. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand die garantie claimt de feitelijke koper niet is.

ikbenik

Bij mij is het aankoopfactuur tevens het garantiebewijs.
Naast mijn bedrijfsnaam en gegevens staan er ook de persoonlijke gegevens van de klant op.
Met eventueel de serienummers.

Dus iemand kan wel beweren dat hij of zij bij mij iets gekocht heeft en garantie claimt, maar dan moet hij of zij dat wel kunnen bewijzen.
Als de klant de bon kwijt is, dan wil ik die wel extra afdrukken.
Maar als er niets in het systeem staat, dan heeft de klant een probleem.

odo

Ongelezen bericht door odo »

Garantieverlenen aan klanten die bon kwijt zijn is mooie service. Vraag me af of je dat klaarspeelt bij Mediamarkt.

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Een heel ander puntje betreffende de aankoopbon.

Wat nu als je met een bon komt die geheel verbleekt is?
Veel kassa's hebben een soort thermisch papier wat vrij snel helemaal verbleekt.
De bonnen van b.v. Praxis en Gamma hebben dit, op sommige artikelen (zoals thermostaatkranen) zit 5 jaar garantie, maar de bon haalt dit nooit.
Ik maak dus altijd kopieen van alle aankoopbonnen en niet het origineel op de kopie, die is A4 formaat en raak je ook niet zo snel kwijt!
Misschien een tip voor een volgende keer. :wink:

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

IKEA geeft deze tip bijvoorbeeld ook in hun catalogus :) Zij geven ook de tip om bij dingen als meubels de bon op een onzichtbare plek op het product te plakken, zodat je hem niet kwijtraakt

Gesloten