| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Generic XOR Scooter
-
jhkrabshuis
Generic XOR Scooter
Ik heb de Generic XOR scooter begin mei 2009 naar Perry Moters in Haarlem gebracht voor reparatie van de rem voor. Er blijkt een rempomp defect te zijn. Nu bijna 3 maanden later nog geen pomp!! Volgens Perry niet op voorraad bij de importeur, Bouman. Heeft iemand ook dit soort problemen ondervonden met parts voor Generic scooters? Ik heb inmiddels ook naar Bouman een bericht verzonden met mijn klacht. Indien meer mensen deze klachten hebben hoor ik dat graag. 
Re: Generic XOR Scooter
Tja, als de reparateur het onderdeel niet op voorraad heeft en de importeur ook niet, dan kun je de reparateur niet dwingen om de reparatie uit te voeren.
In dergelijke gevallen is de reparateur ook afhankelijk van zijn voorschakels.
Het enige wat je kunt doen is helaas afwachten wanneer het onderdeel bij de reparateur binnenkomt.
De importeur is ook weer afhankelijk van de fabrikant. En als Generic scooters geen onderdelen levert, wordt het wel heel lastig.
Daarnaast (ter informatie):
Veel fabrikanten wachten met het fabriceren van spareparts als er een grotere partij wordt gevraagd. Voor een paar stuks worden de fabricagelijnen echt niet opgestart.
Het vervelende hiervan is wel dat de consument wel heel lang moet wachten als er niet zoveel vraag is naar de onderdelen.
In dergelijke gevallen is de reparateur ook afhankelijk van zijn voorschakels.
Het enige wat je kunt doen is helaas afwachten wanneer het onderdeel bij de reparateur binnenkomt.
De importeur is ook weer afhankelijk van de fabrikant. En als Generic scooters geen onderdelen levert, wordt het wel heel lastig.
Daarnaast (ter informatie):
Veel fabrikanten wachten met het fabriceren van spareparts als er een grotere partij wordt gevraagd. Voor een paar stuks worden de fabricagelijnen echt niet opgestart.
Het vervelende hiervan is wel dat de consument wel heel lang moet wachten als er niet zoveel vraag is naar de onderdelen.
Wat een gel*l, jij zou ook niet happy zijn als je zolang moest wachten.
Daarbij moet het probleem binnen redelijke termijn opgelost worden en 3 maanden is echt niet redelijk. Ongeacht de reden.
Daarbij moet het probleem binnen redelijke termijn opgelost worden en 3 maanden is echt niet redelijk. Ongeacht de reden.
Tuurlijk zou ik ook niet blij zijn.Wat een gel*l, jij zou ook niet happy zijn als je zolang moest wachten.
Ik heb zelf ooit eens 4 maanden moeten wachten op een onderdeel.
Als de fabrikant het onderdeel niet levert en het onderdeel nergens anders te verkrijgen is heb je geen keuze.Daarbij moet het probleem binnen redelijke termijn opgelost worden en 3 maanden is echt niet redelijk. Ongeacht de reden.
In de garantieperiode heeft de consument keuze tussen wachten of het geld terug.
Als het een normale reparatie is en normale slijtage, dan heb je ook 2 keuzes: wachten of een ander product kopen.
Het vervelende in dit soort zaken is dat de monteur of reparateur niet gedwongen kan worden tot reparatie overgaan als het onderdeel niet leverbaar is.
Dit is niet nationaal op te lossen, dit omdat de fabrikanten over de gehele wereld zitten.
Wil je dit probleem aanpakken, dan moet je dit wereldwijd aanpakken.
Juridisch is het lastig, omdat voor zover ik het weet alleen de winkelier verplicht is om gedurende de gemiddelde levensduur verplicht is om het probleem binnen een redelijke termijn en alleen als het product non-conform is.
Als het product wel conform is en als de reparatie een normale slijtagereparatie is, dan gelden die regels niet. (maar ik kan het ook mis hebben.)
Echter is het zeer lastig om de importeur of fabrikant juridisch te gaan verplichten om het onderdeel te leveren, waardoor de reparateur of winkelier het product kan gaan repareren.
De winkelier kan niet juridisch verplicht worden om tot reparatie over te gaan als het onderdeel niet leverbaar is of dat de levertijd zeer lang duurt.
De winkelier kan dan alleen overgaan tot vervanging van het gehele product of geld terug.
Nog een opmerking:
De lange levertijden van onderdelen is in de schakels voor de winkelier vaak regel dan uitzondering, waarbij levertijden van enkele maanden vaak voorkomt.
Tuurlijk wil je de reparatietermijnen zo kort mogelijk houden en als dat niet mogelijk is, toch een oplossing ervoor zoeken.
Wat dat betreft heeft de consument wel een bevoorrechte positie ten opzichte van de zakelijke gebruiker.
Als hier een overeenkomst gesloten is tot reparatie (en het product is niet non-conform) dan kan de TS het alleen nog gooien op het feit dat de reperateur ene wanprestatie heeft geleverd. In dat geval moet de TS eerst een ingebrekenstelling sturen voordat de overeenkomst ontbonden kan worden. (boek 6)
Hiermee wordt dus niet de fabrikanten verplicht om de onderdelen te leveren.Als hier een overeenkomst gesloten is tot reparatie (en het product is niet non-conform) dan kan de TS het alleen nog gooien op het feit dat de reperateur ene wanprestatie heeft geleverd. In dat geval moet de TS eerst een ingebrekenstelling sturen voordat de overeenkomst ontbonden kan worden. (boek 6)
Dat is onder de monteurs en winkeliers wel een zeer grote ergenissen: geen onderdelen te krijgen.
De vraag is ook hoe oud dat een product is. Na een bepaalde tijd worden er geen onderdelen meer voor gemaakt en kan de winkelier of monteur geen onderdelen meer bestellen.
Wat dan vaak overblijft is de tweedehands markt.
Bij normale slijtage is dat niet van toepassing. Dan zou de TS moeten bewijzen dat het een abnormale slijtage is en dat de slijtage voor dat merk en voor dat type normaal gesproken niet op zou mogen treden.kan de TS het alleen nog gooien op het feit dat de reperateur ene wanprestatie heeft geleverd.
Nu denk je aan non-conformiteit. Wanprestatie is het te kort schieten in de nakoming van een verbintenis. Non-conformiteit heeft enkel betrekking op een overeenkomst waarbij een product is verkocht. Wanprestatie heeft betrekking op alle overeenkomsten. Ik heb er best begrip voor dat onderdelen op een gegeven moment niet meer te bestellen zijn, maar is geen excuus.
Als blijkt dat de reparateur niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan moet de overeenkomst worden ontbonden en het product terug geven worden. Anders lijkt dat verdacht veel op het misdrijf verduistering. De wettelijke route is daarvoor wanprestatie -> ingebrekkenstelling -> verzuim (o.a. is dan mogelijk ontbinding). (Als een ingebrekkenstelling zinloos is treed verzuim direct in.)
Als blijkt dat de reparateur niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan moet de overeenkomst worden ontbonden en het product terug geven worden. Anders lijkt dat verdacht veel op het misdrijf verduistering. De wettelijke route is daarvoor wanprestatie -> ingebrekkenstelling -> verzuim (o.a. is dan mogelijk ontbinding). (Als een ingebrekkenstelling zinloos is treed verzuim direct in.)
-
stofzuigertje
De Importeurs van andere merken Motorfietsen slopen soms een voor dit soort gevallen.
Dan is alles leverbaar!
Soms nog goedkoper ook dan los bestellen gezien de kosten van elk onderdeel.....
Dus vraag om sloop of ruil deze in tegen beter merk als Kymco die wel alles kan leveren!
Ook Uw dealer kan toch een show model even lenen?
Dan is het zijn probleem dat hij dit matige merk wil verkopen!
gezien eerdere berichten over dit merk die U onder Zoeken kunt vinden.... en dat zijn geen leuke verhalen....
Dan is alles leverbaar!
Soms nog goedkoper ook dan los bestellen gezien de kosten van elk onderdeel.....
Dus vraag om sloop of ruil deze in tegen beter merk als Kymco die wel alles kan leveren!
Ook Uw dealer kan toch een show model even lenen?
Dan is het zijn probleem dat hij dit matige merk wil verkopen!
gezien eerdere berichten over dit merk die U onder Zoeken kunt vinden.... en dat zijn geen leuke verhalen....
Ik moet weer eens mijn excuus aanbieden, m.n. aan BBCS. Ik heb weer eens niet goed gelezen. Ik dacht gelezen te hebben dat de scooter begin mei gekocht was en dus net nieuw. Maar dat staat er niet en dat maakt het een compleet ander verhaal. Ik kan mij aansluiten bij Alfa.
Geaccepteerd Ouwe aap.
Over wanprestatie ben ik het niet helemaal mee eens.
Zowiezo vind ik de beschuldiging van wanprestatie tegenover de winkelier in dit soort gevallen onjuist.
De enige die dan een wanprestatie levert is de fabrikant, niet de verkopende partij.
Hoe je het ook bekijkt, de consument is er dan wel de dupe van.
Als monteur zijnde kom ik het ook vaak tegen dat onderdelen niet meer leverbaar zijn of zeer slecht leverbaar zijn.
Kijk je naar het consumentenrecht, dan is er met die regelgeving niet mogelijk om de fabrikanten te verplichten tot levering van de onderdelen.
Waar het mij om gaat:
Niet om de winkelier vrij te spreken, maar wel dat het op een zeer eenvoudige manier moet zijn waardoor het mogelijk is om de fabrikanten te dwingen om langer de onderdelen beschikbaar te stellen en dat de gevraagde onderdelen onder dwang gefabriceerd moet kunnen worden, waardoor de reparatietermijnen praktisch omlaag gebracht kunnen worden.
Met het gevolg dat:
- door deze maatregel de wanprestatie verschoven wordt van de fabrikant naar de winkelier
- de consument niet meer maanden hoeft te wachten voordat het onderdeel bij de monteur binnenkomt.
- veel reparaties gewoon uitgevoerd kunnen worden en dat daardoor in veel gevallen de koop niet ongedaan gemaakt hoeft te worden.
De regelgeving is wat dit soort zaken een beetje tegenstrijdig:
- aan de ene kant is de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht om het probleem op te lossen (ook normale slijtage.)
- aan de andere kant vallen de verantwoordelijkheid van de normale slijtage niet onder de verkopende partij, maar onder de kopende partij. De kopende partij dient dan ook volledig voor alle kosten zelf op te draaien, ook in de gemiddelde levensduur.
Over wanprestatie ben ik het niet helemaal mee eens.
Zowiezo vind ik de beschuldiging van wanprestatie tegenover de winkelier in dit soort gevallen onjuist.
De enige die dan een wanprestatie levert is de fabrikant, niet de verkopende partij.
Hoe je het ook bekijkt, de consument is er dan wel de dupe van.
Als monteur zijnde kom ik het ook vaak tegen dat onderdelen niet meer leverbaar zijn of zeer slecht leverbaar zijn.
Kijk je naar het consumentenrecht, dan is er met die regelgeving niet mogelijk om de fabrikanten te verplichten tot levering van de onderdelen.
Waar het mij om gaat:
Niet om de winkelier vrij te spreken, maar wel dat het op een zeer eenvoudige manier moet zijn waardoor het mogelijk is om de fabrikanten te dwingen om langer de onderdelen beschikbaar te stellen en dat de gevraagde onderdelen onder dwang gefabriceerd moet kunnen worden, waardoor de reparatietermijnen praktisch omlaag gebracht kunnen worden.
Met het gevolg dat:
- door deze maatregel de wanprestatie verschoven wordt van de fabrikant naar de winkelier
- de consument niet meer maanden hoeft te wachten voordat het onderdeel bij de monteur binnenkomt.
- veel reparaties gewoon uitgevoerd kunnen worden en dat daardoor in veel gevallen de koop niet ongedaan gemaakt hoeft te worden.
De regelgeving is wat dit soort zaken een beetje tegenstrijdig:
- aan de ene kant is de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht om het probleem op te lossen (ook normale slijtage.)
- aan de andere kant vallen de verantwoordelijkheid van de normale slijtage niet onder de verkopende partij, maar onder de kopende partij. De kopende partij dient dan ook volledig voor alle kosten zelf op te draaien, ook in de gemiddelde levensduur.
Correct. Maar als die producten niet voor handen is, wordt zelfs dat heel lastig.De Importeurs van andere merken Motorfietsen slopen soms een voor dit soort gevallen.
Dan is alles leverbaar!
Bij een normale reparatieopdracht zijn die regels zowiezo niet van toepassing.Als blijkt dat de reparateur niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan moet de overeenkomst worden ontbonden en het product terug geven worden.
Echter zijn de problemen waaraan de TS tegenaan loopt vaak buiten de gemiddelde levensduur.
Wat heeft bovenstaande met dit topic te maken 
TheLD wil ons er op wijzen dat een (snor)brommer of scooter een zeer hoge vervuilende uitstoot heeft,
Rijdt maar eens achter een brommer met de auto, je wilt er terecht zo snel mogelijk omheen wanneer het een 2 takt betreft, de vuiligheid die zo'n brommer uitstoot is zeer hoog,
Deze motor hadden ze al meer dan 20 jaar terug al moeten verbieden!, er zijn prima alternatieven, zoals Yamaha dit laat zien met de Giggle,
Het uiterlijk van deze brommer ben ik niet zo gecharmeerd, echter er ligt een bloed mooi motorblokje onder in!, die lekker zuinig is, en een zeer schone uitstoot heeft,
in principe heeft TheLD gelijk, maar echt schone alternatieven voor de brommer/scooter zijn er nog niet echt te vinden,
Wel krijgt de electrische snorfiets meer aandacht, en zelfs de electrische scooter rijdt al rond, het is allemaal leuk maar een echt alternatief is er nog niet voor de scooter die op benzine rijdt,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Rijdt maar eens achter een brommer met de auto, je wilt er terecht zo snel mogelijk omheen wanneer het een 2 takt betreft, de vuiligheid die zo'n brommer uitstoot is zeer hoog,
Deze motor hadden ze al meer dan 20 jaar terug al moeten verbieden!, er zijn prima alternatieven, zoals Yamaha dit laat zien met de Giggle,
Het uiterlijk van deze brommer ben ik niet zo gecharmeerd, echter er ligt een bloed mooi motorblokje onder in!, die lekker zuinig is, en een zeer schone uitstoot heeft,
in principe heeft TheLD gelijk, maar echt schone alternatieven voor de brommer/scooter zijn er nog niet echt te vinden,
Wel krijgt de electrische snorfiets meer aandacht, en zelfs de electrische scooter rijdt al rond, het is allemaal leuk maar een echt alternatief is er nog niet voor de scooter die op benzine rijdt,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Beste J.H. Krabshuis,
je had gevraagd of iemand anders ook een probleem heeft gehad met zijn scooter bij Perry.
Ik heb dus ook zo iets dergelijks gehad of misschien nog wel erger, want mijn scooter staat al 6 maanden bij Perry.
Ik heb mijn scooter dus 6 maanden geleden naar Perry gebracht omdat mijn scooter kapot was.
En ik ben daar laatst langs geweest en het blijkt dat de scooter het nog steeds niet doet.
Sterker nog, de hele linker kant van de scooter ligt er af.
Maar ze eisen wel dat ik € 165.- euro aan hun betaal.
Ik heb nu dus aangifte gedaan bij de politie voor oplichterij.
Ik ben ook van plan om een civiele zaak tegen Perry aan te spannen.
Ik heb met mijn advocaat gesproken, maar ik ben nu dus op zoek naar een paar mensen die dus ook in een soort gelijke situatie terecht zijn gekomen met Perry.
Als er meerdere mensen zijn die een civiele zaak aanspannen is de kans heel groot dat we die zaak winnen.
En kunnen we er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat Perry een schade vergoeding zal betalen aan ons.
Ik zou graag het hele verhaal horen van jou incident met Perry.
Je kan me mailen([email protected]) of bellen (023-8801927).
vriendelijke groet,
Grazyna
je had gevraagd of iemand anders ook een probleem heeft gehad met zijn scooter bij Perry.
Ik heb dus ook zo iets dergelijks gehad of misschien nog wel erger, want mijn scooter staat al 6 maanden bij Perry.
Ik heb mijn scooter dus 6 maanden geleden naar Perry gebracht omdat mijn scooter kapot was.
En ik ben daar laatst langs geweest en het blijkt dat de scooter het nog steeds niet doet.
Sterker nog, de hele linker kant van de scooter ligt er af.
Maar ze eisen wel dat ik € 165.- euro aan hun betaal.
Ik heb nu dus aangifte gedaan bij de politie voor oplichterij.
Ik ben ook van plan om een civiele zaak tegen Perry aan te spannen.
Ik heb met mijn advocaat gesproken, maar ik ben nu dus op zoek naar een paar mensen die dus ook in een soort gelijke situatie terecht zijn gekomen met Perry.
Als er meerdere mensen zijn die een civiele zaak aanspannen is de kans heel groot dat we die zaak winnen.
En kunnen we er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat Perry een schade vergoeding zal betalen aan ons.
Ik zou graag het hele verhaal horen van jou incident met Perry.
Je kan me mailen([email protected]) of bellen (023-8801927).
vriendelijke groet,
Grazyna