LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grensoverschrijdende garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Getuige

Grensoverschrijdende garantie

Ongelezen bericht door Getuige »

Hallo Allemaal,
ik woon in Frankrijk en kocht een half jaar geleden in Nederland een Duits electrisch werktuig. Het apparaat ging stuk. Verdachte rookontwikkeling.
De Nederlandse leverancier, die ik hierover berichtte, meldde mij dat ik het apparaat (voor eigen rekening en risico) naar het door de Duitse fabrikant ge-autoriseerde reparatiebedrijf in Frankrijk kon zenden. Da's mooi, dacht ik.
De Duitse fabrikant, die ik had benaderd over garantie van twee van hun andere defecte producten die ik in Frankrijk had gekocht en gevraagd of ik die twee producten ook en tegelijkertijd naar dat door hun ge-autoriseerde Franse reparatiebedrijf kon zenden omdat dat veel vrachtkosten zou sparen, was onverbiddelijk. Ik moest de in Nederland gekochte machine naar de Nederlands leverancier sturen. Zelfs naar het Duitse bedrijf opsturen zou de garantie doen vervallen.
Volgens mij is er hierover in Europa iets geregeld. Maar wat kan ik niet meer terugvinden.
Immers, als ik mijn in Nederland gekochte SEAT binnen een jaar in Frankrijk aanbied voor een garantiekwestie zegt de Franse garage niet dat ik de auto in Nederland moet aanbieden. Hij begint eraan en regelt 'het' met SEAT.
Wie heeft er een idee, waarvoor alvast mijn hartelijke dank.
Groetjes,
Getuige

ArneLH
Contacteer:

Re: Grensoverschrijdende garantie

Ongelezen bericht door ArneLH »

Getuige schreef:Volgens mij is er hierover in Europa iets geregeld. Maar wat kan ik niet meer terugvinden.
Als het gaat om non-conformiteit of contractuele garantie heb je te maken met een verbintenis uit overeenkomst. Als er bij de overeenkomst geen rechtskeuze is gemaakt, is op grond van art. 4 lid 1 onder a van Verordening (EG) 593/2008 ('Rome I') bij verkoop van roerende zaken op die verbintenissen het recht van het land waar de verkoper zijn gewone verblijfplaats heeft van toepassing. Daar zijn echter uitzonderingen op en om een duidelijk antwoord op jouw vragen te kunnen geven is het van belang om te weten of het om een consumentenkoop gaat, of de verkoper zich (ook) richt op Frankrijk en of je aanspraak wilt maken op contractuele garantie of rechten bij non-conformiteit ('wettelijke garantie').

Getuige

ArneLH schreef:
Getuige schreef: ...en om een duidelijk antwoord op jouw vragen te kunnen geven is het van belang om te weten of het om een consumentenkoop gaat (1), of de verkoper zich (ook) richt op Frankrijk (2) en of je aanspraak wilt maken op contractuele garantie (3) of rechten bij non-conformiteit ('wettelijke garantie') (4).
Hallo ArneLH,
bedankt voor uw snelle reactie.
(1) Het betreft een consumentenkoop. De Duitse fabrikant van modelbouwersgereedschappen en werktuigen (o.a. draai-, frees-, schaaf- en vandiktebanken almede boor- en slijpmachines) heeft een internationaal netwerk.
(2) Ik heb zowel in Frankrijk als in Nederland machines gekocht.
(3) Omdat één machine het na een half jaar al begaf, wil ik aanspraak maken op (contractuele) garantie.
(4) De term « non-conformiteit » zegt me helaas niets.
Ik zoek dus een (wettelijke) mogelijkheid om mijn defecte machine naar hun Franse service-center te sturen. "Volgens EU-wet/richtlijn n°... ben ik vrij....", althans woorden van gelijke strekking.
Voor uw bijdrage dank ik u bij voorbaat hartelijk.
Met vriendelijke groet,
Getuige

ArneLH
Contacteer:

Als (consument)koper heb je recht op aflevering van een product dat aan de overeenkomst voldoet, dwz. overeenkomstconform is (art. 7:17 en 18 BW). Het gaat zowel om kenmerken die expliciet zijn overeengekomen als eigenschappen die logischerwijs te verwachten zijn. Voldoet het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan is er sprake van 'non-conformiteit'. Openbaart een gebrek zich bij een consumentenkoop binnen 6 maanden na aflevering (wanneer je het product in je handen kunt hebben), dan geldt er een bewijsvermoeden dat ook bij aflevering dit gebrek al (verborgen) aanwezig was (art. 7:18 lid 2 BW). De consumentkoper kan dan bij de verkoper, dus niet de fabrikant, aanspraak maken op kostenloze vervanging, reparatie of aflevering van het ontbrekende, naar eigen keuze (art. 7:21 BW). De non-conformiteit moet wél 'binnen bekwame tijd' aan de verkoper medegedeeld worden, binnen 2 maanden voldoet daar in ieder geval aan (art. 7:23 BW). Hier heeft de verkoper dus al direct onjuist geinformeerd, door je het zelf te laten verzenden voor eigen risico en kosten.

Met betrekking tot de contractuele garantie is weinig te zeggen, want partijen zijn in principe vrij om daar zelf invulling aan te geven.

Getuige

ArneLH schreef: Hier heeft de verkoper dus al direct onjuist geïnformeerd, door je het zelf te laten verzenden voor eigen risico en kosten. (1)
Met betrekking tot de contractuele garantie is weinig te zeggen, want partijen zijn in principe vrij om daar zelf invulling aan te geven.(2)
Hallo ArneLH,
nogmaals bedankt voor uw snelle reactie. Dat het weekend was deerde u overigens niet.
(1) Ik heb de Nederlandse verkoper gevraagd : "Het zou dus voor ons beiden het plezierigst zijn als Duitse fabrikant - althans hun service-afdeling - het apparaat rechtstreeks bij mij liet ophalen.
Maar van een postzegel lig ik ook niet wakker..."
( Bij bedrijven van enige 'standing' - bijvoorbeeld Einhell via Lidl (!) - ontvangt men een gefrankeerde vrachtbrief waarmee je het pakket bij het postkantoor kostenloos kunt aanbieden. )
De Nedelandse verkoper berichtte mij dat ik het apparaat naar het Franse servicepunt moest sturen, dit in overleg met de Nederlandse importeur. Deze laatste zou op de hoogte moeten zijn van de garantiepolicy van de Duitse fabrikant, daß nur der Verkaüfer zuständig sei.
De importeur heeft mij of de duurdere vrachtkosten willen besparen of heeft zich er met een jantje-van-leiden van afgemaakt.
(2) Als de partijen vrij zijn om aan hun garantiepolicy invulling te geven is het hek van de dam.
Hoewel het om een apparaat gaat van nog geen € 100 zou ik toch willen weten hoe ik nu en in de toekomst moet handelen.
Met vriendelijke groet,
Getuige

ArneLH
Contacteer:

Getuige schreef:(2) Als de partijen vrij zijn om aan hun garantiepolicy invulling te geven is het hek van de dam.
Lijkt mij niet, de contractuele vrijheid is vrij ruim en contractuele garantie is alleen een aanvulling op de rechten van de consument die voortvloeien uit de wet mbt. (non-)conformiteit.
Kortom, als jij aanspraak maakt op herstel of vervanging wegens non-conformiteit en de verkoper zegt dat je het product maar moet opsturen naar X, dan is dat voor risico en op kosten van de verkoper. Denk er wel aan dat als het probleem zich later voordeed dan binnen 6 maanden na aflevering, je zult moeten bewijzen dat het gebrek er ook bij aflevering al was. Dat is soms bijzonder lastig.

Gesloten