LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herhaaldelijke schade MacBook Pro

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
marcelu

Herhaaldelijke schade MacBook Pro

Ongelezen bericht door marcelu »

Hallo allemaal,

Het probleem dat ik had/heb staat het best geformuleerd in de onderstaande tekst die ik morgen ook meeneem naar de winkel (Xando).
Op 10 augustus 2012 heb ik bij jullie een Apple MacBook Pro 13 inch gekocht. Kort daarna heb ik deze ook bij jullie laten repareren i.v.m. waterschade. Deze schade was een verzekeringskwestie opdat de schade in kwestie aangericht was door een ander. Zo’n anderhalve maand later kreeg ik mijn MacBook weer terug en werd mij verteld dat ik weer beschikking had over een correct functionerende MacBook zonder waterschade.

Ongeveer een week na de reparatie kwam ik er echter achter dat de schroefjes aan de onderkant van de laptop los zaten, ik besloot deze vast te draaien er vanuit gaande dat dit vergeten was tijdens de reparatie. Slechts een maand later zaten ze weer los, en sindsdien werd de tussenliggende periode van los zitten korter en korter.

Niet lang daarna viel het mij op dat de laptop erg snel leeg raakte, en de temperatuur van het toetsenbord en onderkant te vergelijken was met het in brand steken van je vingers. Ook zag ik de laptop in prestatie afnemen sindsdien.

Zondag 24 november 2013 liep mijn MacBook vast tijdens het overnemen van aantekeningen. Na een kwartier van stilstaand beeld heb ik de MacBook uitgezet en opnieuw opgestart. Hij deed het gelukkig nog, maar was wel heel erg sloom. Het zou nog zeker een dag duren eer ik zou inzien dat deze gebeurtenis de eerste symptomen zijn geweest voorafgaand aan het overlijden van mijn harde schijf.

Maandag 25 november 2013 liep mijn MacBook alweer vast, dit keer tijdens het maken van aantekeningen. Uiteindelijk heb ik de laptop weer uitgezet en opnieuw opgestart. Er verscheen een babyblauw scherm met daarin het icoon van een map met een vraagteken. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat dit betekende dat het besturingssysteem niet gevonden kon worden. Ik was boos.

Bij de laatste reparatie is mij verteld dat de garantie van mijn MacBook is vervallen en vervangen was door een garantie van slechts één maand. De problemen, echter, die zich voordoen bij mijn laptop duiden wel degelijk op de levering van een ondeugdelijk product. Apple en ik hebben een overeenkomst gesloten: Ik zou de aankoopprijs betalen en Apple zou mij daarvoor een laptop leveren die beantwoordt aan de redelijke verwachtingen die ik op grond van de koopovereenkomst, waaronder begrepen de behoorlijke prijs die je voor een Apple moet betalen, mocht hebben m.b.t. het gekochte product. Nu is het zo dat ik mijn contractuele verplichtingen heb voldaan (aanschafprijs is voldaan), maar jullie hebben mij een laptop geleverd die niet beantwoord aan de overeenkomst. Ik heb recht op – gratis – reparatie of vervanging.

Als de laptop in één keer correct was gerepareerd, wat in mijn ogen een volledige vervanging zou zijn geweest want waterschade en elektronica gaan niet samen, dan was ik nu niet al mijn bestanden kwijt geweest. Nu zit ik zonder een werkende laptop en kan dus niet mijn plichten vervullen. Graag ontvang ik dan ook een plaatsvervangende laptop die niet dezelfde prestaties, maar de te verwachte prestaties levert.

Nu vraag ik mij af of jullie nogmaals de gok gaan nemen om mij een halfgare MacBook te leveren, of dat jullie deze keer verstandig besluiten om mij een nieuwe te leveren.
Nu mijn vraag, buiten mijn eisen in deze brief om, hoe groot is de kans dat ik een nieuw product ontvang? Ik zit niet te wachten op nogmaals een halfgare MacBook waardoor ik over een maand of wat weer al mijn bestanden kwijt ben.

En waar moet ik rekening mee houden als ik er morgen mee naar de winkel ga? Ik wil volledig in mijn recht blijven staan namelijk.

olaf79

Re: Herhaaldelijke schade MacBook Pro

Ongelezen bericht door olaf79 »

De kans dat u van leverancier of apple een nieuwe laptop krijgt acht ik vrij klein. U klopt namelijk aan bij de verkeerde partij.

Uw probleem wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de originele waterschade en niet door een ondeugdelijk product. Het is zeer waarschijnlijk dat waterschade niet geheel te repareren viel omdat gevolgschade pas na verloop van tijd zichtbaar / merkbaar wordt.
Degene die destijds de schade heeft veroorzaakt is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade, maar ook voor alle gevolgschade. U moet dus een nieuwe laptop claimen bij de veroorzaker en niet bij de leverancier. De laptop kunt door een deskundige (apple of reseller) total loss laten verklaren als gevolg van waterschade. Vervolgens stelt u de verzekering daarvan op de hoogte en zij zullen de schade verhalen op de veroorzaker.

Het is in dit geval dus geen kwestie van ondeugdelijk product of reparatie. En dus heeft u geen recht op garantie van Apple of de leverancier. Uiteraard had u destijds beter direct de laptop total loss kunnen laten verklaren.
Laatst gewijzigd door olaf79 op 28 nov 2013 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79

Re: Herhaaldelijke schade MacBook Pro

Ongelezen bericht door olaf79 »

Overigens had u zelf een backup moeten maken van uw bestanden. Het verlies daarvan valt niet onder de aansprakelijkheid van de veroorzaker. U had immers kunnen vermoeden dat de laptop kapot zou gaan en dan zelf de bestanden veilig moeten stellen. U bent immers verplicht gevolgschade redelijkerwijs zo goed mogelijk te voorkomen. Veroorzaker is dus alleen aansprakelijk voor gevolgschade die u niet redelijkerwijs had kunnen of moeten voorkomen.

Gesloten