aussienl, het is mij inmiddels al lang duidelijk dat onze detaillist "ikbenik" één en andere wel degelijk op de klant af wil wentelen, en in tegenstelling tot hetgeen hij beweert zich maar al te graag aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt:
Ik wil toch nog wat kwijt.
Ik ben en ik zal altijd het aanspreekpunt zijn en blijven.
Dus ook na de garantieperiode is mijn taak om een probleem op te lossen. De meeste mensen interesseert het niet wat het kost, als het maar wordt opgelost.
Dus wat dat betreft neem ik altijd mijn verantwoordelijkheid.
Waar ik wel moeite mee heb is dat ik zelfs na het verstrijken van de garantieperiode mijn knip moet trekken. Puur omdat Europa van mening is dat de winkelier toch geld genoef heeft en dat hij ook heel veel verdiend. Daar zijn ook de regels op gebaseerd.
Dat laatste kan ik niet uitvoeren, puur omdat ik dat niet kan.
Zoals gezegd gaat Europa van uit dat de winkelier toch geld genoef heeft en dat hij ook heel veel verdiend. Dit is echter niet waar.
Ik moet voor iedere cent knokken en keihard werken. Bij mij stromen echt niet het geld naar binnen. Tuurlijk wil ik de regels wel naleven, maar dan moet dat ook mogelijk zijn.
Daarnaast zeggen jullie consumenten dat ik dan maar rechtzaken moet starten tegen mijn fabikanten en distributeurs, oftewel zoals jullie met de winkelier omgaan zo moet in jullie ogen ook de winkelier met de distributeurs en fabikanten omgaan.
Tja, de winkeliers zullen jullie op deze manier de deur wijzen en als ik dat bij mijn fabikanten en distributeurs zou doen, dan ben ik ze kwijt.
Dat is niet de manier van zaken doen. Het heeft ook met vertrouwen te maken.
Ik wil je er wel op wijzen dat wat sommige rechters, sommige geschillencommissies en de consumentenbond puur hún mening geven op het geheel. Ze intepeteren de wet op hun manier.
Dat de winkelier het aanspreekpunt is en dat de winkelier niet snel naar de fabrikant moet doorverwijzen, is logisch. Ik hoor ook vaak dat sommige winkeliers zeggen: het product is buiten de garantie, daar doen we niets meer mee.
Sorry, dat kan dus niet.
Daarnaast is het ook zo als je een product koopt, dat het jouw eigendom is. Waarom moet ik dan volgens sommige consumenten zo handelen alsof het mijn eigendom is. Ik moet volgens hun mijn knip trekken en ik moet erin investeren, omdat het mijn eigendom is.
Droom lekker verder. Het product is niet mijn eigendom en ik zal heus niet handelen alsof het mijn eigendom is.
Het is een vertrouwenszaak tussen de consument en de winkelier, en tussen de winkelier en de consument. Maar dat vergeten tegenwoordig sommige consumenten. Die groep consumenten behandelen mij als een stuk vuil. Puur omdat ze van mening zijn dat dat volgens de wet mag.
Kan wel wezen, maar dit soort lieden mogen van mij de deur uitlopen en niet meer terugkomen. Ik zal voor deze groep ook niets meer doen.
Ik hoop gerland dat mijn boodschap nu duidelijk is en dat ik heus niet mijn verantwoordelijkheid afschuif op de klant.
Als jij verstaat onder verantwoordelijkheid dat ik altijd alles op vrijwillige basis moet werken en dat ik altijd maar geld moet uitgeven, terwijl er niets binnenkomt, dan hebben we een hele grote meningsverschil.