LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hygiënische Producten
Hygiënische Producten
Goedenavond,
Ik heb afgelopen donderdag bij Saturn het volgende product gekocht: Dr. Dre Tour In-Ears
Helaas de volgende dag begon de bass in de oortjes en het muziek te vervormen, dit blijkt een bekent probleem te zijn.
De zaterdag erop ben ik naar Saturn geweest met de bon + oortjes, met de mededeling dat dit product defect is en ik deze dan graag wil omruilen naar een OverEar headset.
Volgens de Saturn medewerkster was dit niet mogelijk omdat het gaat om een "Hygiënische Product" en deze dus niet zomaar omgeruild kan worden. Ze worden opgestuurd naar de fabrikant en die bepaalt of ze defect zijn, dit kan dus 15 werkdagen duren.
Ik vind dit beleid nogal raar, vooral omdat het product defect is, ik wil hem dus niet retourneren/omruilen omdat ik ze niet goed/mooi vind. Maar ik raadpleeg de garantie erop.
Ik heb dus 180,- betaalt voor een koptelefoon die het 1 dag deed en waarvan ik nu 15 dagen moet wachten of ik nog wel me geld terugkrijg.
Kan een bedrijf als "Saturn" dit zomaar doen?
Ik heb afgelopen donderdag bij Saturn het volgende product gekocht: Dr. Dre Tour In-Ears
Helaas de volgende dag begon de bass in de oortjes en het muziek te vervormen, dit blijkt een bekent probleem te zijn.
De zaterdag erop ben ik naar Saturn geweest met de bon + oortjes, met de mededeling dat dit product defect is en ik deze dan graag wil omruilen naar een OverEar headset.
Volgens de Saturn medewerkster was dit niet mogelijk omdat het gaat om een "Hygiënische Product" en deze dus niet zomaar omgeruild kan worden. Ze worden opgestuurd naar de fabrikant en die bepaalt of ze defect zijn, dit kan dus 15 werkdagen duren.
Ik vind dit beleid nogal raar, vooral omdat het product defect is, ik wil hem dus niet retourneren/omruilen omdat ik ze niet goed/mooi vind. Maar ik raadpleeg de garantie erop.
Ik heb dus 180,- betaalt voor een koptelefoon die het 1 dag deed en waarvan ik nu 15 dagen moet wachten of ik nog wel me geld terugkrijg.
Kan een bedrijf als "Saturn" dit zomaar doen?
Re: Hygiënische Producten
Ja, dat kan het doen, want dit staat in de Voorwaarden.
Heb jij graag oordopjes, welke bij iemand anders in de oren gezeten hebben?
Er is een ander topic over een laptop bij de MM, daar gaat het ook over de voorwaarden, maar helaas heeft DJM de voorwaarden verwijderd, dus ik zet deze dan opnieuw voor jouw hier neer.
Voorwaarden zijn gelijk met MM.
Er is een ander topic over een laptop bij de MM, daar gaat het ook over de voorwaarden, maar helaas heeft DJM de voorwaarden verwijderd, dus ik zet deze dan opnieuw voor jouw hier neer.
PS. Het product is ongebruikt.
11.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
a. Prepaid- en softwarepakketten.
b. Licentiegebonden producten.
c. Navigatieapparatuur.
d. Desktopcomputers en notebooks.
e. Satelliettunerpakketten en smartcards.
f. Hygi�nische producten.
Niet alles is zomaar even te beantwoorden aan de hand van dit lijste voorwaarden. Het lijkt er namelijk op dat u stelt dat TS maar weinig rechten heeft vanwege de voorwaarden. Bedrijven bieden vaak aan ( als gunst ) dat producten voor andere producten onder bepaalde voorwaarden geruild mogen worden. Het staat de winkelier dan vrij om bijvoorbeeld hygiënische producten uit te sluiten, tot dusver logisch.nevermind schreef:Ja, dat kan het doen, want dit staat in de Voorwaarden.
Echter in dit verhaal is wel een klein nuanceverschil en namelijk het product deugt niet. Hygiënisch product of niet dan zijn de normale wetsartikelen van de consumentenkoop van toepassing. Een winkelier kan deze niet voor hygiënische producten zomaar aan de kant schuiven. Ook een elektrische tandenborstel, scheerapparaat en hoofdtelefoon moet conform de overeenkomst dus deugdelijk zijn. TS heeft daarom recht op dat het product weer in de staat komt conform de koopovereenkomst onder de garantie. Aangezien dit nog (ruim) binnen de 6 maanden ligt, ligt bewijslast dus volledig bij Saturn dat het product wel conform de overeenkomst was.
Nu wil TS een ander product dit kan wel een punt van discussie zijn. TS zou de koop kunnen ontbinden omdat het product non-conform is en dan een nieuwe kunnen aanschaffen (desnoods elders). Eigenlijk levert dit hetzelfde resultaat op (namelijk TS heeft de defecte teruggebracht en een nieuwe aangeschaft) en toch is er net iets anders gebeurd dan gewoon omruiling onder de regels van ruilen van producten (welke dus een gunst is van de winkelier).
Niet zo heel vreemd, zelfde bedrijf.nevermind schreef:Voorwaarden zijn gelijk met MM.
Emmy75
Het is juridisch naar mijn mening nog steeds onduidelijk of de koper in dit geval wel het recht heeft op het ontbinden van de koopovereenkomst en de aankoopsom retour (dus het aangeven van een voorkeur). De verkoper kan immers stellen, dat hij het recht heeft om het defecte produkt eerst te (laten) repareren (ook als dat in de eerste zes maanden na aankoop is).
Maxiem.
Het is juridisch naar mijn mening nog steeds onduidelijk of de koper in dit geval wel het recht heeft op het ontbinden van de koopovereenkomst en de aankoopsom retour (dus het aangeven van een voorkeur). De verkoper kan immers stellen, dat hij het recht heeft om het defecte produkt eerst te (laten) repareren (ook als dat in de eerste zes maanden na aankoop is).
Maxiem.
@Maxiem,
Klopt dat is inderdaad een interessante discussie, maar maakte mijn initiële post nogal wat lang, daarom schreef ik wel dat het nog een discussiepunt kan zijn dat TS nu een ander product wenst. TS wil eigenlijk het non-conform zijn aangrijpen om gebruik te maken van een andere mogelijkheid waarbij aparte regels gelden, die vlieger gaat natuurlijk niet zomaar op.
Een verkoper heeft niet altijd zomaar recht om eerst te herstellen of vervangen. Desalniettemin onstaat de bevoegdheid van ontbinding pas als herstel / vervanging niet mogelijk is, niet gevergd kan worden of de verkoper niet wil / kan meewerken of dit zonder al te veel overlast te doen. In casu zou de winkel dus mogelijk kunnen aandringen op herstel danwel vervanging. Mogelijk kan TS het punt dat product al binnen 1 dag problemen geeft aangrijpen om zich op het standpunt te stellen geen vertrouwen meer in dat product te hebben. Daarnaast stelt de winkel zich een beetje moeilijk op met een non-argument bij een garantie issue. Dus wordt de deur naar ontbinding langzaam maar zeker opengezet.
Om wel of niet voor ontbinding te gaan, is niet zozeer afhankelijk van of het nog binnen die 6 maanden zit of niet. TS zou natuurlijk altijd eens advies kunnen inwinnen bij juridisch loket alwaar eerste advies doorgaans gratis is.
Klopt dat is inderdaad een interessante discussie, maar maakte mijn initiële post nogal wat lang, daarom schreef ik wel dat het nog een discussiepunt kan zijn dat TS nu een ander product wenst. TS wil eigenlijk het non-conform zijn aangrijpen om gebruik te maken van een andere mogelijkheid waarbij aparte regels gelden, die vlieger gaat natuurlijk niet zomaar op.
Een verkoper heeft niet altijd zomaar recht om eerst te herstellen of vervangen. Desalniettemin onstaat de bevoegdheid van ontbinding pas als herstel / vervanging niet mogelijk is, niet gevergd kan worden of de verkoper niet wil / kan meewerken of dit zonder al te veel overlast te doen. In casu zou de winkel dus mogelijk kunnen aandringen op herstel danwel vervanging. Mogelijk kan TS het punt dat product al binnen 1 dag problemen geeft aangrijpen om zich op het standpunt te stellen geen vertrouwen meer in dat product te hebben. Daarnaast stelt de winkel zich een beetje moeilijk op met een non-argument bij een garantie issue. Dus wordt de deur naar ontbinding langzaam maar zeker opengezet.
Om wel of niet voor ontbinding te gaan, is niet zozeer afhankelijk van of het nog binnen die 6 maanden zit of niet. TS zou natuurlijk altijd eens advies kunnen inwinnen bij juridisch loket alwaar eerste advies doorgaans gratis is.
De verkopende partij moet altijd eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Dus eerst kijken of reparatie kan, is gewoon toegestaan.
De TS is het daar niet mee eens en wilt kijken of er op andere manieren de verkopende partij gedwongen kan worden om gelijk een nieuw product te verstrekken. Dat begrijp ik wel, alleen is die er niet.
De TS is het daar niet mee eens en wilt kijken of er op andere manieren de verkopende partij gedwongen kan worden om gelijk een nieuw product te verstrekken. Dat begrijp ik wel, alleen is die er niet.
Daar kan ik heel kort over zijn: dat recht heeft de koper niet.MAXIEM schreef:Het is juridisch naar mijn mening nog steeds onduidelijk of de koper in dit geval wel het recht heeft op het ontbinden van de koopovereenkomst en de aankoopsom retour (dus het aangeven van een voorkeur).
De verkopende partij dient eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen.
Exact.MAXIEM schreef: De verkoper kan immers stellen, dat hij het recht heeft om het defecte produkt eerst te (laten) repareren (ook als dat in de eerste zes maanden na aankoop is).
Maxiem.
Er zijn situaties denkbaar waarbij herstel of vervanging schier onmogelijk is. Dit is een voorbeeld waarbij de koper direct tot ontbinding over mag gaan. Zo ook indien de verkoper niet wil meewerken aan herstel of vervanging en zo ook als verkoper dit niet doet zonder al te veel overlast te veroorzaken.BBCS schreef: Daar kan ik heel kort over zijn: dat recht heeft de koper niet.
De verkopende partij dient eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen.
Saturn kan voorwaarden bedenken zoveel ze wil maar een defect product is gewoon defect moet en moet vervangen / gerepareerd worden.nevermind schreef:Ja, dat kan het doen, want dit staat in de Voorwaarden.
c. Navigatieapparatuur.
Niemand heeft iets anders beweerd.olaf79 schreef:Saturn kan voorwaarden bedenken zoveel ze wil maar een defect product is gewoon defect moet en moet vervangen / gerepareerd worden.nevermind schreef:Ja, dat kan het doen, want dit staat in de Voorwaarden.
c. Navigatieapparatuur.
De voorwaarden gaan over dit:
Trouwens, TS wil het niet gerepareerd hebben, maar een andere artikel voor hebben.Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
Het gaat weer een andere kant op.
De vraag is: moet de verkopende partij gelijk een nieuw product verstrekken of mag de verkopende partij het product eerst opsturen voor reparatie.
De discussie omtrent "Uitgesloten van retour en omruiling" is hier niet aan de orde.
De vraag is: moet de verkopende partij gelijk een nieuw product verstrekken of mag de verkopende partij het product eerst opsturen voor reparatie.
De discussie omtrent "Uitgesloten van retour en omruiling" is hier niet aan de orde.
Die komen inderdaad ook voor.Emmy75 schreef:Er zijn situaties denkbaar waarbij herstel of vervanging schier onmogelijk is.BBCS schreef: Daar kan ik heel kort over zijn: dat recht heeft de koper niet.
Ik ben het zeker niet eens dat in dit geval de koper de overeenkomst kan ontbinden.Emmy75 schreef: Dit is een voorbeeld waarbij de koper direct tot ontbinding over mag gaan.
BBCS schreef:Het gaat weer een andere kant op.
Je moet alles lezen, en niet alleen een stukje.Dit was mijn antwoord op het bericht van Olaf.
Het is wel aan de orde, omdat TS dit geruild wil hebben.
Dat dit artikel niet geruild wordt, mag duidelijk zijn.
De verkoper wil het laten repareren, dus opsturen, maar TS wil het niet, maar een ander artikel uitzoeken.
Ik heb het zeker goed gelezen.nevermind schreef:BBCS schreef:Het gaat weer een andere kant op.
Je moet alles lezen, en niet alleen een stukje.Dit was mijn antwoord op het bericht van Olaf.
Het is wel aan de orde, omdat TS dit geruild wil hebben.
Dat dit artikel niet geruild wordt, mag duidelijk zijn.
De verkoper wil het laten repareren, dus opsturen, maar TS wil het niet, maar een ander artikel uitzoeken.
Van omruiling of retour is alleen sprake als niets mis is met het product. Dan alleen zijn die regels van toepassing.
Als er iets mis is met het product gelden andere regels.
De TS kan wel eisen dat hij het product omgeruild wilt hebben, echter heeft volgens de regels de TS niets te eisen. Sorry als het hard overkomt.
Nee, je hebt niet goed gelezen, want ik heb niets ander beweert, als je nu schrijft.BBCS schreef:
Ik heb het zeker goed gelezen.
De TS kan wel eisen dat hij het product omgeruild wilt hebben, echter heeft volgens de regels de TS niets te eisen. Sorry als het hard overkomt.
Het is nog maar de vraag of het product defect is. Misschien is er sprake van overbelasting waardoor de vervorming optreedt. Heb je de piekniveau's uit de versterker gemeten (met gecalibreerde meetapparatuur) en vergeleken met de specificaties van de oortjes?Quited schreef: Ik vind dit beleid nogal raar, vooral omdat het product defect is, ik wil hem dus niet retourneren/omruilen omdat ik ze niet goed/mooi vind. Maar ik raadpleeg de garantie erop.
Ik heb een ontzettend goede AKG koptelefoon, maar als ik daar een te hoog ingangsniveau op zet dan vervormt dat ding ook.
Dat hangt er vanaf wat er stuk is en de kosten die het met zich mee brengt om dit te herstellen zonder een beroep te doen op fabrieksgarantie o.i.d..BBCS schreef:De vraag is: moet de verkopende partij gelijk een nieuw product verstrekken of mag de verkopende partij het product eerst opsturen voor reparatie.
De verkoper heeft daar nooit recht op. Het is de koper aan wie bepaalde rechten worden toegekend bij non-conformiteit en daaruit mag hij in beginsel vrij kiezen. Stel dat de koper in een bepaalde casus alleen recht zou hebben op herstel maar vervanging eist, dan zal het doorgaans geen probleem zijn als de verkoper tot herstel overgaan, maar volgens het boekje moet kosteloos vervanging dan afgewezen worden waarna de koper iets anders kan eisen.Emmy75 schreef:Een verkoper heeft niet altijd zomaar recht om eerst te herstellen of vervangen.
foutMAXIEM schreef:Emmy75
Maxiem.
Even los van bovenstaande discussie, want die gaat in deze specifieke situatie niet op, lijkt het erop dat de medewerker(s) bij Saturn niet goed ingelicht zijn.
Betreffende oordopjes worden gemaakt door Monster Cable. MC repareert geen oordopjes of hoofdtelefoons, Saturn krijgt deze gewoon weer ongerepareerd retour. MC ruilt ALTIJD om. Zelfs al heeft de hond (van Brilletje, zie ander topic ) de kabel doorgeknaagd wordt hij toch onder garantie/coulance geruild. Dit geldt overigens ook voor de kabels.
Saturn had zonder problemen kunnen ruilen, zelfs voor een ander model.
Er van uitgaande dat de dopjes defect waren uiteraard, maar dat hadden ze bij Saturn kunnen testen. Hebben ze misschien ook wel gedaan aangezien ze voor reparatie worden opgestuurd.
Betreffende oordopjes worden gemaakt door Monster Cable. MC repareert geen oordopjes of hoofdtelefoons, Saturn krijgt deze gewoon weer ongerepareerd retour. MC ruilt ALTIJD om. Zelfs al heeft de hond (van Brilletje, zie ander topic ) de kabel doorgeknaagd wordt hij toch onder garantie/coulance geruild. Dit geldt overigens ook voor de kabels.
Saturn had zonder problemen kunnen ruilen, zelfs voor een ander model.
Er van uitgaande dat de dopjes defect waren uiteraard, maar dat hadden ze bij Saturn kunnen testen. Hebben ze misschien ook wel gedaan aangezien ze voor reparatie worden opgestuurd.