LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In hoeverre mag men dit eisen mbt garantieaanvraag?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Jacky1986

In hoeverre mag men dit eisen mbt garantieaanvraag?

Ongelezen bericht door Jacky1986 »

Hallo,

Inmiddels is tot 2x toe een zwembadfilterpomp kapot snel kapot gegaan, de eerste keer na 1,5 jaar, de tweede keer na 10 maanden. De fabrikant geeft een jaar garantie (het gaat om een pomp van ca. 100 euro).
Ik had de pomp in een winkelfiliaal van een handelaar aangekocht, toen ik met het aankoopbewijs en de pomp naar het filiaal toe ging weigerden ze er iets mee te doen, ik moest mij melden bij de fabrikant. Toen aangegeven werd dat dit wettelijk volgens mij helemaal niet mag op deze manier werd mij medegedeeld maar een advocaat te nemen (hij gaf aan dat ze vooraf informeerden dat je je voor garantie bij de fabrikant moet melden). Nou goed, niet netjes van de winkel want je wilt snel een vervangende pomp aangezien er duizenden liters water groen gaan worden maar wat wil je dan doen?

Na 4 dagen krijg ik antwoord per mail van de fabrikant, of ik de volgende dingen wil aanleveren:
Aankoopbewijs
Klachtenomschrijving wat verduidelijkt (wat werkt er exact niet meer, welke functie vergaat)
Foto waarop te zien is hoe alles staat aangesloten aan het bad
Foto van de in-en-uitlaat aan de binnenzijde van het bad 
Video van het geluid dat de pomp maakt als u deze aanzet
Foto van de onderdelenlijst (tabel) met onderdeelnummers uit de handleiding
Uw adres
Uw telefoonnummer

Nu heb ik een aantal vragen:
Mogen ze dit van je verlangen voor een garantieaanvraag?
Mag je enige spoed eisen of een vervangend product omdat er gevolgschade ontstaat door het niet werken van de filterpomp?
Wat kan je doen als de winkel je doorverwijst naar de fabrikant maar je het er niet mee eens bent?

hänschen klein

Re: In hoeverre mag men dit eisen mbt garantieaanvraag?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Service? Vraag de winkelier om een tijdelijk vervangende pomp om schade te verhinderen tot men eruit is ... en vraag of het niet eenvoudiger is om de pomp op te sturen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het probleem zit bij het antwoord, ga maar naar de fabrikant. De fabrikant kan in principe alles eisen zolang dit redelijk en billijk is, het is namelijk geen partij in dit conflict. U heeft het product niet bij de fabrikant gekocht maar in de winkel. Als de winkel weigert u te helpen waartoe ze wel verplicht zijn dan kunt u het beste een melding maken bij consuwijzer. Tevens stuurt u een aangetekende brief aan de directie van het bedrijf waar u de boel heeft gekocht. U stelt daarin dat ze 14 dagen de tijd hebben om met een afdoende oplossing te komen. Zo niet dan zult u het bedrijf aanklagen. Bovendien helpt het te dreigen met (zwart maken van het bedrijf /) melding op internet sites.

Jacky1986

Ongelezen bericht door Jacky1986 »

hänschen klein schreef:Service? Vraag de winkelier om een tijdelijk vervangende pomp om schade te verhinderen tot men eruit is ... en vraag of het niet eenvoudiger is om de pomp op te sturen.
Heb ik gevraagd maar wilden ze niet doen, ik moest me maar bij de fabrikant melden. Naar de fabrikant opsturen kan volgens mij ook, maar dan zijn de € 12,- verzendkosten wel voor mijn rekening...
olaf79 schreef:Het probleem zit bij het antwoord, ga maar naar de fabrikant. De fabrikant kan in principe alles eisen zolang dit redelijk en billijk is, het is namelijk geen partij in dit conflict. U heeft het product niet bij de fabrikant gekocht maar in de winkel. Als de winkel weigert u te helpen waartoe ze wel verplicht zijn dan kunt u het beste een melding maken bij consuwijzer. Tevens stuurt u een aangetekende brief aan de directie van het bedrijf waar u de boel heeft gekocht. U stelt daarin dat ze 14 dagen de tijd hebben om met een afdoende oplossing te komen. Zo niet dan zult u het bedrijf aanklagen. Bovendien helpt het te dreigen met (zwart maken van het bedrijf /) melding op internet sites.
Dankjewel, ik ga er een melding van maken!

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jacky1986 schreef: Mogen ze dit van je verlangen voor een garantieaanvraag?
Tuurlijk mogen ze dit verlangen, ze willen vooraf aantonen of het defect niet wordt veroorzaakt door verkeerd gebruik wat niet onder de garantie valt of op basis van deze vragen bepalen of reparatie wel zinvol is of dat er direct een vervangend product gestuurd moet worden. Heb niet zo verstand van pompen maar als er duizenden liters doorheen gaan is een pomp van € 100,00 hiervoor wel geschikt.
Jacky1986 schreef: Mag je enige spoed eisen of een vervangend product omdat er gevolgschade ontstaat door het niet werken van de filterpomp?
Je mag alles verwachten maar ze zijn nergens toe verplicht. Je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele gevolgschade omdat er nu geen pomp is aangesloten. Daarnaast biedt de fabrikant je de mogelijkheden tot het claimen van garantie en je vraagt nu hier of je hierop moet reageren dit kost weer tijd.
Jacky1986 schreef: Wat kan je doen als de winkel je doorverwijst naar de fabrikant maar je het er niet mee eens bent?
Je kunt ze hiertoe dwingen, maar uiteindelijk sturen zij het ook naar de fabrikant voor reparatie en een vervangende pomp heb je geen recht op. Dus de vraag is wat je er aan hebt om de verkoper te dwingen tot het versturen van het pakket. Maar verplicht zijn ze het. Het advies om te gaan dreigen met zwart maken op het internet, klinkt leuk maar uiteindelijk los je hier niets mee op, als het bedrijf al zegt "ga naar een advocaat" dan is de kans groot dat je enkel een negatief effect bereikt door dergelijke dreigementen. Het effect voor een bedrag van een negatief verhaal op een website als Tros Radar heeft weinig tot geen effect, helemaal niet als het ook nog eens om een stenen winkel gaat.

Kosten in rekening brengen voor het versturen/retourneren is volgens EU wetgeving niet toegestaan, deze zijn voor de verkoper. Een vervangend product kunt u enkel krijgen wanneer de reparatie niet binnen een redelijke termijn kan plaats vinden. Een redelijke termijn is een erg ruim begrip maar dit is veelal niet een paar dagen maar eerder een paar weken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om aanspraak te maken op eventuele garantie moet men wel weten waar het euvel zit. Simpelweg de pomp opsturen en de fabrikant het laten uitzoeken is geen optie. Stel namelijk dat er in het gebruik iets fout gaat komt dat nu naar boven toe.

Of u garantie heeft is maar de vraag. U geeft zelf aan dat de verkoper 2 jaar garantie geeft. Dit gaat lopen vanaf de eerste koop. 1,5 jaar en 10 maanden zit boven de 2 jaar, vandaar dat de verkoper zijn handen er van af trekt. Echter blijft deze wel uw aanspreekpunt en zal de verkoper het moeten aankaarten bij de fabrikant. Qua snelheid kan het sneller gaan via de fabrikant, maar bij terugbetalingen of ruilen komt u in de problemen aangezien u geen contract heeft met de fabrikant, maar met de verkoper.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Aanvullend bewijs mag, gebruikers fouten zijn van garantie uitgesloten......

Ooit kwam ik bij garage, auto met kapot gedraaide motor, olie schoon en netjes op pijl maar dat zwaar vervuilde olie filter dan?
Ja, bijvullen na stuk gaan mag niet, gewoon iemand die olie niet controleerde en later even bijvulde met verdacht schone nieuwe olie.....

Ook deze zwembad pomp, als ik enkele haakse bochten maak zal een pomp harder moeten werken en kapot gaan.
Dus redelijke eisen of U wel aan de voorwaarden van installatie heeft gehouden.

Bij een constructie fout in pomp heb je na 2 jaren wel recht op coulance maar willen ze wel weten of U het goed geïnstalleerd hebt.

Gesloten