LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte ereader + actie ebook tegoedbon onvolledig vergoed

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
RBiem

Kapotte ereader + actie ebook tegoedbon onvolledig vergoed

Ongelezen bericht door RBiem »

Goedemiddag,

December 2014 heb ik bij bol.com een Kobo ereader gekocht voor 99€ (incl. actie: gratis e-book tegoedbon t.w.v. 15€) en een sleepcover a €39,99, in totaal betaalde ik: €138.99.

Deze ereader is stuk gegaan (kapot scherm) en heb ik eind juli retour gestuurd aan bol.com welke hem door gestuurd heeft naar Kobo. In de aanmelding van de reparatie bevestigd bol.com, per email, dat het een ereader betreft t.w.v. 99€. Kobo heeft het probleem onderzocht en gemeld, aan bol.com, dat het apparaat niet te repareren is. Daarop heeft Kobo Bol.com het geld retour gegeven. Dit geeft bol.com klantenservice op als reden om, zonder mij te raadplegen, mij mijn aankoop bedrag retour te doen.

Echter, men heeft 84€ (ipv99€) op mijn rekening gestort. Over het verschil van 15 euro tussen het aankoop bedrag en het retour bedrag heb ik bol.com klantenservice gebeld. Zij geven aan dat ik 15€ korting heb gehad op de aankoop en dat ik daarom 15€ in mindering heb gekregen op het retour bedrag. Hier was ik het niet mee eens. Men heeft mijn klacht nu intern in behandeling om hier verder naar te kijken.

Ik vraag me daarom af wat mijn rechten zijn:
Het feit dat Kobo bol.com geld retour doet, betekend dat automatisch dat bol.com mij geld retour moet doen? Had men niet eerst met mij in overleg moeten gaan of ik een nieuwe ereader wil (hij staat nog steeds in de webshop), wat mijn voorkeur heeft. Ik heb toch een koopovereenkomst met bol.com en niet Kobo.
1. Sta ik in mijn recht Bol.com te eisen mij een nieuwe ereader (zelfde merk en type) te sturen? Welke zij nog steeds online aanbieden.
2. Staat het niet in wet dat ik als eerste uitgangspunt is een reparatie of nieuw/vervangend product (zelfde merk en type) en pas als vervolgstap ontbinding van de koopovereenkomst (geld terug)?

3. Mocht dit (punt 1 en 2) niet het geval zijn, heb ik dan niet het recht om 99€ retour te krijgen? Zodat ik een nieuwe ereader kan kopen t.w.v. 99€ en nog steeds de tegoed bon heb. Immers met de tegoedbon kan ik alleen e-books kopen en geen ereader. Verder heeft bol.com mijn aangegeven dat de ereader 99€ waard is in de mailbevestiging van de aankoop en van de reparatie. Moet na ontbinding van de koopovereenkomst de totale waarde van de vergoeding en die voor het product niet gelijk blijven? Immers in de originele situatie had ik 3 producten en daarvoor €138.99 betaald, terwijl als ik nu diezelfde 3 producten wil hebben (nieuwe ereader kopen), ik €153,99 zou moeten betalen (€138.99 - €84 + €99 = €153.99).
4. Maakt het verschil dat ik de ereader tijdens een actie gekocht heb? Het product wat ik kocht was toch de ereader incl. tegoedbon (wel eens waar de tegoedbon met korting). Bij een defect/retour vergoeding van een onderdeel van de bestelling, mag men dan korting op een ander deel daarvan in mindering brengen? Op de factuur staat geen korting vermeld op de ereader maar alleen, als aftrek, op het gehele aankoopbedrag. In de advertentie online stond destijds ook vermeld ereader inclusief gratis ebook waardebon twv 15€. Mijns inziens heb ik dus korting over het total gekregen en hooguit korting op de waardebon en in ieder geval niet de ereader.

Niet dat het iets uit zou moeten maken, maar ik heb voor de ereader moeten sparen en 15€ is voor mij redelijk veel geld.

Bij voorbaat dank!

stofzuigertje

Re: Kapotte ereader + actie ebook tegoedbon onvolledig vergoed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Of je de E15,- gebruikte, ja dat mag verrekend worden, ook op andere tablet kun je die gebruiken!

En dat hoesje, die is losse verkoop en niets mis mee.... dus blijft jou eigendom..

U krijgt alleen de E reader vergoed, precies volgens de regels....
Jammer maar E15,- is voor U veel maar voor mijn niets....

De breuk is meestal gebruiker schuld dus toch nog iets...
gewoon nieuwe bestellen en ik zou geen E reader maar meer mogelijkheden van Tablet zoeken...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

RBiem schreef:Men heeft mijn klacht nu intern in behandeling om hier verder naar te kijken.
Zou je niet eerst eens het resultaat afwachten van dit interne overleg? Een beetje meer vertrouwen in dat bedrijf mag heus wel.

Wat je 'rechten' zijn weet je heus wel, uit het hele verhaal maak ik op dat je al lang en breed zelf onderzoek hebt gedaan wat je rechten zijn. Immers, je hebt in normale omstandigheden de keuze uit geld terug of een nieuw apparaat. Dat je die keuze niet hebt gekregen, daar val je dus over.

Hoe het met die 15 euro zit weet je ook wel. Dat je daar niet zo gelukkig mee bent is logisch, maar mensen op dit forum kunnen daar niks aan veranderen. Die korting maakte nu eenmaal deel uit van een totaalpakket. Als een deel van dat totaalpakket wordt geretourneerd, kan de korting niet gelden voor de rest van dat pakket.

Hoe een en ander zit weet ik niet. Bol.com kan er een reden voor hebben om jou niet de keuze te geven een ander, vergelijkbaar apparaat, te accepteren, een reden die ik niet ken. Daarom nogmaals: eerst maar even de reactie van Bol.com afwachten.

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

ik vind 84 euro wel netjes, je heb immers ook de dagwaarde, weet niet wat een ereader voor dagwaarde heeft na 7/8 maanden

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het product is (blijkbaar) non-conform en dus heb je recht op gratis vervanging. Zo simpel is het. De dagwaarde is daarbij helemaal niet relevant. En als je al geld terugkrijgt, dan zou dat die 99 euro moeten zijn. Je kreeg immers geen korting op het apparaat - je kreeg separaat een kortingsbon voor boeken (= een separaat product). Je hebt die e-reader en die hoes immers gewoon volledig betaald.

Je zou bol.com nog even een (nette) email kunnen sturen met jouw zienswijze en aangeven dat je hoopt dat hun oplossing strookt met jouw zienswijze. Hard spelen en ruzie maken kan dan altijd nog.

Gesloten