LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN / Reparatie onder garantie van tablet / rechten?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Wiend

KPN / Reparatie onder garantie van tablet / rechten?

Ongelezen bericht door Wiend »

Ben al jaren klant bij KPN. Het is een groot, log bedrijf en er gaat wel eens iets fout, maar op zich ben ik tevreden over KPN.

In juni 2015 heb ik een mobiel internetabonnement verlengd voor een periode van twee jaar, in combinatie met de aanschaf via KPN van een nieuwe tablet. Voor de tablet heb ik iets van 90 euro of zo bijbetaald. De tablet is een Samsung Galaxy Tab S 10.5

Vanaf het eerste moment had de tablet kuren. Op willekeurige momenten liep de tablet vast, werden applicaties spontaan afgesloten of bevroor de tablet. Sommige applicaties werkten überhaupt niet of crashten direct na het opstarten.

Na een tijdje, half jaar of zo, namen de problemen toe, alsmede de ergernis, KPN gebeld en het advies gekregen de tablet ter reparatie aan te bieden bij een KPN XL-winkel. Zo gezegd, zo gedaan. Vriendelijke mensen, tussen neus en lippen door werd gezegd dat er met dit type tablet bovengemiddeld veel problemen zijn, maar de tablet werd onder garantie opgestuurd voor reparatie. Enfin, na een week was de reparatie klaar. Tablet opgehaald en na een tijdje weer in gebruik genomen. In de tussentijd had ik een Ipad van de baas gekregen. Heb ik een tijdje mee gespeeld maar Apple en Ipad zijn niet zo mijn ding.

Goed, de TAB S weer in gebruik genomen. Blijkt dat het probleem niet opgelost is. Vastlopen, crashes enzovoort. Terug naar de KPN winkel. Vriendelijke medewerkers, empathisch, sorry en de tablet werd nogmaals opgestuurd. Weekje later de reparatie klaar, moederbord zou vervangen zijn. Nu zou het opgelost moeten zijn.

Niet dus, vastlopen, bevriezen, rebooten, crashen enzovoort. Weer terug naar de KPN winkel. Vriendelijke medewerkers, nogmaals sorry en we gaan 'm weer opsturen. Daarbij heb ik wel aangegeven dat ik er nu wel een beetje klaar mee ben en dat ie wat mij betreft gewoon omgeruild wordt voor een ander exemplaar. En dan ontstaat er op zich een boeiende discussie: omdat de tablet online gekocht is, moet ik kontakt opnemen met de klantenservice om 'm om te laten ruilen, want dan mag of kan niet via de winkel. Tablet werd opgestuurd door de KPN winkel.

Toch ook maar eens de klantenservice gebeld. Sorry, excuses enzovoort. Maar..... er zijn reparatierichtlijnen (?) binnen KPN, inhoudende dat een product eerst drie keer voor dezelfde klacht voor reparatie aangeboden moet zijn, voordat KPN tot vervanging van het geleverde product overgaat. Maar.....als het na deze keer nog niet opgelost is, dan wordt de tablet zeker omgeruild, of zou ik een tegoedbon of zoiets krijgen, omdat het ding ondertussen niet meer leverbaar is bij KPN.

Weekje later is de reparatie klaar. Opgehaald. Tablet aan en, je verwacht het niet, zelfs tijdens de setup van alle software weer vastlopen, crashes, bevriezen enzovoort. Onbetrouwbaar en onbruikbaar.

Paar dagen later eerst maar weer eens de klantenservice van KPN gebeld. Vriendelijk te woord gestaan, maar volgens de garantievoorwaarden (?) van KPN moet een product eerst vier keer (!) voor dezelfde klacht voor reparatie aangeboden worden. Is het probleem dan nog niet verholpen, dan zou KPN uit coulance (?) het product kunnen vervangen of een waardebon geven, of zoiets. Dus ik moest echt weer terug naar de KPN winkel. Wel bood KPN spontaan aan een maand abonnementsgeld te crediteren.

Zo gezegd zo gedaan. Wederom vriendelijk te woord gestaan. De medewerker moest met zijn chef overleggen, die er nu natuurlijk niet was. Maar ik zou enkele dagen later teruggebeld worden. Wat ook keurig netjes gebeurd is. Maar... omdat er iets teveel tijd zat tussen de 1e en de 2e reparatie, moest het ding toch nog voor de vierde keer opgestuurd worden. En zou het dan nog niet opgelost zijn, dan......

Enfin, ding ligt nu voor de vierde keer met dezelfde klacht bij de reparateur van KPN.

Mijn vrouw heeft in dezelfde periode dezelfde tablet aangeschaft, en dat ding van haar werkt perfect. Nooit problemen, nooit vastlopers, crashes enzovoort. We doen er niets geks mee. gebruiken dezelfde apps. Dus ik ga er maar vanuit dat de problemen aan mijn exemplaar liggen.

Goed, na deze lange indleiding blijf ik toch met wat vragen zitten, waar bezoekers van dit forum wellicht meer over kunnen zeggen?

- Van wie is de tablet nou eigenlijk? Van mij of KPN? Ik heb 'm in combinatie met een tweejarig abonnement gekocht en een deelbetaling gedaan. Ik lees iets over woekerrentes op apparatuur door KPN geleverd, omdat je feitelijk iets op afbetaling koopt? Ik heb mij daar niet zo mee bezig gehouden, maar is dit net zo'n constructie? Opvallen is dat de tablets niet meer geleverd worden door KPN....

- Wat zijn eigenlijk je rechten als je een product "op afstand koopt" en na een haf jaar problemen krijgt, die na drie reparaties nog niet opgelost zijn. Wanneer is een leverancier "verplicht" een vervangend product beschikbaar te stellen of om het aankoopbedrag terug te betalen?

- Heeft iemand wel eens vaker met dit "bijltje gehakt" bij KPN en hoe is het afgelopen?

langste adem

Re: KPN / Reparatie onder garantie van tablet / rechten?

Ongelezen bericht door langste adem »

Hoe het precies zit weet ik eigenlijk niet, maar het lijkt me sowieso dat die tablet van jou is en niet van KPN. Jij hebt immers die 90 euro betaalt, en daarnaast ben je de verplichting aangegaan voor een 2-jarig abonnement.
En het product is gekocht via KPN dus die moeten dan zorgen voor een deugdelijk product.
En na 3 reparatiepogingen weer een probleem hebben.... Het lijkt me dat je dan inmiddels wel kan spreken over een probleemtablet en dat je recht heb op een andere. In ieder geval, ik zou die garantievoorwaarden weleens willen zien waarin staat dat pas na 4 vergeefse reparatiepogingen je misschien (uit coulance?) een vervangend apparaat krijgt.

Het zou sowieso wel netjes zijn geweest van KPN als je een leentablet mee had gekregen tijdens al die reparaties.

Gesloten