LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop, vervanging, bijbetaling, garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
KaasMaster

Laptop, vervanging, bijbetaling, garantie?

Ongelezen bericht door KaasMaster »

Goedendag dames/heren,

Op het moment heb ik mijn laptop ter reparatie aangeboden aan MSI om het te laten repareren. De laptop is 2,5 jaar oud en bevind zich buiten de garantie maar binnen de levensduur. Echter ze kunnen de laptop niet meer maken. Ze stellen wel voor de laptop te vervangen voor een bedrag van 650 euro. Ik krijg daarvoor een nieuwer en beter exemplaar. Dit is een uitstekend aanbod op zich maar ze willen geen garantie van 2 jaar geven, wel 3 maanden. Mogelijkheid tot kopen van garantie beperkt zich tot 1 jaar met de kosten van 79 euro. De redens zijn dat het een refurbish product betreft en het gaat om vervanging. Echter ik betaal voor deze vervanging waardoor ik het vermoede heb dat er wél wat veranderd qua garantie. Mijn vraag is als volgt, wordt de laptop een nieuw product met een nieuwe garantieduur of blijft de ouwe garantieduur van kracht?

Bijvoorbaat dank voor uw reactie.

ruud_a

Re: Laptop, vervanging, bijbetaling, garantie?

Ongelezen bericht door ruud_a »

volgens mij koopt u een tweedehands product.
en waarschijnlijk een product dat is gerepareerd.
ik denk dat u gewoon 3 maanden garantie hebt, want u koopt gewoon een ander product.
de garantie van de oude laptop heeft niets te maken met de computer waarvoor hij wordt ingeruild.
bovendien was de garantie daarop toch al verlopen.

ik vraag mij ook af, of 650 euro dan een goede prijs is voor een gerepareerde computer.
daarbij moet u dan uw oude laptop ook nog inleveren, die ze dan als ze hem wel kunnen repareren, ook weer kunnen verkopen.
ik heb wat twijfels bij het voorstel.
ik heb de indruk, dat daar iemand klaar staat met een heel groot oor en naald en draad, om u dat enorme oor aan te naaien.

DvOff

Ongelezen bericht door DvOff »

KaasMaster schreef:Goedendag dames/heren,

Op het moment heb ik mijn laptop ter reparatie aangeboden aan MSI om het te laten repareren. De laptop is 2,5 jaar oud en bevind zich buiten de garantie maar binnen de levensduur. Echter ze kunnen de laptop niet meer maken. Ze stellen wel voor de laptop te vervangen voor een bedrag van 650 euro. Ik krijg daarvoor een nieuwer en beter exemplaar. Dit is een uitstekend aanbod op zich maar ze willen geen garantie van 2 jaar geven, wel 3 maanden. Mogelijkheid tot kopen van garantie beperkt zich tot 1 jaar met de kosten van 79 euro. De redens zijn dat het een refurbish product betreft en het gaat om vervanging. Echter ik betaal voor deze vervanging waardoor ik het vermoede heb dat er wél wat veranderd qua garantie. Mijn vraag is als volgt, wordt de laptop een nieuw product met een nieuwe garantieduur of blijft de ouwe garantieduur van kracht?

Het gaat hier om vervanging geen aankoop van een nieuw product, dat je kosten maakt betekent niet dat je ook een nieuwe verkoopovereenkomst sluit. De termijn voor garantie gaat daarom niet meer opnieuw in. In dit geval vraag ik me wel af hoeveel beter deze laptop wel niet is als je zelf nog €650 moet bijbetalen, het is wel een aardig riant bedrag.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Advies kan u niet gegeven worden. Het is namelijk niet duidelijk wat u voor de laptop heeft betaald toen deze nieuw was. Wanneer de gemiddelde levensduur 4 jaar is, heeft u recht op 1,5 (4 min 2,5) gedeeld door 4 = 37% van het aankoopbedrag. Was de laptop 1000 euro, dan zou u recht hebben op vervanging ter waarde van 370 euro. Zo is het wettelijk geregeld, zie http://www.consuwijzer.nl/elektronica

In de praktijk zal een consument dit zelden zonder slag of stoot voor elkaar krijgen. De gestelde levensduur van een apparaat is immers niet wettelijk vastgelegd. En voor zo'n klein belang stap je niet snel naar de kantonrechter.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

KaasMaster schreef:Goedendag dames/heren,

Zeer slecht aanbod dat ik nooit zou doen. Voor dat bedrag krijg je een prima nieuwe laptop met alles erop en er aan. Gewoon met de standaard garanties.

U dient trouwens bij de verkoper te zijn voor garantie afhandeling en niet bij MSI (de fabrikant). De verkoper is de enige die financieel aansprakelijk is voor de schade.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

olaf79 schreef: Zeer slecht aanbod dat ik nooit zou doen. Voor dat bedrag krijg je een prima nieuwe laptop met alles erop en er aan. Gewoon met de standaard garanties.

U dient trouwens bij de verkoper te zijn voor garantie afhandeling en niet bij MSI (de fabrikant). De verkoper is de enige die financieel aansprakelijk is voor de schade.
Of het aanbod slecht is, is te kort door de bocht.
TS heeft namelijk geen merknaam en typ vermeld.
Er zijn toch laptops in verschillende prijsklassen.
Inderdaad als het om een normale simpele laptop gaat, dan krijg je inderdaad al een goed product met opnieuw de garantie.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Advies kan u niet gegeven worden. Het is namelijk niet duidelijk wat u voor de laptop heeft betaald toen deze nieuw was. Wanneer de gemiddelde levensduur 4 jaar is, heeft u recht op 1,5 (4 min 2,5) gedeeld door 4 = 37% van het aankoopbedrag. Was de laptop 1000 euro, dan zou u recht hebben op vervanging ter waarde van 370 euro. Zo is het wettelijk geregeld, zie http://www.consuwijzer.nl/elektronica

In de praktijk zal een consument dit zelden zonder slag of stoot voor elkaar krijgen. De gestelde levensduur van een apparaat is immers niet wettelijk vastgelegd. En voor zo'n klein belang stap je niet snel naar de kantonrechter.
Dit soort berekeningen zie je vaak. Echter op geen enkele manier op de wet gebaseerd.

Gesloten