We moeten gewoon stoppen met dat zipzeiken.
Daarmee bedoel ik het volgende.
We stellen hele duidelijke regels op. Ook om het voor ons duidelijk te maken en houden.
Is dan eindelijk alles duidelijk, beginnen we met:
Ja, maar.................
En we beginnen weer van voor af aan.
Ook met de wet.
Ik volg hier nu al een tijdje de forum. En het bovenstaande valt me gewoon op.
De reden dat de winkeliers zulke harde lijnen trekken is niet onredelijk en zonder reden.
Is het je opgevallen dat de fabrikanten keiharde afspraken en voorwaarden stellen en dat met de bijna niet praten valt?
De reden hiervan is simpel.
Je weet gewoon waar je aan toe bent.
Het is niet zo zwart wit. Een bedrijf, dat minder dan een zeker aantal (50) werknemers heeft en niet beursgenoteerd is, kan via reflectiewerking rechten ontlenen aan het consumentenrecht. Er zijn voldoende voorbeelden om dit te onderbouwen.
Dit is ook weer een mooi voorbeeld. Door steeds af te wijken van de afspraken wordt alles zo onduidelijk als het maar wezen kan.
In de wetboeken staat precies de afspraken omschreven.
Wat er nu gebeurd is dat er massaal van die afspraken wordt afgeweken. Ook door de rechters.
Iedereen doet maar wat. We houden ons niet aan de afspraken, want we zeggen steeds:
Ja, maar.......
Steeds weer die uitzonderingen.
Ik heb de artikelen van de wetboeken weer geraadpleegd over wie de garanties bepalen.
Ik kom tot de conclusie dat die wordt bepaald door de winkelier. Echter deze mag geen periodes bepalen korter dan de fabrikant, maar wel langer. De periode moet minimaal een half jaar zijn en voor de rest staat hij daar vrij in. De winkelier bepaald ook tegen welke condities dit gebeurd, maar de wettelijke rechten mogen niet beperkt worden.
Wat gebeurd er.
De wetboek wordt niet nageleeft, want de rechters, consumentenorganisaties en de consumenten bepalen dit.
Met andere woorden. Het is een mooi voorbeeld dat we massaal proberen het ons steeds moeilijker te maken dan het nodig is.
De wet bepaald ook dat bij transacties tussen bedrijven onderling het consumentenrecht niet van toepassing is.
En we roepen dus ook weer allemaal:
Ja, maar.............
Dus wordt dat betreft ook weer de wet overtreden.
Want op transacties tussen bedrijven onderling wordt dus weer een beroep gedaan op het consumentenrecht.
Het is niet zo zwart wit.
Zo zwart wis is het wel.
In het verkeer hebben we dus ook afspraken gemaakt. Daar moeten we allemaal aan houden. Anders wordt het een gigantisch zooitje!
De wetboeken zijn er gekomen omdat we afspraken hebben gemaakt.
Kijk om je heen. Kijk in de media. Er wordt massaal van de afpraken afgeweken. Steeds weer die uitzonderingen die een eigen leven gaan leiden.
Het gevolg: Een zooitje.
Met de komst van het consumentenrecht had dus alles duidelijker moeten worden.
Wat is het geworden?
Totale gaos!
Omdat men steeds van de afspraken wilt afwijken!