LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Media Markt - Geen garantie. Reden: Externe oorzaak
Media Markt - Geen garantie. Reden: Externe oorzaak
iPad Pro Wifi 32GB, 1 jaar en 4 maanden oud. 3 dagen na aanschaf door een onvoorzichtigheid een héél klein deukje in de rand, verder niets dan een vingerafdruk en onberispelijke staat. 1 jaar en 4 maanden later na een Apple public Beta update ('s nachts automatisch geïnstalleerd) van de lader gehaald en liep binnen een uur leeg. Daarna niet meer op te laden. Naar mediamarkt gebracht en gezien de vele klachten over diezelfde mediamarkt op het internet, bij de medewerker mijn zorgen over de garantieafhandeling uitgesproken. 'Geen zorgen meneer, dit is gewoon garantie en dit wordt binnen 6 dagen tot uiterlijk 3 weken gewoon gerepareerd'. Na 10 dagen een brief van De MM. GEEN GARANTIE, De reden is: externe schade, reparatiekosten €443,01
Dit gaat we uiteraard niet accepteren! Morgen met motorklachten naar de Renault dealer. Het zou fraai zijn als ze zeggen dat ze die niet onder garantie willen repareren omdat er een deukje in de motorklep zit.
Mediamarkt? Vooralsnog maar niet meer 'kopen kopen kopen'!
Dit gaat we uiteraard niet accepteren! Morgen met motorklachten naar de Renault dealer. Het zou fraai zijn als ze zeggen dat ze die niet onder garantie willen repareren omdat er een deukje in de motorklep zit.
-
Re: Media Markt - Geen garantie. Reden: Externe oorzaak
Er worden geen deelreparaties gedaan. Of alles wordt gedaan of niet. Dit om te voorkomen dat u achteraf gaat claimen dat er schade is toegebracht of dat het apparaat anders werkt. Het software probleem zal netjes opgelost worden, maar de eigen veroorzaakte schade zal betaald moeten worden.
Wellicht een idee om het apparaat ongerepareerd terug te laten sturen en bij een andere partij alleen de software te laten doen.
Wellicht een idee om het apparaat ongerepareerd terug te laten sturen en bij een andere partij alleen de software te laten doen.
Ik vraag ook helemaal niet om dat mini-deukje uit de rand te halen. Je ziet het nauwelijks en het apparaat werkte met mini-deukje al bijna anderhalf jaar prima. Ik wil alleen dat het ding weer laad en dat lijkt mij toch volledig onder de garantie te vallen.
Ik wil hem dan ook graag terug met mini-deukje, maar wel onder garantie gerepareerd.
Of zegt de Renault dealer ook bij de krasje op de deur dat je geen garantie meer hebt op de leren bekleding?
Ter illustratie even een foto van het 16 maanden oude mini-deukje waarop men zich kennelijk beroept als "externe oorzaak" voor vermoedelijk een softwareprobleem of laadprobleem.
Ik wil hem dan ook graag terug met mini-deukje, maar wel onder garantie gerepareerd.
Of zegt de Renault dealer ook bij de krasje op de deur dat je geen garantie meer hebt op de leren bekleding?
Ter illustratie even een foto van het 16 maanden oude mini-deukje waarop men zich kennelijk beroept als "externe oorzaak" voor vermoedelijk een softwareprobleem of laadprobleem.
- Bijlagen
-
- IMG_1224.jpg (63.52 KiB) 2037 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
Dat laatste ligt er aan. Als de airbag opgeblazen is, zou de garage zomaar kunnen concluderen dat dat het gevolg is van dat deukje in de motorklep. Gevolgschade noemen we dat. Dan gaat de airbag toch echt niet onder garantie gerepareerd worden.Michel_w schreef:iPad Pro Wifi 32GB, 1 jaar en 4 maanden oud. 3 dagen na aanschaf door een onvoorzichtigheid een héél klein deukje in de rand, verder niets dan een vingerafdruk en onberispelijke staat. 1 jaar en 4 maanden later na een Apple public Beta update ('s nachts automatisch geïnstalleerd) van de lader gehaald en liep binnen een uur leeg. Daarna niet meer op te laden. Naar mediamarkt gebracht en gezien de vele klachten over diezelfde mediamarkt op het internet, bij de medewerker mijn zorgen over de garantieafhandeling uitgesproken. 'Geen zorgen meneer, dit is gewoon garantie en dit wordt binnen 6 dagen tot uiterlijk 3 weken gewoon gerepareerd'. Na 10 dagen een brief van De MM. GEEN GARANTIE, De reden is: externe schade, reparatiekosten €443,01
De conclusie van de reparateur is kennelijk dat het accuprobleem een gevolgschade is van het minideukje. En dan krijg je inderdaad een fikse nota.
Maar dat is totale onzin. Het deukje zit helemaal aan de ander kant en is zoooo klein dat het onmogelijk interne schade veroorzaakt kan hebben die pas 16 maanden later plotseling tot een niet meer werkende accu resulteert, die ook nog eens direct na een software update ontstaat.
Bovendien wist de medewerker aan de balie mij te melden dat deze ipad er in verhouding tot wat ze normaliter binnenkrijgen nog uitstekend uit zag en ik mij absoluut geen zorgen moest maken over de garantieafwikkeling. De plotseling niet meer werkende accu zou vanzelfsprekend niets met het hele kleine deukje te maken hebben (zijn uitspraak!).
Bovendien wist de medewerker aan de balie mij te melden dat deze ipad er in verhouding tot wat ze normaliter binnenkrijgen nog uitstekend uit zag en ik mij absoluut geen zorgen moest maken over de garantieafwikkeling. De plotseling niet meer werkende accu zou vanzelfsprekend niets met het hele kleine deukje te maken hebben (zijn uitspraak!).
Even van de andere kant bekeken: Hoe is het te bewijzen dat het deukje er al 16 maanden in zit, en niet zeer onlangs erin gekomen is, met de actuele schade als ditect gevolg ?
Dat bewijs heb je niet, en daar maakt Mediamarkt zeer handig gebruik van......
-
Maar dan moet TS er bij die andere partij voor betalen terwijl het toch duidelijk een garantiekwestie betreft. Dat alles of niets wordt gedaan is vreemd, de fictieve situatie dat er achteraf geclaimd kan worden kan simpel opgelost worden door bij inname foto's te maken of een lijst met zichtbare schade voor akkoord te laten ondertekenen door TS.NeoDutchio schreef:Er worden geen deelreparaties gedaan. Of alles wordt gedaan of niet. Dit om te voorkomen dat u achteraf gaat claimen dat er schade is toegebracht of dat het apparaat anders werkt. Het software probleem zal netjes opgelost worden, maar de eigen veroorzaakte schade zal betaald moeten worden.
Sta volledig achter TS in deze. Mediamarkt heeft het softwareprobleem kosteloos te herstellen.
De MM heeft ook foto's gemaakt en genoteerd: deukje en vingerafdrukken. De rest zou onder garantie worden afgehandeld werd mij gegarandeerd.
Je mist het punt. Zelf al zou dat deukje er een dag van te voren in gekomen zijn, dan nog is het defect ontstaan door een software update of spontaan en er is geen enkel verband tussen een mini-deukje in de rand en het niet meer kunnen opladen van de accu. de iPad inclusief lightning connector zien er verder onberispelijk uit.Brahms schreef:Even van de andere kant bekeken: Hoe is het te bewijzen dat het deukje er al 16 maanden in zit, en niet zeer onlangs erin gekomen is, met de actuele schade als ditect gevolg ?
-
Aangezien je met Mediamarkt te maken hebt kan ik je eigenlijk alleen adviseren om via de juridische weg je recht te halen.
Check deze site eens: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Wordt zonder de achterliggende wetsartikelen en onnodig jargon uitgelegd hoe een en ander juridisch werkt. Mocht je de wettelijke bepalingen toch nodig hebben of gewoon willen weten dan horen we het wel.
Check deze site eens: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Wordt zonder de achterliggende wetsartikelen en onnodig jargon uitgelegd hoe een en ander juridisch werkt. Mocht je de wettelijke bepalingen toch nodig hebben of gewoon willen weten dan horen we het wel.
Ik snap dat je mijn kijk op de zaak niet de leukste vind.Michel_w schreef:Je mist het punt. Zelf al zou dat deukje er een dag van te voren in gekomen zijn, dan nog is het defect ontstaan door een software update of spontaan en er is geen enkel verband tussen een mini-deukje in de rand en het niet meer kunnen opladen van de accu. de iPad inclusief lightning connector zien er verder onberispelijk uit.Brahms schreef:Even van de andere kant bekeken: Hoe is het te bewijzen dat het deukje er al 16 maanden in zit, en niet zeer onlangs erin gekomen is, met de actuele schade als ditect gevolg ?
Maar zie het niet bestaan van een link tussen deuk en defect maar te bewijzen.
Dat gaat je niet lukken, al hebben honderden apparaten van anderen wel dit probleem.
Ook al geloof ik je lezing wel, maar ik ben helaas niet de Mediamarkt
Heb je bij de aankoop handelsgarantie gekregen? Zo ja, dan moet MM deze gewoon uitvoeren. De aanwezigheid van een deukje dat niet in relatie staat tot de schade is normaliter geen aanleiding om de handelsgarantie. Wat staat hierover in de garantievoorwaarden? Zo nee, dan moet jij bewijzen (aannemelijk maken) dat de tablet bij aanschaf ondeugdelijk was. Enig idee waardoor dit nu niet meer werkt?
Ik zie geen aanleiding om te denken dat dit bewezen zal moeten worden.Brahms schreef:Maar zie het niet bestaan van een link tussen deuk en defect maar te bewijzen.
Dan bedoel je natuurlijk dat die schade - als Media Markt wil voorkomen dat er geclaimd zou worden - ook door Media Markt betaald hoort te worden. Dat heb je niet duidelijk gemaakt in je tekst.NeoDutchio schreef:Het software probleem zal netjes opgelost worden, maar de eigen veroorzaakte schade zal betaald moeten worden..
Geen idee wat je precies bedoeld met handelsgarantie, maar de MediaMarkt zegt op apple producten 24 maanden garantie te bieden.
Normaal niet, in dit topic juist wel.....Ik zie geen aanleiding om te denken dat dit bewezen zal moeten worden.Brahms schreef:Maar zie het niet bestaan van een link tussen deuk en defect maar te bewijzen.
Dat is een vorm van handelsgarantie. Heb je voorwaarden?Michel_w schreef:Geen idee wat je precies bedoeld met handelsgarantie, maar de MediaMarkt zegt op apple producten 24 maanden garantie te bieden.
Waarom?Brahms schreef:Normaal niet, in dit topic juist wel.....
Ik vrees dat er onder dat deukje toch een printplaatje zit met een scheurtje. Dus door het openmaken zal die (kunnen) breken.
Overigens betreft het hier een software-probleem dat met een "update" te fixen is. De iPad blijft dus dicht. Wellicht is het verstandig om even langs een Apple store oid te gaan. Daar pushen ze de zooi er zo in.
Wel raar dat ze het ding hebben opengemaakt bij de reparatie-dienst. Maar goed, alles van Apple is raar in mijn ogen...
Overigens betreft het hier een software-probleem dat met een "update" te fixen is. De iPad blijft dus dicht. Wellicht is het verstandig om even langs een Apple store oid te gaan. Daar pushen ze de zooi er zo in.
Wel raar dat ze het ding hebben opengemaakt bij de reparatie-dienst. Maar goed, alles van Apple is raar in mijn ogen...
Dit soort zaken zijn vaak erg simpel, door de fabrikant aangestelde erkende reparateurs mogen vaak geen deel reparaties doen. Dit om problemen later, c.q. "Wellus! / Nietus!" discussies achteraf over ineens aanwezige schade te voorkomen. Deze erkende reparateurs zullen dus vaak voor cosmetische schade een factuur sturen, ook als deze niet gerelateerd is aan het probleem dat het defect veroorzaakt.
In zo'n geval kan het dus zijn dat er een factuur komt die eigenlijk door de verkoper opgepakt moet worden, hij moet immers het aanwezige defect wettelijk gezien kosteloos herstellen als daar geen discussie over is, zoals hier het geval lijkt te zijn. Als de reparateur dan van mening is dat een ongerelateerde cosmetische schade ook verholpen moet worden is dat "pech" voor de verkoper hij moet immers kosteloos herstellen. Helaas zijn lang niet alle verkopers in Nederland netjes en volgen ze de wet netjes en zullen ze vaak proberen de factuur door te schuiven naar de consument.
In zo'n geval kan het dus zijn dat er een factuur komt die eigenlijk door de verkoper opgepakt moet worden, hij moet immers het aanwezige defect wettelijk gezien kosteloos herstellen als daar geen discussie over is, zoals hier het geval lijkt te zijn. Als de reparateur dan van mening is dat een ongerelateerde cosmetische schade ook verholpen moet worden is dat "pech" voor de verkoper hij moet immers kosteloos herstellen. Helaas zijn lang niet alle verkopers in Nederland netjes en volgen ze de wet netjes en zullen ze vaak proberen de factuur door te schuiven naar de consument.
Een deukje in de behuizing betekent dat er een schok door het chassis heen is gegaan, wat schade kan veroorzaken aan cellen in de accu, of op de banen op de printplaat in het toestel. Dat hoeft niet meteen tot merkbare resultaten te lijden, maar kan wel op lange termijn schade gaan veroorzaken. Daarom is het ook bepaald in de garantievoorwaarden dat je schade, onder garantie, meteen moet claimen, en niet ruim een jaar later. Nu is niet meer te achterhalen of die eerste schade niet debet is aan het actuele probleem.
De behuizing is relatief zeer sterk, zeker ook op de hoeken.
Zo'n "deukje" komt niet door het wat hard neerleggen op een tafel.
Je kan er gewoon vanuit gaan dat apparaat gewoon gevallen is.
De krachten bij zo'n incident zijn enorm en dat moet ergens geabsorbeerd worden. De inwendige schade kan vele malen groter zijn dan de uitwendige.
Zo'n "deukje" komt niet door het wat hard neerleggen op een tafel.
Je kan er gewoon vanuit gaan dat apparaat gewoon gevallen is.
De krachten bij zo'n incident zijn enorm en dat moet ergens geabsorbeerd worden. De inwendige schade kan vele malen groter zijn dan de uitwendige.