LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mediamarkt en garantieontduiking

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Allemaaltroep.tk
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:07

Mediamarkt en garantieontduiking

Ongelezen bericht door Allemaaltroep.tk »

Mediamarkt blijkt een meester in garantieontduiking, zo blijkt uit twee recente ervaringen van mij.

1) Videocamera.
2,5 jaar geleden een Sony camcorder gekocht van 1.000 euro. Heb er tegen bijbetaling drie jaar verlengde garantie plus verzekering bij gekocht. Half jaar geleden gaat er van alles stuk (schroefjes beginnen uit te vallen, slecht beeld). Het servicecenter van MediaMarkt wil de camera opsturen, waarna Sony zal bepalen op het ja/nee onder de garantie valt. Of ik vast even 80 euro onderzoekskosten wil aftikken.
Nee dus. MM weigert de camera dan aan te nemen en de garantie te verlenen. Ik schrijf een brief naar het hoofdkantoor en daags daarna belt MediaMarkt Almere me op. Het was een misverstand en ik mag de camera komen brengen.
Als het aan MediaMarkt Almere had gelegen, had ik dus naar mijn bijgekochte garantie kunnen fluiten.

Maar het kan erger:

2) De beamer.
Drie jaar geleden een Epson beamer gekocht, voor 1.299 euro. Mediamarkt bood hem aan met vijf (!) jaar volledige garantie. Na twee jaar worden de kleuren gelig en uitgebeten. Lijkt op de symptomen van uitgeputte lamp, we gaan naar MM service center en die bevestigen dat er een nieuwe lamp moet komen. Alleen: dat is uitgesloten van garantie en zij leveren die niet. Volgens mij was die vijf jaar garantie allesdekkend, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel en koop bij een specialist (Franklin in Duiven) voor E 224 een nieuwe lamp.
Helaas, dat blijkt niet de oplossing. Dus de oude lamp weer erin gezet en weer in de rij staan bij het servicecenter.
Ze nemen de beamer aan, en nu, twee maanden later, beweren ze dat het apparaat overleden is. Of we even 80 euro onderzoekskosten willen aftikken. We gaan erheen, MM zegt ineens dat die vijf jaar garantie destijds een bij te betalen optie was.
Onze stelling: dat was niet als zodanig gecommuniceerd maar zelfs áls dat zo is: je mag van een apparaat van 1.299 verwachten dat het langer meegaat dan twee jaar. Zeker daar onze beamer vanaf dag één onberoerd aan het plafond heeft gehangen, altijd ruim de tijd kreeg om af te koelen en het niet aan de lamp blijkt te liggen.
Dus doen we een beroep op de conformiteit. Ik wil best betalen voor een stuk afschrijving, maar dat moet wel redelijk zijn en áls MM de beamer vervangt door een type waar de op hun advies aangeschafte lamp niet in past, mag MM die 224 euro vergoeden.

Ik hou jullie op de hoogte hier, maar ben vooral benieuwd of meer mensen zo'n beroerde ervaringen hebben met de MediaMarkt. Ik heb in elk geval besloten er in afwachting van de afwikkeling geen cent meer te besteden. Vanmiddag had ik mini-DV tapes nodig en de MediaMarkt is bij mij om de hoek, maar ik ben een paar straten verder gelopen om ze bij een ander te kopen. Al zouden ze het dubbele kosten.

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: Mediamarkt en garantieontduiking

Ongelezen bericht door martijnp »

Geval 1 lijkt me geen geval van garantie-ontduiking. Het is een winkel toegestaan een borg te vragen voor het geval het defect niet onder de garantievoorwaarden valt. Stel dat het sony-service center vaststelt dat de defecten voortkomen uit een ernstige val of waterschade. MM blijft dan met koste zitten als u afstand doet van de camera. MM heeft als grote keten (met toch vaak een bepaald publiek) ongetwijfeld veel last van dit soort perikelen. Ook vrijwel elke telecomwinkel laat de consument eerst een automatische-incasso toestemming van 80 euro tekenen, voor de mobiele telefoon wordt verzonden. Wel moet je een duidelijk bewijs van het betalen van deze borg krijgen.

Geval 2 lijkt mij een verhaal met 2 kanten. Een beamer verkopen met 5 jaar garantie op de lamp lijkt me volsterkt onmogelijk en onzinnig. Het is immers bekend dat deze lampen een levensduur hebben van 2000-3000 branduren. Garantie verkopen op verbruiksproducten is niet zinnig. Daarnaast heb ik bij MM nog nooit een actie gezien waarbij zij producten incl. verlengde garantie verkopen. Wel zie ik vaak staan op de prijskaartjes dat die mogelijkheid bestaat. MM is een winkelketen die bekend staat om redelijk scherpe prijzen, niet om zaken als extra garantie/service. Ook ljkt me de combinatie laagste prijs garantie + incl. 5 jaar garantie niet heel logisch. Ze zouden hiermee namelijk duurder worden dan de concurrentie. Daarnast lijkt het me logisch dat een 5 jaar garantie op zo'n duur product zou moeten blijken uit een garantie-certificaat of een speciaal gedeelte op het aankoopbewijs. Op die manier kunt u dan eenvoudig bewijzen dat u 5 jaar garantie heeft.

Daarnaast vermeld je dat de beamer 3 jaar geleden is gekocht. De beamer zou dus 3 jaar oud zijn, en geen 2 jaar zoals je vermeld. In principe kan alleen de fabrikant een uitspraak doen over de te verwachten levensduur van een product. Wil de fabrikant dit niet, kunt u uitgaan van een gemiddelde levensduur voor deze productgroep. Branchevereniging/geschillencommissie UNETO-VNI houdt deze termijnen bij. Ik ben niet bekend met de economische afschrijftermijn van een Beamer. Wel is het zo dat computer-gerelateerde apparatuur over het algemeen (mits niet draagbaar) binnen 36 maanden wordt afgeschreven. Hoe dan ook, uw apparaat is voor een behoorlijk gedeelte (zo niet helemaal) afgeschreven. Zaak is dus de economische levensduur van een beamer te achterhalen. Daarnaast kan MM u verzoeken aan te tonen dat het defect buiten uw schuld is ontstaan en gezien de levensduur niet te verwachten was. Buiten de garantie ligt de bewijslast bij u als consument.

Gesloten