LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mycom ontkent garantie op basis van normale slijtage

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Curry

Mycom ontkent garantie op basis van normale slijtage

Ongelezen bericht door Curry »

Dag allemaal,

Mijn vriendin is zojuist bij MyCom langsgeweest om garantie te claimen op een disfunctionerende MP3-USB-stick. Het ding is krap een half jaar oud, dus valt nog ruim binnen de garantie. Wat doen die heren nu: die herkennen een kabelbreuk in de koptelefoon en weigeren garantie te geven op basis van normale slijtage.

Nu mag dit voor zover ik weet absoluut niet: garantie dekt ieder onderdeel van het produkt zolang je niet moedwillig zelfs iets gesloopt hebt, en je mag van ieder onderdeel van het produkt aannemen dat het minimaal de garantieperiode uitzit, en de leverancier is wettelijk verplicht om het defect te herstellen binnen de garantieperiode.

Kan iemand wellicht even toelichten in hoeverre ik correct zit met bovenstaande aannames? Alvast bedankt :)

breuk

Re: Mycom ontkent garantie op basis van normale slijtage

Ongelezen bericht door breuk »

Kabelbreuk valt nooit onder garantie
Is een teken dat er verkeerd mee is omgegaan

Curry

Ongelezen bericht door Curry »

Dat het per definitie zo is is natuurlijk onzin. Als ik een produkt lever dat bij normaal gebruik geen normale levensduur kan halen, en een half jaar is wel erg kort voor een koptelefoon, dan ben ik als fabrikant garantieplichtig. Dat is hetzelfde verschijnsel als dat je tegenwoordig garantie hebt op planten die binnen een week kapot zijn: dat was al een ondeugdelijk produkt bij aanschaf.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Behalve als het wietplanten zijn.

Gast

volgens mij geen garantie daarop

trouwens zou definitie van garantie "garantie dekt ieder onderdeel van het produkt zolang je niet moedwillig zelfs iets gesloopt hebt"
daar klopt niets van

dat wil zeggen dat die MP3 speler per ongeluk van de 3 de verdieping langs de trap naar beneden mag laten vallen en dat de producent dan maar een nieuwe moet geven ! dat gaat dus niet

garantie is het "oplossen" van productiefouten door de fabrikant !

trouwens zo"n hoofdtelefoon dat is "randapparatuur" en dat heeft meestal niet dezelfde garantietermijn als het hoofdonderdeel (in dit geval de MP3 speler zelf) ik betwijfel trouwens of daar wel garantie op is.

ga gewoon achter een nieuwe hoofdtelefoon, zal je veel ergernis besparen, zoiets kost toch belachelijk weinig

Gast

Je kunt beter even de consumentenbond bellen ofzo, want de jojo's hier zie ik alleen maar uit hun nek kletsen.

Gast

Of een artikel wel of geen garantie heeft is moeilijk te bepalen vanaf hier. Ik heb het artikel immers niet in handen gehad.

Een artikel valt echter alleen binnen de garantie wanneer hier op een juiste manier mee is omgegaan en de fout die ontstaat niet te wijten is aan het gedrag van de koper. Breuk, vochtschade, eigenhandige reparaties, valschade etc vallen dus niet onder de garantie. Wanneer er een fout zit in de kabel dan komt de garantie ook te vervallen wanneer deze fout is ontstaan door fout gebruik. Bijv. door knikken in de kabel.

Daarnaast zit er op veel accessoires geen garantie of een garantie van slechts 3 maanden. Denk hierbij aan het glas of het bandje van een horloge, de batterijen van een telefoon, de koptelefoons van diverse geluiddragers, etc.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dus inderdaad dat je heir buiten de garantie valt. Maar zoals ik al zei, ik het het apparaatje niet in handen gehad.

martin11

Ongelezen bericht door martin11 »

Allereerst geldt voor accessoires als accu's, afstandbedieningen, oortelefoontjes e.d. vaak beperkte garantie, dit vanwege de slijtage en kortere levensduur van deze accessoires. koptelefoontjes kunnen bij frequent gebruik inderdaad binnen een half jaar versleten zijn. kabelbreuk valt i.d.d. nooit binnen de garantie. ik vind trouwens niet dat u moet zeuren, een goedkoop koptelefoontje kost nog minder dan 5 euro.

Als voorbeeld zou je ook een afstandsbediening kunnen beschouwen. deze afstandbediening valt in een gemiddeld gezin toch al snel 1 keer per week op de grond en ook bij normaal gebruik heeft deze aardig wat te voorduren. denk aan fijgeknepen worden tijdens het voetballen, mensen die erboven op zitten als ze op de bank gaan zitten, klemzitten tussen de kussen van de bank e.d. Logisch is dan ook dat hierop zeer beperkte garantie gegeven wordt.

marty32

Ongelezen bericht door marty32 »

ik denk dat het verhaal twee kantenheeft

1. waarom doet mycom zo moeilijk over een koptelefoon. ik denk dat ze beter een nieuwe van een ander merk kunnen megeven dan zich zo opstellen (denk in inkoopprijzen bij oplossingen en niet verkoopprijzen)

2. inderdaad, moet je als consument gaan zeuren over iets wat kan sluiten (kabelbreuk) . ik ga toch ook niet terug met mijn autobanden dat ze nar 50.000km op zijn

echter is afhankelijk van de leeftijd van het product de deijslast anders
korter dan een jaar , dan moet mycom dat doen. indien buiten garantie dan de klant

mycom moet dus bewijzen dat je vriendin onjuist heeft omgegaan met het product

jan-emelt

Ongelezen bericht door jan-emelt »

ik kan mij niet voorstellen dat mycom een klant niet tegemoet komt,ik ben een aantal weken geleden met een muziekkaart terug gegaan omdat deze niet goed werkte,er werd niet eens gediscussieerd,ik kreeg meteen een andere kaart,deze kost wel 249.-euro.
Vrienden van mij hebben gelijkluidende ervaringen met mycom,ik kan niet anders aangeven dan, dat de service,en garantie van mycom prima te vinden!

Gast

Gisteren ook garantie gaan claimen vanwege problemen met een Bluetooth GPS ontvanger die ik in augustus 2003 heb gekocht.

Meteen werd er geroepen dat er geen garantie meer op zar omdat er inmiddels 12 maanden zijn verstreken na datum aankoop

Beroep doen op wettelijke garantie hielp niets dus naar filiaalmanager gevraagd. Deze was zoals gewoonlijk niet op de zaak.

Maandag maar meteen even een brief naar Mycom hoofdkantoor sturen.

Gesloten