Beste lezers,
Enige jaren geleden hebben wij een huis gekocht waaraan een aanbouw is gerealiseerd door de vorige eigenaar.
Op dit moment is er een lekkage waar andere meubilair ook schade oploopt.
Er is nog een aantal jaren garantie op deze aanbouw zo blijkt uit de stukken van de vorige eigenaar.
Nu hebben wij een aantal vragen;
- Kan de leverancier zich beroepen op het feit dat de garantie niet overdraag baar was?
- Gelden de leveringswaarden van 2004 toen de aanbouw is opgeleverd of zijn de huidige van toepassing?
- Hoe kunnen we de leveringsvoorwaarden van 2004 krijgen indien van toepassing?
- Kan er sprake zijn van gevolg schade?
Het ergste is dat de leverancier in kwestie de stap naar de rechter afraad om dat dit een bijzonder lang proces is waarbij een jaar zo om is...
Alle tips zijn welkom!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] overdraagbaarheid van garantie
-
Re: overdraagbaarheid van garantie
De leverancier, van wie je vindt dat hij slecht werk heeft geleverd, raad je af om het hogerop te zoeken....Het ergste is dat de leverancier in kwestie de stap naar de rechter afraad om dat dit een bijzonder lang proces is waarbij een jaar zo om is...
Zoek eerst eens onafhankelijk advies om het probleem te onderzoeken, en je kansen op succes in te schatten.
Een brief waarin je je eventuele claim bekend maakt aan de leverancier en je rechten voorbehoud is in een uurtje geschreven.
Wanneer dan een eventuele rechtszaak dan plaatsvindt is vanuit garantie-overwegingen niet meer van belang
Ik zou zeggen stel de vorige bewoner aansprakelijk omdat het een verborgen gebrek is. Heeft hij/zij er echter nog nooit last van gehad tja dan wordt het een moeilijk verhaal ben ik bang.
Vaak is garantie niet overdraagbaar..en dien je zelf een eventueel bouwkundig onderzoek uit te laten voeren voor aankoop.
Leveringsvoorwaarden van 2004 zullen bij de garantiepapieren moeten zitten, u kunt niet van een leverancier verwachten dat hij voor dit soort gevallen back-ups aanhoudt van zijn voorgaand leveringsvoorwaarden.
Rick
Vaak is garantie niet overdraagbaar..en dien je zelf een eventueel bouwkundig onderzoek uit te laten voeren voor aankoop.
Leveringsvoorwaarden van 2004 zullen bij de garantiepapieren moeten zitten, u kunt niet van een leverancier verwachten dat hij voor dit soort gevallen back-ups aanhoudt van zijn voorgaand leveringsvoorwaarden.
Rick
Inderdaad de vorige bewoners aansprakelijk stellen. Ik zou in eerste instantie wel met ze in overleg gaan. Zij zijn een overeenkomst aangegaan met de aannemer, kunnen aanspraak maken op garantie en zij kunnen hem vragen de schade te verhelpen.
Gaat er volgens mij niet om of zij al dan niet lekkage hebben gehad maar wel dat de aanbouw nog in garantie is en dat je mag verwachten dat deze binnen de garantietijd waterdicht blijft.
In ieder geval zul je rechtsbijstand nodig hebben en wellicht kan een adviserende instantie je verder helpen (woonbond o.i.d.)
Die reactie van de aannemer vindt ik wel humor.....
Gaat er volgens mij niet om of zij al dan niet lekkage hebben gehad maar wel dat de aanbouw nog in garantie is en dat je mag verwachten dat deze binnen de garantietijd waterdicht blijft.
In ieder geval zul je rechtsbijstand nodig hebben en wellicht kan een adviserende instantie je verder helpen (woonbond o.i.d.)
Die reactie van de aannemer vindt ik wel humor.....
Ja.lekket schreef:- Kan de leverancier zich beroepen op het feit dat de garantie niet overdraag baar was?
Of een der partijen zich kunnen beroepen op algemene voorwaarden, zoals leveringsvoorwaarden, hangt af van de vraag of de gebruiker daarvan voldaan heeft aan zijn informatieplicht. Vanwege deze reden zijn de huidige zeker niet van toepassing.lekket schreef:- Gelden de leveringswaarden van 2004 toen de aanbouw is opgeleverd of zijn de huidige van toepassing?
Vraag dat aan de verkoper.lekket schreef:- Hoe kunnen we de leveringsvoorwaarden van 2004 krijgen indien van toepassing?
Vast wel.lekket schreef:- Kan er sprake zijn van gevolg schade?
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat hij geen zin heeft in een rechtsgang.lekket schreef:Het ergste is dat de leverancier in kwestie de stap naar de rechter afraad om dat dit een bijzonder lang proces is waarbij een jaar zo om is...