LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... e-directie
De kernopdrachten van de Economische Inspectie zijn:
toezicht houden op de naleving van de economische reglementering door informatie, preventie, guidance en repressief optreden.
Het actieveld is in de eerste plaats de markt in de ruimste zin van het woord, de plaats waar interacties ontstaan tussen de centrale figuren van het economische gebeuren: de consument en de onderneming.
Toch niet "Net als de ACM, dus"
Maar inderdaad, bij Nederlands gebrek aan repressief optreden bij niet-naleving van de economische reglementering bij interacties tussen de consument en de onderneming, lijkt mijn rechtsbijstandverzekeraar een juridische procedure laten opstarten aangewezen.
De slaagkans in deze is toch overduidelijk 100 %
Sanitairkiezer.nl is "geflitst" bij het overtreden van de wet.
En de wet overtreden is toch de wet overtreden, of hoeven wij Belgen ons niet meer aan de snelheidslimieten te houden in Nederland indien onze Belgische Justitie (via DIV) onvoldoende adequaat zou zijn bij het mee regelen van onze straf en boete...
En voor de rest, in afwachting van een adequate ACM, Nederlandse webshops zonder een Belgisch ondernemingsnummer (BE BTW-nummer) én voldoende Belgische juridische binding, links laten liggen.
Bedankt voor jullie reacties en advies.
De kernopdrachten van de Economische Inspectie zijn:
toezicht houden op de naleving van de economische reglementering door informatie, preventie, guidance en repressief optreden.
Het actieveld is in de eerste plaats de markt in de ruimste zin van het woord, de plaats waar interacties ontstaan tussen de centrale figuren van het economische gebeuren: de consument en de onderneming.
Toch niet "Net als de ACM, dus"
Maar inderdaad, bij Nederlands gebrek aan repressief optreden bij niet-naleving van de economische reglementering bij interacties tussen de consument en de onderneming, lijkt mijn rechtsbijstandverzekeraar een juridische procedure laten opstarten aangewezen.
De slaagkans in deze is toch overduidelijk 100 %
Sanitairkiezer.nl is "geflitst" bij het overtreden van de wet.
En de wet overtreden is toch de wet overtreden, of hoeven wij Belgen ons niet meer aan de snelheidslimieten te houden in Nederland indien onze Belgische Justitie (via DIV) onvoldoende adequaat zou zijn bij het mee regelen van onze straf en boete...
En voor de rest, in afwachting van een adequate ACM, Nederlandse webshops zonder een Belgisch ondernemingsnummer (BE BTW-nummer) én voldoende Belgische juridische binding, links laten liggen.
Bedankt voor jullie reacties en advies.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Oh, ik let wel op. Meer dan menigeen hier denkt. Maar die rare webshops die gewoon doorgaan met eigen regels bedenken kunnen gewoon worden bestraft. Doet de ACM dat? Neuh. Keer een waarschuwing sturen. En nog een. En nog een....en daarna...nog een.Moneyman schreef:Iets beter opletten of inlezen. Dan leer of zie je mogelijk ook wat de ACM nog meer doet.Revoked schreef:De ACM is een slappe organisatie. Beetje adviezen op een site zetten, dat lukt zelfs Stofzuigert nog. En even zinnig.
Als je wordt geflitst op de weg omdat je te snel reed...krijg je gelijk een bekeuring. De ACM heeft de macht gekregen om even kortdaad op te treden, maar doen dat niet. En àls ze het een keer doen, mot het gelijk in de krant. Zo bijzonder is het.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
@AlbertDV, u denkt echt dat, mocht uw geval zich voor hebben gedaan in België, dat dan de 'Economische Inspectie' dit varkentje voor u gewassen zou hebben?
Ook de ACM heeft de bevoegdheid repressief op te treden (waarschuwing, boete, dwangsom), Toezicht op consumentenbescherming is één van de kerntaken van de ACM.
Dat ze de mogelijkheid tot repressief optreden noemen en beschrijven dat ze actief zijn op de plaats waar interacties tussen consument en onderneming plaatsvinden, betekent niet dat ze als een soort brandweer uitrukken als een individuele consument in conflict raakt met een bepaalde onderneming.AlbertDV schreef:,,..
De kernopdrachten van de Economische Inspectie zijn:
toezicht houden op de naleving van de economische reglementering door informatie, preventie, guidance en repressief optreden.
Het actieveld is in de eerste plaats de markt in de ruimste zin van het woord, de plaats waar interacties ontstaan tussen de centrale figuren van het economische gebeuren: de consument en de onderneming.
Toch wel.AlbertDV schreef:Toch niet "Net als de ACM, dus"
Ook de ACM heeft de bevoegdheid repressief op te treden (waarschuwing, boete, dwangsom), Toezicht op consumentenbescherming is één van de kerntaken van de ACM.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Jaja, alleen al dat bekijken kost zeker 50 FTE. Actie ondernemen is voor de afdeling "Sabbatical"....tttlocke schreef:...Toezicht op consumentenbescherming is één van de kerntaken van de ACM.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
't Is duidelijk. Een fanclub voor de ACM zult u niet oprichten.Revoked schreef:Jaja, alleen al dat bekijken kost zeker 50 FTE. Actie ondernemen is voor de afdeling "Sabbatical"....tttlocke schreef:...Toezicht op consumentenbescherming is één van de kerntaken van de ACM.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Wat voor zin heeft het voor jouw case om te discussieren wat de ACM en de Belgische variant hierop wel of niet doen of zouden doen. De ACM treedt wel degelijk regelmatig op, maar het gaat dan om grote zaken waarbij vele mensen gedupeerd zijn of worden. Niet om een geschil van 8,95 verzendkosten. En ik weet vrijwel zeker dat de B-ACM zich daar ook niet mee gaat bemoeien. Beter dan hierover discussieren is je afvragen wat nu te doen. Je hebt de volgende opties.AlbertDV schreef:https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... e-directie
De kernopdrachten van de Economische Inspectie zijn:
toezicht houden op de naleving van de economische reglementering door informatie, preventie, guidance en repressief optreden.
Het actieveld is in de eerste plaats de markt in de ruimste zin van het woord, de plaats waar interacties ontstaan tussen de centrale figuren van het economische gebeuren: de consument en de onderneming.
Toch niet "Net als de ACM, dus"
Maar inderdaad, bij Nederlands gebrek aan repressief optreden bij niet-naleving van de economische reglementering bij interacties tussen de consument en de onderneming, lijkt mijn rechtsbijstandverzekeraar een juridische procedure laten opstarten aangewezen.
De slaagkans in deze is toch overduidelijk 100 %
Sanitairkiezer.nl is "geflitst" bij het overtreden van de wet.
En de wet overtreden is toch de wet overtreden, of hoeven wij Belgen ons niet meer aan de snelheidslimieten te houden in Nederland indien onze Belgische Justitie (via DIV) onvoldoende adequaat zou zijn bij het mee regelen van onze straf en boete...
En voor de rest, in afwachting van een adequate ACM, Nederlandse webshops zonder een Belgisch ondernemingsnummer (BE BTW-nummer) én voldoende Belgische juridische binding, links laten liggen.
Bedankt voor jullie reacties en advies.
1. Je stuurt het product terug met DHL en zorgt voor een track en trace. Zodra het product binnen is heeft de webshop 14 dagen om het te beoordelen. Vervolgens kan het kiezen voor reparatie of vervanging. Je hebt in principe niet (direct) recht op geld terug. Mochten zij niks willen doen dan kun je de koop ontbinden en je geld terug eisen. Zij moeten dan binnen 14 dagen betalen. Doen ze dat niet dan kun je je vordering uit handen geven aan een incasssobureau.
2. Je schakelt de geschillencommissie van webwinkelkeurmerk in. Zij beoordelen je casus. De webshop is gehouden zich aan dit bindend advies te houden. De kosten hiervoor zijn laag en je behaalt zo snel resultaat
3. Je gaat naar de rechter en laat die de boel uitzoeken. De kans is groot dat je wint, en dan ook de proceskosten terug krijgt. Garantie daarvoor is er echter niet.
Ik zou in eerste instantie niet bang zijn dat de webshop gaat frauderen door niks terug te betalen maar het product (al dan niet met korting) nogmaals te verkopen. In dat geval rest je altijd nog een incassoprocedure of een gang naar de rechter.
De wet stelt dat een non-conformiteit kosteloos verholpen dient te worden. Je kunt daaruit inderdaad concluderen dat de kosten om het defecte product bij de verkoper te krijgen daar ook onder vallen. De verkoper bepaalt niet hoe jij het product moet opsturen. Opsturen via een reguliere pakketpost met track en trace is normaliter voldoende.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Ik kan u volgen in uw advies.
Enkel
Bij Sanitairkiezer.nl ligt het risico van terugzenden volgens zijn voorwaarden bij de klant, wat volgens deze DigiDispuut-uitspraak wettelijk correct kan zijn:
https://digidispuut.nl/wp-content/uploa ... ethode.pdf
Op het vlak van online fraude wil België nog een stapje verder gaan
CD&V: “Plaats lijst van frauduleuze webshops op overheidswebsite”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/cd ... ~a4295af2b
Prettig weekend iedereen
Enkel
dient hier te worden aangevuld met een verzekering tegen schade en verlies. Wat voor een terugzending vanuit België voor een kost van zo'n 24 € zorgt.De verkoper bepaalt niet hoe jij het product moet opsturen. Opsturen via een reguliere pakketpost met track en trace is normaliter voldoende.
In sommige gevallen toch wel.De verkoper bepaalt niet hoe jij het product moet opsturen.
Bij Sanitairkiezer.nl ligt het risico van terugzenden volgens zijn voorwaarden bij de klant, wat volgens deze DigiDispuut-uitspraak wettelijk correct kan zijn:
https://digidispuut.nl/wp-content/uploa ... ethode.pdf
Op het vlak van online fraude wil België nog een stapje verder gaan
CD&V: “Plaats lijst van frauduleuze webshops op overheidswebsite”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/cd ... ~a4295af2b
Prettig weekend iedereen
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Als er sprake is van non-conformiteit, dan moet de verkoper het product komen halen en is achteruitgang van het product voor risico de verkoper gebleven. Hieruit volgt dat verzending voor risico van de verkoper is, indien de verkoper op die manier aan zijn verplichtingen wilt voldien. Dat dit in het geval van hertoeping mogelijk anders is doet daaraan niet af. Jij draagt de bewijslast voor je stelling dat het product binnen zes maanden iets had dat je niet hoefde te verwachten en dat je dit tijdig hebt gemeld, waarbij binnen twee maanden altijd tijdig is.
Re: Overtreden garantiewetgeving ongestraft mogelijk ?
Er is overigens in casu helemaal geen sprake van fraude of misstanden die acuut ingrijpen van consumentenautoriteiten zouden rechtvaardigen. Er is gewoon een civielrechtelijk geschil, meer niet.