Geplaatst op 27 Jan 2009 03:49 door resp00112469
Dat apparaat ging na 3 jaar defekt en moest langer dan 3 jaar mee kunnen gaan, een uitspraak die ik tot op de dag van vandaag niet heb begrepen.
Dat je het niet begrepen hebt, blijkt inderdaad uit jouw reacties...
De consumenten worden op het verkeerde been gezet niet door BBCS, maar door anderen waarvan ik de naam niet hier zal noemen, wie de schoen past zet zijn pet op!
Zie mijn vorige reactie in dit bericht.
Geplaatst op 27 Jan 2009 07:29 door 16again
1) Garantie is een andere termijn dan de normaal te verwachten levensduur! Volgens mij is het statistisch zo dat na die te verwachten levensduur 50% van de producten "op" is.
Duidelijk dat die termijnen ongelijk zijn, anders kreeg de verkoper altijd de helft van wat verkocht is terug tijdens garantie.
Bijna. Je gaat hier abusievelijk uit van de technische levensduur. Bovendien denk ik dat heel veel klanten
geen aanspraak maken op wettelijke garantie terwijl ze daar wel recht op hebben. Als deze indruk van mij klopt, zal nooit die 50% garantie claims gehaald worden. Dus ook niet indien technische levensduur=verwachte levensduur. Andersom zullen een aantal consumenten onterecht garantie claimen terwijl ze zelf het product kapot hebben gemaakt.
In het (consumenten)recht spreekt men van de verwachte c.q. gemiddelde levensduur. Hiermee wordt bedoeld hoelang een groep consumenten een bepaald product gemiddeld gebruiken voordat deze buiten gebruik worden gesteld. Bijvoorbeeld omdat er een nieuw exemplaar wordt gekocht. Het product hoeft dus helemaal niet defect te raken om meegewogen te worden in die gemiddelde levensduur! Dergelijk situaties verkorten dus de juridische gemiddelde levensduur t.o.v. de technische levensduur.
En volgens mij komt het vaak voor dat een product buiten werking wordt gesteld en door een ander exemplaar vervangen wordt met dezelfde (technische) mogelijkheden als het vorige product, terwijl dat vorige product nog prima functioneert. Denk hierbij aan bijvoorbeeld mobiele telefoons. Ook deze gevallen verkorten de juridische gemiddelde levensduur. In het voordeel van de winkelier m.b.t. de wettelijke garantie.
Verwar dit niet met de economische levensduur. Die is voor iedereen weer anders. Neem bijvoorbeeld een LCD TV van 2 jaar oud zonder HDMI aansluiting. Sommige consumenten zullen dit apparaat vervangen omdat ze beelden in HD kwaliteit willen bekijken. Voor hen is dan de economische levensduur van dat oude toestel bereikt. Een ander kijkt nog lekker een jaar verder naar die oude TV voordat diegene HD kwaliteit wil. Beide toestellen kunnen dan nog in prima staat verkeren. Indien alle twee die TV's vervolgens door een ander 'verder' gebruikt worden, tellen ze nog steeds mee in de juridische gemiddelde levensduur. De juridische gemiddelde levensduur is dus vaak langer dan de economische levensduur.
Geplaatst op 27 Jan 2009 09:13 door BBCS
En aangezien de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie zo compleet verschillend van periode zijn, komt daardoor de winkelier in hele grote problemen.
Welnee. In de praktijk is de consument nu meestal de dupe. Niet zo zielig doen. Ga bij je branche organisatie klagen. Weet je nog, regresrecht. We zitten hier op een consumentenforum, niet een winkeliersforum. Of je het nu leuk vind of niet, een consument heeft in principe niets met de fabrikant te maken. Dat is juridisch nu eenmaal zo geregeld. Daar kan ik ook niets aan doen. Maar je kunt dat niet ontkennen zoals jij vaak doet.