Ik begrijp je verbazing. Maar er worden hier door BBCS misleidende reacties geplaatst die (toekomstige) lezers met een vergelijkbaar probleem op het 'verkeerde been' kunnen zetten. Zo ook (tot nu toe) zijn laatste bericht weer. Daardoor dient hier op gereageerd te worden. Immers, al deze reacties blijven hier in principe eeuwig staan. Vervolgens verzand dit dan in een off-topic discussie.Geplaatst op 24 Jan 2009 22:55 door Angio
Met verbazing heb ik naar jullie reakties gekeken.
Maar nu on-topic.
Om even te zeuren; de vraagstelling is nogal vreemd. Coulance betekent dat de winkelier of fabrikant iets extra's voor je doet waar je geen recht op hebt. Dus recht op coulance bestaat eenvoudigweg niet.Mijn enige vraag was of het een reeele gedachte is dat 3 jaar wel een erg korte levensverwachting is voor mijn televisie. En sta ik in mijn recht als ik coulance verwacht van Philips of Scheer en Foppen.
Volgens de wet (boek 7 BW) heb je recht op een zgn. conform product. Dit houdt in dat een product hetgeen moet 'doen' wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Dit recht kun je enkel uitoefenen op degene met wie je een overeenkomst hebt gesloten. In jouw geval dus Scheer en Foppen en niet Philips.
Van een Philips LCD TV mag je mijns inziens toch wel verwachten dat die 6 jaar meegaat. De wettelijke garantie in Nederland is dan 6 jaar. Jouw TV is drie jaar oud. Hierdoor dien jij aan te tonen dat de TV niet 'conform' is. Dat lijkt mij niet zo moeilijk met een kapotte beeldbuis of lamp. Tenzij je de TV hebt laten vallen of zo waardoor het toestel aan de buitenkant beschadigd is.
Indien een reparatie van het toestel onder de wettelijke garantie de levensduur van het product verlengt, zul je een 'gebruiksvergoeding' moeten betalen. Aangezien jouw TV 3 jaar jong is, is de helft van de levensduur al door jou 'genoten' Je zal dan de helft van de reparatiekosten moeten betalen. Maar ik denk niet (ben geen expert) dat reparatie van dit defect de levensduur van de TV verlengt; wat dan zou betekenen dat de TV gratis gerepareerd dient te worden.
Maar je recht krijgen is wat anders dan 'recht hebben op'. Aangezien S&F onwillig is om aan haar verplichtingen te voldoen, zul je ze hiertoe moeten dwingen. Dat kan uiteraard d.m.v. een rechtszaak bij de Kantonrechter. Dat is een hoop gedoe. Gelukkig is er nog de geschillen commissie elektro.
https://digitaal.degeschillencommissie. ... e&code=ele
Daar kunnen geschillen door de consument aanhangig gemaakt worden indien de leverancier is aangesloten bij deze commissie. S&F is hierbij aangesloten.
Je zult dan wel € 75,= klachtengeld moeten betalen. Indien je in het gelijk wordt gesteld, krijg je het klachtengeld terug.
Maar neem eerst nog eens contact met S&F op en vertel hen dat jij deze kwestie gaat voorleggen aan de Geschillencommissie Elektro. Wellicht dat ze dan met een goed voorstel komen.