LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Playstation Vita vaste/defecte pixel
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Playstation Vita vaste/defecte pixel
Hallo beste,
ik heb op 24 maart van dit jaar een Playstation Vita gekocht bij de Intertoys. Bij thuiskomst echter merkte ik een rode pixel op op mijn scherm, een vaste/defecte pixel. Omdat ik dacht dat ik hem kon omruilen de volgende dag ben ik maar gaan slapen, echter de volgende dag begon de ellende.
Ik kwam aan bij de Intertoys en zodra ik had uitgelegd dat ik de dag ervoor het Vita systeem had aangeschaft werd de bedrijfsleider erbij gehaald, deze wou niet de Vita omruilen/geld terug geven maar belde Sony. De persoon aan de telefoon wist mij te vertellen dat een x aantal dode pixels is toegestaan op het Vita systeem, ik kon beroep doen op de bedrijfsleider om het product te ruilen of ik kon volgens de persoon aan de telefoon zelfs de koop ontbinden. Hier was de bedrijfsleider het niet mee eens ik citeer: 'maar dan kan ik hem niet meer verkopen en loop ik dus 250 euro mis'. Hierop belde hij weer naar Sony toe, dit keer vertelden ze mij dat ik foto's moest maken en dan zou worden gekeken of ik mijn product kon opsturen wat 3-4 weken zou duren. Bij thuiskomst vroeg ik mij af of het me waard was om 3-4 weken de Vita kwijt te zijn voor een dode pixel, ik heb dus geen mail met foto's gestuurd en gezegd dat ik het te lang vind duren voor een aankoop van een dag geleden.
Echter begint de pixel mij steeds meer te irriteren, ik ben dus gaan zoeken op het internet wat mij rechten als consument zijn. Ik kwam hier op de volgende punten uit:
- Ik hoef de garantie niet te regelen met Sony, dit moet de verkopende winkel doen (Intertoys), die moet het product sturen voor reparatie of een vervangend product geven.
- Mij is niet verteld dat het scherm een x aantal pixels defect mag hebben tijdens de aankoop, ben ik hierdoor niet genoeg geinformeerd is mijn vraag? Ik lees op verschillende sites dat je door de verkoper verteld moet worden dat er x aantal pixels foutief mogen zijn. Kan ik beroep hierop doen en zo proberen hun de garantie te laten regelen/ mij een vervangend product te geven?
Ik heb een hele tijd moeten sparen en wil dus een product wat 'perfect' is, ik zou dus willen weten kan ik hier wat mee doen?
ik heb op 24 maart van dit jaar een Playstation Vita gekocht bij de Intertoys. Bij thuiskomst echter merkte ik een rode pixel op op mijn scherm, een vaste/defecte pixel. Omdat ik dacht dat ik hem kon omruilen de volgende dag ben ik maar gaan slapen, echter de volgende dag begon de ellende.
Ik kwam aan bij de Intertoys en zodra ik had uitgelegd dat ik de dag ervoor het Vita systeem had aangeschaft werd de bedrijfsleider erbij gehaald, deze wou niet de Vita omruilen/geld terug geven maar belde Sony. De persoon aan de telefoon wist mij te vertellen dat een x aantal dode pixels is toegestaan op het Vita systeem, ik kon beroep doen op de bedrijfsleider om het product te ruilen of ik kon volgens de persoon aan de telefoon zelfs de koop ontbinden. Hier was de bedrijfsleider het niet mee eens ik citeer: 'maar dan kan ik hem niet meer verkopen en loop ik dus 250 euro mis'. Hierop belde hij weer naar Sony toe, dit keer vertelden ze mij dat ik foto's moest maken en dan zou worden gekeken of ik mijn product kon opsturen wat 3-4 weken zou duren. Bij thuiskomst vroeg ik mij af of het me waard was om 3-4 weken de Vita kwijt te zijn voor een dode pixel, ik heb dus geen mail met foto's gestuurd en gezegd dat ik het te lang vind duren voor een aankoop van een dag geleden.
Echter begint de pixel mij steeds meer te irriteren, ik ben dus gaan zoeken op het internet wat mij rechten als consument zijn. Ik kwam hier op de volgende punten uit:
- Ik hoef de garantie niet te regelen met Sony, dit moet de verkopende winkel doen (Intertoys), die moet het product sturen voor reparatie of een vervangend product geven.
- Mij is niet verteld dat het scherm een x aantal pixels defect mag hebben tijdens de aankoop, ben ik hierdoor niet genoeg geinformeerd is mijn vraag? Ik lees op verschillende sites dat je door de verkoper verteld moet worden dat er x aantal pixels foutief mogen zijn. Kan ik beroep hierop doen en zo proberen hun de garantie te laten regelen/ mij een vervangend product te geven?
Ik heb een hele tijd moeten sparen en wil dus een product wat 'perfect' is, ik zou dus willen weten kan ik hier wat mee doen?
Laatst gewijzigd door dglavimans op 20 apr 2012 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Lees hier alles over dode pixels:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Defecte_pixel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Defecte_pixel
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Dit heb ik gelezen inderdaad, echter vond ik het nogal vaag. De verkoper moet je informeren maar de commissie is opgeheven, geldt dit dan nog wel?
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
dglavimans schreef:Dit heb ik gelezen inderdaad, echter vond ik het nogal vaag. De verkoper moet je informeren maar de commissie is opgeheven, geldt dit dan nog wel?
Op welke sites heb je dit gelezen?
Mij is niet verteld dat het scherm een x aantal pixels defect mag hebben tijdens de aankoop, ben ik hierdoor niet genoeg geinformeerd is mijn vraag? Ik lees op verschillende sites dat je door de verkoper verteld moet worden dat er x aantal pixels foutief mogen zijn.
Kan ik beroep hierop doen en zo proberen hun de garantie te laten regelen/ mij een vervangend product te geven?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
De winkelier heeft echter de verplichting om een beeldscherm te leveren dat aan de overeenkomst beantwoordt. Dit wordt ook wel de conformiteitseis genoemd. De, inmiddels opgeheven, geschillencommissie computers vond dat de koper geen pixeldefecten hoeft te verwachten, tenzij de verkoper aantoonbaar voor de koop heeft gewaarschuwd voor het eventueel aanwezig zijn van dode pixels. De winkelier heeft de wettelijke dwingende verplichting om het beeldscherm te moeten vervangen wanneer dit niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Dus op de wikipedia site en ook op andere sites komt deze tekst terug. Ik weet alleen niet of dit geld voor het Vita systeem
Dus op de wikipedia site en ook op andere sites komt deze tekst terug. Ik weet alleen niet of dit geld voor het Vita systeem
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Dat had ik niet gevraagd.
Je schrijft:
Je schrijft:
Waar staat dit?Ik lees op verschillende sites dat je door de verkoper verteld moet worden dat er x aantal pixels foutief mogen zijn.
Blijkbaar houd Sony zich niet vrijwillig aan de ISO norm.ISO 13406-2 is een ISO-norm waarin is vastgelegd hoeveel defecte pixels (en wat voor soort, permanent aan of uit) een beeldscherm mag bevatten. De norm is slechts een richtlijn en geen verplichting.
Veel fabrikanten houden zich echter vrijwillig aan de ISO-norm.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
tenzij de verkoper aantoonbaar voor de koop heeft gewaarschuwd voor het eventueel aanwezig zijn van dode pixels
De verkoper is bij mij dus Intertoys en geen Sony en ik ben dus niet gewaarschuwd?
De verkoper is bij mij dus Intertoys en geen Sony en ik ben dus niet gewaarschuwd?
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Niet helemaal, als een product non-conform is, heeft de koper recht op kostenloos herstel dan wel vervanging.dglavimans schreef: De winkelier heeft de wettelijke dwingende verplichting om het beeldscherm te moeten vervangen wanneer dit niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Voorts heeft de koper recht op ontbinding of vermindering van de koopprijs.
Stel de koper eist dat het beeldscherm vervangen wordt, mag de verkoper er best voor kiezen het hele apparaat te vervangen.
Of u een dode pixel wel of niet zou moeten accepteren, kunt u misschien ook eens navragen bij Consuwijzer.
U kunt er ook voor kiezen om te stellen dat het product niet aan de overeenkomst beantwoord. Omdat u het euvel binnen 6 maanden gemeld heeft, ligt de bewijslast dat het apparaat wel aan de overeenkomst beantwoord bij de verkoper.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Ik wil gewoon een apparaat zonder de dode pixels, maakt me verder niet uit of die gerepareerd word of vervangen. Echter vond ik de termijn 3-4 weken best lang omdat ik hem die dag erna gelijk terug bracht naar de winkelier. Vervangen vond de winkelier op zijn beurt geen optie omdat hij dan het product niet meer kon verkopen.
Ik ben 16 jaar en best nieuw in de rechten van de consument, ik zou is kijken wat de consuwijzer precies inhoud.
1 ding weet ik wel, ik koop nooit meer wat bij de Intertoys, gezeur
Ik ben 16 jaar en best nieuw in de rechten van de consument, ik zou is kijken wat de consuwijzer precies inhoud.
1 ding weet ik wel, ik koop nooit meer wat bij de Intertoys, gezeur
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Dit is de site van consuwijzer: http://www.consuwijzer.nl/dglavimans schreef:Ik ben 16 jaar en best nieuw in de rechten van de consument, ik zou is kijken wat de consuwijzer precies inhoud.
Het is een site van de overheid en er staan best wel wat nuttige zaken (ook pratische tips en voorbeeldbrieven) op consumentengebied op. U kunt ook contact opnemen met consuwijzer voor vragen over consumentenkwesties. Als u nieuw bent op consumentengebied is het best verstandig om u daar een beetje in te verdiepen en af en toe wat te lezen op consuwijzer. Al is het maar even dat u weet wat voor info er allemaal te vinden is. Het wordt nog wel eens vergeten - blijkt uit de praktijk hier op het forum - dat een consument ook verplichtingen heeft naast rechten.
Als u de wetsartikelen erop na wil lezen over het consumentenrecht, kunt u terecht op sites als:
http://www.wetboek-online.nl/site/home.html
http://www.st-ab.nl/
http://wetten.overheid.nl/zoeken/
Het consumentenrecht is oa geregeld Burgerlijk Wetboek boek 7.
Voor sommigen is het wel een beetje ingewikkeld taalgebruik, maar ook hiervoor geldt oefening baart kunst. Regelmatig zoiets lezen helpt echt.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Oke dank u wel dan zou ik dat ook even doorlezen. Het is een rode pixel en het liefst heb ik natuurlijk dat hij zelf weg gaat. Toch is het fijn om te weten dat ik wel rechten heb als consument zijnde.
Is het mogelijk om even af te wachten en naar de verkopende partij te gaan binnen 6 maanden (Dit zou dan zijn September) wanneer de rode pixel niet is verdwenen?
Is het mogelijk om even af te wachten en naar de verkopende partij te gaan binnen 6 maanden (Dit zou dan zijn September) wanneer de rode pixel niet is verdwenen?
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Hoho, ik weet niet precies hoe het zit met een dode pixel, daarom zei ik ook even navragen bij consuwijzer. Juridisch loket is ook een mogelijkheid, eerste advies is doorgaans gratis.dglavimans schreef:Oke dank u wel dan zou ik dat ook even doorlezen. Het is een rode pixel en het liefst heb ik natuurlijk dat hij zelf weg gaat. Toch is het fijn om te weten dat ik wel rechten heb als consument zijnde.
Er zou een mogelijkheid kunnen zijn dat er een tolerantie is, ik weet even niet wat gangbaar is en wat een consument hoort te weten over het onderwerp. Om dit met een ander voorbeeld te illustreren, een consument hoort ook te weten dat een kledingstuk van katoen iets kan krimpen tijdens de eerste was. Binnen bepaalde grenzen natuurlijk is dergelijke krimp geen non-conformiteit.
Nope, zou ik niet doen als u er een kwestie van wilt maken.dglavimans schreef: Is het mogelijk om even af te wachten en naar de verkopende partij te gaan binnen 6 maanden (Dit zou dan zijn September) wanneer de rode pixel niet is verdwenen?
Zoals ik al zei een consument heeft soms ook verplichtingen:
Een koper behoort na ontdekking van het euvel (of zelfs nadat hij van het euvel had moeten weten) een verkoper namelijk 'binnen bekwame tijd' te informeren over het niet beantwoorden aan de overeenkomst. Doet de consument dit niet dan kan hij zich niet meer hierop beroepen. In andere bewoordingen is dit te lezen in art. 7:23 lid 1.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
kan idd heel irritant zijn een dode pixel,
wij hebben het 1x gehad ,waren 3dode pixels...gelukkig zijn we gelijk terug gegaan en deed de winkel niet moeilijk,
na deze ervaring! kijken we alles in de winkel na,mits het mogelijk is.
je blijft naar dat puntje kijken,hoe je het went of keert het is irritant.
maar idd een x aantal mag,
misschien gemeen?maar moet je bij bart een reden opgeven waarom je iets terug brengt?
kan je niet naar ander filiaal gaan en zeggen ,kom deze terug brengen?
bij media markt als ik iets terug breng,dan vragen ze nooit wat,oke en maken een bon en klaar??
je hoeft toch niet altijd te ruilen/reouren bij het filiaal waar je hem gekocht hebt?
wij hebben het 1x gehad ,waren 3dode pixels...gelukkig zijn we gelijk terug gegaan en deed de winkel niet moeilijk,
na deze ervaring! kijken we alles in de winkel na,mits het mogelijk is.
je blijft naar dat puntje kijken,hoe je het went of keert het is irritant.
maar idd een x aantal mag,
misschien gemeen?maar moet je bij bart een reden opgeven waarom je iets terug brengt?
kan je niet naar ander filiaal gaan en zeggen ,kom deze terug brengen?
bij media markt als ik iets terug breng,dan vragen ze nooit wat,oke en maken een bon en klaar??
je hoeft toch niet altijd te ruilen/reouren bij het filiaal waar je hem gekocht hebt?
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
@emmy oke dankjewel dat wist ik dus nog niet, ik zou het in de gaten houden en even iedereen raadplegen.
@roze dat zou voor mij wel makkelijker zijn mocht ik er met deze verkopende niet uitkomen, ik ken iemand die bedrijfsleider is van een ander filiaal maar eigenlijk niet aan gedacht of ik hem ook daar terug kon brengen, zou het is navragen.
@roze dat zou voor mij wel makkelijker zijn mocht ik er met deze verkopende niet uitkomen, ik ken iemand die bedrijfsleider is van een ander filiaal maar eigenlijk niet aan gedacht of ik hem ook daar terug kon brengen, zou het is navragen.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
nou zou het gewoon proberen,niks zeggen...
krijg je tegoed bon ook goed,ga je hem een uur later halen als er iemand anders staat?
krijg je tegoed bon ook goed,ga je hem een uur later halen als er iemand anders staat?
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Uhm, zijn eigenlijk wel 2 verschillende issues.rozemarijntje schreef:misschien gemeen?maar moet je bij bart een reden opgeven waarom je iets terug brengt?
kan je niet naar ander filiaal gaan en zeggen ,kom deze terug brengen?
TS wil zich beroepen op non-conformiteit.
Als TS "gewoon gaat ruilen" kan een bedrijf moeilijk doen omdat het gebruikt is of waardebonnen geven. Ruilen is immers geen recht van de consument maar een gunst van de winkelier.
You're welcome. Succes.dglavimans schreef:@emmy oke dankjewel dat wist ik dus nog niet, ik zou het in de gaten houden en even iedereen raadplegen.
Gewoon eens proberen bij de bevriende bedrijfleider kan altijd. Als het nee is, kan er wel weer een andere strategie gekozen worden.
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
emmy
ja ik weet niet in hoeverre hij gebruikt is...maar denk niet veel.
maar dan houd hij gewoon zijn mond er beroept hij zich nergens op,als hij naar andere bart smit gaat??
dat is ook een geval idd ,retouren zijn ze niet verplicht,ik weet niet hoe het precies zit bij bart,daarom zei ik ook,misschien tegoedbon?ook goed...
enne niet geschoten is altijd mis ,toch??
ja ik weet niet in hoeverre hij gebruikt is...maar denk niet veel.
maar dan houd hij gewoon zijn mond er beroept hij zich nergens op,als hij naar andere bart smit gaat??
dat is ook een geval idd ,retouren zijn ze niet verplicht,ik weet niet hoe het precies zit bij bart,daarom zei ik ook,misschien tegoedbon?ook goed...
enne niet geschoten is altijd mis ,toch??
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Je kunt niet meer naar die commissie stappen, maar dat houdt niet in dat je nu opeens defecte pixels moet gaan accepteren. Als een pixel defect is, is het een ondeugdelijk product en dient het vervangen te worden. Een defecte pixel kan niet gerepareerd worden dus het hele scherm wordt daarmee waardeloos, dat is de reden waarom fabrikanten zo moeilijk doen.dglavimans schreef:Dit heb ik gelezen inderdaad, echter vond ik het nogal vaag. De verkoper moet je informeren maar de commissie is opgeheven, geldt dit dan nog wel?
Als consument heb je daar geen boodschap aan. Je accepteert het ook niet als 1 van de 20 sneetjes van een brood bedorven is.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 20 apr 2012 10:59
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
Even een update:
Ik ben vandaag naar de betreffende Intertoys geweest, ik raakte aan de praat met een andere bedreifsleider omdat de persoon er niet was op dit moment. Zei zag de pixel en erkende het probleem, als ik de Vita daar zou houden zou zij hem opsturen naar Sony.
Even later word ik gebeld: 'wij hebben het overlegt en wij kunnen het product niet opsturen naar Sony, dit moet u zelf doen'.
Eenmaal thuisgekomen weer met Intertoys gebeld dat ik toch wel degelijk met hun de koop heb afgesloten en niet met Sony en hun dus verantwoordelijk zijn. Zij kon dit niet voor mij beantwoorden omdat zij assistent bedrijfsleider is en zegt heel bot dat ik nu al een maand wacht en dus nog wel een dagje extra kan wachten.
Na deze reactie was ik het een beetje zat en vroeg naar het telefoonnummer van het hoofdkantoor en dat haar bedrijf een klacht kan wachten.
Het hoofdkantoor gebeld en mijn verhaal uitgelegd waarop word gezegd dat zei rond gaan bellen en zij mij straks terug zouden bellen, weet ik veel dat het hoofdkantoor sluit om kwart over 5 . Hierop naar Sony gebeld, hier werd ik wel vriendelijk te woord gestaan en is mij verteld dat ik een foto zou kunnen maken van de pixel en deze naar Sony kon opsturen. In de meeste gevallen zouden zij dan een vervanging/reparatie sturen.
Wat moet ik hiermee doen, de garantie loopt toch via Intertoys en niet via Sony? Die klacht brief kunnen ze sowieso verwachten want ik ben nog nooit zo bot te woord gestaan.
Ik ben vandaag naar de betreffende Intertoys geweest, ik raakte aan de praat met een andere bedreifsleider omdat de persoon er niet was op dit moment. Zei zag de pixel en erkende het probleem, als ik de Vita daar zou houden zou zij hem opsturen naar Sony.
Even later word ik gebeld: 'wij hebben het overlegt en wij kunnen het product niet opsturen naar Sony, dit moet u zelf doen'.
Eenmaal thuisgekomen weer met Intertoys gebeld dat ik toch wel degelijk met hun de koop heb afgesloten en niet met Sony en hun dus verantwoordelijk zijn. Zij kon dit niet voor mij beantwoorden omdat zij assistent bedrijfsleider is en zegt heel bot dat ik nu al een maand wacht en dus nog wel een dagje extra kan wachten.
Na deze reactie was ik het een beetje zat en vroeg naar het telefoonnummer van het hoofdkantoor en dat haar bedrijf een klacht kan wachten.
Het hoofdkantoor gebeld en mijn verhaal uitgelegd waarop word gezegd dat zei rond gaan bellen en zij mij straks terug zouden bellen, weet ik veel dat het hoofdkantoor sluit om kwart over 5 . Hierop naar Sony gebeld, hier werd ik wel vriendelijk te woord gestaan en is mij verteld dat ik een foto zou kunnen maken van de pixel en deze naar Sony kon opsturen. In de meeste gevallen zouden zij dan een vervanging/reparatie sturen.
Wat moet ik hiermee doen, de garantie loopt toch via Intertoys en niet via Sony? Die klacht brief kunnen ze sowieso verwachten want ik ben nog nooit zo bot te woord gestaan.
Re: Playstation Vita vaste/defecte pixel
De klacht bij intertoys gewoon door blijven voeren, en als sony jou een oplossing kan en wil bieden zou ik het bekvechten van de winkel niet afwachten. Gewoon laten vervangen/repareren door sony. Is je probleem in ieder geval opgelost. Je kan later altijd nog kijken hoe intertoys je nog tegemoet kan komen voor het aan het lijntje houden.