LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probeert Alternate onder garantie uit te komen?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
LDec

Probeert Alternate onder garantie uit te komen?

Ongelezen bericht door LDec »

Hallo,

Ik heb 19 maanden geleden een laptop gekocht. Afgelopen week is de batterij gesneuveld (laadt niet meer op), dus ik heb hem teruggebracht. Op de factuur staat 24 maanden garantie, de balie-medewerker bevestigde dit en zei dat er geen probleem was.
Een week later krijg ik terug dat ik 100 euro moet betalen omdat hij buiten de garantietermijn valt. Toen ik vroeg hoe dat kan kreeg ik het volgende:
In de handleiding/warranty card van Asus die bij aanschaf van de notebook in de doos is meegeleverd staat vermeld: "Garantieperiode van de accu: Garantie van 12 maanden vanaf de datum van aankoop." Hierop is de prijsopgave gebaseerd.
Klopt het dat ik niets te doen heb met Asus maar dat mijn koopovereenkomst met Alternate, waar 24 maanden garantie op is vermeld, betekent dat Alternate voor de kosten moet opdraaien?

Voor de duidelijkheid: de laptop is normaal gebruikt, niet mee gesjoemeld, en er is geen duidelijk aanleiding voor het defect. Dit is door de balie-medewerker bevestigd.

Moneyman

Re: Probeert Alternate onder garantie uit te komen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

LDec schreef:Hallo,

Ik heb 19 maanden geleden een laptop gekocht. Afgelopen week is de batterij gesneuveld (laadt niet meer op), dus ik heb hem teruggebracht. Op de factuur staat 24 maanden garantie, de balie-medewerker bevestigde dit en zei dat er geen probleem was.
Een week later krijg ik terug dat ik 100 euro moet betalen omdat hij buiten de garantietermijn valt. Toen ik vroeg hoe dat kan kreeg ik het volgende:
In de handleiding/warranty card van Asus die bij aanschaf van de notebook in de doos is meegeleverd staat vermeld: "Garantieperiode van de accu: Garantie van 12 maanden vanaf de datum van aankoop." Hierop is de prijsopgave gebaseerd.
Klopt het dat ik niets te doen heb met Asus maar dat mijn koopovereenkomst met Alternate, waar 24 maanden garantie op is vermeld, betekent dat Alternate voor de kosten moet opdraaien?

Voor de duidelijkheid: de laptop is normaal gebruikt, niet mee gesjoemeld, en er is geen duidelijk aanleiding voor het defect. Dit is door de balie-medewerker bevestigd.
Dat klopt. je hebt een overeenkomst met Alternate, niet met Asus.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Op accu's wordt meestal een kortere garantie gegeven omdat de levensduur sterk afhankelijk is van de manier waarop je ze gebruikt.
Wanneer de garantieperiode van 24 maanden zonder beperkingen wordt genoemd, kunnen ze daar nu niet meer op terugkomen.
In hun voorwaarden kan ik zo snel geen beperkte garantietermijn vinden.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Op zich is dat nog best gul 12 maanden op een accu, meeste accus hebben maar 6 maanden garantie sommige zelfs maar 3 maanden.
Dit komt omdat een accu een verbruiksartikel is waarvan bekent is dat deze door de jaren heen minder gaat werken en er mee op houd.

Moneyman

HADES2001 schreef:Op zich is dat nog best gul 12 maanden op een accu, meeste accus hebben maar 6 maanden garantie sommige zelfs maar 3 maanden.
Dit komt omdat een accu een verbruiksartikel is waarvan bekent is dat deze door de jaren heen minder gaat werken en er mee op houd.
Maar dat is compleet irrelevant als er gewoon 24 maanden garantie is gegeven.

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

crazyme schreef:Wanneer de garantieperiode van 24 maanden zonder beperkingen wordt genoemd, kunnen ze daar nu niet meer op terugkomen.
Ter aanvulling:

De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

https://www.alternate.nl/Help/ALTERNATE ... oorwaarden

Alternate zal dus gewoon de 24 maanden overeengekomen verkopersgarantie moeten nakomen, zelfs al zou het defect door schuld van de koper zijn ontstaan.

elenpe

Ongelezen bericht door elenpe »

Vreemd ik heb in 2015 en 2016 voor enkele laptops accu's gekocht met 24 maanden garantie.
Dit was evenwel niet bij de laptop leverancier maar een replace leverancier.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
HADES2001 schreef:Op zich is dat nog best gul 12 maanden op een accu, meeste accus hebben maar 6 maanden garantie sommige zelfs maar 3 maanden.
Ik ken geen enkel product waar onderdelen als accu's een volledige garantietermijn hebben. De levensduur van een accu kan flink beïnvloedt worden door hoe er mee omgegaan wordt. Aangezien de leverancier daar geen invloed op heeft (of de gebruiker de accu ieder uur bij laadt, of juist iedere keer helemaal leeg laat lopen heeft heel veel invloed op de levensduur) kunnen ze uiteraard ook geen hele lange garantie daarop geven.

Moneyman

renewouters schreef:
Moneyman schreef:
Ik ken geen enkel product waar onderdelen als accu's een volledige garantietermijn hebben. De levensduur van een accu kan flink beïnvloedt worden door hoe er mee omgegaan wordt. Aangezien de leverancier daar geen invloed op heeft (of de gebruiker de accu ieder uur bij laadt, of juist iedere keer helemaal leeg laat lopen heeft heel veel invloed op de levensduur) kunnen ze uiteraard ook geen hele lange garantie daarop geven.
De vraag is niet of 24 maanden garantie verstandig is of beperkingen kent, maar of die garantietermijn gegeven is. Ik heb eens op de site van Alternate gekeken. Bij het bestellen van een laptop staat gewoon als eigenschap "24 maanden garantie". Geen asterixje, geen verwijzing, geen uitsluitingen, puur alleen de kale mededeling. Als je 'm dan bestelt, krijg je ook geen beperkingen te zien, alleen een verwijzing naar algemene voorwaarden. In die voorwaarden zijn accu's niet uitgesloten. Ook als je vervolgens op hun site onder het kopje met informatie op "garantie" klikt, staan er heel wat zaken die wél uitgesloten zijn, of de garantie doen vervallen, maar ook daar staan accu's niet tussen.

Mijn conclusie blijft dan ook: Alternate geeft 24 maanden garantie zonder uitsluitingen, en zal dat dus waar moeten maken.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

JvandeW schreef:
crazyme schreef:Wanneer de garantieperiode van 24 maanden zonder beperkingen wordt genoemd, kunnen ze daar nu niet meer op terugkomen.
Ter aanvulling:

De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

https://www.alternate.nl/Help/ALTERNATE ... oorwaarden

Alternate zal dus gewoon de 24 maanden overeengekomen verkopersgarantie moeten nakomen, zelfs al zou het defect door schuld van de koper zijn ontstaan.
Bijna helemaal goed. De laatste zinsnede is net een stap te ver. Schade door schuld van de koper valt niet onder garantie.

honza23

Ongelezen bericht door honza23 »

Garantie gaat over iets dat stuk gaat, niet over iets dat door gebruik versleten is. En deze accu is waarschijnlijk versleten

Moneyman

honza23 schreef:Garantie gaat over iets dat stuk gaat, niet over iets dat door gebruik versleten is. En deze accu is waarschijnlijk versleten
Nee. Garantie betekent dat het product moet doen waar het voor bedoeld is. Als je slijtageonderdelen wilt uitsluiten is dat logisch, maar dan moet je dat wél overeenkomen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met garantie sta je ergens voor in. Als je er vooraf in voor staat dat (ook) de accu zeker 24 maanden meegaat, dan kun je achteraf niet meer roepen dat het een slijtageonderdeel is.

peterversteeg1958

Ongelezen bericht door peterversteeg1958 »

ja zaterdag 2 december 2017 heeft mijn zoon voor 1807 euro aan nieuwe computer onderdelen gekocht inclusief kast.We hebben hem zelf inelkaar laten zetten door een vriend met 30 jaar ervaring .Hij deed het niet s maandags terug gegaan naar Alternate Barendrecht omdat Alternate hem niet inelkaar heeft gezet moeten wij 30 euro onderzoeks kosten betalen en eventueel 15 euro per kwartier voor vervanging of reparatie van onderdelen .Wettelijk gezien moeten ze gratis onderdelen repareren of vervangen en anders kan je de koop ontbinden.Ze proberen er onderuit te komen het is nu 14 december en hebben nog niets gehoord als ze komen met een rekening nemen we contact op met tv progamma Radar en kijken wat die zeggen

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Met garantie sta je ergens voor in. Als je er vooraf in voor staat dat (ook) de accu zeker 24 maanden meegaat, dan kun je achteraf niet meer roepen dat het een slijtageonderdeel is.
Er wordt ook niet uitgesloten dat de garantie niet van toepassing is wanneer je de accu van 3 hoog laat vallen. Natuurlijk gelden er normale, gebruikelijke beperkingen.

Bijvoorbeeld een product wat bedoeld is voor de consumentenmarkt professioneel (veel zwaarder gebruik) gaat gebruiken.

Moneyman

crazyme schreef:
alfatrion schreef:Met garantie sta je ergens voor in. Als je er vooraf in voor staat dat (ook) de accu zeker 24 maanden meegaat, dan kun je achteraf niet meer roepen dat het een slijtageonderdeel is.
Er wordt ook niet uitgesloten dat de garantie niet van toepassing is wanneer je de accu van 3 hoog laat vallen. Natuurlijk gelden er normale, gebruikelijke beperkingen.

Bijvoorbeeld een product wat bedoeld is voor de consumentenmarkt professioneel (veel zwaarder gebruik) gaat gebruiken.
Nu schakel je ineens over op vormen van misbruik. Dat is hier helemaal niet aan de orde.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:

Wanneer een consumentenproduct van drie hoog valt of op industriële schaal gebruikt wordt en als gevolge daarvan defect raakt, dan is de koper zelf verantwoordelijk voor het defect, omdat de oorzaak dan in zijn risicosfeer ligt.

Het is gebruikelijk om de garantie op een accu te beperken, omdat deze minder lang meegaat. Een leverancier die meer garantie bied, concurreert op kwaliteit: hij staat er voor in dat zijn producten van een betere kwaliteit, dan die van de concurrent. Hij kan daar achteraf niet meer onderuit vanwege het promissum cadit in debitum principe.

LDec

Ongelezen bericht door LDec »

Enorm bedankt voor alle antwoorden!

Het is inmiddels een maand geleden dat ik mijn laptop bij Alternate heb gebracht en ik heb hem nog niet terug. Ik heb ze gemailed dat ik niet akkoord ga met de kosten van 100 euro, daarop kreeg ik het volgende:
"Wij hebben de situatie nogmaals voor u bekeken en hebben besloten om vanuit coulance de prijsopgave te verdelen tussen u en ons, waardoor u slechts €50,- hoeft te betalen voor de reparatieafhandeling, in plaats van de eerder afgesproken €100,-."
Ik ben hier in de mail terughoudend mee akkoord gegaan omdat ik mijn laptop gewoon terug wil. Misschien niet handig, aangezien ik na het lezen van alle reacties hier eigenlijk helemaal niets wil betalen, maar ik wil ook niet nog meer weken zonder laptop zitten omdat Alternate lastig aan het doen is.

Al in al voel ik me er wel een beetje bijgenaaid door Alternate. Zeker nu ze "uit coulance" terugkrabbelen naar 50 euro ipv 100. Dit geeft me het idee dat ze dondersgoed weten dat ze fout zitten, maar toch proberen er geld uit te slaan.

Ik zie het in ieder geval als een waarschuwing om geen grote aankopen meer te doen bij Alternate. Het onderzoekje wat ik heb gedaan naar nazorg/garantie kwesties bij Alternate heeft me ook geleerd dat hun klantenservice op dit gebied ook uiterst droevig is.

Als de rekening verschijnt zal ik nogmaals proberen te weigeren met verwijzingen naar hun eigen beloftes in Alternate's algemene voorwaarden, maar ik vraag me af hoe hier op gereageerd zal worden en hoe sterk ik dan zal staan. Je voelt je als consument toch vrij machteloos als zo'n bedrijf zegt "Leuk dat je niet wilt betalen, maar dat moet je wel, of anders..."

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle input :)

Gesloten