LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] reparatie op videokaart
-
reparatie op videokaart
Voor een jaar terug heb ik een videokaart voor mijn computer gekocht. Binnen een maand had ik hiermee problemen en heb de kaart ingeleverd bij de leverancier.
Nu kreeg ik aangezien er meer problemen waren met deze serie een betere videokaart geleverd. (Duurdere serie)
Op de geleverde videokaart zit 2 jaar garantie af fabriek.
Na er een jaar mee gewerkt te hebben begon deze uit te vallen.
Nu heb ik de videokaart ingeleverd bij de leverancier.
Deze beroept zich nu op het feit dat ik vorig jaar het simpelere type gekocht heb en niets te maken heeft met het feit dat de kaart omgeruild is voor een duurder type en wil nu de oude kaart die ik 1 maand in mijn bezit heb gehad crediteren omdat ze dezelfde videokaart niet meer kunnen leveren.
Welk recht heb ik als consument?
Nu kreeg ik aangezien er meer problemen waren met deze serie een betere videokaart geleverd. (Duurdere serie)
Op de geleverde videokaart zit 2 jaar garantie af fabriek.
Deze beroept zich nu op het feit dat ik vorig jaar het simpelere type gekocht heb en niets te maken heeft met het feit dat de kaart omgeruild is voor een duurder type en wil nu de oude kaart die ik 1 maand in mijn bezit heb gehad crediteren omdat ze dezelfde videokaart niet meer kunnen leveren.
Welk recht heb ik als consument?
Re: reparatie op videokaart
Als er een ventilator op zit en die zit helemaal vol stof en ook de koelblok op de videokaart, dan ben ik bang dat je dan nergens recht op hebt.
Kijk, wat ik als monteur zijnde tegenkom is dat in 99% van de gevallen als een videokaart problemen geeft, dat die helemaal vol stof zit.
En waar stof zit, is er dus sprake van een koelingsprobleem.
Het stofvrij houden van een computer behoort tot het normale onderhoud en de computereigenaar is daar zelf verantwoordelijk voor.
Als er een ventilator op zit en die zit helemaal vol stof en ook de koelblok op de videokaart, dan ben ik bang dat je dan nergens recht op hebt.
Kijk, wat ik als monteur zijnde tegenkom is dat in 99% van de gevallen als een videokaart problemen geeft, dat die helemaal vol stof zit.
En waar stof zit, is er dus sprake van een koelingsprobleem.
Het stofvrij houden van een computer behoort tot het normale onderhoud en de computereigenaar is daar zelf verantwoordelijk voor.
@bbcs: lekker ter zake doende bijdrage. TS is al teruggeweest en heeft een aanbod om de kaart terug te nemen gekregen, kortom de verkoper erkent zijn aansprakelijkheid al. Die staat dus niet ter discussie.
@ts
dus je hebt een kaart gekocht voor bijv. 50 euro
je hebt een vervangende kaart gekregen voor bijv. 75 euro
je hebt hiervoor niet hoeven bijbetalen.
na een jaar is de kaart wederom kapot en krijg je je 50 euro terug?
lijkt mij een nette oplossing, nieuwe kaart kopen (de goedkopere zijn nu net zo goed als jouw duurdere). Als je wel hebt bijbetaald zou ik dat bedrag terug vragen of een vergelijkbare kaart, maar ik denk dat je, misschien niet de officiele, maar wel een nette oplossing hebt gekregen.
@ts
dus je hebt een kaart gekocht voor bijv. 50 euro
je hebt een vervangende kaart gekregen voor bijv. 75 euro
je hebt hiervoor niet hoeven bijbetalen.
na een jaar is de kaart wederom kapot en krijg je je 50 euro terug?
lijkt mij een nette oplossing, nieuwe kaart kopen (de goedkopere zijn nu net zo goed als jouw duurdere). Als je wel hebt bijbetaald zou ik dat bedrag terug vragen of een vergelijkbare kaart, maar ik denk dat je, misschien niet de officiele, maar wel een nette oplossing hebt gekregen.
@bbcs: lekker ter zake doende bijdrage. TS is al teruggeweest en heeft een aanbod om de kaart terug te nemen gekregen, kortom de verkoper erkent zijn aansprakelijkheid al. Die staat dus niet ter discussie.
Voor alle duidelijkheid:
Ik heb het niet over de eerste kaart, maar over de tweede.
En als het koelblok en ventilator vol stof zat, is dat wel degelijk relevant.
Als ik het goed begrijp heb je een jaar terug een videokaart van model A gekocht, die kort daarna is kosteloos vervangen door videokaart van model B. Nu is videokaart model B kapot en videokaart model A is niet meer leverbaar. Het lijkt mij dat de winkelier dat nu inderdaad niet nog een keer de videokaart hoeft te vervangen door model B.
Je hebt dan recht op ontbinding en de winkelier heeft recht op een (hele) kleine gebruiksvergoeding die afhangt van de gemiddelde levensduur van dit soort videokaarten (model A).
Maar je hebt ook twee jaar fabrieksgarantie op videokaart B. Daarop kun je aanspraak maken bij de fabrikant. Het hangt van de voorwaarden af of dit gunstig is.
Je hebt dan recht op ontbinding en de winkelier heeft recht op een (hele) kleine gebruiksvergoeding die afhangt van de gemiddelde levensduur van dit soort videokaarten (model A).
Maar je hebt ook twee jaar fabrieksgarantie op videokaart B. Daarop kun je aanspraak maken bij de fabrikant. Het hangt van de voorwaarden af of dit gunstig is.
als het koelblok onder het stof zat is de verkoper niet aansprakelijk meer want dan is het nalatigheid. Aangezien verkoper aansprakelijkheid heeft erkent is dit dus niet relevant...
De winkelier heeft de aansprakelijkheid erkent van de eerste videokaart en niet van de tweede.als het koelblok onder het stof zat is de verkoper niet aansprakelijk meer want dan is het nalatigheid. Aangezien verkoper aansprakelijkheid heeft erkent is dit dus niet relevant...
Dus:
Omdat de winkelier bij de eerste videokaart de aansprakelijkheid heeft erkent kan dus nu bij de tweede videokaart die erkenning niet geclaimd worden en dus geen rechten aan ontleent worden.
-
De situatie is alsvolgt:
Ik koop kaart A voor bv 100 euro
Na 1 maand wordt deze kosteloos omgeruild voor kaart B a bv 150 euro omdat er geen vergelijkbare kaart meer leverbaar is.
1 jaar later gaat kaart B kapot. Deze wordt opgestuurd naar de fabriek.
Nu verteld de leverancier. Ok je hebt vorig jaar in eerste instantie kaart A gekocht dus daar heb je garantie op. Dat ze kaart A omgeruild hebben voor de duurdere kaart B is volgens hun niet hun probleem maar was toen mijn voordeel.
Kaart A en B zijn beide niet meer leverbaar.
Ik krijg nu dus het bedrag van kaart A - afschrijving retour.
Dit terwijl kaart A binnen een maand al als DOA terug ging naar de leverancier.
Ik koop kaart A voor bv 100 euro
Na 1 maand wordt deze kosteloos omgeruild voor kaart B a bv 150 euro omdat er geen vergelijkbare kaart meer leverbaar is.
1 jaar later gaat kaart B kapot. Deze wordt opgestuurd naar de fabriek.
Nu verteld de leverancier. Ok je hebt vorig jaar in eerste instantie kaart A gekocht dus daar heb je garantie op. Dat ze kaart A omgeruild hebben voor de duurdere kaart B is volgens hun niet hun probleem maar was toen mijn voordeel.
Kaart A en B zijn beide niet meer leverbaar.
Ik krijg nu dus het bedrag van kaart A - afschrijving retour.
Dit terwijl kaart A binnen een maand al als DOA terug ging naar de leverancier.
@bbcs: zo moeilijk is het toch niet?
videokaart 1 gaat stuk en wordt vervangen door een duurder exemplaar.
deze gaat ook kapot en wordt nu niet vervangen maar geld komt terug.
Uiteraard gaat dit om bedrag 1 als niet is bijbetaald, maar aangezien geld terug komt erkent verkoper aansprakelijkheid voor zowel product 1 als 2, als 2 niet vakkundig gebruikt was had verkoper namelijk geen aansprakelijkheid erkent. Dat product 2 duurder was, was destijds voordeel voor de koper, maar uiteraard gaat het om het originele aankoopbedrag.
@kiteborder: als ik het goed begrijp zat er op kaart 1, 1 jaar garantie en heb je nu in totaal 1 jaar en 1 maand de videokaarten 'gebruikt'. Het is een beetje afhankelijk van de gebruikte afschrijving, maar als die 3 jaar is krijg je 66 euro terug, je kan je afvragen of je het waard vindt om over 34 euro heel moeilijk te gaan, je zou een nieuwe videokaart bij hun kunnen kopen en dan proberen te onderhandelen (bijv. 75-100 euro korting oid).
videokaart 1 gaat stuk en wordt vervangen door een duurder exemplaar.
deze gaat ook kapot en wordt nu niet vervangen maar geld komt terug.
Uiteraard gaat dit om bedrag 1 als niet is bijbetaald, maar aangezien geld terug komt erkent verkoper aansprakelijkheid voor zowel product 1 als 2, als 2 niet vakkundig gebruikt was had verkoper namelijk geen aansprakelijkheid erkent. Dat product 2 duurder was, was destijds voordeel voor de koper, maar uiteraard gaat het om het originele aankoopbedrag.
@kiteborder: als ik het goed begrijp zat er op kaart 1, 1 jaar garantie en heb je nu in totaal 1 jaar en 1 maand de videokaarten 'gebruikt'. Het is een beetje afhankelijk van de gebruikte afschrijving, maar als die 3 jaar is krijg je 66 euro terug, je kan je afvragen of je het waard vindt om over 34 euro heel moeilijk te gaan, je zou een nieuwe videokaart bij hun kunnen kopen en dan proberen te onderhandelen (bijv. 75-100 euro korting oid).
Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je heb bijbetaald voor kaart B.
-
Het ging mij ook niet zozeer om het geld. Ik snap ook wel dat je doordat je er een jaar gebruik van gemaakt hebt je enigzins afgeschreven hebt.
Het ging mij er alleen om, aangezien ze de kaart best willen omwisselen met een andere kaart, dat ze niet kijken welke kaart ik inleverde maar welke kaart ik een jaar ervoor gekocht had. Ze ruilen mijn ingeleverde kaart dus niet om voor een vergelijkbare maar ik moet diep in de buidel tasten voor een nieuwe vergelijkbare kaart.
Maar goed ik laat de kaart wel crediteren. Ik begrijp dat ik toen der tijd gewoon geluk heb gehad dat ik een duurdere kaart gekregen heb. Nu is het alleen bitter dat je er natuurlijk aan gewend raakt en een grote stap terug moet doen omdat ze de kaarten niet meer kunnen leveren en dus nu uitgaan van de oude kaart.
In ieder geval bedankt voor het advies.
Het ging mij er alleen om, aangezien ze de kaart best willen omwisselen met een andere kaart, dat ze niet kijken welke kaart ik inleverde maar welke kaart ik een jaar ervoor gekocht had. Ze ruilen mijn ingeleverde kaart dus niet om voor een vergelijkbare maar ik moet diep in de buidel tasten voor een nieuwe vergelijkbare kaart.
Maar goed ik laat de kaart wel crediteren. Ik begrijp dat ik toen der tijd gewoon geluk heb gehad dat ik een duurdere kaart gekregen heb. Nu is het alleen bitter dat je er natuurlijk aan gewend raakt en een grote stap terug moet doen omdat ze de kaarten niet meer kunnen leveren en dus nu uitgaan van de oude kaart.
In ieder geval bedankt voor het advies.