BBCS schreef:Dus het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn. Dus als het product niet volgens de koopovereenkomst is geleverd of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van die koopovereenkomst had moeten bezitten, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst is.
Zucht, zucht en nog eens zucht.
Je wilt het echt niet begrijpen he. Voor elke consumenten verkoop is bepaald door de wetgever, welke ook jij toe gebonden bent, dat het geleverde geschikt moet zijn voor normaal gebruik en die eigenschappen moet bezetten die je er normaal van mag verwachten. Als ik een auto koop mag ik verwachten dat er een stuur op zit. In de verkoopovereenkomst staat dan ook niet: geleverd auto met stuur. Dat is immers een eigenschap die je er van mag verwachten. Als het stuur vervolgens kapot gaat, kan de verkoper niet zeggen, ja pech maar nergens in de verkoop overeenkomst staat dat er een stuur in de auto zou zitten.
Als de fabrikant en winkelier beide aangeven dat op een product 1 jaar garantie zit en voor de rest geen uitspraken doen omtrent dat het product 5 jaar probleemloos mee dient te gaan en een consumentenorganisatie geeft aan dat het product 5 jaar probleemloos mee dient te gaan, is die 5 jaar totaal niet van belang. Omdat de uitspraken van die organisatie geen deel uitmaakt van de koopovereenkomst. Die organisatie kan wel toetsen of het product datgene kan en verwacht kan worden wat de fabrikant en winkelier beloven.
Het verschil tussen handelsgarantie en wettelijke garantie is je nog steeds na zoveel 1000x nog steeds niet duidelijk he. Ook begrijp je niet dat de verkoper, hoe graag hij dat ook wil, geen bepalingen in ZIJN handelsgarantie mag opnemen de consument minder garanties bieden dan de wet de consument al biedt. Meer mag uiteraard wel.
Nog een groot misverstand: als de wetgeving bepaald dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst is geleverd of het product niet die eigenschappen bezit welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten, dat de verkopende partij dan aansprakelijk is voor ieder gebrek welke gedurende de gemiddelde levensduur buiten de schuld om van de koper optreedt.
Dat zegt niemand, dat maak jij ervan.
Met andere woorden: als een product kapot is, wilt dat niet automatisch zeggen dat het product non-conform is.
Om te bepalen of het product niet volgens de koopovereenkomst is (non-conform) dient de koopovereenkomst geraadpleegd te worden, de uitspraken van de fabrikant en winkelier bekeken te worden en de mededelingen bekeken te worden welke de koper aan de verkopende partij voor de koop heeft medegedeeld. Dat is in de wetgeving bepaald.
En de eigenschappen die je normalitair van het product mag verwachten en het geschikt maken voor normaal gebruik. MOEILIJK HE!!!