| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Samsung DVD-speler: defect na 15 maanden
Samsung DVD-speler: defect na 15 maanden
Diverse fora heb ik er al op nageslagen maar nergens vind ik het antwoord voor dit specifieke vraagstuk. In februari 2009 kocht ik bij Micro Electro in Tilburg een Samsung DVD1080P8 speler voor iets meer dan €60,-. Rond eind mei van dit jaar hield het apparaat er spontaan mee op en weigerde om welke schijf dan ook te lezen. Na wat zoekwerk op het Internet rondom dit probleem bleek dit een veel voorkomend probleem te zijn bij dit type speler, ik had nog 'geluk' met 15 maanden kijkplezier.
De betreffende Micro Electro vestiging blijkt inmiddels overgenomen door De Harense Smid en mij wordt verteld dat de service nu via De Harense Smid loopt. Als ik langs de winkel ga met mijn speler en het probleem uitleg aan de verkoper is zijn antwoord: "Het defect valt buiten de garantietermijn." Ik had dit antwoord al verwacht en weet dat ik mag verwachten dat een DVD-speler het langer doet dan de garantietermijn van één jaar. Op zijn minst twee tot drie jaar levensduur is redelijk. De verkoper en zijn collega's waren het met mij eens, maar vertelden mij dat ze toch echt niets voor mij konden doen. Ze konden het apparaat opsturen voor onderzoek, waarvoor ik de onderzoekskosten zou moeten betalen.
In de tussentijd heb ik tijdelijk een andere speler gebruikt, maar ik wil toch weer hetzelfde soort mogelijkheden als mijn oude Samsung boodt. Echter zit ik niet te wachten op een nieuw exemplaar die vervolgens na een jaar van dienst weer kapot zal gaan. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe DVD- en Bluray-spelers. Hoe los ik dit op? Hoe bewijs ik aan de verkoper dat ik het apparaat normaal gebruikt heb om alsnog (voor mij) kostenloze reparatie of vervanging te bewerkstelligen? Heeft het nut om terug te gaan naar de winkel met bepaalde argumenten/papieren of kan ik beter een brief hogerop sturen?
Bij voorbaat dank!
Groet,
David
De betreffende Micro Electro vestiging blijkt inmiddels overgenomen door De Harense Smid en mij wordt verteld dat de service nu via De Harense Smid loopt. Als ik langs de winkel ga met mijn speler en het probleem uitleg aan de verkoper is zijn antwoord: "Het defect valt buiten de garantietermijn." Ik had dit antwoord al verwacht en weet dat ik mag verwachten dat een DVD-speler het langer doet dan de garantietermijn van één jaar. Op zijn minst twee tot drie jaar levensduur is redelijk. De verkoper en zijn collega's waren het met mij eens, maar vertelden mij dat ze toch echt niets voor mij konden doen. Ze konden het apparaat opsturen voor onderzoek, waarvoor ik de onderzoekskosten zou moeten betalen.
In de tussentijd heb ik tijdelijk een andere speler gebruikt, maar ik wil toch weer hetzelfde soort mogelijkheden als mijn oude Samsung boodt. Echter zit ik niet te wachten op een nieuw exemplaar die vervolgens na een jaar van dienst weer kapot zal gaan. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe DVD- en Bluray-spelers. Hoe los ik dit op? Hoe bewijs ik aan de verkoper dat ik het apparaat normaal gebruikt heb om alsnog (voor mij) kostenloze reparatie of vervanging te bewerkstelligen? Heeft het nut om terug te gaan naar de winkel met bepaalde argumenten/papieren of kan ik beter een brief hogerop sturen?
Bij voorbaat dank!
Groet,
David
Re: Samsung DVD-speler: defect na 15 maanden
Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je de DVD speler nu hebt aangeboden ter reparatie. Maar stel dat je DVD speler inderdaad 3 jaar mee zou moeten gaan, dan heb je er 15 maanden gebruik van gemaakt. Blijven er nog 21 maanden over, dus nog 21/36 * 60 euro = 35 euro. De vraag is of het apparaat voor de 35 euro gemaakt zou kunnen worden. Ga er maar vanuit, dat dat niet mogelijk is. In het meest gunstige geval zou je dus een vergoeding kunnen krijgen van 35 euro (eventueel als korting op een nieuwe aan te schaffen apparaat) als een vorm van coulance (zeker omdat de winkel waar je het gekocht hebt, niet eens meer bestaat), maar meer ook niet.
Technisch gezien kun je niet eens terug naar de winkel, omdat deze niet meer bestaat. En bij dit alles moet je niet vergeten, dat de nieuwe zaak waarschijnlijk alleen de garantie verplichtingen heeft ovegenomen. Al het andere is in feite niet hun probleem. Als je zonder al te veel problemen weer snel over een goede DVD/BluRay speler wil beschikken zou ik er gewoon 1 kopen.Heeft het nut om terug te gaan naar de winkel met bepaalde argumenten/papieren of kan ik beter een brief hogerop sturen?
Ik ben er toen mee terug gegaan naar de winkel waar de verkoper hem heeft aangesloten en er een schijf in heeft geprobeerd. Toen constateerde hij het probleem al. Ik zei dat ik hem gerepareerd wilde hebben en op dat moment kwam de verkoper met het aangeven van de onderzoekskosten van €40,- en dat het waarschijnlijk niet eens de moeite zou zijn. Toen al boden ze me €10,- korting als coulance op een nieuw apparaat dat ik daar zou aanschaffen.Dirkie schreef:Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je de DVD speler nu hebt aangeboden ter reparatie.
Dan hou ik het er maar op dat dit een geval is van jammer maar helaas. Misschien had ik destijds beter moeten weten en eerst moeten zoeken op eventueel (veel) voorkomende problemen bij een apparaat. Nu weet ik dit wel. In ieder geval bedankt voor uw reactie!
Graag gedaan.
Maar zelfs bij veel (dezelfde) klachten hoeft het nog geen probleem te zijn. Zo werkte mijn Home Theater set van (piep) niet zoals het moest (de radio zenders verdwenen spontaan). Maar een firmware update maakte van een slechte set een heel goede set zonder kosten.
Ik heb een GSM, die als je de fora leest, zo'n beetje het slechtste product van (piep) is. Maar die van mij werk al een jaar zonder problemen.
Met alle apparaten moet je het gewoon treffen. En als het eens mis gaat, stel je zelf redelijk op als je naar een winkel gaat. Je krijgt dan echt meer voor elkaar dan me schreeuwen, dreigen enz enz.
Het feit dat er veelvuldig melding gemaakt op consumenten sites en fora's wil niet zeggen dat een produkt ook slecht is. Als een apparaat goed functioneert, dan zal een koper geen behoefte hebben om zijn ervaringen op een site neer te gaan zetten. Maar als het niet goed werkt is de weg naar een forum o.i.d. snel gevonden. Maar zet het aantal klachten af tegen het aantal verkochte apparaten en kijk dan eens wat er echt aan de hand is.Misschien had ik destijds beter moeten weten en eerst moeten zoeken op eventueel (veel) voorkomende problemen bij een apparaat.
Maar zelfs bij veel (dezelfde) klachten hoeft het nog geen probleem te zijn. Zo werkte mijn Home Theater set van (piep) niet zoals het moest (de radio zenders verdwenen spontaan). Maar een firmware update maakte van een slechte set een heel goede set zonder kosten.
Ik heb een GSM, die als je de fora leest, zo'n beetje het slechtste product van (piep) is. Maar die van mij werk al een jaar zonder problemen.
Met alle apparaten moet je het gewoon treffen. En als het eens mis gaat, stel je zelf redelijk op als je naar een winkel gaat. Je krijgt dan echt meer voor elkaar dan me schreeuwen, dreigen enz enz.
Ik ben me er heel goed van bewust dat er verschillen zijn in series en dat je soms maar net geluk moet hebben met het apparaat dat je in handen hebt. Het punt bij een gebrek is meestal of je ermee kunt leven of niet. Als door het gebrek of de fout ineens het apparaat niet meer werkt, dan is die vraag snel beantwoordt. Firmware updates kunnen veel doen inderdaad, maar in mijn geval heeft het geen nut aangezien de speler geen schijven meer kan lezen. Ik gok erop dat het aan het loopwerk of de laser ligt.
Een redelijke gemiddelde levensduur zal waarschijnlijker eerder liggen op vijf jaar. Maar zoals je zelf aangaf is het lastiger dan stellen dat het product binnen die periode stuk is gegaan. Wat je moet doen is niet je eigen 'onschuld' aantonen, maar je moet er voor zorgen dat je de 'schuld' van de ander aantoont. Als je kunt aantonen dat er fabrieksfouten zitten in jouw product dan sta je erg sterk. Een zwakker betoog is dat er geen sporen van abnormaal te vinden zijn.
Echter zit ik niet te wachten op een nieuw exemplaar die vervolgens na een jaar van dienst weer kapot zal gaan. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe DVD- en Bluray-spelers. Hoe los ik dit op? Hoe bewijs ik aan de verkoper dat ik het apparaat normaal gebruikt heb om alsnog (voor mij) kostenloze reparatie of vervanging te bewerkstelligen?
Je geeft ook aan dat de zaak is overgenomen, dus eerst kijken of de zaak aansprakelijk te houden is, dan je eigen zaak onderbouwen en dan pas verder kijken. Als je zover bent dan hebt je hetzij recht op kosteloos herstel, hetzij recht op kosteloos vervanging of hetzij recht op ontbinding waarbij je dan wel een gebruiksvergoeding moet betalen. De kosten van deze opties spelen een grote rol in waar je recht op hebt. In gevallen dat je op meerdere van deze opties opgaat mag je kiezen.
Echter zit ik niet te wachten op een nieuw exemplaar die vervolgens na een jaar van dienst weer kapot zal gaan. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe DVD- en Bluray-spelers. Hoe los ik dit op? Hoe bewijs ik aan de verkoper dat ik het apparaat normaal gebruikt heb om alsnog (voor mij) kostenloze reparatie of vervanging te bewerkstelligen?
Onderzoeken is een groot woord. Wat ze doen is kijken naar wat er stuk is en wat het zou kosten om het product te maken. Wat je wilt is dat ze de oorzaak van het defect aanwijzen. Dit onderzoek zal worden gedaan door een partij die er belang bij heeft om niets te vinden. Als je denkt om een onderzoek te laten dan zou ik er voor pleiten om dit door een ander te laten doen.Deefit schreef:Ze konden het apparaat opsturen voor onderzoek, waarvoor ik de onderzoekskosten zou moeten betalen.
Je geeft ook aan dat de zaak is overgenomen, dus eerst kijken of de zaak aansprakelijk te houden is, dan je eigen zaak onderbouwen en dan pas verder kijken. Als je zover bent dan hebt je hetzij recht op kosteloos herstel, hetzij recht op kosteloos vervanging of hetzij recht op ontbinding waarbij je dan wel een gebruiksvergoeding moet betalen. De kosten van deze opties spelen een grote rol in waar je recht op hebt. In gevallen dat je op meerdere van deze opties opgaat mag je kiezen.