Wat de reden precies is, is niet zo van belang. Het gaat om het effect van de beslissing van de fabrikant om de ondersteuning te stoppen of noodzakelijke veiligheidsupdates niet meer door te voeren.
Als consument moet je er wat mij betreft vanuit kunnen gaan dat een product voor een redelijke termijn blijft werken en gebruikt kan worden.
En nee, dat hoeft niet te betekenen dat een slimme radiatorknop van nu nog moet kunnen 'praten' met een smartphone uit 2030. Maar wel dat hij moet kunnen blijven communiceren met een tablet uit 2021.
Zomaar de stekker uit de functionaliteit trekken omdat het duur is om veiligheidsupdates uit te blijven voeren, mag gerust enigszins aan banden gelegd worden.
Ik heb het zelf meegemaakt met de omvormer van mijn zonnepanelen. Leuk online uit te lezen, totdat de fabrikant 2 jaar later besloot dat het te duur was om dat online platform in de lucht te houden. Een functionaliteit die destijds een rol gespeeld heeft bij de keuze van het product en extra geld gekost heeft, wordt gewoon om zeep geholpen. Ik had dus beter een omvormer van dezelfde fabrikant kunnen kopen zonder web-functie.
Hoe lang het smart gedeelte in de lucht gehouden moet worden, hangt af van de te verwachten levensduur van een product/productgroep. Maar je zou toch van alle functionaliteit gebruik moeten kunnen maken zolang nog meer de 25% van de verkochte exemplaren van een product nog in gebruik is. Pas wanneer er minder dan 20-25% van de oorspronkelijke verkochte exemplaren nog in actief gebruik is, kun je stellen dat de resterende apparaten inmiddels hun levensduur echt wel hebben behaald en toe zijn aan vervanging.