LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony Bravia + 5 jaar garantieplan

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Titan_Fox

Sony Bravia + 5 jaar garantieplan

Ongelezen bericht door Titan_Fox »

Hallo allemaal,

ik wilde jullie op de hoogte stellen over mijn grootste teleurstelling ooit.

In September 2008 kocht ik via mijn werkgever een Sony Bravia KDL-40W4000 LCD televisie voor € 1042,- die ze bij Create2Fit B.V. in Naarden kochten. Omdat ik geen zin had in gedoe omtrent de garantie kocht ik voor zo'n € 150 een aanvullend garantieplan, zodat ik in totaal recht had op 5 jaar service en garantie (dus tot September 2013).

Hier begon het gesodemieter. Create2Fit B.V. leverde mij een defect toestel met verschillende defecte pixels. Zij zijn verplicht om mij een deugdelijk toestel te leveren maar hebben dat niet gedaan. Na meerdere malen gebeld te hebben naar een duur 0900-nummer (€ 0,80 pér minuut!) kreeg ik constant te horen "De baas is bij klanten" of "Wij bellen u terug". Na 2 maanden heb ik het uiteindelijk opgegeven omdat ik vele tientallen euro's kwijt was aan belkosten.

Het afgelopen jaar begon dit toestel steeds meer problemen te krijgen. Af en toe bleef het beeld geheel zwart, donker of kreeg ik rare vlekken in het scherm. Door het toestel uit- en vervolgens weer in te schakelen waren de problemen in de regel verdwenen.

Door de tijd nam de intensiteit van de problemen toe, waartoe ik besloot gebruik te maken van het aanvullende garantieplan dat ik direct via Sony had afgesloten. Dit is het tijdverloop sindsdien :

Juni 2013, 3e week : Toestel via Selectro Service (service provider voor o.a. Sony) aangemeld ter reparatie. Heb een duidelijke klachtomschrijving gegeven. Via de telefoon heb ik nog wat extra informatie aangegeven.

Juni 2013, 4e week : Een week later wordt mijn televisie opgehaald. Na wat aandringen krijg ik een leentoestel, waar ik volgens mijn contract recht op heb.

Juni 2013, 4e week : Leentoestel blijkt defect te zijn. Na enkele minuten verschijnt er een rode "ruis" op het beeld die steeds erger wordt. Selectro Service gebeld voor een ander leentoestel.

Juli 2013, 1e week : Weer een week later krijg ik een ander leentoestel geleverd dat wel goed werkt.

Juli 2013, 4e week : Na ruim 4 weken krijg ik mijn eigen televisie terug. Ze hebben het gehele LCD-paneel vervangen voor een nieuw en het toestel heeft een software-update gehad. Ik blij.

Juli 2013, 4e week : Blijdschap is van korte duur. Twee dagen later valt mij op dat er een donkere vlek in het LCD-paneel zit. Door mijn ICT-kennis weet ik dat dit verontreiniging van de reflecterende laag is die in het paneel zit. Opnieuw contact gehad met Selectro Service (ik heb tenslotte 6 maanden garantie op de reparatie).

Juli 2013, 4e week : Enkele dagen later komt Selectro Service langs om mijn televisie voor de 2e keer op te halen. Medewerker verteld mij dat toestel zal worden afgekeurd omdat Sony de panelen niet meer kan leveren. Niemand heeft mij dit vooraf verteld. Ik vind dit schandalig omdat ik nog garantie heb. Volgens hem is een reparatie niet economisch rendabel. Vervolgens vraag ik hem of ik mijn toestel nog terug kan krijgen indien ik niet akkoord ga met de compensatie die mij geleverd zal worden. Nadat hij backoffice heeft gebeld bevestigd hij dat.

Augustus 2013, 2e week : Contact opgenomen met Selectro Service B.V. over de stand van zaken. Medewerker vertelt mij (in tegenstelling tot de claim van zijn collega die mijn TV ophaalde) dat mijn toestel bij hun was afgekeurd en dat hij niet wist waar deze zich bevond. Hij gaf aan dat Sony een restbedrag zou uitrekenen dat ze via de dealer (Create2Fit B.V.) zouden laten uitkeren.

Ik ging hiermee niet akkoord. Het risico was dat het bedrag onvoldoende zou zijn om een vervangend toestel te kopen. Ik kon namelijk nergens informatie inwinnen (niet bij Selectro Service en niet bij Sony Nederland) wat de hoogte van de compensatie zou zijn. Ook was het niet mogelijk om het geld direct aan mij uit te laten keren zodat ik elders voor een ander toestel kon gaan kijken. De reden hiervoor was dat Sony het toestel aan Create2Fit B.V. had verkocht en de restitutie via dezelfde financiële wegen moest verlopen omdat dit hun procedures zijn.

Augustus 2013, 2e week : Na lang morrelen geeft Selectro Service aan dat ze het toestel wellicht kunnen laten omruilen voor een ander (vergelijkbaar) model. Ze dienen hiervoor een verzoek in bij Sony Nederland.

Augustus 2013, 3e week : Nogmaals gebeld met Selectro Service. Ik wil een update over de stand van zaken. Deze kunnen ze me niet geven. Hij geeft aan dat hij een e-mail zal sturen naar backoffice en dat ik gecontacteerd zal worden.

Augustus 2013, heden (25-08-2013) : Nog steeds geen reactie ontvangen. Geen nieuws over een vervangend toestel of financiële compensatie. Ondertussen zit ik ruim twee maanden zonder werkende televisie. Daar betaal je dan € 150 extra voor ... voor 5 jaar zorgeloze garantie en service ...

Nou heb ik met dat servicecontract nog het geluk dat ik mijn recht op garantie niet via de rechtbank hoef aan te vechten, maar toch ... Ik mag toch hopen dat het vervangende toestel de moeite waard is, want ze hoeven me niet met een of ander krakkemikkig ding aan te komen kakken.

Wat een drama ... Zit sinds het gedonder films te kijken op een 23" (58cm) LCD-monitor ... Daar word je blij van ...
Laatst gewijzigd door Titan_Fox op 03 sep 2013 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.

53o

Re: Sony Bravia + 5 jaar garantieplan

Ongelezen bericht door 53o »

Goedkoopste onbekende internetwinkel kiezen, ondervinden waarom dit geen goede keuze is, klagen op dit forum...

Dit bedrijf heeft 4(!!!) google recensies, is onbekend bij Web of Trust, en jij besteedt er meer dan 1000 euro.

Ik ben gestopt van het lezen van de thread na het googlen naar de verkopende partij.

Mijn advies is om in de toekomst je meer te verdiepen in het bedrijf waar je zaken mee doet, ipv alleen letten op de prijs.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

53o schreef:Goedkoopste onbekende internetwinkel kiezen, ondervinden waarom dit geen goede keuze is, klagen op dit forum...

Dit bedrijf heeft 4(!!!) google recensies, is onbekend bij Web of Trust, en jij besteedt er meer dan 1000 euro.

Ik ben gestopt van het lezen van de thread na het googlen naar de verkopende partij.

Mijn advies is om in de toekomst je meer te verdiepen in het bedrijf waar je zaken mee doet, ipv alleen letten op de prijs.
Dat is de omgekeerde wereld. De verkoper moet gewoon zijn beloften nakomen. Sony moet gewoon een nieuw toestel leveren. De klant hoeft zich in principe niet te verzekeren tegen ondeugdelijke producten. Doet hij dat toch, dan zou hij op zijn minst het beloofde moeten krijgen.

Reden waarom ik nooit zulke aanvullende garantie afsluit. Meestal gebruik je het niet, heb je het toch nodig is het meer gezeur dan beloofd

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Sony moet gewoon een nieuw toestel leveren.
Een nieuw toestel omdat een toestel na 5 jaar defect raakt ? :lol: . Het toestel komt niet uit de Efteling :wink:

Titan_Fox

53o schreef:Goedkoopste onbekende internetwinkel kiezen, ondervinden waarom dit geen goede keuze is, klagen op dit forum...

Voordat je met beschuldigingen gaat gooien; ik heb die televisie destijds via mijn werkgever gekocht omdat ik een overschot aan vakantiedagen had. Zo hoefde ik niet aan mijn spaargeld. Zij hebben gevraagd of ik akkoord ging met het model en hebben toen zelf een winkel bij hun in de buurt gekozen. Daar heb ik helaas geen invloed op gehad.

In die tijd zat ik erg krap bij kas en was al lang blij dat ik op die manier een LCD-TV kon aanschaffen omdat ik nog een oeroude beeldbuis televisie had staan.

Mijn advies is dat je volgende keer eerst even bij mij informeert voordat je mij onwetendheid en onverstandig handelen voorwerpt.

Titan_Fox

bprosman schreef:
Sony moet gewoon een nieuw toestel leveren.
Een nieuw toestel omdat een toestel na 5 jaar defect raakt ? :lol: . Het toestel komt niet uit de Efteling :wink:
Sony kiest ervoor om bepaalde onderdelen niet meer op voorraad te houden terwijl er nog mensen zijn die een aanvullend garantieplan hebben. Het gevolg is dat je er als fabrikant bewust voor kiest om oudere toestellen niet meer te repareren terwijl de consument hier gewoon recht op heeft. Zeker als deze extra heeft betaald voor een aanvullende garantie.

Wat je vervolgens krijgt is dat je bij afkeur een fractie van de aankoopwaarde krijgt. Van dit bedrag koop je in de regel geen vergelijkbaar nieuw toestel. Als consument heb je recht op een deugdelijk product. Gaat het binnen de garantie kapot, zal de fabrikant het kosteloos moeten repareren (tenzij je zelf verantwoordelijk bent voor het defect). Kan een fabrikant het niet meer repareren omdat er bewust gekozen wordt bepaalde onderdelen niet meer te leveren, zullen ze voor een vergelijkbaar toestel moeten zorgen.

Ik vind het niet acceptabel dat je als consument wordt afgescheept met een restwaarde terwijl de fabrikant het toestel gewoon had moeten repareren.

bprosman

Kan een fabrikant het niet meer repareren omdat er bewust gekozen wordt bepaalde onderdelen niet meer te leveren, zullen ze voor een vergelijkbaar toestel moeten zorgen.
Klopt, en vaak kosten vergelijkbare toestellen (nog) maar een deel van de oorspronkelijke prijs, bovendien heeft een toestel ook nog afschrijving. Hierop gebaseerd doen ze een aanbod. Was dat niet het geval dan ging ik vandaag mijn Plasma van 6..7 jaar oud voor nieuwprijs op Marktplaats zetten.

Titan_Fox

Vanmiddag ben ik gebeld door Selectro Service. De betreffende backoffice-medewerker (volgens mij Richard) had mijn verhaal gelezen en is toen direct rond gaan bellen.

Er bleek het een en ander fout te zijn gelopen. Toen mijn toestel de 2e keer werd opgehaald was er geen aantekening in het systeem dat ik een aanvullend garantieplan van Sony had, hoewel ik deze had ingescand en doorgestuurd. Vandaar dat mijn televisie in het verkeerde traject terecht kwam.

Hij had contact gehad met Sony en wist mij te vertellen dat Sony de omruil had afgekeurd. Er was een restbedrag overgeboekt naar Create2Fit B.V., waar mijn TV destijds is gekocht. Omdat het garantiecertificaat niet was meegenomen was het bedrag dus lager dan de bedoeling was. Hij beloofde het voor mij te corrigeren en ik zou binnen 1 - 1,5 week bericht krijgen over de afhandeling.

De verwachting is dat Create2Fit B.V. mij een nieuw vervangend Sony toestel gaat aanbieden. Het ligt er helemaal aan waar ze mee aankomen. Persoonlijk heb ik het geld liever retour op mijn bankrekening zodat ik bij een andere webshop kan kijken voor een vervangend toestel. Ten eerste heb ik dan meer keuze en ten tweede kan het best zijn dat ik bij een andere zaak meer waar voor mijn geld krijg...

We zullen zien... Ik wil Selectro Service (de backoffice-medewerker die mij vanmiddag belde) in ieder geval hartelijk bedanken voor de gedane moeite. Zoals ik vanmiddag aan de telefoon zei; dat er eens iets mis kan gaan vind ik geen ramp. Iedereen maakt fouten. Zolang er goed gecommuniceerd wordt en ik niet zelf overal achteraan moet rennen is er niet zo veel aan de hand. Ik heb er alle vertrouwen in dat het nu adequaat wordt afgehandeld.

Create2Fit B.V. heeft zojuist aangegeven dat ze het gehele retour-bedrag aan mij gaan overboeken zodra beide betalingen (het initiële bedrag plus de correctie i.v.m. het garantiecertificaat) bij hun in de administratie zijn verwerkt.

Titan_Fox

bprosman schreef:
Kan een fabrikant het niet meer repareren omdat er bewust gekozen wordt bepaalde onderdelen niet meer te leveren, zullen ze voor een vergelijkbaar toestel moeten zorgen.
Klopt, en vaak kosten vergelijkbare toestellen (nog) maar een deel van de oorspronkelijke prijs, bovendien heeft een toestel ook nog afschrijving. Hierop gebaseerd doen ze een aanbod. Was dat niet het geval dan ging ik vandaag mijn Plasma van 6..7 jaar oud voor nieuwprijs op Marktplaats zetten.
Het ligt er maar helemaal aan of je (aanvullende) garantie hebt of niet. Zolang je nog garantie hebt vind ik dat een fabrikant gewoon moet repareren zodra het toestel binnen die periode kapot gaat. Anders moeten ze (in mijn optiek) geen aanvullende garantiecontracten van 5 jaar aanbieden en het gewoon bij de wettelijke 2 jaar houden.

Fabrikanten verdienen bakken met geld aan die contracten omdat de meeste mensen er toch geen aanspraak op hoeven te maken. Dat vind ik helemaal niet erg, maar kom dan niet binnen die contractsduur aanzetten met "we kunnen de panelen niet meer leveren". Of je levert onderdelen voor reparatie, of je geeft consumenten gewoon een vervangend toestel met vergelijkbare specificaties. Het is nog maar helemaal de vraag hoeveel ik terug ga krijgen. Niemand kan het me zeggen. Sony niet, Selectro Service niet en Create2Fit B.V. niet.

Op internet had ik een enkele Amerikaanse webshop gevonden die de 40" panelen voor de KDL-40W4000 aanbood voor $ 2500,- Ik bedoel; als vervangende onderdelen zo duur zijn, reparaties meestal niet rendabel zijn en een nieuw vervangend toestel voordeliger is dan een reparatie ... waarom dan nog repareren ? Gewoon vervangen die hap ! Fabrikanten kiezen er tenslotte voor om LCD TV's een levensduur van zo'n 5 jaar te geven, in tegenstelling tot de 10 - 15+ jaar voor een beeldbuis TV.

bprosman

Fabrikanten verdienen bakken met geld aan die contracten omdat de meeste mensen er toch geen aanspraak op hoeven te maken.
Heb je dat contract met de fabrikant of met de leverancier ?
Fabrikanten kiezen er tenslotte voor om LCD TV's een levensduur van zo'n 5 jaar te geven, in tegenstelling tot de 10 - 15+ jaar voor een beeldbuis TV.
<zucht> Wanneer stoppen mensen nou eens om appels met peren te vergelijken , een LCD TV staat tegenwoordig in een gemiddeld gezin veel langer aan dan 'vroeger' de beeldbuis TV. Sterker nog, vroeger WAS er overdag niet eens TV (en zo oud ben ik echt niet).
Hoeveel branduren heeft je TV nu ?

Titan_Fox

bprosman schreef:
Fabrikanten verdienen bakken met geld aan die contracten omdat de meeste mensen er toch geen aanspraak op hoeven te maken.
Heb je dat contract met de fabrikant of met de leverancier ?
Fabrikanten kiezen er tenslotte voor om LCD TV's een levensduur van zo'n 5 jaar te geven, in tegenstelling tot de 10 - 15+ jaar voor een beeldbuis TV.
<zucht> Wanneer stoppen mensen nou eens om appels met peren te vergelijken , een LCD TV staat tegenwoordig in een gemiddeld gezin veel langer aan dan 'vroeger' de beeldbuis TV. Sterker nog, vroeger WAS er overdag niet eens TV (en zo oud ben ik echt niet).
Hoeveel branduren heeft je TV nu ?
Dat contract heb ik van Sony zelf. Er staan alleen hun gegevens en logo's op. Er is geen enkele vermelding van Create2Fit B.V.

Hoeveel branduren mijn TV heeft zou ik je niet kunnen zeggen. Het eerste jaar heeft deze redelijk veel aangestaan (meerdere uren per dag) maar het 2e jaar tot het moment van reparatie heb ik er niet veel mee gedaan. Misschien een uurtje per dag.

's Avonds kijk ik films meestal m.b.v. mijn mini-PC en LCD-monitor. Mijn vorige LCD monitor was al zeker 10 jaar oud, heeft zeker 5x zo veel branduren als mijn TV gemaakt en heeft ook nooit kuren gehad totdat de voeding het begaf. Dat een paneel sneller slijt bij meer branduren snap ik, alleen heb ik het gevoel dat de levensduur van LCD-TV's kunstmatig kort wordt gehouden zodat consumenten blijven consumeren. Waarom zou je een full-HD LCD TV anders weg doen ? De marketingafdeling van fabrikanten zorgt er wel voor dat jij het idee krijgt dat je wat nieuws "nodig" hebt.

Het was de bedoeling dat die 40" Bravia richting de slaapkamer zou verhuizen omdat ik voor de woonkamer een groter model wilde hebben. Dat was de enige reden; de grootte. De beeldkwaliteit van mijn Bravia was (zeker voor een model met "ouderwetse" CCFL-verlichting en 50 Hz) subliem. Ik had diverse vrienden en kennissen op bezoek die het beeld vele malen mooier vonden dan het beeld dat je tegenwoordig op LED-televisies krijgt. Voor mij hoeft dat koude witte LED-licht ook niet; vandaar dat ik in de nabije toekomst een plasma-TV in de woonkamer wil.

Maar goed; ik dwaal te ver af.

bprosman

Misschien dat dit helpt als je het wil weten :

How to Check your Sony Bravia Panel Usage Hours

From Remote :
Press Display (I+)
5
Volume -
Power

Gets you into the diagnostics screen which shows the hours.
The bottom left 5 numbers are the hours
Next 5 are boot count
and last 5 are the lcd panel hours.

Titan_Fox

bprosman schreef:Misschien dat dit helpt als je het wil weten :

How to Check your Sony Bravia Panel Usage Hours

From Remote :
Press Display (I+)
5
Volume -
Power

Gets you into the diagnostics screen which shows the hours.
The bottom left 5 numbers are the hours
Next 5 are boot count
and last 5 are the lcd panel hours.

Bedankt voor de update. Helaas heb ik er niks meer aan omdat niemand weet waar mijn Bravia gebleven is. Om eerlijk te zijn kan het me ook niet meer schelen; ik wacht gewoon de restitutie af en dan is het wat mij betreft afgehandeld. Gewoon kijken voor een ander toestel zodat ik weer vrienden kan uitnodigen voor een filmavondje. Na (bijna) 3 maanden ga je dat wel missen :-)

Het ligt een beetje aan Sony of mijn volgende toestel weer van hun zal zijn of niet. Dat hangt helemaal af van het bedrag dat retour komt. Ik heb namelijk geen trek om bij te moeten betalen voor een nieuwe TV.

Titan_Fox

Goed nieuws !

Create2Fit B.V. (Plasma Discounter) stuurt mij een nieuwe Sony 42KDLW655 op met 2 jaar standaard fabrieksgarantie. Morgen zou het toestel hier moeten zijn. Hoewel het qua prijs (€ 598) een instapmodel is, is het een behoorlijke verbetering tegenover de KDL40W4000 die ik heb moeten inleveren.

40" -> 42"
CCFL -> LED (edge-lit)
50Hz -> 200Hz (geoptimaliseerd)
Dikke bezels -> dunne bezels
201 Watt -> +/- 50 Watt

Alleen kan ik mijn huidige muurbeugel niet meer gebruiken omdat de nieuwe TV een ander bevestigingsmechanisme heeft en moet ik 1 HDMI aansluiting inleveren. Gelukkig heb ik nog een HDMI-switch liggen dus dat valt wel op te lossen. Al met al is het een mooi alternatief waar ik volgens mij heel erg veel plezier van ga hebben als ik de beoordelingen moet geloven.

Ondanks dat het een lijdensweg is geweest ben ik blij dat alles uiteindelijk is opgelost. Bij deze wil ik Sony Nederland, Selectro Service B.V. en Create2Fit B.V. (Plasma-Discounter) hartelijk bedanken voor de gedane moeite (ik weet dat sommige partijen meelezen). Er is hier en daar wat mis gegaan, vooral in de communicatie. Ik hoop dat jullie deze informatie in de toekomst gebruiken om de processen te stroomlijnen zodat andere klanten niet tegen dezelfde problemen oplopen.

Indien jullie de komende week niks meer van mij horen mag dit onderwerp wat mij betreft gesloten worden.

Vriendelijke groet,
Ruud

Gesloten