LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony TV niet goed, maar niet te repareren. Wat nu?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
mh77

Sony TV niet goed, maar niet te repareren. Wat nu?

Ongelezen bericht door mh77 »

Inmiddels anderhalf jaar geleden heb ik (voor 1.600 euro) een Sony 46" W4000 TV gekocht. Een Full HD TV uiteraard, de beloofde uitstekende beeldkwaliteit voor (o.a.) het kijken van Blu-ray was wat me uiteindelijk voor deze TV heeft doen kiezen. Het heeft helaas even geduurd voor ik er een Blu-ray speler op heb aan kunnen sluiten. Al anderhalf jaar kijk ik tot volle tevredenheid TV (ook HD) en speel ik games op mijn Xbox 360.

Toen ik kort geleden een Blu-ray speler aanschafte, wilde ik vanzelfsprekend genieten van het mooiste beeld dat mijn TV te bieden had. Het kijken van Blu-rays is echter lang niet altijd een prettig gezicht. De TV vertoont een flikkerend beeld met horizontale strepen bij scenes die veel ruis bevatten. Ik heb meteen van alles getest: een andere Blu-ray speler (van een ander merk), een andere kabel, een andere HDMI poort, niets mocht baten. Dezelfde film doet het op een andere tv echter prima, en bij mij vertonen meerdere discs hetzelfde probleem.

Ik heb contact opgenomen met de internetketen waar ik de tv gekocht heb. Er werd keurig snel gereageerd op mijn mail. Men verwees me aanvankelijk door naar Sony, maar toen ik hen erop wees dat de TV bij aankoop 1 jaar fabrieksgarantie had en ik dus bij de winkel moest zijn voor dit probleem, werd (wederom binnen een dag) me een monteur aan huis beloofd.

De monteur is geweest, heeft het probleem geconstateerd, maar kon het niet oplossen. Hij zei al direct dat hij het waarschijnlijk niet op kon lossen, maar kon begrijpen dat ik dat niet zomaar aan wilde nemen. Hij heeft ter plekke het moederbord van de tv vervangen en inderdaad, het probleem bleef. De monteur zegt dat dit probleem waarschijnlijk dus 'gewoon in het apparaat zit'.

Tot nu toe ben ik echt voorbeeldig geholpen, maar wat nu? Ik ben redelijk op de hoogte van de wetgeving m.b.t. garantie, maar verder dan dit reikt m'n kennis niet. Natuurlijk, het apparaat is 1,5 jaar oud en de techniek gaat snel, maar destijds werd er geadverteerd met een zeer goede beeldkwaliteit om o.a. Blu-ray op te kijken. Blu-ray kijken is nu gewoon frustrerend!

Het mag duidelijk zijn dat het apparaat absoluut niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ik heb 1.600 euro uitgegeven, veel geld voor een tv, en ik vind dat ik er dan ook veel van mag verwachten. Maar wat zijn mijn opties/mogelijkheden nu nog?

tennis

Re: Sony TV niet goed, maar niet te repareren. Wat nu?

Ongelezen bericht door tennis »

mh77 schreef:Inmiddels anderhalf jaar geleden heb ik (voor 1.600 euro) een Sony 46" W4000 TV gekocht. Een Full HD TV uiteraard, de beloofde uitstekende beeldkwaliteit voor (o.a.) het kijken van Blu-ray was wat me uiteindelijk voor deze TV heeft doen kiezen. Het heeft helaas even geduurd voor ik er een Blu-ray speler op heb aan kunnen sluiten. Al anderhalf jaar kijk ik tot volle tevredenheid TV (ook HD) en speel ik games op mijn Xbox 360.

Toen ik kort geleden een Blu-ray speler aanschafte, wilde ik vanzelfsprekend genieten van het mooiste beeld dat mijn TV te bieden had. Het kijken van Blu-rays is echter lang niet altijd een prettig gezicht. De TV vertoont een flikkerend beeld met horizontale strepen bij scenes die veel ruis bevatten. Ik heb meteen van alles getest: een andere Blu-ray speler (van een ander merk), een andere kabel, een andere HDMI poort, niets mocht baten. Dezelfde film doet het op een andere tv echter prima, en bij mij vertonen meerdere discs hetzelfde probleem.

Ik heb contact opgenomen met de internetketen waar ik de tv gekocht heb. Er werd keurig snel gereageerd op mijn mail. Men verwees me aanvankelijk door naar Sony, maar toen ik hen erop wees dat de TV bij aankoop 1 jaar fabrieksgarantie had en ik dus bij de winkel moest zijn voor dit probleem, werd (wederom binnen een dag) me een monteur aan huis beloofd.

De monteur is geweest, heeft het probleem geconstateerd, maar kon het niet oplossen. Hij zei al direct dat hij het waarschijnlijk niet op kon lossen, maar kon begrijpen dat ik dat niet zomaar aan wilde nemen. Hij heeft ter plekke het moederbord van de tv vervangen en inderdaad, het probleem bleef. De monteur zegt dat dit probleem waarschijnlijk dus 'gewoon in het apparaat zit'.

Tot nu toe ben ik echt voorbeeldig geholpen, maar wat nu? Ik ben redelijk op de hoogte van de wetgeving m.b.t. garantie, maar verder dan dit reikt m'n kennis niet. Natuurlijk, het apparaat is 1,5 jaar oud en de techniek gaat snel, maar destijds werd er geadverteerd met een zeer goede beeldkwaliteit om o.a. Blu-ray op te kijken. Blu-ray kijken is nu gewoon frustrerend!

Het mag duidelijk zijn dat het apparaat absoluut niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ik heb 1.600 euro uitgegeven, veel geld voor een tv, en ik vind dat ik er dan ook veel van mag verwachten. Maar wat zijn mijn opties/mogelijkheden nu nog?
Vervelend voor jou, maar ik denk, dat je een beetje laat bent naar 1,5 jaar.
Sony/Winkel kan er niets aan doen, dat je geen geld had, om een Blue Ray speler te kopen en nu pas kan testen.
Ik begrijp deze uitspraak niet: dit probleem waarschijnlijk dus 'gewoon in het apparaat zit'.

Kan je hier nog wat toevoegen?

Thundercracker

Ongelezen bericht door Thundercracker »

Waarschijnlijk kun jeje TV firmware upgraden.

Je Blu rayspeler zal HDMI V1.3 hebben deze TV heeft als goed is fabrieksaf V1.2 wat met een Firmware upgrade wellicht verholpen kan worden.

Zelf ook zoiets gehad met een Philips TV firmware upgrade gedaan probleem opgelost.

wellicht kun je daar naar kijken/vragen heb geen kennis van uw type toestel verder

mh77

tennis schreef: Vervelend voor jou, maar ik denk, dat je een beetje laat bent naar 1,5 jaar.
Sony/Winkel kan er niets aan doen, dat je geen geld had, om een Blue Ray speler te kopen en nu pas kan testen.
Toch is het zo dat ik bij een defect in principe recht heb op herstel of vervanging, ook na 1,5 jaar. Het lastige hier is volgens mij dat het, als ik het goed begrijp, niet zozeer een defect is. Ik vraag me daarom dus af wat dat aan de zaak verandert.

Ik baal als een stekker van m'n tv omdat ik er juist het meest veeleisende beeld niet fatsoenlijk op kan kijken, terwijl dat wel is waar ik de tv voor heb gekocht. Op het moment van kopen wordt gezegd dat je perfect beeld hebt met de nieuwe Sony Bravia tv's, en dat je zo o.a. kunt genieten van Blu-ray beeld. Ik vind dus niet dat het apparaat doet wat het zou moeten doen.
Ik begrijp deze uitspraak niet: dit probleem waarschijnlijk dus 'gewoon in het apparaat zit'.

Kan je hier nog wat toevoegen?
Eigenlijk zegt de monteur dat mijn probleem niet echt een defect is. Het vervangen van een moederbord is eigenlijk hetzelfde als het neerzetten van een nieuwe tv van hetzelfde model. Omdat dat het probleem niet oplost, zegt de monteur dat het apparaat dit waarschijnlijk altijd doet, en zal doen.

Vergelijk het heel simpel met een auto zonder achteruit versnelling. Je koopt een auto en verwacht dat hij achteruit kan rijden, maar dat blijkt niet het geval. Dan lijkt het misschien een defect, maar als dit nu eenmaal is zoals al deze auto's de fabriek uitrollen is het niet zozeer een defect, maar wel een gebrek. Misschien niet de beste metafoor, maar toch.
Thundercracker schreef:Waarschijnlijk kun jeje TV firmware upgraden.

Je Blu rayspeler zal HDMI V1.3 hebben deze TV heeft als goed is fabrieksaf V1.2 wat met een Firmware upgrade wellicht verholpen kan worden.

Zelf ook zoiets gehad met een Philips TV firmware upgrade gedaan probleem opgelost.

wellicht kun je daar naar kijken/vragen heb geen kennis van uw type toestel verder
Ik heb zelfs specifiek gevraagd of er iets van een software- of firmware upgrade bestaat voor de tv. De monteur zei dat dat niet het geval was, en dat dat soort upgrades/updates ook eigenlijk alleen beschikbaar komen als er grote problemen zijn. Het gaat hier dus blijkbaar niet om een groot probleem.

Toch heb ik weleens vaker mensen op Blu-ray fora zien klagen over strepen in hun beeld bij scenes met flinke ruis. Een ander reageert daar dan op met de reactie dat hij weliswaar flinke ruis ziet op zijn setup, maar geen strepen. Men gaat er dan vanuit dat de disc slecht is, maar ik heb uitgebreid getest en aan de disc ligt het simpelweg niet.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Of je het nu een defect of een gebrek noemt maakt niet uit. Wat wel uit maakt is dat je het pas na 1,5 jaar hebt gemeld. Los van het feit dat je het wel of niet hebt kunnen testen door het wel of niet hebben van een blu-ray speler. Je mag er van uit gaan dat het probleem al aanwezig was bij aankoop, en dat het product dus eigenlijk niet conform geleverd is. Je hebt een tv gekocht om blu-ray op te kijken, hier is ook mee geadverteerd begrijp ik, en nu kan je er geen normale blu-ray op kijken.

Ben juridisch niet bekend genoeg met dit probleem, maar zoals ik het lees in het burgerlijk wetboek moet je zelf na de aanschaf testen of de tv de kwaliteiten beschikt die je mag verwachten van deze tv. Doe je dit niet, dan kan je niet 1,5 jaar na aanschaf hier nog een claim over doen.

Om op je voorbeeld van je auto en de achteruit. punt 1, verwachten dat er een achteruit in zit en er dan achterkomen dat die er niet op zit is een verkeerde manier van kopen. En als je een auto hebt gekocht, en dan binnen de garantietermijn de achteruit niet gebruiken omdat je niet achteruit hoeft te rijden. En dan na de garantietermijn ontdekken dat de achteruit niet werkt is ook niet correct. Je dient namelijk ook zelf te bekijken of het product conform is.

tennis

Misschien kan je hier op dit forum iemand jou helpen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/95

suc6
Laatst gewijzigd door tennis op 30 apr 2010 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

Tennis, waarom kopieer je telkens het gehele verhaal van de probleem steller bij een reaktie van jou??Dit is (vind ik)erg irritant.

tennis

gtp schreef:Tennis, waarom kopieer je telkens het gehele verhaal van de probleem steller bij een reaktie van jou??Dit is (vind ik)erg irritant.
Voor jou aangepast, wil jouw vrije dag niet verpesten!

gtp

Ongelezen bericht door gtp »

dank je wel

mh77

berndv schreef:Of je het nu een defect of een gebrek noemt maakt niet uit. Wat wel uit maakt is dat je het pas na 1,5 jaar hebt gemeld. Los van het feit dat je het wel of niet hebt kunnen testen door het wel of niet hebben van een blu-ray speler. Je mag er van uit gaan dat het probleem al aanwezig was bij aankoop, en dat het product dus eigenlijk niet conform geleverd is. Je hebt een tv gekocht om blu-ray op te kijken, hier is ook mee geadverteerd begrijp ik, en nu kan je er geen normale blu-ray op kijken.
In de wet staat dat je een defect/gebrek moet melden binnen 2 maanden na constateren (BW 7:23 lid 1). Dat is gebeurd, want ik heb het probleem binnen enkele weken na constateren bij de verkopende partij gemeld.
Ben juridisch niet bekend genoeg met dit probleem, maar zoals ik het lees in het burgerlijk wetboek moet je zelf na de aanschaf testen of de tv de kwaliteiten beschikt die je mag verwachten van deze tv. Doe je dit niet, dan kan je niet 1,5 jaar na aanschaf hier nog een claim over doen.
Het zou raar zijn als je alle mogelijkheden die er zijn na aanschaf MOET testen omdat je anders geen garantie meer zou hebben. Vandaar dus de plicht om het gebrek/defect/nonconformiteit bij consumentenkoop te melden binnen 2 maanden na constateren.

Het is wel zo dat als het gebrek later dan 6 maanden na aankoop wordt geconstateerd, het aan mij is om aan te tonen dat het gebrek niet tijdens het gebruik is ontstaan. Binnen de 6 maanden wordt daar standaard van uitgegaan (BW 7:18 lid 2). Dat heb ik gedaan door de verkopende partij zo goed mogelijk te omschrijven hoe ik het product heb gebruikt. In mijn geval heb ik het product uit de doos gehaald, op z'n plaats gezet, daar is het niet meer vanaf geweest in de 1,5 jaar dat ik het nu gebruik, en ik heb de tv gemiddeld dagelijks enkele uren gebruikt. Gezien het gebruik en de aard van het probleem lijkt het mij in ieder geval duidelijk dat het gebrek niet later is ontstaan.

Eén van de mogelijkheden die er volgens de wet is (BW 7:22 lid 1a) is om de overeenkomst te ontbinden, "tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt", en da's een lastige want hoe serieus is de afwijking? Bovendien geldt dit alleen wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is.
tennis schreef:Misschien kan je hier op dit forum iemand jou helpen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/95

suc6
Bedankt voor de tip. Ik ken GoT, kom er al jaren, maar ik denk dat om mijn probleem op te kunnen lossen vooral grondige juridische kennis van de wetgeving m.b.t. garantie nodig is. De tv heeft een compleet nieuw moederbord gekregen (feitelijk alsof je een nieuwe tv neerzet) en dit loste het probleem niet op.

BBCS

Ongelezen bericht door BBCS »

Wettelijk gezien is het volgende:

Als de fabrikant of winkelier bepaalde uitspraken heeft gedaan qua producteigenschappen, dan is dat in principe altijd van toepassing.

Dus als in de handleiding van de TV staat dat bepaalde apparaten aangesloten kunnen worden, dan moet dat ook kunnen.

Staat het wel in de handleiding, maar dat het niet kan werken, dan is er spraken van non-conformiteit.

Bij de non-conformiteit zijn de uitspraken van de winkelier en diens voorverkoper van toepassing.

Het komt hier in het kort op neer:
Staat in de gebruiksaanwijzing/handleiding dat die Blueray speler/brander moet kunnen werken en het kan in de praktijk niet, dan valt dat onder de non-conformiteit en dient het probleem kosteloos te worden verholpen.

Mijn opmerking:
Het probleem hoeft niet te worden veroorzaakt door de TV zelf, maar kan ook door de Blueray speler worden veroorzaakt.

Sterker nog:
De problemen kunnen door 3 zaken de oorzaak hebben:
- de tv
- de aansluitkabels
- de Blueray speler/brander

Het beste kan ieder apart worden getest.
Sluit die Blueray speler/brander eens op een andere tv aan en kijk wat er gebeurd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

mh77 schreef:Er werd keurig snel gereageerd op mijn mail. Men verwees me aanvankelijk door naar Sony, maar toen ik hen erop wees dat de TV bij aankoop 1 jaar fabrieksgarantie had en ik dus bij de winkel moest zijn voor dit probleem, werd (wederom binnen een dag) me een monteur aan huis beloofd.
Je kunt een beroep doen op de wettelijke garantie of de fabrieksgarantie. Als je een beroep doet op de fabrieksgarantie dan volgt daar niet uit dat je dus bij de winkel moet zijn. Als je een beroep doet op de wettelijke garantie dan mag de winkelier je niet weigeren, maar zit je wel met de bewijslast. Uitzondering hierop is de zes maanden na aflevering van het product.

Aangezien de monteur aangeeft dat dit probleem waarschijnlijk met het product is meegeleverd, heb je goede kansen. Herstel is geen optie meer, begrijp ik, dus blijft vervanging of ontbinding over. Ik schat de zaak zo in dat als de winkelier het product vervanging door het zelfde model, je hem daar de gelegenheid voor moet geven.
berndv schreef:Ben juridisch niet bekend genoeg met dit probleem, maar zoals ik het lees in het burgerlijk wetboek moet je zelf na de aanschaf testen of de tv de kwaliteiten beschikt die je mag verwachten van deze tv. Doe je dit niet, dan kan je niet 1,5 jaar na aanschaf hier nog een claim over doen
In welk artikel c.q. welke zins snede lees je dan zo'n verplichting? De eerste twee zinnen uit art. 7:23 (lid 1) BW zijn niet van toepassing bij een consumentenkoop.
mh77 schreef:In de wet staat dat je een defect/gebrek moet melden binnen 2 maanden na constateren (BW 7:23 lid 1). Dat is gebeurd, want ik heb het probleem binnen enkele weken na constateren bij de verkopende partij gemeld.
De wetgever heeft gekozen voor een flexibele termijn met een ondergrens van twee maanden.
mh77 schreef:Het zou raar zijn als je alle mogelijkheden die er zijn na aanschaf MOET testen omdat je anders geen garantie meer zou hebben.
Zo raar is dat anders niet, want de hoofdregel in art. 7:23 lid 1 BW is dat de koper dit wel moet doen. Slechts in twee uitzonderingen hoeft dit niet, waarbij de consumentenkoop er eentje van is.
mh77 schreef:Het is wel zo dat als het gebrek later dan 6 maanden na aankoop wordt geconstateerd, het aan mij is om aan te tonen dat het gebrek niet tijdens het gebruik is ontstaan. Binnen de 6 maanden wordt daar standaard van uitgegaan (BW 7:18 lid 2).
Aflevering is natuurlijk iets dan aankoop. ;) Zoals dit lid leest gaat deze termijn opnieuw lopen na iedere nieuwe aflevering naar aanleiding van herstel of vervanging.
mh77 schreef:Dat heb ik gedaan door de verkopende partij zo goed mogelijk te omschrijven hoe ik het product heb gebruikt.
Dat is een begin maar geen echt bewijs. Wil je echt bewijs dan heb je een expertise rapport nodig. (Het oordeel van de monteur.)
Eén van de mogelijkheden die er volgens de wet is (BW 7:22 lid 1a) is om de overeenkomst te ontbinden, "tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt", en da's een lastige want hoe serieus is de afwijking? Bovendien geldt dit alleen wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is.
Het geld ook als herstel of vervanging te lang op zich laten wachten, of de kosten van ontbinding (aankoopsom - gebruiksvergoeding) significant lager zijn dan de kosten van herstel of vervanging (waarbij geen gebruiksvergoeding in rekening worden gebracht) of herstel en vervanging beiden wel mogelijk zijn maar ernstige overlag veroorzaken.

mh77

BBCS schreef:Het probleem hoeft niet te worden veroorzaakt door de TV zelf, maar kan ook door de Blueray speler worden veroorzaakt.

Sterker nog:
De problemen kunnen door 3 zaken de oorzaak hebben:
- de tv
- de aansluitkabels
- de Blueray speler/brander

Het beste kan ieder apart worden getest.
Sluit die Blueray speler/brander eens op een andere tv aan en kijk wat er gebeurd.
Zoals je in mijn openingspost kunt lezen, heb ik zowel een andere Blu-ray speler geprobeerd, als een andere HDMI kabel. Ik heb zelf een Samsung Blu-ray speler, en heb een Sony Blu-ray speler geprobeerd (op mijn tv). Op beide Blu-ray spelers heb ik ook een andere HDMI kabel getest, en zelfs een andere HDMI ingang. In alle gevallen trad hetzelfde probleem op. Om vervolgens de betreffende disc uit te sluiten is deze in een hifi-zaak afgespeeld op een ander type tv. Het resultaat: wel ruis (daar doe je niks aan), geen flikkering/strepen (dat is mijn probleem). Dat betekent volgens mij dat het wel degelijk aan de tv moet liggen.
alfatrion schreef:Je kunt een beroep doen op de wettelijke garantie of de fabrieksgarantie. Als je een beroep doet op de fabrieksgarantie dan volgt daar niet uit dat je dus bij de winkel moet zijn. Als je een beroep doet op de wettelijke garantie dan mag de winkelier je niet weigeren, maar zit je wel met de bewijslast. Uitzondering hierop is de zes maanden na aflevering van het product.
Dat heb ik inderdaad niet helemaal juist omschreven. Het product had een jaar fabrieksgarantie op het moment van aankoop (inmiddels zit er 2 jaar fabrieksgarantie op Bravia tv's). Ik heb me met mijn probleem eerst gemeld bij de winkelier, die verwees me naar Sony. Normaal gesproken vind ik het helemaal geen probleem om het rechtstreeks met de fabrikant op te nemen, maar Sony kon(/wilde) niets voor me doen omdat de 1 jaar fabrieksgarantie al was verstreken. Toen ik dat aan de winkelier vertelde, kreeg ik keurig de volgende dag een mail met de belofte dat er een monteur langs zou komen, en eventuele kosten hiervoor voor rekening van de winkelier zouden zijn.
Aangezien de monteur aangeeft dat dit probleem waarschijnlijk met het product is meegeleverd, heb je goede kansen. Herstel is geen optie meer, begrijp ik, dus blijft vervanging of ontbinding over. Ik schat de zaak zo in dat als de winkelier het product vervanging door het zelfde model, je hem daar de gelegenheid voor moet geven.
Maar de monteur heeft het moederbord van de tv vervangen toen hij hier was. Hij zei, en dat kan ik me voorstellen, dat dit feitelijk hetzelfde effect heeft als het neerzetten van een nieuwe tv van hetzelfde model. Omdat het nieuwe moederbord het probleem niet verhielp, was zijn conclusie dat dit model apparaat het gebrek/defect nu eenmaal bevat. Is vervanging door hetzelfde model dan wel nuttig? Los van het feit dat ik me niet kan voorstellen dat de winkelier nog zo'n zelfde model heeft, wijst de ervaring met de monteur erop dat vervangen geen nut zal hebben.
Het geld ook als herstel of vervanging te lang op zich laten wachten, of de kosten van ontbinding (aankoopsom - gebruiksvergoeding) significant lager zijn dan de kosten van herstel of vervanging (waarbij geen gebruiksvergoeding in rekening worden gebracht) of herstel en vervanging beiden wel mogelijk zijn maar ernstige overlag veroorzaken.
Er voor het gemak even van uit gaande dat herstel of vervanging (door hetzelfde model) het probleem niet zal oplossen (hoewel ik er open voor sta), zal dat laatste niet van toepassing zijn.

Waar ik vooral 'bang' voor ben, is het discussiepunt hoe ernstig het defect is. Ik kan Blu-rays kijken, en bij sommige films met weinig ruis komt het defect niet of nauwelijks voor. Helaas bevatten veel films nog wel scenes met een stevige portie ruis, en dan is kijken gewoon vervelend. Ik ben kritisch, maar daarom kocht ik ook Sony, en kocht ik een tv van 1.600 euro.

Hoewel het probleem er niet voor zorgt dat ik geen Blu-ray kan kijken (ik kan me voorstellen dat iemand daarom zou zeggen dat het probleem niet ernstig is) vind ik dat je van een tv van zo'n merk, met zo'n prijs, juist wel mag verwachten dat je kritisch mag zijn (en mijn mening is dan ook dat ik in dit geval wel mag vinden dat het probleem ernstig is, of in ieder geval ernstig genoeg).

Nadat de monteur is geweest is er vanuit de winkelier niet opnieuw contact met me opgenomen om te kijken hoe het probleem opgelost kan worden, ik heb daarom zelf deze week een e-mail gestuurd met de vraag "wat nu?". Wat kan ik het beste doen? Ze mededelen dat ik weliswaar nog steeds open sta voor de mogelijkheid van herstel of vervanging, maar ik gezien de mening van de monteur niet verwacht dat dit nut heeft en derhalve ontbinding voorstel?

Wat is een redelijke gebruiksvergoeding voor LCD tv's?

alfatrion

Dat wordt over het algemeen lineair betaald. Een TV gaat ongeveer 10 jaar mee, en een LCD TV is niet veel anders, dus voor ieder jaar dat je het ding hebt kunnen gebruiken c.a. 10% van de aankoopsom. Dan verwaarloos ik de restwaarde van de TV na 10 jaar.
Is vervanging door hetzelfde model dan wel nuttig?
Lijkt me niet.

BBCS

alfatrion schreef:Dat wordt over het algemeen lineair betaald. Een TV gaat ongeveer 10 jaar mee, en een LCD TV is niet veel anders, dus voor ieder jaar dat je het ding hebt kunnen gebruiken c.a. 10% van de aankoopsom. Dan verwaarloos ik de restwaarde van de TV na 10 jaar.
Is vervanging door hetzelfde model dan wel nuttig?
Lijkt me niet.
Hier wil ik een opmerking over maken:

De rechter had toen de tv op 10 jaar gesteld.
Echter had hij het over een beeldbuis tv.

En nu zijn er andere technieken: plasma, LCD.
Waardoor de uitspraak van die rechter niet meer van toepassing is.

alfatrion

De technische specificaties van LCD TV geven geen aanleiding om te vermoeden deze minder lang zullen meegaan. Daarbij hebben fabrikanten te maken met een bepaalde verwachting die ze moeten waar maken. Dat brengt mij tot de conclusie dat een koper van een LCD TV mag verwachten dat deze even lang mee gaat als een beeldbuis.

BBCS

Daarbij hebben fabrikanten te maken met een bepaalde verwachting die ze moeten waar maken.
En welke verwachting dan wel?

Gesloten