LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spellen van Nintendo Wii U werken niet meer

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
freek1966

Spellen van Nintendo Wii U werken niet meer

Ongelezen bericht door freek1966 »

December 2015, twee jaar geleden dus, de eerste zaterdag van de kerstvakantie heb ik voor mijn dochters een WII U FIT gekocht met daarbij een paar spellen.
Tijdens de vakantie, natuurlijk een paar dagen nadat de garantie verstreken was (inderdaad stom), heb ik de helpdesk van Nintendo gebeld met de opmerking dat een paar spellen het niet meer deden. Mijn vermoeden was dat dit door krassen was gekomen, maar men vertelde mij dat dit ook door de cd-speler kon komen omdat deze wel vaker kapot ging. Ik vroeg of ik de spellen niet digitaal kon downloaden in ruil voor de CD's, maar men wilde dat ik de speler instuurde voor controle.
Ik kon tot na de vakantie wachten met insturen, zodat de kinderen tijdens de vakantie nog de spellen die het wel deden konden spelen en dit hebben we gedaan.

11 Januari hebben we deze ingestuurd, en gisteren kregen we de service medewerker die het onderzocht had aan de lijn. Het resultaat.
1) 1 spel deed het niet in onze speler, maar wel in de speler van Nintendo zelf. Dit kon inhouden dat de cd-speler inderdaad kapot is. Als ik dit wilde vervangen, omdat ik tenslotte buiten de garantie periode zit, kost dit iets meer dan €150. (Overigens doen nieuwe spellen, die vriendinnetjes meebrengen het wel op de speler).
2) Daarnaast zaten er krassen op de andere CD's en die moesten wel vervangen worden. Dit vervangen ging meer dan €70 euro kosten, want ik moest de spellen opnieuw kopen. Op mijn opmerking dat ik de spellen al gekocht had, maar dat alleen de drager kapot was werd gereageerd dat ze me begrepen maar dat Nintendo hier niet zo mee om ging.
3) Eén spel, FIT, de belangrijkste reden dat we deze hadden gekocht (want achter een scherm ok, maar dan graag wel actief) is zelfs niet meer leverbaar. En WII Fit is ook wat onze kinderen het leukste vonden.

Wat mij bijzonder stoort in deze is dat:
a) Er twee weken na de garantie periode gewoon een volledige kostprijs voor de reparatie wordt berekend.
b) Dat men de software niet op een CD wil zetten en de CD wil omruilen of de software elektronisch beschikbaar wil stellen. De software heb je tenslotte al gekocht, alleen de drager waarop de software staat moet vervangen worden. CD's zijn kwetsbare dingen en in handen van kinderen kan er wel eens een krasje op komen. Toen ik dit tegen de medewerker zei, vertelde deze dat er een speciale coating omheen zit, dus dat ze echt niet zomaar kapot gaan.
c) Dat dit apparaat werd verkocht als een WII U FIT en dat als het FIT CD'tje kapot gaat dit niet meer te herstellen is. Met andere woorden, je koopt iets en twee jaar later is het niet meer herstelbaar; terwijl het gewoon om software gaat.

Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze en hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Freek

NeoDutchio

Re: Spellen van Nintendo Wii U werken niet meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik krassen op een dvd maak speelt deze ook niet meer af. Als ik mens erger je niet ga spelen en ik breek het bord in 2 kan ik ook niet vragen of de verkoper even een nieuw bord zou willen printen. Waarom zou een verkoper verantwoordelijk moeten zijn voor iets wat ik doe? Op uw spellen zit een licentiecode. Natuurlijk kan er geen copietje gemaakt worden, dan gaat u spelen met namaak en dat is simpelweg verboden.
Als de Nintendo wel werkt met andere spellen, dan lijkt het mij sterk dat de speler kapot is. Maar ja, met kapotte spellen kan je ook niet spelen. En dat is wel volledig uw eigen verantwoordelijkheid.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Heeft Nintendo ooit ergens gezegd of gesuggereerd dat kapotte schijfjes vervangen worden (kostenloos of tegen een kleine vergoeding)?

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:Als ik krassen op een dvd maak speelt deze ook niet meer af. Als ik mens erger je niet ga spelen en ik breek het bord in 2 kan ik ook niet vragen of de verkoper even een nieuw bord zou willen printen. Waarom zou een verkoper verantwoordelijk moeten zijn voor iets wat ik doe? Op uw spellen zit een licentiecode.
Natuurlijk kan er geen copietje gemaakt worden, dan gaat u spelen met namaak en dat is simpelweg verboden.
Als de Nintendo wel werkt met andere spellen, dan lijkt het mij sterk dat de speler kapot is. Maar ja, met kapotte spellen kan je ook niet spelen. En dat is wel volledig uw eigen verantwoordelijkheid.
Onzin !! Voor eigen gebruik mag je gewoon een kopie gebruiken! Kopieen voor doorverkoop is wel verboden. Heb zelf een WII en al mijn spellen heb ik gekopieerd naar harde schijf.

Teunbosseman
Contacteer:

freek1966 schreef:December 2015, twee jaar geleden dus, de eerste zaterdag van de kerstvakantie heb ik voor mijn dochters een WII U FIT gekocht met daarbij een paar spellen.
Tijdens de vakantie, natuurlijk een paar dagen nadat de garantie verstreken was (inderdaad stom), heb ik de helpdesk van Nintendo gebeld met de opmerking dat een paar spellen het niet meer deden. Mijn vermoeden was dat dit door krassen was gekomen, maar men vertelde mij dat dit ook door de cd-speler kon komen omdat deze wel vaker kapot ging. Ik vroeg of ik de spellen niet digitaal kon downloaden in ruil voor de CD's, maar men wilde dat ik de speler instuurde voor controle.
Ik kon tot na de vakantie wachten met insturen, zodat de kinderen tijdens de vakantie nog de spellen die het wel deden konden spelen en dit hebben we gedaan.

11 Januari hebben we deze ingestuurd, en gisteren kregen we de service medewerker die het onderzocht had aan de lijn. Het resultaat.
1) 1 spel deed het niet in onze speler, maar wel in de speler van Nintendo zelf. Dit kon inhouden dat de cd-speler inderdaad kapot is. Als ik dit wilde vervangen, omdat ik tenslotte buiten de garantie periode zit, kost dit iets meer dan €150. (Overigens doen nieuwe spellen, die vriendinnetjes meebrengen het wel op de speler).
2) Daarnaast zaten er krassen op de andere CD's en die moesten wel vervangen worden. Dit vervangen ging meer dan €70 euro kosten, want ik moest de spellen opnieuw kopen. Op mijn opmerking dat ik de spellen al gekocht had, maar dat alleen de drager kapot was werd gereageerd dat ze me begrepen maar dat Nintendo hier niet zo mee om ging.
3) Eén spel, FIT, de belangrijkste reden dat we deze hadden gekocht (want achter een scherm ok, maar dan graag wel actief) is zelfs niet meer leverbaar. En WII Fit is ook wat onze kinderen het leukste vonden.

Wat mij bijzonder stoort in deze is dat:
a) Er twee weken na de garantie periode gewoon een volledige kostprijs voor de reparatie wordt berekend.
b) Dat men de software niet op een CD wil zetten en de CD wil omruilen of de software elektronisch beschikbaar wil stellen. De software heb je tenslotte al gekocht, alleen de drager waarop de software staat moet vervangen worden. CD's zijn kwetsbare dingen en in handen van kinderen kan er wel eens een krasje op komen. Toen ik dit tegen de medewerker zei, vertelde deze dat er een speciale coating omheen zit, dus dat ze echt niet zomaar kapot gaan.
c) Dat dit apparaat werd verkocht als een WII U FIT en dat als het FIT CD'tje kapot gaat dit niet meer te herstellen is. Met andere woorden, je koopt iets en twee jaar later is het niet meer herstelbaar; terwijl het gewoon om software gaat.

Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze en hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Freek

Je kan in overweging nemen om je originele spellen op een externe harde schijf te zetten. Heb je het probleem ook niet meer met de ingebouwde cd speler.
Genoege "winkeltjes" welke dit kunnen verzorgen voor schappelijke prijs.

Wat precies je rechten zijn weten andere leden beter. Zitten enkele leden met juridische kennis. Dacht dat net na d egarantie je zeker nog wel rechten heb ivm verwachte levensduur.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

de winkelketen van game mania (en waarschijnlijk meer winkelketens maar ken alleen hun) bied de mogelijkheid CD's/DVD's te repareren dit kost €5. (in het verleden deden ze ook no-cure no pay geen idee of dat nog is)

Voor de garantie kwestie van de console, heb je de console bij nintendo gekocht of in een winkel?
In dat geval is het namelijk de winkel waar je naar terug moet gaan voor service en niet nintendo.

freek1966

Ongelezen bericht door freek1966 »

Hartelijk dank allemaal.

Als ik een stukje software, en een spelletje is ook software, bij bijvoorbeeld Microsoft koop, krijg ik daar een licentie sleutel bij. Als ik daarna mijn CD kwijt raak maar mijn licentiesleutel nog heb, dan kan ik gewoon de software downloaden en installeren, tenslotte koop je de software, niet de drager. Dus ik vind het gek dat Nintendo zich zo opstelt.

Het filiaal van het bedrijf waar ik de wii-u heb gekocht is failliet. Ik zou eens naar een ander filiaal kunnen kijken.

HADES2001, hartelijk dank voor het idee over game mania. Daar had ik nog niet over nagedacht. Dat ga ik zeker doen.

Teun Bosseman, hartelijk dank.
Ik ga zeker kijken of ik de CD's kan clonen.
Begrijp ik goed dat u de spellen naar harde schijf heeft gekopieerd van de WII U, of gewoon van een computer, zodat u ze daarna opnieuw kunt maken?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij Microsoft koop je dan ook veelal een licentie om er gebruik van te maken, de software is gratis (maar niet bruikbaar zonder licentie), terwijl je bij de Nintendo echt de software koopt.

Teunbosseman
Contacteer:

freek1966 schreef:Hartelijk dank allemaal.

Als ik een stukje software, en een spelletje is ook software, bij bijvoorbeeld Microsoft koop, krijg ik daar een licentie sleutel bij. Als ik daarna mijn CD kwijt raak maar mijn licentiesleutel nog heb, dan kan ik gewoon de software downloaden en installeren, tenslotte koop je de software, niet de drager. Dus ik vind het gek dat Nintendo zich zo opstelt.

Het filiaal van het bedrijf waar ik de wii-u heb gekocht is failliet. Ik zou eens naar een ander filiaal kunnen kijken.

HADES2001, hartelijk dank voor het idee over game mania. Daar had ik nog niet over nagedacht. Dat ga ik zeker doen.

Teun Bosseman, hartelijk dank.
Ik ga zeker kijken of ik de CD's kan clonen.
Begrijp ik goed dat u de spellen naar harde schijf heeft gekopieerd van de WII U, of gewoon van een computer, zodat u ze daarna opnieuw kunt maken?

Ikzelf heb een WII en geen WII u.
Maar ik weet wel dat je de WII u ook kan "bewerken" zodat originele spellen naar een externe harde disk kunnen worden gekopieerd om ze daarna op je WII u af te spelen.

Gesloten