LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] stom toeval met 2 jaar garantie.
stom toeval met 2 jaar garantie.
Mij is het volgende overkomen, wat volgens mij redelijk bijzonder is. als volgt: ik heb op 1 april 2004 een digitale camera gekocht bij een winkel. zij gaven mij 2 jaar garantie: 1 jaar via de fabrikant (minolta) en daarna een jaar bij hen zelf. vrijdagavond 31 maart 2006 gaat de camera stuk. ik kan de volgende dag (zaterdag 1 april) niet naar die winkel, omdat ze op die dag gesloten zijn (ze zijn alleen op werkdagen open). zondags zijn zij logischerwijs ook gesloten. daarom ga ik op maandag 3 april met mijn camera naar de winkel. zij nemen de camera in, maar vermelden wel dat ze niet zeker weten of ze garantie kunnen verlenen. ik denk dat dat wel losloopt. naar herhaaldelijk bellen om te vragen hoe het gaat krijg ik pas op 25 april (meer dan 3 weken later) de mail dat ze geen garantie verlenen. mag dat? want ik had tot en met zaterdag 1 april garantie, maar zij waren niet open!
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
Dag Josse,
Dit is een hoogst ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het probleem is dat je niet kunt bewijzen dat de camera op vrijdag 31 maart defekt is geraakt, De verkoper/winkel kan gewoon zeggen dat dat pas op zondag 2 april is gebeurd en dan ben je uitgepraat. Een beroep op coulance lijkt me weinig zinvol omdat ze je de slechte tijding al schriftelijk hebben meegedeeld. Maar ik zou toch nog eens gaan praten met de verkoper, omdat in de praktijk vaak blijkt dat ook de branche na een goed gesprek het probleem toch in alle redelijkheid wil oplossen. Mocht het nu zo zijn dat de verkoper voet bij stuk houdt dan kun je nog gebruik maken van de wettelijke bescherming die je als consument hebt op basis van Wet Koop en Garanties uit 2003 (BW. boek 7). Lees daarvoor het hier volgende stukje dat ik daarover geschreven heb:
Europese richtlijn
Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. Let op: de nieuwe wettelijke bescherming geldt dus alleen voor produkten die op of na 1-5-2003 gekocht zijn. Vóór die datum was er alleen sprake van fabrieksgarantie.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, camera's, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis.
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat defekt raakt of niet conform de koopovereenkomst geleverd is, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je als consument wettelijk vermoeden dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop is dan van toepassing.
Wettelijke bescherming in de periode ná de fabrieksgarantie en fabrieksgarantie
Wettelijke bescherming geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen verrekening van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er dus óók sprake van wettelijke bescherming. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie en in jouw geval na afloop van de garantie die je van de winkel zelf hebt gekregen, maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder verrekening van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat een camera een economische levensduur heeft van 5 jaar en er treedt een defekt op na 2 jaar, dan hoeft de koper maar 2/5deel van de reparatiekosten (stel € 200,-) is € 80,- te betalen.
Let wel: voor deze wettelijke bescherming moet je bij de verkoper zijn en niet bij de producent. Wel is het zo dat de producent als enige een uitspraak kan doen over de levensduur van zijn produkt. Die levensduur moet je dan dus ook daar opvragen.
Wil je nog meer weten over je rechten (en plichten) als consument/koper, duik dan eens in:
http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
Note: de juristen die zich hebben gespecialiseerd in het consumentenrecht spreken meestal over wettelijke garantie in het eerste halve jaar na aankoop en de wettelijke garantie ná de fabrieksgarantie Deze terminologie is verwarrend en wordt niet als zodanig in het wetboek vernoemd. Beter is het om van wettelijke bescherming te spreken.
Sukses, vriendelijke groet, Paula.
Dit is een hoogst ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het probleem is dat je niet kunt bewijzen dat de camera op vrijdag 31 maart defekt is geraakt, De verkoper/winkel kan gewoon zeggen dat dat pas op zondag 2 april is gebeurd en dan ben je uitgepraat. Een beroep op coulance lijkt me weinig zinvol omdat ze je de slechte tijding al schriftelijk hebben meegedeeld. Maar ik zou toch nog eens gaan praten met de verkoper, omdat in de praktijk vaak blijkt dat ook de branche na een goed gesprek het probleem toch in alle redelijkheid wil oplossen. Mocht het nu zo zijn dat de verkoper voet bij stuk houdt dan kun je nog gebruik maken van de wettelijke bescherming die je als consument hebt op basis van Wet Koop en Garanties uit 2003 (BW. boek 7). Lees daarvoor het hier volgende stukje dat ik daarover geschreven heb:
Europese richtlijn
Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. Let op: de nieuwe wettelijke bescherming geldt dus alleen voor produkten die op of na 1-5-2003 gekocht zijn. Vóór die datum was er alleen sprake van fabrieksgarantie.
Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, camera's, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jezelf ontworpen keuken (die speciaal voor je wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product. Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, je haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van je huis.
Rechten
Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat defekt raakt of niet conform de koopovereenkomst geleverd is, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan één van de onderstaande punten eisen:
1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper de verkoopprijs terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je als consument wettelijk vermoeden dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming in het eerste halve jaar na aankoop is dan van toepassing.
Wettelijke bescherming in de periode ná de fabrieksgarantie en fabrieksgarantie
Wettelijke bescherming geldt altijd, voor vrijwel alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. De fabrieksgarantieregeling mag de wettelijke garantie niet inperken. De verkoper moet zich aan beide houden. Ook na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn kunt je nog steeds verlangen dat de leverancier (de verkoper) een gebrek tegen verrekening van het gebruiksdeel (laat) herstellen. Dit is dus ook zo na afloop van de fabrieksgarantie. Na afloop van de fabrieksgarantie is er dus óók sprake van wettelijke bescherming. Raakt een produkt defect na afloop van de fabrieksgarantie en in jouw geval na afloop van de garantie die je van de winkel zelf hebt gekregen, maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt, dan dient de verkoper onder verrekening van het verbruiksdeel voor herstel zorg te dragen. Stel dat een camera een economische levensduur heeft van 5 jaar en er treedt een defekt op na 2 jaar, dan hoeft de koper maar 2/5deel van de reparatiekosten (stel € 200,-) is € 80,- te betalen.
Let wel: voor deze wettelijke bescherming moet je bij de verkoper zijn en niet bij de producent. Wel is het zo dat de producent als enige een uitspraak kan doen over de levensduur van zijn produkt. Die levensduur moet je dan dus ook daar opvragen.
Wil je nog meer weten over je rechten (en plichten) als consument/koper, duik dan eens in:
http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
Note: de juristen die zich hebben gespecialiseerd in het consumentenrecht spreken meestal over wettelijke garantie in het eerste halve jaar na aankoop en de wettelijke garantie ná de fabrieksgarantie Deze terminologie is verwarrend en wordt niet als zodanig in het wetboek vernoemd. Beter is het om van wettelijke bescherming te spreken.
Sukses, vriendelijke groet, Paula.
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
dag Paula,
bedankt voor je uitgebreide commentaar! ik zal proberen met deze informatie eens wat verder te komen, en hou je op de hoogte!
mvg,
Josse
bedankt voor je uitgebreide commentaar! ik zal proberen met deze informatie eens wat verder te komen, en hou je op de hoogte!
mvg,
Josse
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
@Paula,
Maar wat nu te doen als je er met de winkelier niet uitkomt ? Moet je dan een advocaat inschakelen en/of gaan procederen om je recht te halen?
Dat kost ook een boel Euries, krijg je die terug als je van de rechter je gelijk krijgt? Je bent zo al gauw meer geld kwijt aan een rechtsgang dan aan de reparatiekosten... Een winkelier/leverancier weet dat ook dus waarom zal hij je verder helpen en meedelen in de reparatiekosten?
Maar wat nu te doen als je er met de winkelier niet uitkomt ? Moet je dan een advocaat inschakelen en/of gaan procederen om je recht te halen?
Dat kost ook een boel Euries, krijg je die terug als je van de rechter je gelijk krijgt? Je bent zo al gauw meer geld kwijt aan een rechtsgang dan aan de reparatiekosten... Een winkelier/leverancier weet dat ook dus waarom zal hij je verder helpen en meedelen in de reparatiekosten?
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
Dag marssjo,
Zoals je zelf schrijft wil de winkelier niet meewerken. Dan geef ik je weinig kans dat je je gelijk kunt halen via een gerechtelijke procedure (je zit dan met een bewijsprobleem dat het defekt er was binnen het extra garantiejaar). Als dat zo is dan betaal je een veelvoud aan kosten. In feite ben je dan uitgepraat en kun je niet anders dan je verlies incasseren.
Vriendelijke groet, Paula.
Zoals je zelf schrijft wil de winkelier niet meewerken. Dan geef ik je weinig kans dat je je gelijk kunt halen via een gerechtelijke procedure (je zit dan met een bewijsprobleem dat het defekt er was binnen het extra garantiejaar). Als dat zo is dan betaal je een veelvoud aan kosten. In feite ben je dan uitgepraat en kun je niet anders dan je verlies incasseren.
Vriendelijke groet, Paula.
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
Leuk hè, Nederland regeltjesland.
We maken regels met rechten voor de consument maar zie, als het erop aankomt, je recht maar te krijgen... Ik doelde op de wettelijke bescherming in de periode ná de fabrieksgarantie, maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt.
Vandaar dat de meeste winkels je bij aankoop van bijv. een wasmachine of televisie een verzekering willen aansmeren voor een extra garantietermijn (ingaande na de meestal 1 jaar durende fabrieksgarantie) .
Ik vind dat betalen voor een reparatierecht dat wettelijk al voor je geregeld is en voor de winkelier is het hun kloten-klaren.
De winkelier zal ongetwijfeld bij de fabrikant hun financiele aandeel in een reparatie kunnen verhalen. Ik denk dat ze nu dubbel incasseren met ook nog de premie voor de verzekering van de klant.
We maken regels met rechten voor de consument maar zie, als het erop aankomt, je recht maar te krijgen... Ik doelde op de wettelijke bescherming in de periode ná de fabrieksgarantie, maar binnen de door de fabrikant gestelde levensduur van het produkt.
Vandaar dat de meeste winkels je bij aankoop van bijv. een wasmachine of televisie een verzekering willen aansmeren voor een extra garantietermijn (ingaande na de meestal 1 jaar durende fabrieksgarantie) .
Ik vind dat betalen voor een reparatierecht dat wettelijk al voor je geregeld is en voor de winkelier is het hun kloten-klaren.
De winkelier zal ongetwijfeld bij de fabrikant hun financiele aandeel in een reparatie kunnen verhalen. Ik denk dat ze nu dubbel incasseren met ook nog de premie voor de verzekering van de klant.
Re: stom toeval met 2 jaar garantie.
hoihoi!
ik heb uiteindelijk geen garantie gekregen. ik heb een nieuwe camera gekocht bij het bedrijf van 200 euro, en heb daar een korting op gekregen van 50 euro. meer was er niet uit te slepen helaas. omdat mijn tijd niet oneindig is ben ik daarom maar akkoord gegaan met deze oplossing. zo zie je inderdaad maar: als consument is je positie niet altijd even zeker, maar een oplossing is er wel te vinden. ik ben dan ook wel tevreden met deze oplossing. bedankt allemaal voor jullie replys!
gr,
Josse
ik heb uiteindelijk geen garantie gekregen. ik heb een nieuwe camera gekocht bij het bedrijf van 200 euro, en heb daar een korting op gekregen van 50 euro. meer was er niet uit te slepen helaas. omdat mijn tijd niet oneindig is ben ik daarom maar akkoord gegaan met deze oplossing. zo zie je inderdaad maar: als consument is je positie niet altijd even zeker, maar een oplossing is er wel te vinden. ik ben dan ook wel tevreden met deze oplossing. bedankt allemaal voor jullie replys!
gr,
Josse