LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verhalen schade door gebruik produkt
Verhalen schade door gebruik produkt
Hallo,
Wij hebben sinds kort een Siematic keuken, met inbouwapparatuur van AEG.
Nou kwamen wij net thuis, en nu blijkt dat de koelkast aan de onderkant heeft gelekt. Zoveel, dat er allemaal water lag voor de koelkast, en ook in de keukenkasten. De koelkast, en het vriesvak waren gewoon dicht.
Hierdoor is de folielaag losgekomen en kun je nu het triplex van het keukenkastje zien.
De koelkast valt nog gewoon in de garantieperiode, maar in hoeverre kan ik verlangen dat AEG ook de schade aan de kast vergoed?
Farang.
Wij hebben sinds kort een Siematic keuken, met inbouwapparatuur van AEG.
Nou kwamen wij net thuis, en nu blijkt dat de koelkast aan de onderkant heeft gelekt. Zoveel, dat er allemaal water lag voor de koelkast, en ook in de keukenkasten. De koelkast, en het vriesvak waren gewoon dicht.
Hierdoor is de folielaag losgekomen en kun je nu het triplex van het keukenkastje zien.
De koelkast valt nog gewoon in de garantieperiode, maar in hoeverre kan ik verlangen dat AEG ook de schade aan de kast vergoed?
Farang.
Re: Verhalen schade door gebruik produkt
@topic starter.
De schade is eventueel te verhalen op uw eigeninboedel verzekering.
Sla de polis er maar eens op na.
groet T
De schade is eventueel te verhalen op uw eigeninboedel verzekering.
Sla de polis er maar eens op na.
groet T
Het consumentenrecht voorziet dat niet alleen schade aan het product maar ook schade die veroorzaakt is door het product moet worden vergoed. U moet wel aannemelijk kunnen maken dat de schade veroorzaakt is door het product en dat het product defect is. Omdat het product binnen de garantie defect is geraakt zit licht de rest van de bewijslast bij de winkelier/fabrikant.
Dan rest nog de vraag bij wie u moet wezen. In beginsel is dat de winkelier, maar in dit geval zou dat ook wel eens de fabrikant kunnen zijn. U kunt dit probleem het beste voorleggen aan juristen van de consumentenbond (hier betaalt u een kleine vergoeding voor als u geen lid bent) of van de consuwijzer.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
(Zie ook de genoemde referenties naar Boek 6)
Dan rest nog de vraag bij wie u moet wezen. In beginsel is dat de winkelier, maar in dit geval zou dat ook wel eens de fabrikant kunnen zijn. U kunt dit probleem het beste voorleggen aan juristen van de consumentenbond (hier betaalt u een kleine vergoeding voor als u geen lid bent) of van de consuwijzer.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
(Zie ook de genoemde referenties naar Boek 6)
-
Het is wel erg fraudegevoelig dit, trouwens. Dus verwacht niet dat men zonder vragen tot uitkering over zal gaan. Als een product schade toebrengt aan andere eigendommen van de klant, zijn dat natuuuuuurlijk allemaal peperdure, antieke, van-grootmoeder-geërfde of anderszins moeilijk vervangbare dingen
Het lijkt mij dat als die koelkast een storing heeft en die storing dan ook aan andere materialen schade toebrengt, dat dan de schade door de fabrikant van de koelkast vergoedt moet worden.
Dit gaat dan ook via de verzekering van de fabrikant.
Je zult zelf dan niet het bedrag gestort krijgen, maar de factuur van de reparatiebedrijf die de schade repareert wordt dan door de fabrikant of door de verzekeringsbedrijf van de fabrikant betaald.
Dit gaat dan ook via de verzekering van de fabrikant.
Je zult zelf dan niet het bedrag gestort krijgen, maar de factuur van de reparatiebedrijf die de schade repareert wordt dan door de fabrikant of door de verzekeringsbedrijf van de fabrikant betaald.
-
Ik ben bang dat dit een hoop juridische touwtrekkerij zal gaan worden.
Wie zegt dat het water uit de koelkast is gekomen, kan in theorie ook van een omgevallen vaas bloemen zijn geweest. De bewijslast zal moeilijk zo niet onmogelijk aantoonbaar zijn.
Als ik een TV verkoop, wat ik overigens niet meer doe, en het toestel zal in brand vliegen waardoor de kamer uitbrandt, dan zal bewezen moeten worden dat het aan de TV lag en niet door een kaars die daar toevallig op stond.
Dat heb ik gelukkig maar één keer bij een klant meegemaakt en dat wens ik niemand toe.
Uiteindelijk is er een schikking getroffen door de eigen verzekeraar, omdat wel aannemelijk de TV de oorzaak was maar niet bewezen kon worden.
In Amerika hebben ze ook van die maffe regelingen, gelukkig is dat hier niet (nog) niet het geval!
Product aansprakelijkheid heet dat en is hier alleen van toepassing als oorzaak en gevolg direct aantoonbaar zijn.
Vr. Gr. Hans.
Wie zegt dat het water uit de koelkast is gekomen, kan in theorie ook van een omgevallen vaas bloemen zijn geweest. De bewijslast zal moeilijk zo niet onmogelijk aantoonbaar zijn.
Als ik een TV verkoop, wat ik overigens niet meer doe, en het toestel zal in brand vliegen waardoor de kamer uitbrandt, dan zal bewezen moeten worden dat het aan de TV lag en niet door een kaars die daar toevallig op stond.
Dat heb ik gelukkig maar één keer bij een klant meegemaakt en dat wens ik niemand toe.
Uiteindelijk is er een schikking getroffen door de eigen verzekeraar, omdat wel aannemelijk de TV de oorzaak was maar niet bewezen kon worden.
In Amerika hebben ze ook van die maffe regelingen, gelukkig is dat hier niet (nog) niet het geval!
Product aansprakelijkheid heet dat en is hier alleen van toepassing als oorzaak en gevolg direct aantoonbaar zijn.
Vr. Gr. Hans.
Hallo,
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Het is een inbouwkoelkast. De schade zit op de plank waar de koelkast op staat. Ik denk dat het dan vrij aannemelijk is, dat als de koelkast schade heeft, en zo water heeft gelekt, dat dit daardoor is gekomen.
Wij zijn lid van de consumentenbond en zullen hun ook om advies vragen. Verder ga ik vandaag contact opnemen met de fabrikant.
Wanneer kun je spreken dat een produkt defect is? Ik bedoel: de kast waar de koelkast in staat, is niet defect. Hij voldoet nog wel. Alleen, het mooie is er wel vanaf.
Groetjes,
Farang.
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Het is een inbouwkoelkast. De schade zit op de plank waar de koelkast op staat. Ik denk dat het dan vrij aannemelijk is, dat als de koelkast schade heeft, en zo water heeft gelekt, dat dit daardoor is gekomen.
Wij zijn lid van de consumentenbond en zullen hun ook om advies vragen. Verder ga ik vandaag contact opnemen met de fabrikant.
Wanneer kun je spreken dat een produkt defect is? Ik bedoel: de kast waar de koelkast in staat, is niet defect. Hij voldoet nog wel. Alleen, het mooie is er wel vanaf.
Groetjes,
Farang.
Wij zijn lid van de consumentenbond en zullen hun ook om advies vragen.
Gecondoleerd.
Topic starter.
Als het lekgootje achterin de koelkast verstopt zit kan het condenswater niet verdampen.
Dit zou dus via de deur er kunnen uitlekken.
Groet T
Als het lekgootje achterin de koelkast verstopt zit kan het condenswater niet verdampen.
Dit zou dus via de deur er kunnen uitlekken.
Groet T
-
Op zo'n stomme opmerking zit niemand te wachtenGecondoleerd.
Jij weet heel goed wat ik ermee bedoel!
Dus niet zaniken.
Dus niet zaniken.
De consumentenbond is er voor de consumenten?
Wat een giller!
Ik zou zeggen:
Dream on!
Wat een giller!
Ik zou zeggen:
Dream on!