Ja, de verkopers zijn gebonden aan de wettelijke definitie, hierdoor is er spraken van een omgekeerde bewijslast.
Artikel 7.18 BW en verder handelt over het aanspreken van de leverancier op basis van het non-conformiteit of wanprestatie. Niet over commerciele garantie. In het geval van non-conformiteit is het: wie eist: bewijst. Bij fabrieksgarantie of een defect waarvan kan worden aangenomen dat het bij verkoop aanwezig was licht de bewijslast inderdaad bij de verkoper.
Voorbeeld:
Je koopt een wasmachine, binnen drie weken gaat de motor van de machine stuk.... De bewijslast ligt bij de leverancier of de fabrikant om aan te tonen dat e.e.a. niet het gevolg is van onjuist gebruik van de wasmachine. In de praktijk wordt hier niet moeilijk over gedaan en de motor onder garantie vervangen.
De motor gaat stuk na drie jaar... de fabrieksgarantie is verlopen. Nu moet de consument aantonen dat de leverancier een wanprestatie heeft geleverd doordat de wasmachine niet conform heeft gepresteerd. Je mag als consument verwachten dat. Dit is lastig voor de consument.
Stel dat je een extra garantie hebt bijgekocht of bij de koop van de wasmachine aangeboden hebt gekregen bovenop de fabrieksgarantie. Deze garantie is een overeenkomst tussen de leverancier en de consument en heeft voorwaarden. Deze voorwaarden zijn vaak een beperkingen van de rechten van de consument. Er kunnen bijvoorbeeld uitsluitingen in staan en regelingen omtrent schadevergoedingen. Voorwaarde zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je geen geld terugkrijgt, maar een vergelijkbaar product mag uitzoeken.
In het 'wasmachine' voorbeeld zou het bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je een deel van de reparatiekosten vergoedt krijgt zonder dat je non-conformiteit hoeft te bewijzen. Dit is comfortabel en makkelijk.
Nu even terug naar de mp3 speler.
Het is mij onduidelijk of de claim geregelt is op basis van fabrieksgarantie. Op de meeste elektronica zit namelijk één jaar fabrieksgarantie.
Heeft de Mediamarkt een aanvullende garantie geboden bij de verkoop van de speler? Zo ja, wat zijn de voorwaarden van deze garantie? Staan daar beperkende voorwaarden in met betrekking tot schaderegeling?
Alfatrion, zoals jij over de wetsartikelen schrijft, lijkt het mij dat je het hebt over het conformiteitsbeginsel. Als je als consument hierop een beroep wilt doen, zal je toch echt moeten aantonen dat de leverancier een wanprestatie heeft geleverd. Alleen stellen dat dat zo is, is niet voldoende.
Nogmaals, het is, volgens mij, afhankelijk van de voorwaarden van de garantie die ariewelps had op zijn speler of hij een goede deal heeft gedaan. Misschien heeft hij meer gekregen dan waar hij op basis van de voorwaarden 'recht' op had.
Welllicht zou hij op basis van non-conformiteit een vergelijkbare speler kunnen claimen, maar dan is het wel zo.... wie eist bewijst.... Ik zou het wel weten. 100 euri in de zak steken en een mooi nieuw spelertje kopen. Bij de Mediamarkt...... misschien.....