LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vernietigingskosten "gereedschap"

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
rsmoorenburg

Vernietigingskosten "gereedschap"

Ongelezen bericht door rsmoorenburg »

Een 3de partij die voor mijn leverancier de garantie afhandelingen doet factureert wanneer het product niet onder garantie valt €12,10,- aan vernietigingskosten. Voor mij voelt dit zeer dubbel want ik heb geen product meer en daarnaast nog eens een factuur van €12,10. Naast dit heb ik een vraag in hoeverre je akkoord moet gaan met de reden van de afwijzing? ("gevallen"/ "waterschade" / "Een ding in machine gekomen"). Het komt de laatste tijd veel voor en kost zo veel geld.

newmikey

Re: Vernietigingskosten "gereedschap"

Ongelezen bericht door newmikey »

Iets meer info zou handig zijn. Om wat voor product gaat het? Gekocht online of bij een winkel? Particulier of zakelijk?

rsmoorenburg

Het gaat van bedrijf naar bedrijf. Wij zijn een shop in gereedschap webshop en showroom. De garanties van een merk lopen door een 3de partij. Het gaat om producten die ten alle tijden in garantietijd zijn. Van accu's tot boormachines

rsmoorenburg

Ik plaats dit bericht uit de consument. Alleen wij als bedrijf vinden deze werkwijze niet acceptabel en betalen daarom De 12,10 voor de klant. En bieden daarnaast uit coulance een vervangend product aan tegen gereduceerd tarief. Als je als consument gebruik maakt van de 3de partij zit daar geen verschil in. Het enigste is dat iemand anders het invuld voor je.

Volgens mij zit je verkeerd met consument en particulier. Bedrijven zijn immerst ook consumenten

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

rsmoorenburg schreef:Ik plaats dit bericht uit de consument. Alleen wij als bedrijf vinden deze werkwijze niet acceptabel en betalen daarom De 12,10 voor de klant. En bieden daarnaast uit coulance een vervangend product aan tegen gereduceerd tarief. Als je als consument gebruik maakt van de 3de partij zit daar geen verschil in. Het enigste is dat iemand anders het invuld voor je.

Volgens mij zit je verkeerd met consument en particulier. Bedrijven zijn immerst ook consumenten
Wat u als bedrijf doet, moet u zelf weten maar uw particuliere klanten hebben bepaalde consumentenrechten die op dit forum besproken kunnen worden.

Wat tussen u en uw leverancier plaatsvindt is een kwestie van contractuele overeenkomsten en afspraken. U kunt zich niet beroepen op het consumentenrecht en daarmee heeft deze vraag dan ook géén plek op dit forum.

rsmoorenburg

Wat is mijn recht als consument dan als ik daar een garantie inlever en 12,10 moet betalen om hem te recyclen? uitgaande van dat het product in de garantieperiode is? (en daarnaast geen product meer heb)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je handelt zakelijk en bent daarom géén consument (en hebt dus ook geen recht op de beschermingen die het consumentenrecht biedt). Je stelt de begrippen koper en consument ten oprechte gelijk aan elkaar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar hij handelt voor zijn klanten. Als die consument zijn dan kan er misschien een beroep gedaan worden op het dwingend retentierecht.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

rsmoorenburg schreef:Een 3de partij die voor mijn leverancier de garantie afhandelingen doet factureert wanneer het product niet onder garantie valt €12,10,- aan vernietigingskosten. Voor mij voelt dit zeer dubbel want ik heb geen product meer en daarnaast nog eens een factuur van €12,10. Naast dit heb ik een vraag in hoeverre je akkoord moet gaan met de reden van de afwijzing? ("gevallen"/ "waterschade" / "Een ding in machine gekomen"). Het komt de laatste tijd veel voor en kost zo veel geld.
Los van de wel/niet discussie of dit hier hoort op een consumentenforum, vraag ik me af wat jij met die derde partij te maken hebt? Als je leverancier die factuur aan je door wil spelen, kan je die toch toetsen aan gemaakte contractuele afspraken, en wel of niet accepteren? Ik bedoel, jij hebt een contractuele overeenkomst met je leverancier, maar daardoor niet meteen ook met een derde partij die je leverancier wel/niet inhuurt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Maar hij handelt voor zijn klanten. Als die consument zijn dan kan er misschien een beroep gedaan worden op het dwingend retentierecht.
Dat denk ik niet. De consument heeft een overeenkomst met TS, en TS een separate -zakelijke- overeenkomst met een leverancier. Op die eerste overeenkomst is consumentenrecht van toepassing, op identieke niet.

alfatrion

Ik bedoelde regresrecht.
Artikel 7:25 lid 1 BW schreef:Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. Kosten ter zake van verweer worden slechts vergoed voor zover zij in redelijkheid door de verkoper zijn gemaakt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Maar hij handelt voor zijn klanten. Als die consument zijn dan kan er misschien een beroep gedaan worden op het dwingend retentierecht.
Ik denk dat je de reflexwerking van het consumentenrecht bedoelt. Retentierecht is het recht om een product onder je te houden als die gene van wie het product is een schuld op jouw heeft totdat deze schuld is afgelost.

alfatrion

olaf79 schreef:Ik denk dat je de reflexwerking van het consumentenrecht bedoelt.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 3#p2222833

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Uit het ietwat warrige verhaal maak ik op dat klanten van het bedrijf van TS een bij hem gekocht product onder garantie ter reparatie aanbieden. De leverancier van TS accepteert de garantieclaim niet en wil dus niks doen. TS vindt dat zijn klant gelijk heeft en wil de kosten op zich nemen.

Dit is iets tussen TS en zijn leverancier. Als hij het niet met de leverancier eens is moet hij een ander zoeken.

Maar inderdaad dus geen consumentenkwestie, dus topic kan op slot.

Gesloten