LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwachte levensduur / garantie NAS

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
MrDamasajaga

Verwachte levensduur / garantie NAS

Ongelezen bericht door MrDamasajaga »

Op het internet vind je genoeg over de levensduur van harde schijven, maar hoe zit het eigenlijk met een NAS systeem zelf?

Wat mogen we verwachten van bijvoorbeeld een NAS uit het hogere consumenten / MKB segment.

In mijn specifieke geval vraag ik het me af voor een Synology DS211+ die vlak voor zijn 3e levensjaar defect is geraakt. Mijn leverancier zegt dat 3 jaar de max is waar ik van uit kan gaan.
Zijn bron: http://www.uneto-vni.nl/consumenten/ove ... -uneto-vni

Ik lees zelf op verschillende plekken ervaringen van 6 en meer jaren.
Op deze website spreken ze over een levensduur tussen de 5 en 7 jaar: http://www.ddrecovery.nl/de-nas-op-kant ... upvoorstel

En enig idee hoe ik kan aantonen dat ik langer dan drie jaar een deugdelijke NAS mag verwachten, als ik dit al mag verwachten?

16again

Re: Verwachte levensduur / garantie NAS

Ongelezen bericht door 16again »

MrDamasajaga schreef:Op het internet vind je genoeg over de levensduur van harde schijven, maar hoe zit het eigenlijk met een NAS systeem zelf?

Wat mogen we verwachten van bijvoorbeeld een NAS uit het hogere consumenten / MKB segment.
Een NAS overlijdt doorgaans doordat de interne schijf stuk gaat.
Ook in "MKB /hogeree consumenten" segment worden gewoon normale harde schijven gebruikt, door er een MKB sticker op te plakken wordt levensduur echt niet langer.

NB: Doorgaans laat koeling in NAS te wensen over, waardoor schijf eerder overlijdt.

eezacque

Ongelezen bericht door eezacque »

Da's een heikel punt: een brancheorganisatie als Uneto-VNI dient de belangen van de aangesloten electronicaboeren, en verkondigt de mening dat apparatuur hooguit drie jaar meegaat. Een fabrikant als Synology zal je waarschijnlijk vertellen dat een NAS veel langer meegaat, met de kanttekening dat je bij problemen niet bij hun moet wezen. In de praktijk is het in dergelijke zaken lastig je recht te halen, je kunt waarschijnlijk het best een keertje langsgaan met wat vriendjes van de motorclub ("Leuke winkel, zou jammer zijn als daar wat mee gebeurde")

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef: Een NAS overlijdt doorgaans doordat de interne schijf stuk gaat.
Een NAS overlijdt daar niet door. Nieuwe schijf er in en de boel draait weer.
16again schreef: Ook in "MKB /hogeree consumenten" segment worden gewoon normale harde schijven gebruikt, door er een MKB sticker op te plakken wordt levensduur echt niet langer.
Dit zijn inderdaad loze kreten. Zelfs "professionele" kwaliteit zegt niets. Die schijven gaan net zo goed kapot. Daarom is het ook belangrijk als het kritisch is een RAID op te zetten, zodat er geen downtime is als er een schijf kapot gaat. En dat daaromheen een proces is ingeregeld om de boel weer tijdig te repararen. Dat is het MKB/professionele aspect hiervan. Uitgangspunt moet zijn dat dingen kapot gaan.
16again schreef: NB: Doorgaans laat koeling in NAS te wensen over, waardoor schijf eerder overlijdt.
Bij Synology is de koeling goed geregeld, daar gaat het meestal fout door een verkeerde opstelling (ik heb het meegemaakt dan mensen hun NAS in een kleine kast hadden gezet tussen andere spullen omdat hij anders zoveel geluidsoverlast gaf....

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een NAS is een computer, dus gemiddeld zes jaar. Een harde schrijf gemiddeld acht jaar (onderzoek Google).

16again

alfatrion schreef:Een NAS is een computer......
Met wel het verschil dat een NAS wel 24 uur per dag aanstaat!
Vergelijk met een normale desktop computer gaat dus mank

MrDamasajaga

In het algemeen, het gaat me dus om de NAS zelf, niet de harde schijven zelf. In het midden/hoog segment zijn de NAS en de schijven vaak niet één product.
eezacque schreef: .. je kunt waarschijnlijk het best een keertje langsgaan met wat vriendjes van de motorclub

Dan moet ik eerst eens motor aanschaffen ;-) Maar ik neem aan dat als ik een paar goede bronnen heb die het tegendeel van Uneto-VNI kunnen aantonen die organisatie niet heilig blijkt. Daarnaast zie ik bij hen ook niks specifiek over een NAS o.i.d.
alfatrion schreef:Een NAS is een computer, dus gemiddeld zes jaar. Een harde schrijf gemiddeld acht jaar (onderzoek Google).
Heb je daar bronnen van? Ik hou me aanbevolen.
16again schreef:Met wel het verschil dat een NAS wel 24 uur per dag aanstaat!
Een NAS gaat automatisch in een slaap stand, het is niet dat ie 24/7 aan het ronken is.
GjvdZ schreef:Bij Synology is de koeling goed geregeld
Niks op aan te merken inderdaad. En ook relatief stil. Ik heb gaten in de kast waar hij in staat vlak achter de fan zodat ie nog wat koelte krijgt van "buiten".

16again

Is de NAS nu echt defect, of alleen maar een disk?
Indien disk0 defect is, zal de NAS niet meer starten. Na wisselen van Disk1 en Disk0 start NAS doorgaans weer op, en kan na vervanging van de disk een rebuild van RAID gedaan worden

MrDamasajaga

16again schreef:Is de NAS nu echt defect, of alleen maar een disk?
Indien disk0 defect is, zal de NAS niet meer starten. Na wisselen van Disk1 en Disk0 start NAS doorgaans weer op, en kan na vervanging van de disk een rebuild van RAID gedaan worden
Beide disks zijn in orde. Het moederboard van de NAS is kappot.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

16again schreef:
alfatrion schreef:Een NAS is een computer......
Met wel het verschil dat een NAS wel 24 uur per dag aanstaat!
Vergelijk met een normale desktop computer gaat dus mank
Waarom staat een nas 24 per daag aan? Synology kun je zo programmeren dat hij 's nachts automatisch uit gaat en 's ochtends weer opstart. Als ik slaap hoef ik echt niet bij mn bestanden en anders is ie met wol zo weer wakker!
Dan nog een NAS is gemaakt om langdurig aan te staan. Daarom worden er ook speciale NAS schijven gemaakt. Een NAS en NAS schijven horen dus inderdaad gewoon 5-6 jaar probleem te functioneren

Gesloten