LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is het verschil tussen wettelijke en fabrieksgarantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
yorick-b

Wat is het verschil tussen wettelijke en fabrieksgarantie?

Ongelezen bericht door yorick-b »

hallo,

mijn naam is yorick en ik ben nieuw hier op het forum.
nou zag ik laatst een aflevering van radar over garantie van een koelkast.
nou is mijn vraag hoe zit ht nou precies met garantie.
want mijn video kaart in mn pc is stuk gegaan na 2.5 jaar degelijk gebruik.
maar de winkel geeft maar 2 jaar garantie.
en nou heb ik des tijd express een dure video kaart gekocht zo dat ik er toch zeker wel 4 tot 5 jaar mee zou kunnen doen.
het gaat om de msi gtx 980 en hij heeft mij des tijds 630 euro gekost.
maar mu mijn vraag heb ik nog recht op garantie??

mvg Yorick B

renewouters

Re: Wat is het verschil tussen wettelijke en fabrieksgarantie?

Ongelezen bericht door renewouters »

Dit zijn extra interessante cases qua garantie. Een videokaart is geen kant-en-klaar product, je moet hem immers inbouwen om er iets mee te kunnen doen. Dan is de eerste vraag: wie heeft 'm ingebouwd? Als je het zelf hebt gedaan is de vervolgvraag: heb je dat volgens de regels gedaan (bijvoorbeeld: had je een ESD polsbandje om en was die op een goede manier aangesloten, had je eventueel ESD veilige kleding aan (onze engineers mogen niet aan elektronische producten zitten als ze geen ESD jas aan hebben). En zo zijn er nog wel meer dingen die van invloed kunnen zijn (is/was de voeding goed van de PC?). Je moet dus best wel een goed verhaal hebben om iets te kunnen claimen. De prijs is overigens niet zo relevant: die betaal je voor de prestaties. Een videokaart van 650 euro is vooral sneller dan 1 van 300 euro. Elektronisch of qua levensduur zijn ze niet per se beter.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

yorick-b schreef:hallo,

mijn naam is yorick en ik ben nieuw hier op het forum.
nou zag ik laatst een aflevering van radar over garantie van een koelkast.
nou is mijn vraag hoe zit ht nou precies met garantie.
want mijn video kaart in mn pc is stuk gegaan na 2.5 jaar degelijk gebruik.
maar de winkel geeft maar 2 jaar garantie.
en nou heb ik des tijd express een dure video kaart gekocht zo dat ik er toch zeker wel 4 tot 5 jaar mee zou kunnen doen.
het gaat om de msi gtx 980 en hij heeft mij des tijds 630 euro gekost.
maar mu mijn vraag heb ik nog recht op garantie??

mvg Yorick B
Fabrieksgarantie is de standaardgarantie die de producent geeft (doorgaans 2 jaar).
Wettelijke garantie is de garantie waar je aanspraak op kunt maken na 2 jaar, als je redelijkerwijs van het product had mogen verwachten dat deze langer mee zou gaan, zoals bijvoorbeeld een A-merk wasmachine. Je hebt dan recht op gedeeltelijke of volledige garantie afhankelijk van de situatie, maar de bewijslast voor de oorzaak van het gebrek ligt wel bij de klant.

In alle gevallen is je aanspreekpunt de verkoper. De producent is niet verantwoordelijk voor het verzorgen van wettelijke garantie.

In het geval van jouw videokaart is het nog maar de vraag of je nog enige garantie kunt claimen. Vaak gaat hardware kapot door het gebruik van goedkope voedingen, overbelasting of slechte koeling.

Lijkt me in jouw geval erg lastig te bewijzen dat het buiten jouw "schuld" om kapot is gegaan, zeker als hij veel is gebruikt en mogelijk niet volgens de voorschriften is geïnstalleerd.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Jesa H schreef:Fabrieksgarantie is de standaardgarantie die de producent geeft (doorgaans 2 jaar).
Wettelijke garantie is de garantie waar je aanspraak op kunt maken na 2 jaar, als je redelijkerwijs van het product had mogen verwachten dat deze langer mee zou gaan, zoals bijvoorbeeld een A-merk wasmachine. Je hebt dan recht op gedeeltelijke of volledige garantie afhankelijk van de situatie, maar de bewijslast voor de oorzaak van het gebrek ligt wel bij de klant.
Hi Jesa,

Heb het gevoel alsof je het conformiteitsvereiste en garantie door elkaar haalt, maar dat kan aan mij liggen.

De dikgedrukte stukken snap ik niet helemaal. Zou je dat wellicht kunnen toelichten, eventueel aan de hand van voorbeelden of wetsartikelen?

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Henk Toeter schreef:
Jesa H schreef:Fabrieksgarantie is de standaardgarantie die de producent geeft (doorgaans 2 jaar).
Hi Jesa,

Heb het gevoel alsof je het conformiteitsvereiste en garantie door elkaar haalt, maar dat kan aan mij liggen.

De dikgedrukte stukken snap ik niet helemaal. Zou je dat wellicht kunnen toelichten, eventueel aan de hand van voorbeelden of wetsartikelen?
Voor wettelijke garantie telt geen specifieke termijn, dus dat kan ook na 2 jaar zijn. Dat lijkt me duidelijk?

Als een product na 6 maanden stuk gaat ligt de bewijslast dat je niet idioot met het product bent omgegaan bij jou. Als je namelijk je TV sloopt omdat je die tijdens het stofzuigen van de kast af duwt kan je geen garantie claimen als hij het daarna niet meer doet. Evengoed kun je na 2 jaar echt geen wettelijke garantie gaan claimen op een koptelefoon van een tientje, maar als de motor van een dure wasmachine binnen 3 jaar stuk gaat kun je wel beroep doen op wettelijke garantie, omdat de te verwachten levensduur van het product dan veel langer is dan 2 jaar.

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor een koelkast; van de motor/koeling mag je verwachten dat die langer dan 2 jaar werkt, maar als de lamp van je koelkast ook kapot gaat na 2 jaar kan het zijn dat je daar dan weer geen garantie op krijgt en dat zelf moet vervangen.

Sterker nog, op batterijen in laptops bijvoorbeeld krijg je doorgaans maar 1 jaar garantie.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

hoi Yorin, zoek maar eens op non-conform product, dan zie je vanzelf het verschil tussen beidde...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Eigenlijk is het simpel. De fabrieksgarantie is een soort niet goed geen gezeur garantie die de fabrikant (of importeur) biedt. De fabrikant mag in grote lijnen zelf de voorwaarden bepalen en zelf de termijn van de garantie.
De wettelijke garantie, is een door de wet bepaalde garantie waar je als consument recht op hebt. Het gaat er hier om dat een product de normale eigenschappen bezit die je er van mag verwachten en als die eigenschappen ontbreken of beperkt zijn dan heb je recht op gratis reparatie, vervanging of je geld terug. Dit heet non-conformiteit. Als een product non-conform is, is het in principe zo dat het gebrek er al in zat toen je het product kocht. In dat geval is er geen termijn waarop je garantie verloopt. In sommige gevallen moet je wel zelf bewijzen dat het gebrek er al in zat en niet door jezelf is veroorzaakt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De fabrieksgarantie krijg je van de fabrikant en is vaak in duur beperkt. De wettelijke garantie moet de verkoper geven en is niet in duur beperkt. Voor de wettelijke garantie moet je aannemelijk maken dat er bij aflevering iets niet goed was met de videokaart. Het voordeel van handelsgarantie (o.a. fabrieksgarantie) is dat deze gunstiger is dan de wettelijke garantie, anders is deze namelijk misleidend. Een fabrieksgarantie geeft je bijvoorbeeld recht om de fabrikant aan te spreken, ook al is de winkelier failliet gegaan.
renewouters schreef:Als je het zelf hebt gedaan is de vervolgvraag: heb je dat volgens de regels gedaan (bijvoorbeeld: had je een ESD polsbandje om en was die op een goede manier aangesloten, had je eventueel ESD veilige kleding aan (onze engineers mogen niet aan elektronische producten zitten als ze geen ESD jas aan hebben).
Consumenten hebben doorgaans geen ingewikkelde apparatuur met o.a. ESD polsbandje. Dat een zelf ingebouwde computer na 2,5 jaar stuk gaat als gevolg van statische elektriciteit tijdens de inbouw acht ik zeer onwaarschijnlijk.

grun

Ongelezen bericht door grun »

renewouters schreef:Een videokaart is geen kant-en-klaar product, je moet hem immers inbouwen om er iets mee te kunnen doen. Dan is de eerste vraag: wie heeft 'm ingebouwd? Als je het zelf hebt gedaan is de vervolgvraag: heb je dat volgens de regels gedaan (bijvoorbeeld: had je een ESD polsbandje om en was die op een goede manier aangesloten, had je eventueel ESD veilige kleding aan (onze engineers mogen niet aan elektronische producten zitten als ze geen ESD jas aan hebben).
Als statische electriciteit de oorzaak was, zou je eerder problemen verwachten onmiddellijk na het inbouwen, denk ik. Maar de kaart heeft probleemloos meer dan twee jaar gewerkt voordat hij stuk ging. Dat zou inderdaad iets met de voeding kunnen zijn of misschien onvoldoende airflow in de kast. Voor die prijs is het een high end kaart die hard moet werken, veel energie verbruikt en behoorlijk heet kan worden.

Gesloten