LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen wanneer je klacht niet wordt erkend

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
bot321

Re: Wat te doen wanneer je klacht niet wordt erkend

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou jonjo ben ook van de oudere generatie ben nml.
ook met pensioen.Weet hoe de kleinere ondernemer
vroeger was en weet vooral hoe ze nu zijn.
Heb zelf met een bakfietsie wasmachines die te huur
waren moeten brengen-halen-schoonmaken.Was toen
15 jaar 50 uur in de week 6,50 gulden per week dus
vertel me niks.
Als jij vind dat ik een zeikerd ben is dat je goed recht.
Maar ik zou die reactie's van die winkeliers maar eens
goed doorlezen. Vind je dan nog dat ik een zeikerd
ben dan ben je net zo als die winkeliers en heb je je
hele leven verpest met zo'n rotbaan.
Het is vooral ikbenik die op elke topic afgeeft op de
consument.Kan nog maar weinig kleine zaakjes en die ik
kan zijn perfecte zaken goed voor de consument en zelf
heben ze het ook druk.Daar ga ik naar toe ondanks dat ik
meer moet betalen.Maar een zaak waar ikbenik instaat
bewaar me aub want dat zijn de zeikerds.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat is er mis met de vakhandel?

Ik ben helemaal niet duurder dan de prijzenvechters.
Ik luister wat de klanten willen en geef ze daarbij aan wat ze het beste kunnen doen.
Als ik producten lever, dan lever ik de product werkend af en installeer als het moet de overige randapparatuur, en de mensen kunnen gelijk aan de slag. De prijs hiervan: gratis!
Offertes: gratis.
Advies: gratis.
Als er iets is dan kom ik bij de mensen thuis.

Ik kan nog wel even doorgaan.

Ik lever veel betere service dan de grote zaken. En soms ben ik nog wel goedkoper dan hun.

Dus wat is er mis met de vakman, die voor zijn plezier met het vak bezig is?

bot321

Ik begrijp jou niet ikbenik je doet niets anders
als je eigen de hemel inprijzen en op alle topics
geef je af op de consument.Als je werkelijk zo bent
als je vermeld maak je mij niet wijs dat je last heb met de
consument want zulke zaakjes zijn met een vergrootglas
te zoeken en de consument zal ten alle tijden bij je terugkomen.
Wat is dan het probleem met jou dat je zo afgeeft
op de consument.

ikbenik

consument want zulke zaakjes zijn met een vergrootglas
te zoeken en de consument zal ten alle tijden bij je terugkomen.
op de consument.
Ik zie duidelijk dat de klanten liever naar de dozenschuiver gaan dan naar mij.

Iemand zei ooit eens tegen mij:
"Ik ga niet naar jouw toe, want bij de Aldi koop ik een computer die alles kan. Dus waarom zou ik dan naar jouw toegaan!
En jij bent een uitstervend ras. Iedereen gaat tegenwoordig naar de Aldi voor een computer. Omdat die nu eenmaal alles kunnen!"
op de consument.
Ik heb ook geen probleem met de gewone gemiddelde consument hoor.
Alleen met de degene die zelf de regels opstellen en als ik niet doe wat hun zeggen, dan schakelen ze de juristen van de consumentenbond in.
Met andere woorden: er is een groep consumenten die mij chanteren. De reden. Omdat ze geld willen besparen.

Dit zijn niet die mensen die het werkelijk niet kunnen opbrengen.
Maar wel de degene die wel 5 van de duurste computers kunnen kopen.
Gewoon gierigheid dus.
Met deze categorie consumenten heb ik dus moeite.

bot321

Je hebt dus een conflikt met een paar mensen.
Maar als ik je ractie's lees deugd er bijna geen
een consument.En geloof me maar als jij goed
werk leverd komen ze heus wel.Kijk maar een
op het forum computers over die dingen van
Aldi-Lidll-kruitvat etc.ze komen er allemaal van terug.

ikbenik

Maar als ik je ractie's lees deugd er bijna geen
een consument.
Ik moet je daarop toch corrigeren. :lol:

Ik heb het niet over de gemiddelde consument. Daar kan ik het goed mee vinden.
Ik heb het puur over de rotte appels.
Wat die uithalen kan ik echt niet waarderen. Zij maken ook misbruik van het consumentenrecht. Verzinnen een hele hoop regels erbij.

Nu zijn er ook mensen die vinden dat ik de rotte appels moet accepteren en respecteren.
Wat dat betreft is er een meningsverschil. Want dat ben ik echt niet van plan om dat te gaan doen.

Voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:

Ik behandel iedere klant met respect en ter goede trouw.
Als mensen een terechte klacht hebben, doe ik totaal niet moeilijk. Maar bij onterechte klachten hebben die klanten toch een probleem.
Want ik geef ze geen gelijk.

Een mooi voorbeeld hiervan is wat een klant ooit tegen mij zei (ik had ook veel problemen met die klant):
De klant is koning en de klant heeft altijd gelijk, ook als hij geen gelijk heeft. Je moet altijd alles in het werk stellen om een conflict te vermijden. Dus als een klant ongelijk heeft, doe je precies waar hij om vraagt en wat hij wilt.
Een klant heeft altijd gelijk! Altijd!
Dat was ook een felle aanhanger van de consumentenbond. Maar dat terzijde.

Als ondernemer onderscheidt ik me ook in mijn houding.
Als het niet anders kan dan laat ik ook mijn tanden zien.
Want sommige (dus niet alle!) consumenten gaan heel erg ver. En als je een keer toegeeft, dan moet je daar de rest van je leven voor boeten. Daarom laat ik af en toe mijn tanden zien.

Ik behandel mijn klanten met respect en ter goede trouw. Dit verwacht ik ook van mijn klanten dat ze dit ook bij mij doen.
Wat ook heel normaal is. Voor die mensen wil ik soms nog wel eens wat extra doen.

De klanten die mij als vuil behandelen, mij chanteren of mij bedriegen, hebben toch echt een probleem.
Als ik merk dat klanten dit bij mij uithalen, hoeven bij mij niet meer terug te komen.
Voor deze groep consumenten heb ik nogmaals totaal geen respect.
En als deze consumenten dan klagen dat ik slecht over ze denk, hebben ze het wel helemaal zelf gedaan.

Ik hoop dat ik nu heel kort en krachtig mijn boodschap over heb kunnen brengen en ik hoop ook dat je hierdoor niet slecht over mij meer denkt.
Zo wel. Dan vind ik dat jammer. Dan vind ik het jammer dat de boodschap van mij niet over is gekomen van wat ik nu bedoel.

bot321

Denk helemaal niet slecht over je nooit gedaan ook.
Ging hier alleen over jou gedachte over de consument
en daar ben ik het niet mee eens.Natuurlijk zijn er
rotte appels maar die heb je overal maar je zal toch
op een of andere manier water bij de wijn moeten doen
want hoe je het ook bekijkt je bent toch afhankelijk van ze
en een slechte naam heb je zo.
50 jaar geleden had je het niet gered toen was de klant
nog echt koning vandaag de dag niet meer.Tegenwoordig
gebeurd alles via de helpdesk waar je geen klo*te aan hebt
dus de mensen zijn dan al gefrustreerd als ze bij je komen.

ikbenik

Ik wil het anders stellen.
Als een klant bij mij komt en aangeeft dat hij zelf iets kapot gemaakt heeft en dan aangeeft: winkelier, dat ga jij betalen, want daar moet hij tegen kunnen!
Daar zit dus het probleem. Men moet dus dan niet verwachten dat ik dan water bij de wijn ga doen en dat ik een deel van hun kosten op me neem.
Het gaat er om dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en deze niet moeten afschuiven op de winkelier.
Daarintegen moet de winkelier zijn verantwoordelijkheid ook niet afschuiven op de consument.

Een goed voorbeeld is die persoon die mij uit huis heeft gesmeten.
Hij kon niet met de printer overweg. En hij zei doodleuk tegen mij:
Ik heb geen vertrouwen meer in de printer. Ik wil dat je hem omruilt.
Want volgens de consumentenbond heb ik daar recht op!
Waarop ik hem antwoorde:
ik ruil de printer niet om, omdat de printer in orde is.

En een printer die in orde is ga ik echt niet omruilen!
Dat hij zelf niet met die printer overweg kan is helemaal zijn eigen probleem. En niet de mijne. Nu is het wel zo dat ik geprobeerd heb om hem te begeleiden en rustig probeer duidelijk te maken wat het probleem is.
Tja, als hij dan helemaal niet van mij aanneemt, omdat de consumentenbond toch alles beter weet. Dan houdt het voor mij op.
Als ik dit allemaal van te voren geweten had, dan was ik niet met deze consument in zee gegaan.

En water bij de wijn? Wat had ik dan moeten doen? Die man een andere printer moeten geven, terwijl er met z'n eigen printer niets mis mee is?
De problemen die hij had waren allemaal bedieningsfouten van de klant zelf.

Gelukkig zijn dit soort dingen een echte zeldzaamheid! :lol:

Een andere situatie dt ik meegemaakt heb is dat ik een computer geleverd had met een speakersetje. De klant speelde behoorlijk luid totaal vervormd geluid af. Wat gebeurde er, de hoge tonen speakertjes werden opgeblazen. Dus totaal afschuwelijk geluid kwam eruit!
Ik heb het setje gratis vervangen, maar wel met de woorden dat de schade ontstaan is door het vervormde geluid en dat dit setje er niet tegen kan.
Dus ik heb iets onder garantie vervangen, terwijl de klant deze echt niet kon claimen!
Dus het geeft wel aan dat ik heus wel mild ben.

bot321

Geplaatst op: 10 Jul 2006 22:49 Onderwerp:
Ik wil het anders stellen.
Als een klant bij mij komt en aangeeft dat hij zelf iets kapot gemaakt heeft en dan aangeeft: winkelier, dat ga jij betalen, want daar moet hij tegen kunnen!
Daar zit dus het probleem. Men moet dus dan niet verwachten dat ik dan water bij de wijn ga doen en dat ik een deel van hun kosten op me neem

Kijk en als jij nou zorgt dat die klant tevreden de deur
uitgaat en toch betaald heeft dan ben je goed bezig
want dan heb je die klant op zijn verantwoording gewezen.
Maar ik stop hiermee want onze gedachte over de consument
komt in de verste verte niet overeen.Jammer dat ik je niet
milder over de klanten kan laten denken.
Het gaat je goed verder.

ikbenik

uitgaat en toch betaald heeft dan ben je goed bezig
Wat dat betreft heb je wel een punt.
Als het om kleine bedragen gaat, dan doe ik dat meestal ook wel.
Maar als het om grote bedragen gaat, dan is het een heel ander verhaal.
Bijvoorbeeld:
Iemand heeft een notebook gekocht en tijdens het dichtklappen van het scherm, zit er iets tussen het scherm en het toestenbord.
Het scherm gaat kapot. Helaas voor de klant, al is het apparaat een dag oud, hij zal toch echt de kosten voor de reparatie helemaal op zich moeten nemen.
Daar kan ik als winkelier toch niet zeggen dat ik de helft van de kosten op me neem, want als bijvoorbeeld dit toevallig bij 10 klanten gebeurd, dan is het wel een behoorlijke kostenpost voor mezelf.
Je moet ergens een grens trekken.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Tegenwoordig moet je heel erg oppassen met sommige klanten.
Wat ikbenik als argumenten aanvoert, is gewoon de dagelijkse praktijk en heb ik hem nog nooit op een onjuistheid kunnen betrappen. Bovendien geeft hij heel duidelijk aan wat wel en wat niet kan.
Natuurlijk is de klant koning, mits hij zich als vorst gedraagt!
Tegenwoordig leeft er een vekeerd beeld bij SOMMIGE consumenten en het zal heel moeilijk worden om dat te veranderen.
Laat ik ook nog even een paar voorbeelden aanhalen.
Op onze apparaten waren altijd de garantie voorwaarden van toepassing welke overal gelden.
Garantie vervalt bij VERKEERD! gebruik en dat is niets nieuws. Had een klant een ongelukje met iets en dat werd er dan bij verteld, dan waren wij echt niet te beroerd om het gratis op te lossen of tegen een zeer kleine vergoeding.
Klanten die dan gelijk hoog van de toren gingen blazen, die konden van mij aan het gas.
Ik heb weleens iemand gehad die extra speakers op zijn TV had aangesloten en daarmee alle 4 de eindtrappen had opgeblazen.
Dit was duidelijk te zien omdat de IC's waren ontploft en dat gebeurt niet vanzelf.
Is er eentje stuk, dat kan gebeuren, maar 4 tegelijk dat KAN gewoon niet bij normaal gebruik.
Het toestel had de mogelijkheid voor extra speakers wel, maar wel voor 16 Ohm. Dan moet je er dus geen 4 Ohm op aansluiten want dit gaat echt fout!
Bij hoog en laag volhouden dat dit niet het geval was, waarop ik dan wel wat water bij de wijn heb gedaan em hem een reparatie aanbod heb gedaan wat voor hem aceptabel was.
De reparatie heb ik toen uitgevoerd met de mededeling dat er GEEN speakers op aangesloten konden worden van minder dan 16 Ohm en dat hij dit dan ook niet meer moest doen.
De volgende dag kwam hij weer terug met de mededeling dat de reparatie niet goed was uitgevoerd en dat hij niet van plan was om nog maar één cent te betalen.
Ik heb even gekeken en de IC's waren weer compleet ontploft, dus weer zijn fout, geen gratis reparatie dus, doei!
Ik zal de verwensingen maar niet herhalen en uiteindelijk is hij met een ongerepareerde TV weer de deur uitgegaan.
Is wel jammer want deze lieden kunnen je naam grondig verzieken, doordat ze niet de waarheid vertellen.
Een ander geval betrof een rijke buurt waar wij 2 gelijke TV's hadden geleverd.
Er was er eentje defect geraakt en deze is dan ook tot volle tevredenheid weer in orde gemaakt. Binnen 3 maanden en dan heb ik het over beide TV's die toen ca. 5 jaar oud waren, ging nummer 2 ook defekt. Bij hoog en laag was het dezelfde TV die pas was gerepareerd.
Gelukkig bestaan er computers, anders had ikbenik niets meer te doen,
en daarin even de klant gegevens gegaadpleegd met de serienummers en daaruit bleek dat het de andere TV betrof.
Ik heb ze kunnen overtuigen dat dit het andere toestel was en gelukkig was de storing niet ernstig, dus kon het voor een klein bedrag, maar de klant was ik wel voor goed kwijt.
Als ik hier alle gevallen van poging tot oplichting zou moeten weergeven, dan was deze topic waarschijnlijk niet lang genoeg en daarom houd ik het bij deze 2 gevallen.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Is wel jammer want deze lieden kunnen je naam grondig verzieken, doordat ze niet de waarheid vertellen.
Sommige mensen kunnen het niet verdragen als je ze de waarheid verteld. Zij willen horen wat ze graag willen horen.
En ik ga echt geen leugentjes vertellen, om hun verlangen om te horen wat ze graag willen horen, te bevredigen.
daarin even de klant gegevens gegaadpleegd met de serienummers en daaruit bleek dat het de andere TV betrof.
Ik noteer op de facturen ook altijd de serienummers.
Ik heb hierdoor zelf geen last van oplichting, maar ik ken verhalen genoeg van computerbedrijven die dit niet gedaan hadden.

bot321

Toch jammer ikbenik dat je niet goed leest
wat ik neerzet.

uitgaat en TOCH BETAALD HEEFT dan ben je goed bezig

ikbenik

Soms lukt dat helaas niet.
Op dat moment is het goed nadenken of je er wat mee bereikt om een gedeelte te betalen. Bij sommige klanten helpt dat niet of zijn heel onredelijk.
Bij klanten die heel onredelijk zijn ga ik wel op mijn strepen staan.
Dan betaal ik helemaal niets. En dan weet ik dat hij ontevreden weggaat.

Ik heb dat laatst meegemaakt. Dat was een klant die dacht dat hij recht op garantie had, wat hij dus niet had. En wilde dat claimen.
Ik had voor hem zijn computer nagekeken. De computer was ergens anders gekocht en er zat nog garantie op.
Hij had last van blauwe schermen (je weet wel, van die iritante).
Hij vroeg aan mij of ik het na wilde kijken. Ik was zo stom genoeg om dat te doen.
Hij had windows zelf opnieuw geïnstalleerd en ik heb zijn hardware helemaal gecontroleerd. Ik heb ook de drivers van de hardware geïnstalleerd.
De computer was helemaal in orde. Ik heb geen problemen kunnen vinden.
Een paar dagen later belde de klant mij op omdat hij weer die blauwe schermen had. Ik er naar toe. En inderdaad. Het was helemaal mis.
Hij had een illegale versie van Norton Antivirus geïnstalleerd en daarna ging het fout.
Hij claimde gelijk garantie. Want daarvoor had hij mij erbij geroepen.
Ik had hem ook vermeld dat hij beter naar de winkel waar hij de computer had terug kon gaan. Maar dat weigerde hij.
Op de software wordt nooit garantie gegeven. Ook niet als de software opnieuw geïnstalleerd is.
Ik had de computer weer meegenomen en anderhalve dag ben ik ermee bezig geweest om alles te controleren. Niets gevonden.
Ik heb wel mijn eigen harde schijf gebruikt en niet die van de klant.
Puur omdat daar windows opnieuw geïnstalleerd moest worden.
Aangezien hij nogal onbeschoft was en steeds riep dat hij garantie had, was voor mij de keuze gemakkelijk. Ik installeer windows niet opnieuw, omdat hij er niet voor wilt betalen.
Hij was er nogal pissig over. Zijn mening was dat ik moest aantonen dat dat programma niet goed was.
Hij begreep ook niet waarom ik moeilijk deed.
Waarop ik hem antwoorde:
Windows heb je zelf opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de drivers voor je geïnstalleerd. Het systeem was goed.
Nu ga je er een illegale programma op installeren en de boel loopt in de soep. Voor mij is dit een nieuwe reparatie.
En de reden dat ik jouw harde schijf niet gebruikt heb om mee te testen, is dat jij weigert voor die installatie te betalen, omdat je gelijk riep dat je garantie had, wat dus niet zo is.
Ik heb geen fouten gemaakt, maar jij wel. En voor die fouten ga ik niet betalen.
Ik heb het systeem perfect afgeleverd.

Hij begon te mopperen en begon mij dingen te verwijten.

Mijn bloed begon te koken en ik zei hem dat ik niet uit mijn neus heb zitten eten maar wel anderhalve dag ben bezig geweest.

Met eerste reparatie ben ik wel een paar uur bezig geweest, en de klant heeft hiervoor ook een factuur gehad.
De rest van de daaropvolgende tijd heeft de
Ik ben hiermee dik 2 dagen bezig geweest. En de klant heeft hiervoor géén factuur gehad! Dus ik heb dus 2 dagen niet kunnen claimen.

Na al die moeite kreeg ik stank voor dank!

Die klant komt er bij mij niet meer in.
En water bij de wijn? Bij dit soort klanten => vergeet het maar!
Ik heb het bewust laten escaleren. Puur omdat mij onrecht werd aangedaan en ik neem dat niet. Ik voelde me bedrogen, opgelicht, enz.

Dit soort klanten doen er alles aan om zo veel mogelijk dingen in mijn schoenen te schuiven.

Vergeet niet dat hij zelf windows opnieuw geïnstalleerd had. Ik heb wel de drivers geïnstalleerd, maar mijn opdracht was de hardware te controleren en ook de software. Ik heb niets kunnen vinden.
Als hij dan illegale software gaat installeren en de boel loopt in de soep, dan vind ik het behoorlijk onbeschoft dat hij dan mij overal de schuld van geeft. Ten slotte heb ik windows niet opnieuw geïnstalleerd.

Gesloten