LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat te doen wanneer je klacht niet wordt erkend
Wat te doen wanneer je klacht niet wordt erkend
Hierbij een tip n.a.v. mijn eigen slechte ervaring met een klacht. Indien je klacht niet wordt erkend door de winkelier is het in bepaalde gevallen mogelijk om contact op te nemen met een geschillencommissie indien die winkel daarbij is aangeloten. Zij zullen de kwestie dan objectief beoordelen. Ik ga deze procedure starten ik zal laten weten of het heeft geholpen als de uitspraak is gedaan. Ik kan verder geen oplossingen meer bedenken, maar alle tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door sagitta op 05 jul 2006 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat te doen wanneer je klacht niet wordt erkend
Bedankt voor de tip, heb je nog een vraag?
Groetjes Medion.
Groetjes Medion.
sagitta,
Een kleine, maar wel zo belangrijke aanvulling op hetgeen jij schrijft.
Als je een klacht neerlegt bij de geschillen commissie moet je er altijd voor zorgen dat je de winkelier/leverancier schriftelijk op de hoogte hebt gesteld van je klacht en dat je hem tevens de gelegenheid hebt gegeven de klacht, binnen een bepaalde termijn, naar tevredenheid op te lossen.
De geschillencommisie kan alleen optreden als blijkt dat de winkelier/leverancier, naar aanleiding van jouw brief, alsnog in gebreke is gebleven.
Heb je die brief niet gestuurd dan is het enige advies dat de commisie geeft:
"Breng de winkelier schriftelijk op de hoogte van je klacht".
Een kleine, maar wel zo belangrijke aanvulling op hetgeen jij schrijft.
Als je een klacht neerlegt bij de geschillen commissie moet je er altijd voor zorgen dat je de winkelier/leverancier schriftelijk op de hoogte hebt gesteld van je klacht en dat je hem tevens de gelegenheid hebt gegeven de klacht, binnen een bepaalde termijn, naar tevredenheid op te lossen.
De geschillencommisie kan alleen optreden als blijkt dat de winkelier/leverancier, naar aanleiding van jouw brief, alsnog in gebreke is gebleven.
Heb je die brief niet gestuurd dan is het enige advies dat de commisie geeft:
"Breng de winkelier schriftelijk op de hoogte van je klacht".
Het is ook belangrijk waar het over gaat.Hierbij een tip n.a.v. mijn eigen slechte ervaring met een klacht. Indien je klacht niet wordt erkend door de winkelier is het in bepaalde gevallen mogelijk om contact op te nemen met een geschillencommissie indien die winkel daarbij is aangeloten.
Er zijn inderdaad ook winkeliers die overal maling aan hebben en over de ruggen van de consument beter wilt worden.
Tegenwoordig wordt er van uit gegaan dat de winkeliers dit allemaal doen en dat de consument altijd eerlijk is.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat sommige consumenten er ook wat van kunnen.
Vooral nu met de komst van het consumentenrecht, maken sommige consumenten het wel heel bont. Zij menen nu dat zij alles mogen doen om maar hun gelijk te krijgen. Daar gaan ze heel ver in.
Hierbij verdraaien ze de waarheid en de feiten.
Ik vind de hele gang van zaken toch een beetje griezelig worden.Als je een klacht neerlegt bij de geschillen commissie moet je er altijd voor zorgen dat je de winkelier/leverancier schriftelijk op de hoogte hebt gesteld van je klacht en dat je hem tevens de gelegenheid hebt gegeven de klacht, binnen een bepaalde termijn, naar tevredenheid op te lossen.
Daarmee bedoel ik dat met de komst van het consumentenrecht veel consumenten denken iets recht op te hebben, terwijl dit soms niet het geval is. En hierdoor meer macht krijgt dan goed is.
Als een winkelier behoorlijke steken laat vallen en niet juist bezig is, dan is de weg naar de geschillencommissie terecht.
Maar.....
Als een winkelier wel juist bezig is en in z'n recht staat, en daarbij de consument probeert over de rug van de winkelier beter van te worden (oplichting), dan is die macht die de consument heeft griezelig.
Want doordat hij geen gelijk krijgt, wordt er gelijk met grof geschut gedreigd en wordt de winkelier toch dringend maar vriendelijk (soms ook met geweld en een grote mond) verzocht om maar toch de onterechte wensen van de niet eerlijke consument te volbrengen.
Ik scheer heus niet alle consumenten over 1 kam. Er zijn ook heel veel goede en eerlijke consumenten. Maar de rotte appels krijgen nu macht en ook de wapens om alles naar hun hand te zetten.
En dat is niet goed voor de eerlijke winkeliers èn de eerlijke consument.
Het consumentenrecht is in mijn ogen een beetje doorgeslagen naar de verkeerde kant. De consument krijgt alle rechten, terwijl de winkelier er steeds minder krijgt. De consument kan daardoor allerlei onredelijke eisen gaan stellen, die ook nog wettelijk afgedwongen kunnen worden.
Inderdaad zullen niet alle consumenten slecht zijn, maar er zijn er een paar bij die enorm misbruik gaan en zullen maken van dit soort dingen.
Inderdaad zullen niet alle consumenten slecht zijn, maar er zijn er een paar bij die enorm misbruik gaan en zullen maken van dit soort dingen.
De winkelier en de fabrikant geven voldoende informatie over hun producten.Inderdaad zullen niet alle consumenten slecht zijn, maar er zijn er een paar bij die enorm misbruik gaan en zullen maken van dit soort dingen.
Het probleem hiervan is dat de consument tegenwoordig zelf een eigen visie hebben van de productverwachtingen.
Bijvoorbeeld:
Vroeger bij de walkman was je blij dat het snoertje van de koptelefoon een heel schooljaar meeging.
Tegenwoordig als dat snoertje na anderhalf jaar kapot gaat, eist de consument een gratis vervanging, want je mag toch verwachten dat dat snoertje toch langer meegaat dan 2 jaar en je hebt er toch standaard 2 jaar garantie op?!?
Droom lekker verder!
Dat snoertje gaat kapot door het gebruik. De consument vindt nu eenmaal dat dat snoertje 2 jaar mee moet gaan.
Sorry, dat doet die niet. Als je een snoertje gebruikt, dan kunnen er kabelbreukjes optreden.
Koop dan een duurdere koptelefoontje, die daar minder last van heeft.
Maar de consument roept dan:"Dat is te duur!!!".
Als ik een MP3 speler zou verkopen en na een jaar komen ze bij me dat het snoertje kapot is, krijgen ze van mij gewoon het antwoord dat ze een nieuwe moeten kopen. Koptelefoons vallen onder het categorie verbruiksartikelen.
Ik weet als geen ander dat die kabeltjes zeer teer zijn. Ik heb er wat van versleten. En daar is geen garantie op te geven. Punt.
De winkelier en de fabrikant geven voldoende informatie over hun producten.
Daarbij moet je als consument wel degelijk zelf kijken welk apparaat het beste bij je wensen komt.
Dit kan betekenen dat je een duurder apparaat moet kopen.
Maar de consumenten willen nu eenmaal niet kijken naar het beste apparaat voor hun, maar de goedkoopste apparaat aanpassen aan hun wensen.
En dat kan nu eenmaal niet.
Wat zijn de consumenten tegenwoordig gierig zeg! Willen van alles, maar het mag geen geld kosten, en willen ook levenslange reparatie of vervanging!
En dat kan nu eenmaal niet.
Dat kunnen jullie nu wel willen en eisen, maar dat betekend nog niet dat het praktisch te realiseren is.
Wordt wakker!
Nee niet de consument vindt dat......maar de belangenorganisaties vinden dat.De consument vindt nu eenmaal dat dat snoertje 2 jaar mee moet gaan
En daardoor voelt de consument zich gesteund en gesterkt.
Nee niet de consument vindt dat......maar de belangenorganisaties vinden dat.
Die belangenorganisaties weten helemaal niet waar ze het over hebben!
Dat is wel vaker gebleken.
Een snoertje dat minimaal 2 jaar mee moet gaan! Jeetje. Lekker onrealistisch!
De reden dat die snoertjes kapot gaan is pure draadmishandeling.
Dus het steeds strak oprollen, aan trekken (niet bewust), apparaat laten vallen (niet bewust) en het apparaat blijft aan het snoertje hangen.
Dus het gedrag van de gebruiker bepaald de levensduur.
Als er maar vaak genoeg aan het snoertje getrokken wordt, dan gaat ie kapot.
Dan kan wel een belangenorganisatie zeggen dat zo'n snoertje een x aantal tijd mee moet gaan, maar wat zij dus ook doen is alle verantwoordelijkheid van de consument afschuiven op de winkelier.
Het antwoord van de belangenorganisatie is gewoon:"Je mag van dat product verwachten dat die daar tegen kan!"
Dus niet! Zo werkt het dus niet!
Ik kan ook wel met mijn fiets door glas heen rijden en als de band dan lek is, dat ik dan tegen de fietsenmaker zeg:"Ik mag toch wel van die band verwachten dat die daar tegenkan!"
Nogmaals, zo werkt het niet.
Men vergeet wel even hoe de zaakjes werken.
Men neemt aan dat de belangenorganisaties precies weten hoe iets werkt en de winkelier en de fabrikant.......... Achja, die lichten ons toch maar steeds op! Zelfs de vakman weet niet eens waar hij het over heeft.
Mensen die dat beweren moeten maar heel gauw een afspraak maken met de psychiater! Want ze moeten heel snel hun bovenkamertje eens na laten kijken!
Dat mag je hopen. Overigens zie ik onder dit topic weer dezelfde 'bashers' van consumentenrechten als altijd.Zij zullen de kwestie dan objectief beoordelen.
Ik zie weer dezelfde winkeliers als altijd.
Altijd en eeuwig ze*ken over de consument.
Elk foutje waarmee de consument aankomt
is hun eigen schuld en de winkelier moet het
maar opknappen.Nou er is er geen eentje meer
die dat doet op een paar uitzonderingen na maar die
zitten niet op dit forum want hier klagen die
winkeliers alleen maar.
Altijd en eeuwig ze*ken over de consument.
Elk foutje waarmee de consument aankomt
is hun eigen schuld en de winkelier moet het
maar opknappen.Nou er is er geen eentje meer
die dat doet op een paar uitzonderingen na maar die
zitten niet op dit forum want hier klagen die
winkeliers alleen maar.
En om de taal zuiver en begrijpelijk te houden....... nu in het NederlandsOverigens zie ik onder dit topic weer dezelfde 'bashers' van consumentenrechten als altijd.
Bot321, consumenten zijn in het "algemeen"gewone beschaafde mensen, waarmee je een ontstane geschil situatie HEEL goed kunt bespreken. Bot321 er zijn er echter ook, die het beetje bloed dat nog achter je nagels zit op oneigenlijke gronden, eruit proberen te krijgen. Ik heb mijn tijd na 42 jaar,als winkelier, wel gehad. Ik wens mijn collega detaillisten nog veel sterkte toe in de komende jaren. Alhoewel, als we een jaar of vijf verder zijn is iedere consument overgeleverd aan de grootmachten. Kan de tros nu al meer ruimte gaan claimen bij de server. Het aantal klachten zal toenemen. Jammer dat hier alleen klagende mensen zijn en dat je niets leest over bedrijven, de kleine winkeliers bedoel ik hiermee, die koste wat het koste tijd en Inspanning leveren om het de "klant" naar zijn zin te maken. JE DOET JE UITERSTE BEST, MAAR NOOIT NAAR TEVREVENHEID VAN ALLEN.Jammer maar het zij zo. Al die anderen maken gelukkig geen fouten op hun werk en mocht dit wel zo zijn en de zin niet krijgen bij hun baas, ze nemen dan de directie zetel over. Ik wens ze veel succes. Ook jou BOT321.
Al eerder in andere topics heb ik gemeld:
Er is een middenweg!
Vele van de ondernemers alhier zijn dat pad kwijtgeraakt.
Er is een middenweg!
Er is een middenweg!
Vele van de ondernemers alhier zijn dat pad kwijtgeraakt.
Er is een middenweg!
Welke ondernemers bedoel je? De kleine zefstandige of de grote jongens zoals media markt etc ect. Het punt is n.l. dat de consument graag een paar tientjes voordeliger uit is en dan naar een grote toe gaat. Ik heb diverse keren meegemaakt, zeg maar vele," goedkoop" kopen bij zo'n joekel en daar de winst laten en als de grote niet thuis geeft bij problemen, dan de kleine aanspreken. Want ja, je verkoopt dat artikel toch ook!!! Echt dit is/was de realiteit. OOK DE MENTALITEIT VAN DE CONSUMENT MOET VERANDEREN. WEES EERLIJK EN GA MET JE PROBLEMEN NAAR DE VERKOPER EN NIET NAAR IEMAND, DIE JE VERGETEN BENT BIJ DE AANSCHAF. JA JE WAS DUURDER. GEK HE?????????????
Laatst gewijzigd door Jonjo op 10 jul 2006 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij :
Reageren er hier alleen maar kleine ondernemers net als ik
Reageren er hier alleen maar kleine ondernemers net als ik
Hallo collega, dan zullen de zeikerds, zoals bot wel tot inkeer zijn gekomen.
Sorry.
Moet ik u teleur stellen.
Ik zal wel van de tussen generatie zijn.
Ik kan me heel goed in bot321 z`n gedachtengang in leven.
Maar ook in die van de huidige generatie.
Moet ik u teleur stellen.
Ik zal wel van de tussen generatie zijn.
Ik kan me heel goed in bot321 z`n gedachtengang in leven.
Maar ook in die van de huidige generatie.
Zoals je gelezen zult hebben ben ik van de oudere generatie. Die spaarde kosten nog moeite om de gewaardeerde klant tevreden te stellen. Jammer en sterkte aan jou, je zult moeten knokken, als je jouw uiterste best hebt gedaan voor een klant met problemen en het blijkt niet op te lossen te zijn heb je echt die sterkte nodig. Ik waardeer ZEER je instelling!Het is in deze tijd de enigste mogelijkheid om proberen te winnen van onze grote ondernemingen in dit land.
Das geen probleem hoor.
Ik heb geleerd van de oudere generatie.
Maar leef nu.
Weet wat de mogelijkheden vandaag de dag zijn.
Ik ga nogsteeds met m`n tijd mee.
En lees alles over consumentenrechten.
Hierdoor wordt het voor mij een stuk gemakkelijker.
Ik heb geleerd van de oudere generatie.
Maar leef nu.
Weet wat de mogelijkheden vandaag de dag zijn.
Ik ga nogsteeds met m`n tijd mee.
En lees alles over consumentenrechten.
Hierdoor wordt het voor mij een stuk gemakkelijker.