LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wettelijke garantie
Wettelijke garantie
Hallo,
Meer een vraag eigenlijk:
Mijn videorecorder is kapot gegaan net na de afloop van de fabrieksgarantie. Nu willen ze bij Prijstopper wel de VCR repareren (waarbij 25% van de gebruikte materialen voor mijn rekening komen), maar vragen ze 55 euro onderzoekskosten. Kan dit zomaar? Ik ben nl. niet van plan om de helft van de nieuwwaarde van dit apparaat zomaar te betalen. Wat kan ik hiermee doen? Alle advies is welkom!
Groetjes
Meer een vraag eigenlijk:
Mijn videorecorder is kapot gegaan net na de afloop van de fabrieksgarantie. Nu willen ze bij Prijstopper wel de VCR repareren (waarbij 25% van de gebruikte materialen voor mijn rekening komen), maar vragen ze 55 euro onderzoekskosten. Kan dit zomaar? Ik ben nl. niet van plan om de helft van de nieuwwaarde van dit apparaat zomaar te betalen. Wat kan ik hiermee doen? Alle advies is welkom!
Groetjes
-
Re: Wettelijke garantie
Een VCR repareren kost ergens tussen de 50-70 euro meestal, via een bedrijf als prijstopper. Alleen vind ik het arbeidsloon wel erg duur.
Wat je beter kan doen (je garantie is toch verlopen), is de video naar een goede (ik zeg GOEDE, dus vraag eens rond naar ervaringen) electroboer bij je in de buurt brengen, die zijn vaak veel goedkoper.
De Prijstopper stuurt de VCR naar een merk-geautoriseerde reparateur, en die zijn nu eenmaal veel duurder. Dan is 55 niet zo heel raar. Onderdelen kosten geen fluit, trouwens
Wat je beter kan doen (je garantie is toch verlopen), is de video naar een goede (ik zeg GOEDE, dus vraag eens rond naar ervaringen) electroboer bij je in de buurt brengen, die zijn vaak veel goedkoper.
De Prijstopper stuurt de VCR naar een merk-geautoriseerde reparateur, en die zijn nu eenmaal veel duurder. Dan is 55 niet zo heel raar. Onderdelen kosten geen fluit, trouwens
Tja, ik heb ondertussen wat meer informatie ingewonnen. O.a. op de site van het ministerie van Economische Zaken. Voor de wettelijke garantie heb ik een 'koopovereenkomst' gesloten met prijstopper. Zij zijn verplicht het apparaat te repareren danwel te vervangen voor een gelijkwaardig apparaat. Zonder voorrij-, verzend- of onderzoekskosten. Dus nee, ik laat hem niet maken, want we hebben het nog niet eens over arbeidstijd gehad. We hebben als consument echt wel meer rechten dan dat. Ook nadat de fabrieksgarantie is verlopen moet het apparaat nog werken. Je kunt van een apparaat een bepaalde levensduur verwachten. Bij reparatie of vervanging betaal je dan ook alleen maar het deel wat 'verbruikt' is. De afschrijving zogezegd.
Dus zijn ze dringend aan het overleggen bij Prijstopper hoe ze nu met een klant om moeten gaan die haar rechten is gaan zoeken en heeft gevonden. Ik ben al dagen bezig en nu moet ik weer tot maandag wachten. Maar ze weten ook dat ik gelijk heb, dus er komt wel een oplossing.
Dus zijn ze dringend aan het overleggen bij Prijstopper hoe ze nu met een klant om moeten gaan die haar rechten is gaan zoeken en heeft gevonden. Ik ben al dagen bezig en nu moet ik weer tot maandag wachten. Maar ze weten ook dat ik gelijk heb, dus er komt wel een oplossing.
-
Vergis je alleen niet, voor de meeste apparaten is een 'te verwachten levensduur' vastgelegd, voor VCR's is dit ongetwijfeld ZEER laag vanwege het mechanisme etc, die dingen gaan gewoon vaak kapot.
En zoals je weet zit er een afschrijving op het apparaat van jou gebruiksdeel (anderhalf jaar)
Ik schat dat je minstens de helft van de reparatie zelf moet betalen.
En zoals je weet zit er een afschrijving op het apparaat van jou gebruiksdeel (anderhalf jaar)
Ik schat dat je minstens de helft van de reparatie zelf moet betalen.
Kom op! De levensduur van een vcr is toch wel langer dan anderhalf jaar. Bovendien heb ik hem nu 14 maanden en geen anderhalf jaar. 25% van de materiaalkosten is het enige dat ik moet betalen. (Dat percentage heeft Modern/Prijstopper bepaalt) Bovendien staat er bij de garantie voorwaarden dat de garantie op videokoppen maximaal 36 maanden is. Dus ook langer dan 1en 1/2 jaar. Daardoor sta ik echt in mijn recht om allerlei andere kosten te weigeren te betalen. Ik heb een koopcontract met Prijstopper en als zij niet aan dat contract kunnen voldoen (goed werkend apparaat ook nadat de fabrieksgarantie eraf is) heb ik het recht om ook na die 14 maanden de koop te annuleren. Maar ik moet weer wachten tot maandag op de volgende reactie, dus we zien wel weer!!!
PS Mijn vorige VCR heeft het 13 JAAR gedaan.....
PS Mijn vorige VCR heeft het 13 JAAR gedaan.....
-
Even wat misverstanden uit de wereld helpen:
Koppen 3 jaar, kan kloppen. LCD paneel ook 3 jaar, beeldbuizen zelfs 5 jaar. De grote grap is dat de onderdelen waar de fabrikant vele jaren fabrieksgarantie op geeft, nooit kapot gaan. Het zijn altijd de andere onderdelen in het apparaat die de problemen veroorzaken.
Een oude video waarmee je 13 jaar doet is geen uitzondering. Die dingen kostten enkele jaren geleden nog 400 of 500 gulden, nu heb je ze voor onder de 100 euro. Je kan je voorstellen dat er een groot kwaliteitsverschil is ontstaan met de VCR's van toen. Denk ook aan TV's, hoe vaak zie je niet dat mensen nog zo'n houten barrel thuis hebben staan die het nog perfect doet, terwijl de buurman met zijn gloednieuwe Sony al 4 reparaties heeft gehad.
Verder ben ik erg benieuwd wat voor video het is. Iets om je af te vragen: als je bij IEDERE video die je koopt via de wettelijke garantie kan afdwingen dat je hem na vele jaren nog gratis kan repareren, wat heeft het dan nog voor nut om een kwalteitsapparaat met een langere levensduur aan te schaffen? Dan zou iedereen wel voor een crappy Aiwa VCR gaan, lijkt me.
Koppen 3 jaar, kan kloppen. LCD paneel ook 3 jaar, beeldbuizen zelfs 5 jaar. De grote grap is dat de onderdelen waar de fabrikant vele jaren fabrieksgarantie op geeft, nooit kapot gaan. Het zijn altijd de andere onderdelen in het apparaat die de problemen veroorzaken.
Een oude video waarmee je 13 jaar doet is geen uitzondering. Die dingen kostten enkele jaren geleden nog 400 of 500 gulden, nu heb je ze voor onder de 100 euro. Je kan je voorstellen dat er een groot kwaliteitsverschil is ontstaan met de VCR's van toen. Denk ook aan TV's, hoe vaak zie je niet dat mensen nog zo'n houten barrel thuis hebben staan die het nog perfect doet, terwijl de buurman met zijn gloednieuwe Sony al 4 reparaties heeft gehad.
Verder ben ik erg benieuwd wat voor video het is. Iets om je af te vragen: als je bij IEDERE video die je koopt via de wettelijke garantie kan afdwingen dat je hem na vele jaren nog gratis kan repareren, wat heeft het dan nog voor nut om een kwalteitsapparaat met een langere levensduur aan te schaffen? Dan zou iedereen wel voor een crappy Aiwa VCR gaan, lijkt me.
videorecorders zijn echt weggooiapparaten geworden, probeer als het kan nog coulance te vragen,want betaald repareren buiten de garantie
is echt de moeite niet meer. dit geldt overigens ook voor andere low-
budget apparatuur
is echt de moeite niet meer. dit geldt overigens ook voor andere low-
budget apparatuur
Tja, dat is nu net het probleem.... Mijn Sharp (????) heeft het dus meer dan 13 jaar gedaan. En de Philips die ik dus iets meer dan een jaar geleden kocht is nu al nutteloos. Een winkelier is verplicht om te zorgen dat hij goede produkten verkoopt. Als hij een awai weet ik veel verkoopt met hij er ook zeker van zijn dat dat produkt werkt. Kijk anders even bij het ministerie van Economische zaken. Daar ben ik terecht gekomen en heb ontdekt dat we echt veel meer rechten hebben dan de meeste mensen denken!