'in beginsel' en jouw vertaling is: hij mag altjid kiezen. Dat is gewoon weer niet de praktijk. 'in beginsel' maakt het voor de consument ook niet uit of zijn artikel wordt gerepareerd of vervangen. In beginsel , in bepaalde gevallen kan dat natuurlijk best anders zijn.alfatrion schreef: ↑23 feb 2023 22:25Ja. Een consument heeft in beginsel een vrije keus tussen herstel en vervanging, en ik zou ook zeker kiezen voor vervanging, tenzij er een goede reden is om voor herstel te gaan.DeZevendeHenk schreef: ↑23 feb 2023 20:39Begrijp ik het nou goed dat er bij een beroep op garantie er een verschil in rechten zou ontstaan tussen de oplossing waarbij de leverancier het product repareert of een oplossing waarbij de leverancier het product vervangt door een nieuw exemplaar? In het eerste geval loopt de garantie gewoon door en het tweede geval is anders?
Leuk dat er een 'onderbouwing' aanwezig is voor het tegendeel. Maar meer dan een interpretatie, een mening dus, is die onderbouwing gewoon niet. Stap eens even opzij van de letterlijke interpretatie van wetsartikeltjes. De (wettelijke) garantie op een product wordt echt niet oneindig verlengd als het artikel vervangen moet worden. En dat zou wel de uitkomst van je interpretatie zijn.
En, specifiek @MM: wat ik het mooste, of meest opvallende vind, is dat je op dit punt garantie vrij extreem uitlegt in het voordeel van een consument (immers, als de garantieperiode steeds opnieuw zou gaan lopen dan is dat onmiskenbaar in zijn voordeel), terwijl je in andere discussies garantie juist weer heel beperkt uitlegt (consument kan wel wettelijke garantie hebben maar het is nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat een defect al in het product aanwezig was bij aankoop; ik parafraseer).