Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
In Mei 2020 heb ik via PhoneMarket een steelstofuizger van Xiaomi gekocht. Deze stofzuiger ging September 2021 ineens kapot. Er zat 2 jaar garantie op de stofzuiger, dus deze heb ik na overleg retour gestuurd voor reparatie.
Nadat het eerst extreem veel moeite heeft gekost PhoneMarket te overtuigen van het feit dat de stofzuiger buiten mijn schuld kapot was gegaan (heb zelfs negatieve reviews moeten plaatsen online & een ingebrekestelling op moeten stellen met hulp van de Consumentenbond voor er actie op kwam), heeft PhoneMarket de stofzuiger aan de leverancier gestuurd (Oktober 2021).
Gedurende het proces heb ik meerdere malen navraag moeten doen naar de status. In November 2021 werd aangegeven dat de leverancier wachtte op een onderdeel en dat het daardoor nog even ging duren. In Februari kwam vervolgens het bericht dat de stofzuiger door de leverancier 'onherstelbaar was verklaard'.
Vervolgens kreeg ik 2 opties: een bedrag ontvangen wat PhoneMarket 'van de leverancier had gekregen als dagwaarde' (+- 45% van de aanschafprijs) of een nieuwe stofzuiger uitzoeken t.w.v. +- 54% van de aanschafprijs.
Dit is natuurlijk niet hoe garantie werkt. Nadat ik PhoneMarket gewezen had op mijn rechten als consument volgens het BW (3 opties: kosteloos herstel, vervanging door een gelijkwaardig product of restitutievan het aankoopbedrag) en had aangegeven binnen 7 dagen een acceptabele oplossing te willen hebben, liet PhoneMarket niets van zich horen.
Hierop heb ik (BW art. 7:22 volgend) de koopovereenkomst ontbonden en zelf een nieuwe stofzuiger aangeschaft - beide zaken heb ik gemeld aan PhoneMarket. 'Ineens' heeft PhoneMarket nu van de leverancier toch een vervangend exemplaar ontvangen en bieden ze die aan mij aan. Dit stadium zijn we echter al gepasseerd, dus is eis nu mijn geld terug. PhoneMarket geeft aan niet het gehele bedrag terug te kunnen geven omdat de stofzuiger ruim een jaar gebruikt is - dit is volgens mij indirect het in rekening brengen van gebruikskosten, iets wat meerdere malen gerechterlijk verboden is.
Ben benieuwd naar de meningen op dit forum - de initiele aanbieding van PhoneMarket was toch niet voldoende en mijn acties daaropvolgend in orde? Dat ze me nu tegemoet willen komen verandert daar niets aan...
Nadat het eerst extreem veel moeite heeft gekost PhoneMarket te overtuigen van het feit dat de stofzuiger buiten mijn schuld kapot was gegaan (heb zelfs negatieve reviews moeten plaatsen online & een ingebrekestelling op moeten stellen met hulp van de Consumentenbond voor er actie op kwam), heeft PhoneMarket de stofzuiger aan de leverancier gestuurd (Oktober 2021).
Gedurende het proces heb ik meerdere malen navraag moeten doen naar de status. In November 2021 werd aangegeven dat de leverancier wachtte op een onderdeel en dat het daardoor nog even ging duren. In Februari kwam vervolgens het bericht dat de stofzuiger door de leverancier 'onherstelbaar was verklaard'.
Vervolgens kreeg ik 2 opties: een bedrag ontvangen wat PhoneMarket 'van de leverancier had gekregen als dagwaarde' (+- 45% van de aanschafprijs) of een nieuwe stofzuiger uitzoeken t.w.v. +- 54% van de aanschafprijs.
Dit is natuurlijk niet hoe garantie werkt. Nadat ik PhoneMarket gewezen had op mijn rechten als consument volgens het BW (3 opties: kosteloos herstel, vervanging door een gelijkwaardig product of restitutievan het aankoopbedrag) en had aangegeven binnen 7 dagen een acceptabele oplossing te willen hebben, liet PhoneMarket niets van zich horen.
Hierop heb ik (BW art. 7:22 volgend) de koopovereenkomst ontbonden en zelf een nieuwe stofzuiger aangeschaft - beide zaken heb ik gemeld aan PhoneMarket. 'Ineens' heeft PhoneMarket nu van de leverancier toch een vervangend exemplaar ontvangen en bieden ze die aan mij aan. Dit stadium zijn we echter al gepasseerd, dus is eis nu mijn geld terug. PhoneMarket geeft aan niet het gehele bedrag terug te kunnen geven omdat de stofzuiger ruim een jaar gebruikt is - dit is volgens mij indirect het in rekening brengen van gebruikskosten, iets wat meerdere malen gerechterlijk verboden is.
Ben benieuwd naar de meningen op dit forum - de initiele aanbieding van PhoneMarket was toch niet voldoende en mijn acties daaropvolgend in orde? Dat ze me nu tegemoet willen komen verandert daar niets aan...
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Volgens de Consumentenbond moet een stofzuiger 8 jaar mee kunnen met als afschrijfpercentage van 12% per jaar.
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Nou, je hebt je huiswerk perfect gedaan: je conclusies kloppen. Dat betekent dat je PM gewoon in gebreke kunt stellen en eventueel kunt dagvaarden.
Aangezien je de CB hebt ingeschakeld, ga ik er veen vanuit dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Als dat wel zo is: meld de zaak daar aan.
Die afschrijvingslijst heeft niets met deze zaak te maken, die ziet op verzekeringsissues.
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Blij dat ik in ieder geval geen denkfout heb gemaakt. Helaas inderdaad geen rechtsbijstand en bij de CB ook 'maar' een basislidmaatschap zonder Rechts-advies. Toch maar eens kijken of ik die niet wil upgraden zodat ze mij verder kunnen helpen, want voor PM is het verhaal klaar nu ze me een nieuwe stofzuiger toesturen (die komt vandaag aan).Nou, je hebt je huiswerk perfect gedaan: je conclusies kloppen. Dat betekent dat je PM gewoon in gebreke kunt stellen en eventueel kunt dagvaarden.
Aangezien je de CB hebt ingeschakeld, ga ik er veen vanuit dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Als dat wel zo is: meld de zaak daar aan.
Je hebt het over dagvaarden, dat gaat via een advocaat neem ik aan? Hoe zit het dan met de kosten daarvan?
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Ze sturen u een nieuwe stofzuiger, maar u bent toch niet akkoord gegaan met betaling van een deel van de waarde?
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Dat is een goeie - heb een mail gestuurd richting Thuiswinkel waarborg met verzoek om hulp.De winkel is aangesloten bij Thuiswinkel waarborg.
U kunt naar de geschillencommissie gaan.
Nee, ik ben helemaal nergens mee akkoord gegaan. Ik zoú akkoord zíjn gegaan met de oplossing die ze nu bieden, alleen bieden ze deze oplossing dusdanig laat aan dat ik ondertussen zelf al een nieuwe stofzuiger heb gekocht (omdat ik de koopovereenkomst al had ontbonden).Ze sturen u een nieuwe stofzuiger, maar u bent toch niet akkoord gegaan met betaling van een deel van de waarde?
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Dan zou ik die nieuwe maar volledig ingepakt laten tot de uitspraak van de geschillencommissie.
Wat heeft die stofzuiger gekost?
Wat heeft die stofzuiger gekost?
-
- Berichten: 5241
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Ik vraag me af als je het CB abonnement gaat upgraden ze in deze zaak wel helpen. Een brandend huis kun je ook niet verzekeren.Siepe90 schreef: ↑03 mar 2022 10:20
Blij dat ik in ieder geval geen denkfout heb gemaakt. Helaas inderdaad geen rechtsbijstand en bij de CB ook 'maar' een basislidmaatschap zonder Rechts-advies. Toch maar eens kijken of ik die niet wil upgraden zodat ze mij verder kunnen helpen, want voor PM is het verhaal klaar nu ze me een nieuwe stofzuiger toesturen (die komt vandaag aan).
Je hebt het over dagvaarden, dat gaat via een advocaat neem ik aan? Hoe zit het dan met de kosten daarvan?
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Ja, het sterker nog: het is niet eens een nieuwe stofzuiger, maar een stofzuiger in dezelfde staat, dus een gebruikte...Dan zou ik die nieuwe maar volledig ingepakt laten tot de uitspraak van de geschillencommissie.
Wat heeft die stofzuiger gekost?
Die gaat inderdaad netjes in de doos blijven tot er meer duidelijk is.
Stofzuiger heeft toen€ 274,- gekost.
Op de eigen site schrijven ze: "Advieslijn voor leden. Geen lid? Geen probleem! Onze experts helpen je aan het juiste lidmaatschap. Probeer nu 7 dagen gratis." - verwacht het dus welIk vraag me af als je het CB abonnement gaat upgraden ze in deze zaak wel helpen. Een brandend huis kun je ook niet verzekeren.
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Neem voor de zekerheid opnieuw contact op met www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl voor advies. Rechtsbijstandverzekering is het beste optie.
Ik denk dat je juridische sterk staat. De reparatie heeft niet in een redelijke termijn plaats gevonden, de oplossing is niet op een wettelijke manier geregeld en daarom heb je de koop ontbonden.
Je kunt een zaak starten bij www.degeschillencommissie.nl. Hun uitspraak is bindend. Indien je alles kan bewijzen (bijvoorbeeld e-mails), denk ik dat je sterk staat (al kan ik niet beloven).
Ik denk dat je juridische sterk staat. De reparatie heeft niet in een redelijke termijn plaats gevonden, de oplossing is niet op een wettelijke manier geregeld en daarom heb je de koop ontbonden.
Je kunt een zaak starten bij www.degeschillencommissie.nl. Hun uitspraak is bindend. Indien je alles kan bewijzen (bijvoorbeeld e-mails), denk ik dat je sterk staat (al kan ik niet beloven).
Siepe90
vindt dit leuk
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Ik vraag me af wat de Consumentenbond nog meer voor u kan en zal doen, gezien de -juiste- stappen die u zelf al ondernomen hebt.
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Dit is inderdaad een beetje het probleem waar ik nu mee zit. Ik hoop door PhoneMarket publiekelijk aan te spreken en via meerdere kanalen aan te geven dat dit niet OK is toch mijn gelijk te krijgen. Het is in ieder geval al fijn te lezen dat ik niet de enige ben die vind dat ik in mijn recht sta.Gelijk hebben is één maar gelijk krijgen een tweede. Het enige wat u met upgraden van uw lidmaatschap bereikt is een uitgebreider advies maar de CB gaat u niet actief bijstaan in een procedure. U krijgt wel tips over hoe u een procedure kunt starten maar gezien het te vorderen bedrag zal dat afgeraden worden want procederen brengt kosten met zich mee en de uitkomst staat pas vast als een rechter uitspraak heeft gedaan. Ik vraag me wel af of de PhoneMarket de verkoper is want steelstofzuigers komen in het assortiment niet voor.
V.w.b. het assortiment: dit lijken ze nu inderdaad niet meer aan te bieden, maar 1 1/2 jaar terug stond deze er wel - dit zal een deel van het probleem zijn, ze zullen dit niet gewend zijn omdat dit waarschijnlijk een tijdelijke aanbieding of iets dergelijks was...
-
- Berichten: 5241
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Inderdaad zullen ze wel ergens een restpartij of zo opgekocht hebben.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 mar 2022 11:56
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Ik zie hier eigenlijk geen reden om hun hier over aan te klagen, ik bedoel maar, als het een ondeugdelijke product is zal die wel binnen 6/12 maanden stuk gaan. Maar hoe ik het mag vernemen heb jij het al +/- 2 jaar in gebruik genomen. En daarin tegen krijg je nog de helft er voor terug of een gelijkwaardige stofzuiger. Je kan niet verwachten dat je een stofzuiger 2 jaar gaat gebruiken en als die daarna stuk gaat dat je dan een stofzuiger verwacht van hetzelfde waarde van de aanschafwaarde. Is precies net als dat je een auto koopt voor 2000 en je maakt er gebruik van 2 jaar en je verwacht dat tie verkocht wordt voor 2000, er is iets dat heet waardevermindering. Naja al en al hoop ik dat je er goed uitkomt en wees ik je veel sterkte in deze zaak
MVG
Matth
MVG
Matth
-
- Berichten: 5241
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Dat ziet u toch verkeerd. TS heeft de stofzuiger 1,5 jaar gebruikt. De garantie is 2 jaar dus.....
Siepe90
vindt dit leuk
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Jawel, dat heet dus garantie... Binnen de gestelde garantieperiode heb je recht op: kosteloze reparatie, een gelijkwaardig nieuwe product als vervanging of anders je geld terug. Je vergelijking met de auto loopt scheef ; je moet het zien als een auto van 2.000 euro die je koopt waar je 6 maanden BOVAG-garantie op hebt. Als deze dan na 5 maanden en 29 dagen stuk gaat, dan krijg je de volle 2.000 euro terug. Sluit je 24 maanden BOVAG-garantie af (wat niet kan, maar even voor dit voorbeeld) en gaat de auto na 23 maanden en 29 dagen stuk, krijg je óók je volledige 2.000 euro terug...Je kan niet verwachten dat je een stofzuiger 2 jaar gaat gebruiken en als die daarna stuk gaat dat je dan een stofzuiger verwacht van hetzelfde waarde van de aanschafwaarde. Is precies net als dat je een auto koopt voor 2000 en je maakt er gebruik van 2 jaar en je verwacht dat tie verkocht wordt voor 2000.
Kortom: ken je rechten als consument, want bedrijven redeneren precies zoals jij doet en dat is dus fout... Zie ook:
https://www.webwinkelkeur.nl/gebruiksve ... -garantie/
Re: Binnen de garantieperiode alleen dagwaarde ontvangen?
Onzin. TS heeft 2 jaar garantie (en wettelijk gezien onbeperkt). Stellen dat een product wel eerder kapot zou gaan is nergens op gebaseerd en heeft als argument geen enkele waarde.Matthijs1995 schreef: ↑03 mar 2022 12:04Ik zie hier eigenlijk geen reden om hun hier over aan te klagen, ik bedoel maar, als het een ondeugdelijke product is zal die wel binnen 6/12 maanden stuk gaan.
Ja, dat kan je wel verwachten - het is je wettelijke recht als het product non-conform is. En dat is het, aangezien de verkoper zelf heeft vastgesteld dat de stofzuiger buiten schuld van TS kapot is gegaan.Matthijs1995 schreef: ↑03 mar 2022 12:04Maar hoe ik het mag vernemen heb jij het al +/- 2 jaar in gebruik genomen. En daarin tegen krijg je nog de helft er voor terug of een gelijkwaardige stofzuiger. Je kan niet verwachten dat je een stofzuiger 2 jaar gaat gebruiken en als die daarna stuk gaat dat je dan een stofzuiger verwacht van hetzelfde waarde van de aanschafwaarde.
Je maakt een denkfout door een gewone koop, gevolgd door verkoop na een paar jaar, op één lijn te stellen met nonconformiteit.Matthijs1995 schreef: ↑03 mar 2022 12:04Is precies net als dat je een auto koopt voor 2000 en je maakt er gebruik van 2 jaar en je verwacht dat tie verkocht wordt voor 2000, er is iets dat heet waardevermindering.