LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Consumentenkoop en garanties", gewijzigd?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
DrC
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 sep 2005 18:03

"Consumentenkoop en garanties", gewijzigd?

Ongelezen bericht door DrC »

Tot voor kort stond er een tekst op de website van het Ministerie van Justitie waarin uitgelegd werd dat Nederland de Europeese richtlijn had overgenomen betreffende garanties op bepaalde artikelen. Eén van de bepalingen was dat de consument op deze producten 2 jaar garantie heeft, ongeacht de door de winkel verstrekte garantiebepalingen. Er stond zelfs letterlijk dat wanneer een winkel maar één jaar garantie bood, deze garantie bepaling niet rechtsgeldig was omdat wettelijk was vastgesteld dat de garantie periode 2 jaar is.

Uiteraard had ik deze pagina in mijn bookmarks staan. :)

Nu heb ik drie weken geleden een magnetron gekocht, en deze blijkt niet naar behoren te werken. Deze magnetron behoort een hoger vermogen te hebben dan mijn oude magnetron, maar als ik iets uit de vriezer opwarm, is het nog steeds bevroren in de tijd dat mijn oude magnetron het gloeiend heet maakte. Nu wil de winkelier (V&D in dit geval) het apparaat niet meer omruilen maar willen ze het uitsluitend terug sturen naar de fabrikant om het (welliswaar kosteloos) te laten repareren. Het duurt dan tenminste 4 weken voor ik het apparaat weer terug heb. Hier kan ik het uiteraard niet mee eens zijn, dus ik mijn bookmark naar de website van het Ministerie van Jusitie maar weer eens geraadpleegd.

Wat wil nu het geval? De pagina bestaat niet meer. Na wat zoeken heb ik de pagina wel weer gevonden, maar de tekst is compleet veranderd. Er wordt absoluut geen melding meer gemaakt van de 2 jaar wettelijke garantie. Dit betekent dus dat de winkelier weer mag bepalen wat de garantieperiode is (hetgeen in sommige gevallen schrikbarend kort is).

Concreet is mijn vraag: waarom is dit veranderd? 4 Maanden geleden maakte de Justitie site nog melding van de 2 jaar garantie, nu helemaal niet meer. Was er überhaupt ooit sprake van een twee jaar wettelijke garantie? Was Justitie iets te voorbarig met hun (oude) webpagina? En wat zijn nu mijn rechten? Heb ik nu wel of niet recht op die twee jaar garantie?

Overigens, hier is de link naar de huidige tekst op de site van Justitie.

rebbel
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

Re: "Consumentenkoop en garanties", gewijzigd?

Ongelezen bericht door rebbel »

Er zal wel weer ergens wat zijn fout gegaan bij Justitie.Maar daar raken wij nooit aan gewend.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: "Consumentenkoop en garanties", gewijzigd?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Wie o wie heeft hier in dit kneuterlandje nog vertrouwen in Justitie? Misschien ik wel weer als ze er voor kunnen zorgen een jaar lang niet in de negatieve publiciteit te komen. Maar ik vrees met deze minister en dat andere incompetente zooitje dat ik tot 2010 moet wachten.

Gesloten