Klinkt bij mij alsof de ondernemer geen rechten heeft maar alleen maar plichten.Omdat, wanneer een koop eenmaal is gesloten, enkel de ondernemer zich nog aan verplichtingen kan onttrekken.
En dat is dus niet zo.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Klinkt bij mij alsof de ondernemer geen rechten heeft maar alleen maar plichten.Omdat, wanneer een koop eenmaal is gesloten, enkel de ondernemer zich nog aan verplichtingen kan onttrekken.
De consument heeft de plicht het aankoopbedrag te voldoen.Klinkt bij mij alsof de ondernemer geen rechten heeft maar alleen maar plichten.
En dat is dus niet zo.
Maar dat is wel wat er dan ook gebeurd.Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat de consument zich vervolgens maar meteen onfatsoenlijk kan gedragen
Helemaal fout BBCS, de wetgever heeft bepaald onder welke garantiebepalingen iets verkocht mag worden. Dit om de consument te beschermen tegen de rotte appels onder de ondernemers.Iemand heeft iets te koop en de koper heeft interesse in het product.
Nu is het zo dat de verkoper de condities bepaald waarin tegen het product verkocht wordt en ook bepaald welke garantie dat er op gegeven wordt en tegen welke condities.
Als de verkoper een product in de aanbieding heeft en aangeeft dat er bijvoorbeeld maar 3 maanden garantie op zit en de koper koopt het product, dan gaat hij accoord met deze voorwaarden.Helemaal fout BBCS, de wetgever heeft bepaald onder welke garantiebepalingen iets verkocht mag worden. Dit om de consument te beschermen tegen de rotte appels onder de ondernemers.
De verkoper kan wel een produkt afgeprijsd verkopen omdat hij het uit zijn assortiment doet, Dit ontslaat hem niet van de garantieverplichting die op het produkt gelden. want dit is typisch zo'n voorbeeld van een "Ik kan geen garantie geven want het is afgeprijst" of een daarmee gelijkluidende smoes.
En stel dat de supermarkt de melk voor de helft van de prijs wegdoet omdat de uiterste houdbaarheidsdatum bijna verlopen is.De verkoper kan wel een produkt afgeprijsd verkopen omdat hij het uit zijn assortiment doet, Dit ontslaat hem niet van de garantieverplichting die op het produkt gelden.
Sorry, maar deze vergelijking raakt kant noch wal. Op een melk zit niet eens garantie zoals bij electronica. Hoe kun je dit nu met een elektronisch apparaat vergelijken?En stel dat de supermarkt de melk voor de helft van de prijs wegdoet omdat de uiterste houdbaarheidsdatum bijna verlopen is.
Kan de consument dan een week later met een terugkomen omdat de melk zuur is? En dan ook nog een pak nieuwe bakmeel eisen omdat hij pannekoeken wilde bakken en de zure melk bij het bakmeel deed en dit dus ook weg kan gooien?
En die is 6 maanden.Op apparatuur zit een minimale garantietermijn waar niet van kan worden afgeweken. Oók niet als koper en verkoper dit zijn overeengekomen.
Misschien zit er op dat produkt wel een garantietermijn van een jaar.En die is 6 maanden.
En voor de rest mogen de fabrikant en winkelier deze zelf bepalen.
Hij beroept zich daar bij op het (volgens hem bestaande? is dit zo?) recht om iets binnen 90 dagen te mogen retourneren aangezien het geen deugdelijk product is, het is immers defect.
ik het zal moeten opsturen naar het reparatie-centrum. En dat aangezien er gewoon garantie is op het toestel, indien het defect niet door schade van buitenaf is, de reparatie gewoon kosteloos zal zijn.
Hiermee gaat meneer totaal niet akkoord en eist een nieuw toestel.
De klant is gek!Sterker nog, dit mag niet het zelfde type toestel zijn en ook niet van het zelfde merk, anders wil hij zijn geld terug.
Nogmaals, die klant is een grote blaaskaak en eist dingen waar hij helemaal geen recht op heeft.Ik pols daarbij wat voor meneer een goede oplossing zou kunnen zijn, buiten het onmiddelijke omruilen van het toestel. Deze oplossing is er volgens meneer niet. - Jullie begrijpen misschien dat deze klant mij daardoor erg weinig/geen ruimte geeft om met een andere oplossing te komen dan degene die hij zelf bedacht heeft.
Achja, zulke chanterende klanten kun je missen als kiespijn.Waarbij ik me bedenk dat ook al zou ik een dergelijk kortgeding als winkelier winnen. Ik toch altijd de verliezende partij blijf, ik verlies immers een klant, en mijn goede naam als winkelier zal geschaad worden.
De eerste stap. Het toestel opsturen naar het reparatiecentrum, waar zij het toestel kunnen beoordelen en kijken wat de schade is.Daarom leg ik de man uit, dat hoe vervelend ik het ook voor hem vindt dat het toestel defect is, ik meen dit ook echt (wat hij overigens wel door heeft) want het is altijd vervelend om mensen te moeten terleurstellen, ik het zal moeten opsturen naar het reparatie-centrum. En dat aangezien er gewoon garantie is op het toestel, indien het defect niet door schade van buitenaf is, de reparatie gewoon kosteloos zal zijn.
Zijn mening doet er niet toe, hoe vervelend dat ook klinkt.Hiermee gaat meneer totaal niet akkoord en eist een nieuw toestel. Sterker nog, dit mag niet het zelfde type toestel zijn en ook niet van het zelfde merk, anders wil hij zijn geld terug.
Ik verwacht dat de schade niet door hem/gebruiker veroorzaakt is, al ben ik het met je eens dat dit soms wel het geval is met klanten die zich op deze manier opstellen. Helaas heb ik niet de expertise om dit op juiste manier te beoordelen, dit is en blijft nog steeds voor mij een bijbaantje (welliswaar tijdelijk part-time). Ook zijn mijn collega's helaas, omdat ons assortiment veel verder strekt dan alleen mobiele telefoons, niet opgeleid om dit op een juiste manier te beoordelen. Hiervoor hebben wij een (overigens ook 'van ons') reparatie-centrum.Als een klant met een defect product terugkomt, moet als eerste gekeken worden of de schade onder de garantie valt of niet.
Dit is een lastig verhaal omdat er eigenlijk twee overeenkomsten worden gesloten:edit: Wil ik alleen nog toevoegen (puur uit juridische interesse), maar misschien sla ik hier wel volledig de plank mis...: Is in dit geval het toestel al volledig van de klant? Hij heeft het immers ontvangen bij het tekenen van een 2 jarig contract, waarbij hij eigenlijk min of meer het toestel in die 2 jaar terug betaald. Op dit moment heeft provider Y aan mij het toestel 'betaald', en deze heeft zeer waarschijnlijk in het contract staan dat dit pas werkelijk eigendom is van de klant na het betalen van de daarvoor openstaande 24 maanden. In dat geval zou ik een kortgeding natuurlijk zeker winnen, omdat provider Y dit met alle waarschijnlijkheid nooit tegen mij zal aanspannen...
Die heb ik niet, omdat die 'het 90 dagen recht' helemaal niet bestaat.Maar heb je daar in dit geval wat betreft 'het 90 dagen recht?' ook goede links voor?
Die reparatie centrum kan als enige beoordelen wat de oorzaak van het defect is.Ik verwacht dat de schade niet door hem/gebruiker veroorzaakt is, al ben ik het met je eens dat dit soms wel het geval is met klanten die zich op deze manier opstellen. Helaas heb ik niet de expertise om dit op juiste manier te beoordelen, dit is en blijft nog steeds voor mij een bijbaantje (welliswaar tijdelijk part-time). Ook zijn mijn collega's helaas, omdat ons assortiment veel verder strekt dan alleen mobiele telefoons, niet opgeleid om dit op een juiste manier te beoordelen. Hiervoor hebben wij een (overigens ook 'van ons') reparatie-centrum.
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4.
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5.
Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6.
Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
bron: http://www.wetboek.net/nl/BW7/21.html
Hierbij maakt hij wel een grote fout.De klant mag verwachten dat indien het product niet aan zijn verwachtingen van de overeenkomst voldoet dat art. 7:21 BW in werking treedt:
Ik ga er inderdaad ook niet van uit persoonlijk aangeklaagd te worden, met 'ik' bedoel ik ook inderdaad het bedrijf waarvoor ik werkzaam ben. Het spijt me als ik dit niet duidelijk genoeg heb aangegeven.edit: je kan persoonlijk nauwelijks aangeklaagd worden. Je bent nl in loondienst werkzaam en dan moet de procedure tegen jou werkgever worden aangespoken tenzij je nalatig bent in je werkzaamheden. Maar dat laatste is moeilijk aan te nemen.
Het is onzin om te stellen dat garantie in zijn algemeenheid 6 maanden duurt. De verkoper van een product is in veel gevallen ook nog langere tijd verantwoordelijk voor fatsoenlijk functioneren van het product; soms zelfs nog ná twee jaar.Wettelijk moet de garantietermijn minimaal 6 maanden zijn.
Nogmaals, bepalen de winkelier en de fabrikant de garantiepriode.
Nederland heeft deze richtlijn inderdaad niet overgenomen, maar niet omdat de garantietermijn van twee jaar te uitgebreid zou zijn, maar omdat een garantietermijn van twee jaar een inperking zou zijn van de rechten die de consument in Nederland al hàd.De Europese richtlijn schrijft voor dat de garantieperiode minimaal 2 jaar moet zijn, maar Nederland heeft bewust deze periode niet overgenomen.