LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
marty32

consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door marty32 »

Als medewerker van een garantie afdeling van een groot computerbedrijf is het me opgevallen dat veel consumenten mondiger zijn geworden. Echter ben ik van mening dat veel consumenten worden "opgenaaid" door programma's als kassa en radar.

ik ben het er helemaal mee eens dat een product moet voldoen aan een verwachte levensduur en dat binnen dit termijn een problee netje opgelost dient te worden maar het voordeel van extra garantie erbij kopen is in ieder geval dat je voor deze periode geen gezeur en onnodige discussies zal hebben met je winkel

voorbeeld

als een klant bij ons een pc koop tegen 3% meerprijs heeft hij 3 jaar garantie op zijn pc (pc is vaak binnen enkele dagen klaar !)

als een klant 1 jaar garantie heeft op zijn zal onze afdeling zeker zijn beste doen maar we hebben het recht om de kosten te delen met de klant (afhankelijk van het termijn dat d eklant heeft kunnen genieten van zijn product en de verwachte levensduur)

echter ben ik van mening dat het alsnog niet preetig is voor een consument als hij na 1.1/2 jaar de helft van zijn pc reparatie a €250 zal moeten betalen (dit is de helft van de oorspronkelijke €500 als reparatie)

daarom het volgende advies, betaal gewoon bij voor de extra garantie (mits het bedrag redelijk is ) en voorkom hierdoor reparatie kosten die gedeelt worden

maarten

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Maarten,

Om te beginnen vind ik het alleen maar goed dat er programma's zoals Kassa en TrosRadar bestaan, immers wij consumenten worden al genoeg opgelicht door bedrijven.
Let wel: ik zeg niet dat jouw bedrijf dat doet, immers ik ken je niet en jouw bedrijf niet, ik geloof best dat jij en jouw bedrijf goede bedoelingen hebben, maar het overgrote deel van het bedrijfsleven zijn grote flessentrekkers.
Mooie verkooppraatjes en een goed uitziende bedrijf, maar achteraf blijkt hoe je G@*** opgelicht bent geworden door bedrijven.
Ik herhaal om misverstanden te voorkomen tussen ons, ik zeg dus niet dat jij en je bedrijf oplichters zijn, nogmaals ik ken jou en je bedrijf niet, maar het overgrote deel is dat wel.
Niet elke consument is zo mondig, en ja door programma's zoals Kassa en Trosradar worden de consumenten inderdaad mondiger en uiteraard wijzer.
Beste Maarten het is jammer dat de goede onder de kwade moeten lijden.
Het is ook ronduit belachelijk dat de consument naar de Rechter moet stappen om zo zijn gelijk te behalen en de koopovereenkomst ongedaan te maken omdat een bedrijf de boel opgelicht heeft en weigert om het product om te ruilen voor een goed deugdelijk product.
Het is jammer dat wij elkaar niet kennen anders konden wij er uitgebreid overpraten.
Wat jij in jouw verdere bericht zei over onderandere een percentage inhouden als de consument een product een groot aantal maanden in zijn bezit gehad heeft en toch ondanks een ondeugdelijk product enigszins mee heeft kunnen werken, daar heb je helaas gelijk in.
Groetende, Adam

MAXIEM

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Marty32,
Wat je schrijft is onzin! Als een computer stuk gaat binnen de verwachte levensduur (laten we zeggen dat dat 3 jaar betreft) dan heeft de consument het recht om bij de verkoper kostenloos reparatie te eisen. Daar doet het probleemloos gebruik van een bepaalde periode niets aan af. Het afsluiten van een extra garantieperiode is geld weggooien! Groeten, Ton.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door inxsnl »

Moeten we het niet anders formuleren ipv de te verwachten levensduur ,het aantal gebruikers uren.Een pc die 24 uur per dag aan staat gaat normaal gesproken minder lang mee dan een pc die 2 uur per dag aanstaat .
Ik ga er dan ook vanuit dat de fabrikanten en onderzoekers op korte termijn er een aantal draaiuren aankoppelen.

marty32

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door marty32 »

"quote"

Dag Marty32,
Wat je schrijft is onzin! Als een computer stuk gaat binnen de verwachte levensduur (laten we zeggen dat dat 3 jaar betreft) dan heeft de consument het recht om bij de verkoper kostenloos reparatie te eisen. Daar doet het probleemloos gebruik van een bepaalde periode niets aan af. Het afsluiten van een extra garantieperiode is geld weggooien! Groeten, Ton.


aha, daar hebben we er dus weer een die denk het te weten !

geloof mij, ik weet best wat van consumentenrechten en plichten af maar je zit toch echt mis !

in het consumentenrecht staat namelijk duidelijk dat als bijvoorbeeld een wasmachine 10 jaar mee zou moeten gaan (verwachten levensduur) en deze gaatna 5 jaar defecte jij als consument niet de gehele rekening moet betalen maar ieder de helft !

je hebt immers al gebruik gemaakt van de helft van de verwachte levensduur !

punt is wel dat de reparatie nooit duurder mag zijn als een vervangend product (zou ook niet redelijk zijn)

in mijn branche (computers) hebben we alleen met een groot probleem te maken en dat is de enorm snelle afschrijving van een pc !

een HP product van twee jaar oud die defect is kost meer aan reparatiekosten dan een nieuw en beter product !

wij laten de klant altijd bijbetalen ( en geven een redelijk bedrag terug voor de camera) voor een nieuw product of delen de reparatiekosten

maarten

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is slechts zo indien de reparatie levensduurverlengend is. Wanneer bijvoorbeeld de voeding van een compu dient te worden vervangen, is het niet redelijk te laten meebetalen, wanneer een DVD-brander dient te worden vervangen, kan het wel redelijk zijn een bijdrage te eisen.
Overigens is dit niet vermeld in het 'consumentenrecht' (lees Burgerlijk Wetboek) maar is dit af te leiden uit artikel 7:17 ev BW en uitspraken van rechters en geschillencommissies. Het bijkopen van een garantie is over het algemeen een sigaar uit eigen doos.

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Gast zei:


Het bijkopen van een garantie is over het algemeen een sigaar uit eigen doos.




Hier ben ik het niet mee eens.
Extra garantie erbij kopen voor verlenging na de eerste jaar kan geen kwaad en is alleen maar verstandig.

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

dmv het kopen van extra garantie koop je de problemen af die de winkelier maakt op het moment dat je voor je recht weer bij de winkel komt ivm een defect...
dus eigenlijk betaal voor het niet naleven van de wet door de winkelier..
en dat omdat de winkelier weet dat de gemiddelde klant toch niet naar de rechtbank gaat om het aan te vechten......

lijkt me tijd dat de overheid hier eens in gaat grijpen :!: :!: :!:

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

dmv het kopen van extra garantie koop je de problemen af die de winkelier maakt op het moment dat je voor je recht weer bij de winkel komt ivm een defect...
dus eigenlijk betaal voor het niet naleven van de wet door de winkelier..
en dat omdat de winkelier weet dat de gemiddelde klant toch niet naar de rechtbank gaat om het aan te vechten......

lijkt me tijd dat de overheid hier eens in gaat grijpen
Leuk verteld allemaal, maar weet jij eigenlijk wel wat een Rechtszaak kost.?
Stel dat de Consument zo zou handelen wat jij uiteenschetst, hij/zij laat het dus tot een Rechtszaak komen omdat de detailist niet zijn verplichtingen nakomt of na een jaar als de fabrieksgarantie om is, en de Rechter bepaald wat anders dus niet in jouw voordeel maar die in het voordeel van de detailist, dan zit jij met de gebakken peren.
Dus beste brave borst, het is leuk verteld door jou, maar met jouw standpunt sla je de plank mis.
Resumerende: Extra garantie erbij kopen kan nooit kwaad, dan ben je tenminste van dat gedonder af.

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

De consument moet nog veel mondiger worden. Hij/zij laat zich nog veel te vaak door leveranciers met een kluitje in het riet sturen.

Standaard is nog steeds dat een consument met een produkt met een fabrieksgarantie van zeg een 1 jaar, dat na 1 jaar 1 dag kapot gaat, kan rekenen op een detaillist die bij wijze van spreken lachend achter de toonbank staat met als opmerking "garantie verlopen"; "dat gaat u lekker geld kosten". En het gros van de klanten klikt instemmend "het zal wel". Dus er is nog heel veel te doen voor de consumentenprogramma's.

Daarnaast duren reparaties tijdens een garantieperiode vaak belachelijk lang, en is veel overredingskracht nodig om een kennelijk ondeugelijk apparaat vervangen te krijgen, dan wel desnoods de koop te ontbinden.

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, hoewel enig rondneuzen langs verschillende internetfora een onderbouwing levert voor mij hierboven geplaatste stellingen.

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

gast van 15.51 uur goed gezien, en dat is dus precies wat ik bedoel, en daarom zou de overheid in moet grijpen, en een fantsoenlijke onafhankelijke geschillencommissie moeten instellen mbt garantie-bepalingen en te verwachten levensduur...
als je als consument tegen een geringe vergoeding hier een bindende uitspraak zou krijgen heeft die wet ook eindelijk zin...
nu komen fabrikanten met dure advocaten aan zetten om de consument bang te maken.........

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Jullie hebben helemaal gelijk. Je hoeft helemaal geen garantie bij te kopen wand je heb langer garantie als een jaar. Daartegen (als bijv. de overheid zou ingrijpen) worden de producten automatisch duurder. Je denkt toch zeker niet dat de winkelier jullie sigaar gaat betalen?

resp0014931

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door resp0014931 »

Ook ik heb garantie op mijn PC tot 28 november 2004 maar computerzaak weigert mij verder te woord te staan en doet niets aan mijn probleem.Ze zijn voor zover ik weet ook niet bij een branchevereniging aangesloten . Ben nu van plan om hen per aangetekende brief te benaderen en hoop maar dat ze dan wel reageren. Wat er dan verder gebeurt is afwachten.
[/b]zie ook mijn onderwerp over vervanging moederbord na half jaar van 4 juli.

rechtsbijstand

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door rechtsbijstand »

tip betaal nooit extra voor garantie verlenging,
ik heb al vele zaken overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekering en ook aan de consumentenbond.
Dit is allemaal opgelost in mijn voordeel, ook al zegt men in winkels 1 jaar gerantie, je hebt als consument vaak meer rechten dan de winkelier toe zal geven.
Dit weten veel mensen niet en daar maken veel winkeliers gretig misbruik van.
De garantie termijn verlengen en daarvoor betalen is zinloos, zorg voor veel minder geld gewoon dat je bij 1 van bovenstaande (of allebei) de mogelijkheden indekt.
En leef relaxed en laat hun bepaalde zaken voor je oplossen.
En lees t.a.t goed alle voorwaarden die de winkelier stelt, zodat je voor de aankoop weet hoe het werkt, beter voorkomen dan genezen!!!

groetjes

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Het probleem is dat de fabrikant de garantie termijn bepaald. Voor reparatie's buiten de garantie termijn hebben wij vaste bedragen die vooraf betaald moeten worden. Gaat een klant hier niet mee akkoord: dan sturen wij het niet op......

Wat wel een tip is: Regel het met de fabrikant zelf...
Vaak doen die daar veel makkelijker over en dan zijn de kosten meestal ook lager (met uitzondering van Compaq/hp)

@tje

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door @tje »

Beste laatste gast: Zeg ff in welke winkel je staat. Dan kom ik daar zeker nooit iets kopen. Wat een takkewinkel moet dat wezen. Ik betaal helemaal niets vooruit, en je stuurt het maar gewoon op. Mocht de fabrikant besluiten om het toch maar onder de garantie te laten vallen, dan hebben jullie mijn centen verdient. (Dit is niet onwaarschijnlijk dat het gebeurd aangezien het me al eerder overkomen is)

Regel het anders gewoon zelf met de fabrikant, ik geef toch bij jou mijn zuur verdiende centen uit? Je mag best wel een beetje service geven hoor.

Gast

Re: consumenten mondigger door radar/kassa/consumentenbons

Ongelezen bericht door Gast »

Kijk eens niet alleen naar de prijs maar ook naar de tevredenheid van andere klanten. (mond op mondreclame of anti-reclame, internet etc.)

Garantie bijkopen kan soms handig zijn. Soms maakt het geen bal uit en zijn er vervelende regeltjes die ervoor zorgen dat de extra garantie een wassen neus is. Tref je dan een winkel zoals Modern Electronics, dan reageren ze zelfs niet op het schrijven van een rechtbijstandsverzekering. Aangezien ze niet bij een branchevereniging aangesloten zijn, is het dan einde verhaal wat de winkel betreft. Hopeijk tref je dan een rechtbijstandsverzekering die een vergoeding geeft en heb je daarna nooit meer iets te maken met de winkel.

Gesloten