LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantie is bij DIXONS 'u heeft kontrakt met de fabrikant'
Hahahaha, die Dixons toch. Als er iemand een procedure zou opstarten tegen dit beleid hebben ze geen poot om op te staan. Je koopt een computer bij Dixons, dus heb je een koopovereenkomst gesloten met hen. Niet met Compaq, Packard Bell, Apple of een andere fabrikant. Je bent absoluut geen overeenkomst aangegaan met de fabrikant, dat is de grootst mogelijke onzin die ze kunnen verzinnen.
Brynnar
Brynnar
Re: garantie is bij DIXONS 'u heeft kontrakt met de fabrikant'
Dixons heeft geen eigen technische dienst voor computers. Daarom verkoopt dixons (net als de block, mediamarkt, v&d e.d) geen zelf samengestelde computers, maar enkel complete computers van PB, HP en compaq. Het is bij storingen aan dit soort computers ook niet zinnig om aan te kloppen bij Dixons, aangezien PB, HP en compaq een speciale helpdesk hebben voor dit soort klachen (of die helpdesks nou altijd even goed bereikbaar zijn of niet). Computers van HP, PB en compaq vragen u na aankoop het product online te registreren om u sneller van service te kunnen voorzien. Als u dan de voorwaarden doorleest, zult u lezen dat u door registratie verklaart met problemen altijd aan te kloppen bij de fabriakant volgens het speciale telefoonnummer. Het is wettelijk toegestaan om je verplichting voor het leveren van een deugdelijk product op deze manier over te dragen aan de fabrikant of aan derden. Verder is het zo dat een computer een economische levensduur van 3 jaar heeft. Mocht een defect optreden binnen deze drie jaar heeft u altijd recht op een stukje korting op de reparatiekosten, afhankelijk van hoeveel maanden u gebruik heeft gemaakt van het product.
Dat maakt niets uit. Ze hebben ook geen technische dienst voor digitale camera's, printers, scanners en andere zaken die men verkoopt. Stel je voor dat een firma als Blokker zegt: "Wij verkopen alleen complete pannensets en niet op order gemaakte exemplaren, gaat u maar naar de fabrikant." Het principe is hetzelfde en niet juist. Dixons dient er zorg voor te dragen dat klachten correct worden afgehandeld en niet worden afgewenteld op de consument als zijnde zoek het zelf maar uit.Dixons heeft geen eigen technische dienst voor computers. Daarom verkoopt dixons (net als de block, mediamarkt, v&d e.d) geen zelf samengestelde computers, maar enkel complete computers van PB, HP en compaq.
Dat is een service van de producenten, maar impliceert niet dat Dixons problemen zomaar mag afwentelen op deze helpdesks en zelf geen verantwoording meer neemt.(...) aangezien PB, HP en compaq een speciale helpdesk hebben voor dit soort klachten (...)
Ik heb me het lazarus gezocht naar deze wettelijke basis, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Om welk wetsartikel gaat het hier (Ik neem aan uit het BW)?Het is wettelijk toegestaan om je verplichting voor het leveren van een deugdelijk product op deze manier over te dragen aan de fabrikant of aan derden.
Dat is geheel correct. Je mag, na het verstrijken van de garantie, als consument het verbruiksdeel van de reparatiekosten zelf vergoeden. Indien een PC ter reparatie wordt aangeboden na 2 jaar, dan mag de consument voor 2/3 hiervoor belast worden.Verder is het zo dat een computer een economische levensduur van 3 jaar heeft. Mocht een defect optreden binnen deze drie jaar heeft u altijd recht op een stukje korting op de reparatiekosten, afhankelijk van hoeveel maanden u gebruik heeft gemaakt van het product
Brynnar
Je hebt aan de ene kant gelijk, maar aan de andere kant moet je als consument wel opletten waar je mee akkoord gaat als je een product registreert bij een fabrikant. Vaak registreer je een computer na installatie direct om de service te vergemakkelijken. In die registratie ga je bijna altijd akkoord met een aantal zaken, waaronder dus dat je voor service niet aanklopt bij de winkel van aanschaf maar direct bij de fabrikant. Ik heb al meerdere keren gehoord van gevallen, waarbij consumenten producten opsturen naar PB of HP voor service, en niet tevreden zijn met het resultaat. Daarna gaan ze naar de winkel met precies hetzelfde probleem en beginnen ze dan ineens over wettelijke bepalingen. Dan zijn ze echter al akkoord gegaan met de registratievoorwaarden en/of reparatievoorwaarden van de fabrikant, waardoor ze de winkel niet meer om service kunnen verzoeken.
Laten we de situatie even hypothetisch gezien veranderen, om te kijken hoe belachelijk de 'huisregel' van Dixons is:
Brynnar
DOOR UW AANKOOP BIJ ONS, FREE RECORD SHOP, BENT U NIET MET ONS, MAAR MET DE PLATENMAATSCHAPPIJEN EN DISTIBUTEURS VAN DE PRODUKTEN EEN OVEREENKOMST AANGEGAAN'
DOOR UW AANKOOP BIJ ONS, ALBERT HEYN, BENT U NIET MET ONS, MAAR MET UNILEVER EN VAN DIJK FOOD EEN OVEREENKOMST AANGEGAAN
DOOR UW AANKOOP BIJ ONS, GROENTEPALEIS ARIE DE BRUYN, BENT U NIET MET ONS, MAAR MET DE GROENTEVEILINGEN EN -IMPORTEURS EEN OVEREENKOMST AANGEGAAN
Dat zou toch geen mens accepteren? Om de hypthese nog even door te trekken:DOOR UW AANKOOP BIJ ONS, LEEN BAKKER, BENT U NIET MET ONS, MAAR MET DE MEUBELMAKERS EEN OVEREENKOMST AANGEGAAN
Nee, dit verhaal gaat er bij mij absoluut niet in.Leen Bakker heeft geen eigen technische dienst voor meubels. Daarom verkoopt Leen Bakker (net als Seats & Sofas, Casba, Beter Bed e.d) geen zelf samengestelde meubels, maar enkel compleet meubilair van diverse fabrikanten.
Brynnar
Zelf heb ik enige jaren bij Dynabyte (niet meer) gewerkt waar ze hetzelfde principe hanteren. Bij al dit soort ketens is het zo dat als een computer een defect heeft, hij terug gestuurd moet worden naar het hoofdkantoor. Waar iemand van de technische dienst er naar gaat kijken, en m vervolgends doorstuurt naar desbetreffende fabrikant. Als klant krijg je nu de mogelijkheid om de computer rechtstreeks te sturen.
Op zich zie ik hier best de voordelen van in. Als een computerwinkel (waar geen technische dienst is) het reparatietraject op deze manier kan inkorten............
Stel je heb een probleem met een HP-computer. Je belt met diegene die er het meest verstand van heeft, en die direct de snelste beslissing neemt. Ook bij mij kwamen mensen in de winkel die vonden dat ik het maar moest regelen. Dat was geen probleem alleen duurde de reparatie dat zo´n 2 weken langer als normaal.
Op zich zie ik hier best de voordelen van in. Als een computerwinkel (waar geen technische dienst is) het reparatietraject op deze manier kan inkorten............
Stel je heb een probleem met een HP-computer. Je belt met diegene die er het meest verstand van heeft, en die direct de snelste beslissing neemt. Ook bij mij kwamen mensen in de winkel die vonden dat ik het maar moest regelen. Dat was geen probleem alleen duurde de reparatie dat zo´n 2 weken langer als normaal.
-
Tsja, en dan is het weer van: "het duurt te laaaaang".
Logisch, hoe meer tussenstops je in je reparatietraject hebt, des te groter de kans dat men wacht op een volle doos/pallet alvorens het te verzenden. En daar ga je. Dat kan inderdaad weken schelen.
Dat de klant reparaties zelf regelt met de fabrikant is puur om het traject in te korten en niet uit onwil. Maar dat wil er bij die consumentenrecht-schreeuwlelijkerdjes niet in.
Logisch, hoe meer tussenstops je in je reparatietraject hebt, des te groter de kans dat men wacht op een volle doos/pallet alvorens het te verzenden. En daar ga je. Dat kan inderdaad weken schelen.
Dat de klant reparaties zelf regelt met de fabrikant is puur om het traject in te korten en niet uit onwil. Maar dat wil er bij die consumentenrecht-schreeuwlelijkerdjes niet in.
@ Pervert & @tje,
In alle redelijkheid is er natuurlijk wel wat voor te zeggen. Als een verkoper zegt dat het wellicht makkelijker is om direct met de fabrikant contact op te nemen is op zich niet erg, zolang de consument maar wel de mogelijkheid wordt geboden om bij de verkoper zijn/haar klacht te deponeren. Zodra een winkel(keten) per definitie al zijn verantwoordlijkheden ontwijkt en negeert, is er wat chronisch fout bij de winkelketen.
Wettelijk gezien vervalt je garantie namelijk als je niet tijdig het mankement bij de verkoper meldt.
Brynnar
In alle redelijkheid is er natuurlijk wel wat voor te zeggen. Als een verkoper zegt dat het wellicht makkelijker is om direct met de fabrikant contact op te nemen is op zich niet erg, zolang de consument maar wel de mogelijkheid wordt geboden om bij de verkoper zijn/haar klacht te deponeren. Zodra een winkel(keten) per definitie al zijn verantwoordlijkheden ontwijkt en negeert, is er wat chronisch fout bij de winkelketen.
Wettelijk gezien vervalt je garantie namelijk als je niet tijdig het mankement bij de verkoper meldt.
Brynnar
Het moet idd wel in alle redelijkheid gaan. Ik heb hierin ook niet mijn mening gegeven of het terecht is of niet. Packard Bell heeft dit op zich redelelijk geregeld maar gaat (mijn inziens) te lang door met die telefonische consults. HP daartegen, regelt zijn zaken snel en goed. Maar vergeet niet dat het op zo´n repair center druk is. Computer wordt nagekeken, gerepareerd, doet het? terugsturen. Dat daarna blijkt dat er meer problemen zijn of dat ie nog steeds niet goed werkt............ **** happends. En die klanten kwamen dat weer in winkel en riepen dat er niets aan gedaan was, etc. Redelijkheid is the key......
Bij Dixons gaat het zo:
Men koopt een computer. Schade van binnen af valt onder de standaard garantie. Onheil van buiten niet (val-, stoot-en waterschade), tenzij je je extra hebt verzekerd....
Je kan de computer naar de Dixons terugbrengen. Zij zullen je vrijwel altijd naar de fabrikant terugverwijzen, want zij hebben een snelle koeriersservice. Fijn voor de consument en voor de winkel, dan kost het hun geen tijd. Maar als de klant het echt wil, kan je het ook ter plekke inleveren. De reparatie duuurt dan alleen een stuk langer.
Men koopt een computer. Schade van binnen af valt onder de standaard garantie. Onheil van buiten niet (val-, stoot-en waterschade), tenzij je je extra hebt verzekerd....
Je kan de computer naar de Dixons terugbrengen. Zij zullen je vrijwel altijd naar de fabrikant terugverwijzen, want zij hebben een snelle koeriersservice. Fijn voor de consument en voor de winkel, dan kost het hun geen tijd. Maar als de klant het echt wil, kan je het ook ter plekke inleveren. De reparatie duuurt dan alleen een stuk langer.
Over garanties is de wetgeving heel duidelijk. Wet op de Consumentenkoop.
Garantie wordt gegeven door de leverancier. Dat is de winkelier die het product aan jou factureerd en aan wie jij je geld geeft. Geen enkele vorm van algemene voorwaarde mag niet strijdig zijn met de wet.
Ik denk wel dat er eerst een rechtzaak or nodig is om hierover een uitspraak te krijgen en jurispendentie te krijgen om een zaak te kunnen maken.
Groet,
Jaap.
Garantie wordt gegeven door de leverancier. Dat is de winkelier die het product aan jou factureerd en aan wie jij je geld geeft. Geen enkele vorm van algemene voorwaarde mag niet strijdig zijn met de wet.
Ik denk wel dat er eerst een rechtzaak or nodig is om hierover een uitspraak te krijgen en jurispendentie te krijgen om een zaak te kunnen maken.
Groet,
Jaap.
En daar heb je helemaal gelijk in. Natuurlijk heb je de vorige posts bekeken en heb jij er geen moeite mee dat het 2 a 3 weken langer kan duren....... Gemiddelde reparatietijd als je zelf reparaties aanmeld is 1 week, via de winkel 3 tot 4 weken. Zonde van de tijd en ik zou er niet op wachten.