@BBCS
Ik dacht dat je er 'klaar mee was', althans dat schreef je in je vorige bericht.
BBCS schreef:Heel kort:
Huh. Noem jij dat heel kort? Het is juist een heel lang bericht, alleen maar een herhaling van hetzelfde terwijl er nergens ingegaan wordt op eerdere reactie op deze onzin.
Artikel 9 is alleen van toepassing bij aanvang van een overeenkomst.
Nee. art. 7:9 BW heeft betrekking op het
ontstaan van een koopovereenkomst. Dus
wanneer een koopovereenkomst tot stand gekomen is. Uit het Quelle arrest:
"
Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen."
Hier volgt dus uit dat... (lid 2 van artikel 7:9 BW:)
2 Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
...de koopovereenkomst (juridisch) pas tot stand is gekomen toen dat vervangende artikel geleverd was. En nee, hiermee koppel ik lid 2 niet los van de rest van dat artikel. Dit betekent overigens niet dat de gemiddelde levensduur dan zomaar ook weer opnieuw begint.
Dit is maar één van meerdere redenen waarom art. 7:9 BW wel degelijk relevant is in relatie met het Quelle arrest. Voor de zoveelste keer. Waarom ga je daar nu niet eens op in BBCS?
Bij vervanging van een product is er geen spraken van een aanvang van een overeenkomst, dus is bij kosteloze vervanging van een product als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd was, geen spraken van aanvang van een product.
Leg eens uit wat jij onder "geen spraken van aanvang van een product" verstaat.
Komt ook nog bij dat niet iedere defect van een product onder non-conformiteit valt.
Nee natuurlijk niet. Er is ook niemand die dat beweerd heeft. Maar het Quelle arrest gaat juist over een product waarvan al was vastgesteld dat het non-conform was...
Het kan heel goed zijn dat een defect van een product buiten de schuld om van de consument niet onder de non-conformiteit valt, omdat tijdens de koop het defect aanwezig was en dat dit voor beide partijen kenbaar was.
Ook is het zo dat bepaalde defecten niet uit te sluiten zijn.
...Dus dat is in deze (sub) discussie off-topic.
Als in een computer met 1 jaar garantie na 1½ jaar de harde schijf crashed, wordt vaak gezegd dat de schade onder non-conformiteit valt, omdat de consument een dergelijke schade niet had hoeven te verwachten, dus recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Echter, is het algemeen bekent dat een harde schijf iedere moment kan begeven, crashen.
Dus kan een dergelijk defect nooit uitgesloten worden.
Natuurlijk is het crashen van een harde schijf nooit uit te sluiten. Dergelijke producten kunnen nu eenmaal zomaar, om onduidelijke redenen kapot gaan. Wat dan niet betekent dat je na anderhalf jaar geen recht op garantie op die harde schijf zal hebben. Afgezien van het consumentenrecht geeft bijvoorbeeld Maxtor sinds 2006 drie jaar fabrieksgarantie op haar harde schijven.
http://arstechnica.com/hardware/news/2006/11/8318.ars
Ook kan nooit of te nimmer van een verkopende partij verwacht worden dat hij de keiharde garantie zal geven dat de harde schijf in 3 jaar niet zal crashen.
Maar niemand verlangd dat van de verkopende partij of de fabrikant. Ook de consumenten organisaties niet zoals jij ons wil laten geloven. Wanneer producten nooit tijdens de garantieperiode kapot zouden gaan, zou het woord 'garantie' in deze context niet eens bestaan BBCS.
Hiermee probeer jij als computer winkelier de consument weer op het verkeerde been te zetten. Want je weet donders goed dat het hier niet over gaat, dat een product nooit kapot zou
mogen / kunnen gaan tijdens de garantieperiode.
Echter zijn de uitspraken van het Quelle arrest compleet in de Nederlandse wetboeken overgenomen.
Eeuuh, nee dat is niet waar. Hoe kom je hier nu weer bij. Url graag.
Ook dit is een lang bericht. Maar ik heb in ieder geval niet bij voorbaat beloofd dat het kort zou zijn.