LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie vervangen product

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Iedereen weet dat de periodes niet opnieuw aanvangen.
Afgezien van de bewijslast is er niemand die het tegenovergestelde beweerd heeft.

Maar aangezien je niet terugkomt op de relevantie van 7:9 BW m.b.t. het Quelle arrest, ga ik er vanuit dat je daar nu wél van overtuigd bent.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
BBCS schreef:Iedereen weet dat de periodes niet opnieuw aanvangen.
Afgezien van de bewijslast is er niemand die het tegenovergestelde beweerd heeft.

Maar aangezien je niet terugkomt op de relevantie van 7:9 BW m.b.t. het Quelle arrest, ga ik er vanuit dat je daar nu wél van overtuigd bent.
Zeker niet.

Maar ik heb gezegd wat ik te zeggen had en ik heb daar al zeer uitvoerig over gehad. Zie de beteffende Posting

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door seuren »

In de tijd van Willem V waren er nog geen garantieregels.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door BBCS »

Heel kort:

Artikel 9 is alleen van toepassing bij aanvang van een overeenkomst.
Bij vervanging van een product is er geen spraken van een aanvang van een overeenkomst, dus is bij kosteloze vervanging van een product als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd was, geen spraken van aanvang van een product.

En je kunt niet zomaar één zin uit een wetsartikel halen en die los van het artikel zien (wat velen juist wel doen om zodoende meer rechten te kunnen krijgen.)

Komt ook nog bij dat niet iedere defect van een product onder non-conformiteit valt.

Het kan heel goed zijn dat een defect van een product buiten de schuld om van de consument niet onder de non-conformiteit valt, omdat tijdens de koop het defect aanwezig was en dat dit voor beide partijen kenbaar was.
Ook is het zo dat bepaalde defecten niet uit te sluiten zijn.

Een mooi voorbeeld hiervan:

Als in een computer met 1 jaar garantie na 1½ jaar de harde schijf crashed, wordt vaak gezegd dat de schade onder non-conformiteit valt, omdat de consument een dergelijke schade niet had hoeven te verwachten, dus recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Echter, is het algemeen bekent dat een harde schijf iedere moment kan begeven, crashen.
Dus kan een dergelijk defect nooit uitgesloten worden.
Ook kan nooit of te nimmer van een verkopende partij verwacht worden dat hij de keiharde garantie zal geven dat de harde schijf in 3 jaar niet zal crashen.
Alleen als de fabrikant voor die type harde schijf heeft aangegeven dat die binnen 3 jaar niet kapot zal gaan, dient de winkelier dat ook over te nemen en dient de verkopende partij bij een defect binnen 3 jaar kosteloos te verhelpen.

Vaak geven diverse commerciële organisaties aan dat een harde schijf zonder problemen 3 tot 6 jaar mee behoort te gaan.
Echter zijn dergelijke uitspraken van geen enkele juridische waarde.
Ook zijn uitspraken van juristen buiten de gerechtelijke uitspraken om ook juridisch van geen enkele waarde en mag dan ook nooit rechten aan ontleent worden.

Komt ook nog bij dat het Quelle arrest op zich voor de Nederlandse wetgeving op zich geen waarde heeft. Ik bedoel hiermee dat aan het Quelle arrest zelf geen rechten aan ontleent kunnen worden.
Echter zijn de uitspraken van het Quelle arrest compleet in de Nederlandse wetboeken overgenomen.

Heel kort terugkomend op de discussie:

Artikel 9 gaat over de aflevering van een zaak bij het afsluiten van een overeenkomst.

Artikel 21 gaat over als de zaak niet conform de overeenkomst geleverd is.
Bij het kosteloos vervanging van een product is er geen spraken van een nieuwe overeenkomst, dus is bij vervanging van een product artikel 9 niet van toepassing.

Artikel 9 heeft totaal niets met het Quelle arrest te maken.
Het Quelle arrest heeft te maken met een geleverd product die niet conform de koopovereenkomst geleverd is. En aangezien artikel 9 alleen te maken heeft met het sluiten van een overeenkomst en dat het product na sluiten van die overeenkomst van eigenaar wisselt, kan dat nooit of te nimmer te maken hebben met de non-conformiteit.
Pas als de zaak bij de tegenpartij is aangekomen, is artikel 9 niet meer van toepassing, maar treed artikel 21 in werking.

Bij het kosteloos vervanging van het product is artikel 9 niet van toepassing, omdat er geen nieuwe overeenkomst gesloten is.

In één posting komen alle aspecten aan bod.
Is toch zeer duidelijk?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door WillemV »

@BBCS
Ik dacht dat je er 'klaar mee was', althans dat schreef je in je vorige bericht.
BBCS schreef:Heel kort:
Huh. Noem jij dat heel kort? Het is juist een heel lang bericht, alleen maar een herhaling van hetzelfde terwijl er nergens ingegaan wordt op eerdere reactie op deze onzin.
Artikel 9 is alleen van toepassing bij aanvang van een overeenkomst.
Nee. art. 7:9 BW heeft betrekking op het ontstaan van een koopovereenkomst. Dus wanneer een koopovereenkomst tot stand gekomen is. Uit het Quelle arrest:

"Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen."

Hier volgt dus uit dat... (lid 2 van artikel 7:9 BW:)
2 Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
...de koopovereenkomst (juridisch) pas tot stand is gekomen toen dat vervangende artikel geleverd was. En nee, hiermee koppel ik lid 2 niet los van de rest van dat artikel. Dit betekent overigens niet dat de gemiddelde levensduur dan zomaar ook weer opnieuw begint.

Dit is maar één van meerdere redenen waarom art. 7:9 BW wel degelijk relevant is in relatie met het Quelle arrest. Voor de zoveelste keer. Waarom ga je daar nu niet eens op in BBCS?
Bij vervanging van een product is er geen spraken van een aanvang van een overeenkomst, dus is bij kosteloze vervanging van een product als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd was, geen spraken van aanvang van een product.
Leg eens uit wat jij onder "geen spraken van aanvang van een product" verstaat.
Komt ook nog bij dat niet iedere defect van een product onder non-conformiteit valt.
Nee natuurlijk niet. Er is ook niemand die dat beweerd heeft. Maar het Quelle arrest gaat juist over een product waarvan al was vastgesteld dat het non-conform was...
Het kan heel goed zijn dat een defect van een product buiten de schuld om van de consument niet onder de non-conformiteit valt, omdat tijdens de koop het defect aanwezig was en dat dit voor beide partijen kenbaar was.
Ook is het zo dat bepaalde defecten niet uit te sluiten zijn.
...Dus dat is in deze (sub) discussie off-topic.
Als in een computer met 1 jaar garantie na 1½ jaar de harde schijf crashed, wordt vaak gezegd dat de schade onder non-conformiteit valt, omdat de consument een dergelijke schade niet had hoeven te verwachten, dus recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Echter, is het algemeen bekent dat een harde schijf iedere moment kan begeven, crashen.
Dus kan een dergelijk defect nooit uitgesloten worden.
Natuurlijk is het crashen van een harde schijf nooit uit te sluiten. Dergelijke producten kunnen nu eenmaal zomaar, om onduidelijke redenen kapot gaan. Wat dan niet betekent dat je na anderhalf jaar geen recht op garantie op die harde schijf zal hebben. Afgezien van het consumentenrecht geeft bijvoorbeeld Maxtor sinds 2006 drie jaar fabrieksgarantie op haar harde schijven.
http://arstechnica.com/hardware/news/2006/11/8318.ars
Ook kan nooit of te nimmer van een verkopende partij verwacht worden dat hij de keiharde garantie zal geven dat de harde schijf in 3 jaar niet zal crashen.
Maar niemand verlangd dat van de verkopende partij of de fabrikant. Ook de consumenten organisaties niet zoals jij ons wil laten geloven. Wanneer producten nooit tijdens de garantieperiode kapot zouden gaan, zou het woord 'garantie' in deze context niet eens bestaan BBCS.

Hiermee probeer jij als computer winkelier de consument weer op het verkeerde been te zetten. Want je weet donders goed dat het hier niet over gaat, dat een product nooit kapot zou mogen / kunnen gaan tijdens de garantieperiode.
Echter zijn de uitspraken van het Quelle arrest compleet in de Nederlandse wetboeken overgenomen.
Eeuuh, nee dat is niet waar. Hoe kom je hier nu weer bij. Url graag.

Ook dit is een lang bericht. Maar ik heb in ieder geval niet bij voorbaat beloofd dat het kort zou zijn.

angel1978
Berichten: 11324
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door angel1978 »

WillemV schreef:@BBCS
Ik dacht dat je er 'klaar mee was', althans dat schreef je in je vorige bericht.
BBCS schreef:Heel kort:
Huh. Noem jij dat heel kort? Het is juist een heel lang bericht, alleen maar een herhaling van hetzelfde terwijl er nergens ingegaan wordt op eerdere reactie op deze onzin.
Artikel 9 is alleen van toepassing bij aanvang van een overeenkomst.
Nee. art. 7:9 BW heeft betrekking op het ontstaan van een koopovereenkomst. Dus wanneer een koopovereenkomst tot stand gekomen is. Uit het Quelle arrest:

"Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen."

Hier volgt dus uit dat... (lid 2 van artikel 7:9 BW:)
2 Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
...de koopovereenkomst (juridisch) pas tot stand is gekomen toen dat vervangende artikel geleverd was. En nee, hiermee koppel ik lid 2 niet los van de rest van dat artikel. Dit betekent overigens niet dat de gemiddelde levensduur dan zomaar ook weer opnieuw begint.

Dit is maar één van meerdere redenen waarom art. 7:9 BW wel degelijk relevant is in relatie met het Quelle arrest. Voor de zoveelste keer. Waarom ga je daar nu niet eens op in BBCS?
Bij vervanging van een product is er geen spraken van een aanvang van een overeenkomst, dus is bij kosteloze vervanging van een product als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd was, geen spraken van aanvang van een product.
Leg eens uit wat jij onder "geen spraken van aanvang van een product" verstaat.
Komt ook nog bij dat niet iedere defect van een product onder non-conformiteit valt.
Nee natuurlijk niet. Er is ook niemand die dat beweerd heeft. Maar het Quelle arrest gaat juist over een product waarvan al was vastgesteld dat het non-conform was...
Het kan heel goed zijn dat een defect van een product buiten de schuld om van de consument niet onder de non-conformiteit valt, omdat tijdens de koop het defect aanwezig was en dat dit voor beide partijen kenbaar was.
Ook is het zo dat bepaalde defecten niet uit te sluiten zijn.
...Dus dat is in deze (sub) discussie off-topic.
Als in een computer met 1 jaar garantie na 1½ jaar de harde schijf crashed, wordt vaak gezegd dat de schade onder non-conformiteit valt, omdat de consument een dergelijke schade niet had hoeven te verwachten, dus recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Echter, is het algemeen bekent dat een harde schijf iedere moment kan begeven, crashen.
Dus kan een dergelijk defect nooit uitgesloten worden.
Natuurlijk is het crashen van een harde schijf nooit uit te sluiten. Dergelijke producten kunnen nu eenmaal zomaar, om onduidelijke redenen kapot gaan. Wat dan niet betekent dat je na anderhalf jaar geen recht op garantie op die harde schijf zal hebben. Afgezien van het consumentenrecht geeft bijvoorbeeld Maxtor sinds 2006 drie jaar fabrieksgarantie op haar harde schijven.
http://arstechnica.com/hardware/news/2006/11/8318.ars
Ook kan nooit of te nimmer van een verkopende partij verwacht worden dat hij de keiharde garantie zal geven dat de harde schijf in 3 jaar niet zal crashen.
Maar niemand verlangd dat van de verkopende partij of de fabrikant. Ook de consumenten organisaties niet zoals jij ons wil laten geloven. Wanneer producten nooit tijdens de garantieperiode kapot zouden gaan, zou het woord 'garantie' in deze context niet eens bestaan BBCS.

Hiermee probeer jij als computer winkelier de consument weer op het verkeerde been te zetten. Want je weet donders goed dat het hier niet over gaat, dat een product nooit kapot zou mogen / kunnen gaan tijdens de garantieperiode.
Echter zijn de uitspraken van het Quelle arrest compleet in de Nederlandse wetboeken overgenomen.
Eeuuh, nee dat is niet waar. Hoe kom je hier nu weer bij. Url graag.

Ook dit is een lang bericht. Maar ik heb in ieder geval niet bij voorbaat beloofd dat het kort zou zijn.

Goede post weer WillemV

BBCS, wanneer leer je nu eens dat het niet genoeg is om enkel te roepen en niets, maar dan ook niets te bewijzen... :? Elke keer blijkt maar weer dat niets, maar dan ook werkelijk niets van wat je zegt klopt..

Je zegt er klaar mee te zijn en post meteen daarna weer een reactie.
Je zegt het kort te houden en maakt een lange post..

Daarnaast blijf je leugens herhalen ( die ook aantoonbaar niet kloppen ) en gaat maar door en door...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door crazyme »

angel1978 schreef:
BBCS, wanneer leer je nu eens dat het niet genoeg is om enkel te roepen en niets, maar dan ook niets te bewijzen... :? Elke keer blijkt maar weer dat niets, maar dan ook werkelijk niets van wat je zegt klopt..

Je zegt er klaar mee te zijn en post meteen daarna weer een reactie.
Je zegt het kort te houden en maakt een lange post..

Daarnaast blijf je leugens herhalen ( die ook aantoonbaar niet kloppen ) en gaat maar door en door...
BBCS, laat je niet gek maken. Trollen moet je niet voeren.

Wanneer je bij elk antwoord de wetsartikelen moet opzoeken, bij voorkeur met link, want het zou kunnen zijn dat je de artikelen onjuist interpreteert of die ene uitzondering of arrest niet kent dan kun je nog wel even.

Wellicht dat dit onderwerp maar gewoon dicht moet wegens offtopic spijkers op laag water zoeken ?

Radar
Site Admin
Berichten: 5521
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Garantie vervangen product

Ongelezen bericht door Radar »

Dat lijkt ons ook een goed idee. Dit soort discussies hebben we vaker gehad op ons forum. Iedereen heeft zijn punt gemaakt. Bij deze sluiten wij dit topic.

Gesloten