LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie vragen

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Marcus8
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 20:09

garantie vragen

Ongelezen bericht door Marcus8 »

altijd leuke en vermoeiende vragen:

1) ik had een tijdje terug een mobiel abbo bij tele2 van 2jaar. Mijn gsm ging na 6 maanden kapot wegens vochtschade volgens de reparatiecenter. Ik moest dat via motorola regelen en die verwezen mij vervolgens naar een reparatiecentrum genaamd solidvision.

Waar ze die vochtschade vandaan halen is mij niet duidelijk, zie lieten er wel foto's van zien maar dat kon van ieder gsm zijn. Even ter verduidelijking, ik heb dat ding niet in contact gebracht met vocht van welke vorm dan ook.

mogen zij (solidvision) mij 25 € in rekening brengen, als ik de gsm ongerepareerd terug wil?

ik weet dat vochtschade niet onder de garantie valt, maar ik voel me hier genaaid omdat dit niet gebeurd is maar zij wel komen aanzetten met leuke foto's.



vraag 2: garantie lcd tv's (betreffende philips):
had al wat topics bestudeerd, maar kon zo niet een duidelijk antwoord krijgen.

wettelijk gezien krijg je toch 2 jaar garantie?, bij oa BCC vertellen ze mij dat dit maar 1 jaar is. Dus als mijn tv defect raakt na 12 maanden en ik stuur hem op voor reparatie dan waren de kosten voor mij (de onderzoeks/reparatiekosten a 80 € per uur).
Is dit niet voor rekening van de winkel/ fabrikant? en hoe zit dat bij internetshops?

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

  • De verkoper mag u niet dwingen om het product met de fabrikant af te handelen noch de indruk wekken dat u daar met uw klachten heen gaan.
  • Binnen de garantie kan de verkoper alleen onder de garantievoorwaarden uit indien hij kan bewijzen dat het product door uw schuld defect is geraakt. De verkoper moet dan het product kosteloos reparen en mag alleen een gebruikersvergoeding vragen indien de levensduur langer wordt, zoals bij vervanging.
  • De verkoper is de partij die aansprakelijk kan worden gehouden bij defecten gedurende de normale levensverwachting en indien u kunt bewijzen dat het gaat om een ondeugelijk product. U kunt dan het product het beste laten onderzoeken door een andere partij. Deze kosten kunt u op de verkoper verhalen indien het bewijs geleverd wordt dat het om een ondeugelijk product gaat.
  • De wettelijke garantie is zes maanden.
  • Bij een koop op afstand geld het zelfde als hier boven plus een aantal extra regels, die nu niet van toepassing zijn.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: garantie vragen

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

De wettelijke garantie is zes maanden inderdaad, als zich binnen deze termijn defecten voordoen mag je er vanuit gaan dat deze al aanwezig waren bij aanschaf.

De minimale wettelijke fabrieksgarantie is inderdaad 1 jaar, een fabrikant behoortgedurende minimaal 1 jaar defecten e.d. te verhelpen. Die twee jaar is eigenlijk totale onzin. Het is een richtlijn van de EU die de Nederlandse wetgever niet heeft overgenomen omdat zij van mening is dat de Nederlandse consument met 1 jaar voldoende beschermd is.

Er zijn weliswaar een aantal fabrikanten en winkels die sportief genoeg zijn geweest om dit wel over te nemen (Pioneer, Ikea, schieten me zo te binnen). Maar verplicht zijn zij hiertoe geenszins. Wel heb je na de 1 jaar fabrieksgarantie nog gedeeltelijke garantie, op basis van te verwachten levensduur met afschrijving van gebruiksjaren, daar is van alles over te vinden in dit forum. Dit komt meestal neer op het delen van reparatiekosten met de winkelier.

MAXIEM

Re: garantie vragen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Captain Pervert,

Je schrijft:
De minimale wettelijke fabrieksgarantie is inderdaad 1 jaar
Kun jij mij even doorgeven waar dat dan in het BW7 boek 7 staat.

Alvast bedankt, Maxiem.

alfatrion
Berichten: 22042
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie vragen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is een richtlijn van de EU die de Nederlandse wetgever niet heeft overgenomen omdat zij van mening is dat de Nederlandse consument met 1 jaar voldoende beschermd is.
De Nederlandse staat mag hier niet van afwijken, omdat het geen echte richtlijn is maar een kader wet met resultaat verplichting. De termijn van twee jaar is geen garantie, maar de minium duur waar onder verkoper aansprakelijkheid zijn te houden. In Nederland is dit op het de normale levensduur gesteld en daarom achte de wetgever het niet nodig deze duur te vermelden in artikel 17 danwel 21 BW 7.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_richtlijn
Verbindendheid

Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het resultaat. Met een richtlijn wordt beoogd de wetgeving van de lidstaten van de EU te harmoniseren.

Implementatie

Indien een richtlijn door een instelling van de EG wordt uitgevaardigd, dan zijn de lidstaten van de EG gehouden de richtlijn te implementeren in de nationale wetgeving. In de richtlijn wordt daarvoor een termijn gesteld (implementatietermijn). Ingeval een lidstaat niet binnen de termijn is overgegaan tot implementatie, dan heeft de Europese Commissie de mogelijkheid tegen de betreffende lidstaat een juridische procedure op te starten. Deze zogenoemde infractieprocedure wordt ingesteld bij het Europese Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen.

Rechtstreekse werking

Een richtlijn is in beginsel slechts gericht tot de lidstaten van de EU. Ingeval een lidstaat evenwel te laat of op onjuiste wijze een richtlijn heeft geimplementeerd, dan kan een burger zich onder omstandigheden rechtstreeks op een richtlijnbepaling beroepen voor de nationale rechter (rechtstreekse werking). Een burger zal dit natuurlijk slechts doen indien hij aanneemt dat een richtlijnbepaling voor hem tot een gunstig resultaat zal leiden. Vanzelfsprekend kan een lidstaat zich niet op een nog niet geimplementeerde richtlijnbepaling beroepen jegens de burger: omgekeerde rechtstreekse werking is niet toegestaan. Dan had de lidstaat maar tijdig, respectievelijk op juiste wijze tot implementatie over moeten gaan.

MueR
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jan 2007 04:02

Re: garantie vragen

Ongelezen bericht door MueR »

Wanneer een geautoriseerd servicecentrum (doorgaans aangewezen door de fabrikant, niet de winkelier) constateerd dat het toestel door schade van buitenaf (vocht, val/stoot, etc) is beschadigd, is noch de fabrikant, noch de winkelier verantwoordelijk voor de kosten. De kosten zijn veroorzaakt door oneigenlijk gebruik van het apparaat door de klant zelf of door derden, wat heeft geleid tot het defect.
Verder wordt er door een aantal reacties gesproken over de te verwachten levensduur. Alles leuk en wel bij een reparatie van een toestel wat buiten de door de fabrikant/winkelier gestelde garantieperiode valt. Wanneer het toestel, zoals in dit geval, niet onder garantie val door misbruik, doet dat al niet meer vanaf 1 dag na aankoop (als op die dag het misbruik plaatsvind).
In het geval van vochtschade (en die heb ik bij mijn ex-werkgever erg veel gezien) is zelfs een berekende reparatie met volledige kosten voor de klant geen optie. Dit is duurder dan een nieuwe telefoon, aangezien vocht de printplaat in het toestel laat verroesten.

Gesloten