LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantiesticker niet aanwezig

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
michel2511

Garantiesticker niet aanwezig

Ongelezen bericht door michel2511 »

Hallo, ik heb een probleempje met Alternate en ik dacht dat misschien hier iemand advies heeft wat nu te doen.

Ik heb op 3 april 2014 een nieuwe videokaart voor mijn pc gekocht bij de alternate. Toen ik thuis kwam heb ik de kaart geïnstalleerd en bleek deze niet te werken. De volgende dag ben ik terug gegaan om de kaart om te ruilen. In de winkel is de kaart getest en deze bleek inderdaad niet te werken, alleen had de werknemer een probleem geconstateerd; de garantiesticker was niet aanwezig wat betekend dat de kaart misschien opengemaakt is. Mijn recht op ruilen vervalt nu en de kaart word opgestuurd naar de fabrikant en nu is het 2 tot 4 weken wachten en misschien word de kaart helemaal niet gerepareerd. Alternate heeft mij dus een kapotte videokaart verkocht zonder garantiesticker. Vervolgens stellen ze mij aansprakelijk voor de kapotte kaart en kan ik waarschijnlijk fluiten naar mijn kaart en mijn geld. Deze videokaarten zitten bomvol met stickers, en het is nergens aangegeven waar wel of niet een sticker hoort, dus dit kan ik onmogelijk controleren op het moment van aankoop. De klantenservice wil mij dus niet verder helpen. Ik sta toch in mijn recht als ik vraag om het product te ruilen voor een nieuwe?

ruud_a

Re: Garantiesticker niet aanwezig

Ongelezen bericht door ruud_a »

op zich staat u ongetwijfeld in uw recht.
maar of dat recht makkelijk te krijgen zal zijn is een ander verhaal natuurlijk.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit is wel een zeer flauwe manier om onder garantie uit te komen zeg. Sjonge Sjonge wat ze allemaal niet verzinnen om de wet te kunnen overtreden.
Ik vermoed dat het hier gaat om een afgekeurd exemplaar dat ofwel door een fout in het quality control proces toch in de schappen is gekomen of om grijze (lees illegale) hardware.
De alternate moet de eerste 6 maanden bewijzen dat het defect uw schuld is. Er staat nergens in de wet dat een product een garantie sticker moet hebben. Laten ze het lekker met de fabrikant uitzoeken.

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijsplicht bij de verkopende partij. In dit geval Alternate.
Alternate dient dus te bewijzen dat de videokaart in orde was toen men deze aan u verkocht! Als Alternate er voor kiest om de videokaart op te sturen naar de fabrikant dan is dat niet uw probleem en dient u er ook geen hinder van te ondervinden. Alternate dient uw probleem op te lossen, zelfs al zou de fabrikant iets anders beweren.

michel2511

Ongelezen bericht door michel2511 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb op het moment geen andere keus als twee weken wachten. En dan maar hopen dat de fabrikant de kaart repareert, aangezien Alternate mij geen nieuwe kaart aanbied. Mocht de kaart niet gerepareerd worden dan ga ik juridische stappen ondernemen, wat ik liever niet doe, omdat dit alleen maar meer tijd en geld kost.

Gesloten