Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
ruco
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2025 13:21

Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door ruco »

Ik heb 2 jaar geleden een all-electric warmtepomp van het merk Nefit Bosch aangeschaft. Nefit Bosch heeft daarop 5 jaar garantie verleend. Op 30 juni 2025 heb ik gemeld dat de warmtepomp defect is. Inmiddels ben ik ruim 10 weken verder en is er nog geen zicht op een oplossing. Nefit Bosch heeft inmiddels al drie maal een servicebezoek geannuleerd. In augustus (57 dagen na de eerste storingsmelding !) is er een monteur geweest die een software update heeft uitgevoerd maar waardoor het probleem alleen maar erger is geworden en dus helemaal niets is opgelost. Ik heb buiten een defecte verwarming nu ook problemen met mijn warm tapwater. Gelukkig is het nu zomer en hoeft de verwarming niet aan. Ik moet er niet aan denken dat ik een storing krijg midden in het stookseizoen! De talloze telefoontjes hebben niet tot een oplossing geleid. Ook vandaag is de serviceafspraak weer door Nefit Bosch geannuleerd omdat het onderdeel dat vervangen moet worden ineens zoek is. Ik voel me radeloos en vind het vervelend dat ik mijn toevlucht moet nemen tot het Radarforum. Wat heb ik aan 5 jaar garantie als een beroep op een servicemonteur zo wordt afgewimpeld? Over het aanvragen van een reparatie bij Nefit Bosch kan ik ook nog een lang verhaal ophangen. Ik hou het voor nu nog maar even op bovenstaand hoofdpunt.

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07
Beste antwoord
Gekozen door ruco

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

door Speedy123 » 18 sep 2025 10:32

Cricket schreef:
18 sep 2025 01:54
Ik wil toch even tegengas geven.
Bij warmtepompen is het bekend dat er bijna geen servicemonteurs zijn. In de praktijk betekend dat een warmtepomp wel geïnstalleerd kan worden, maar dat service én reparaties bijna niet mogelijk zijn.

Nu loopt de TS tegen een probleem aan en wilt dat graag verholpen hebben. Nu lijkt het alsof de fabrikant de zaak wegwimpelt. Echter is de praktijk toch echt dat er geen monteurs zijn die het probleem kunnen verhelpen.
Dat is mooi zeg. Een fabrikant heeft niet genoeg service monteurs maar wil wel graag geld verdienen dus blijven ze warmtepompen met vijf jaar garantie verkopen. Gaat die stuk, dan is het dikke pech want ja helaas, we hebben geen service monteurs.

Als je iets niet kan leveren, dan moet je het ook niet verkopen.
Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het is een bekend probleem. Trustpilot score is 1,8 uit 5.

https://nl.trustpilot.com/review/www.nefit-bosch.nl

Ivo.w
Berichten: 1825
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor garantie moet u bij de partij zijn die de warmtepomp aan u verkocht heeft. Dat zal niet Nefit-Bosch zelf zijn, maar een installateur.

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ivo.w schreef:
17 sep 2025 21:31
Voor garantie moet u bij de partij zijn die de warmtepomp aan u verkocht heeft. Dat zal niet Nefit-Bosch zelf zijn, maar een installateur.
Nee hoor, bij duurdere apparaten geven de fabrikanten een fabrieksgarantie. Dat doen ze juist om de consument over te halen hun product te kopen door ze voor te spiegelen dat ze niet zoveel risico lopen met hun dure aanschaf. Ze geven immers een jarenlange fabrieksgarantie af, de consument kan jarenlang zorgeloos gebruik maken van zijn dure aanschaf. Ook als de verkoper failliet gaat of na een jaar moeilijk gaat doen over een garantie claim.

Nefit Bosch geeft als fabrikant zelfs vijf jaar fabrieksgarantie af. Dat is wat TS probeert te claimen echter Nefit Bosch geeft niet thuis, ze komen gemaakte service afspraken simpelweg niet na.

Cricket
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2025 01:44

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Cricket »

Speedy123 schreef:
17 sep 2025 15:16
Het is een bekend probleem.
Ik wil toch even tegengas geven.
Bij warmtepompen is het bekend dat er bijna geen servicemonteurs zijn. In de praktijk betekend dat een warmtepomp wel geïnstalleerd kan worden, maar dat service én reparaties bijna niet mogelijk zijn.

Nu loopt de TS tegen een probleem aan en wilt dat graag verholpen hebben. Nu lijkt het alsof de fabrikant de zaak wegwimpelt. Echter is de praktijk toch echt dat er geen monteurs zijn die het probleem kunnen verhelpen.

In theorie kun je mooi zeggen dat de verkopende partij het probleem maar op moet lossen of dat de fabrikant met de oplossing moet komen. Maar laten we aub de realiteit niet vergeten: er zijn bijna geen monteurs die service aan warmtepompinstallaties kunnen uitvoeren, laat staat storingen verhelpen.
Dat is iets waar steeds meer mensen tegenaan lopen.

ruco
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2025 13:21

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door ruco »

Ivo.w schreef:
17 sep 2025 21:31
Voor garantie moet u bij de partij zijn die de warmtepomp aan u verkocht heeft. Dat zal niet Nefit-Bosch zelf zijn, maar een installateur.
De partij die de warmtepomp verkocht heeft is door omstandigheden moeten stoppen met zijn bedrijf. Ik heb de warmtepomp in onderhoud gegeven bij een onderhoudsbedrijf. Dat bedrijf gaat niet uit van de garantie die ikzelf met Nefit-Bosch heb maar alleen van de relatie tussen onderhoudsbedrijf en Nefit-Bosch. Gevolg is dat ik eerst een rekening moet voldoen voor voorrijkosten en een x bedrag aan uurloon. Niet fair natuurlijk als je denkt 5 jaar garantie te hebben. De rekening moet ik dan zelf maar zien te verhalen op Nefit-Bosch. Ik kan inderdaad geen rechtstreeks beroep doen op garantie bij Nefit-Bosch. Dat moet altijd via een installateur lopen. Belachelijke procedure want mijn probleem wordt daardoor niet snel opgelost terwijl Nefit-Bosch toch bij mij thuis het probleem zelf moet oplossen omdat zij de enige exclusieve partij zijn die aan de installatie mag sleutelen. Garantie hebben is een maar garantie krijgen is een heel ander verhaal bij Nefit-Bosch.

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cricket schreef:
18 sep 2025 01:54
Ik wil toch even tegengas geven.
Bij warmtepompen is het bekend dat er bijna geen servicemonteurs zijn. In de praktijk betekend dat een warmtepomp wel geïnstalleerd kan worden, maar dat service én reparaties bijna niet mogelijk zijn.

Nu loopt de TS tegen een probleem aan en wilt dat graag verholpen hebben. Nu lijkt het alsof de fabrikant de zaak wegwimpelt. Echter is de praktijk toch echt dat er geen monteurs zijn die het probleem kunnen verhelpen.
Dat is mooi zeg. Een fabrikant heeft niet genoeg service monteurs maar wil wel graag geld verdienen dus blijven ze warmtepompen met vijf jaar garantie verkopen. Gaat die stuk, dan is het dikke pech want ja helaas, we hebben geen service monteurs.

Als je iets niet kan leveren, dan moet je het ook niet verkopen.

De Koelman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2021 18:25

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door De Koelman »

Even om je probleem te schetsen:
Als je een auto hebt , ga je toch ook naar de garage, en niet naar de fabrikant.
Je kan en mag niet verwachten dat de autofabrikant zoveel monteurs heeft om elke auto te repareren......waarom verwacht je dit wel van een warmtepompleverancier??
Het bedrijf die de unit heeft geplaatst is als eerste en enige verantwoordelijk voor het oplossen van jou probleem.
Met elk garantiegeval moet je altijd eerst naar de leverancier nooit naar de producent!!

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De Koelman schreef:
19 sep 2025 11:54
Even om je probleem te schetsen:
Als je een auto hebt , ga je toch ook naar de garage, en niet naar de fabrikant.
Je kan en mag niet verwachten dat de autofabrikant zoveel monteurs heeft om elke auto te repareren......waarom verwacht je dit wel van een warmtepompleverancier??
Het bedrijf die de unit heeft geplaatst is als eerste en enige verantwoordelijk voor het oplossen van jou probleem.
Met elk garantiegeval moet je altijd eerst naar de leverancier nooit naar de producent!!
Automerken werken contractueel samen met de merken dealers. Die hebben een uitgebreid netwerk om de garantie ondersteuning te bieden en hebben daarvoor overeenkomsten gesloten. Zo kon de Ford dealer mij garantie leveren die viel onder de verlengde fabrieksgarantie die Ford Nederland mij verkocht had, door hun dealer overeenkomsten.

TS heeft al laten weten dat het installatie bedrijf over de kop is, niet meer bestaat. Dus valt TS terug op de fabrikant die vijf jaar fabrieksgarantie biedt.

Maar de fabrikant blijkt helemaal nauwelijks een service netwerk te hebben. Ze hebben kennelijk geen overeenkomsten met (grote) derde partijen om de garantie daadwerkelijk te kunnen leveren.

Als je als bedrijf niet in staat bent om vijf jaar garantie te leveren, dan moet je ook geen producten met vijf jaar fabrieksgarantie verkopen.

reactie Nefit
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:32

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door reactie Nefit »

Beste Ruco,

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat je al zo lang problemen ervaart met je warmtepomp en dat er ondanks meerdere servicebezoeken nog geen verbetering is gekomen. Dat is natuurlijk niet de ervaring die wij onze klanten willen bieden.

Om je melding zorgvuldig te bekijken, willen wij je vragen om contact met ons op te nemen via [email protected]. Vermeld daarbij graag je gegevens (zoals naam, adres, telefoonnummer en eventueel serviceopdrachtnummer), zodat wij dit verder kunnen uitzoeken en opvolgen.

Onze excuses voor het ongemak, en dank dat je de moeite hebt genomen dit met ons te delen.

Met vriendelijke groet,

Nefit Bosch Consumentenservice - ST

esphome
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 sep 2025 15:54

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door esphome »

Mooi dat Nefit-Bosch hier reageert en dat zij Ruco een directe ingang geeft bij hun. Dit is ook wat een fabrikant/leverancier moet doen, als het eerder gelopen traject niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Het is immers hun product waar zij trots op moeten zijn en dat de klant heeft gekozen voor hun product.

Het service traject loopt inderdaad via een dealer/installateur en die is ook het eerste aanspreek punt in dit. Helaas heeft dit niet geleid tot een werkende installatie en zo moet je altijd als uiteindelijke klant ook de fabrikant kunnen aanspreken. Met de vraag wat gaat er mis en wat kan er gedaan worden om het eerder gegeven vertrouwen niet te verder schaden.

Dat er hier in een forum of andere manieren van het zoeken van publiciteit is niet in belang van de fabrikant omdat elke keer ook in het geheugen opgenomen gaat worden van potentiële klanten. Het is jammer dat het zover heeft moeten komen maar soms moet je breekijzer gebruiken om gehoord te worden.

Ik lees graag hoe dit afloopt hoop dat het nu snel opgelost kan worden omdat warm water toch wel wat essentieels is en straks als het kouder wordt ook een werkende verwarming een must is.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 1101
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

esphome schreef:
22 sep 2025 12:30
Mooi dat Nefit-Bosch hier reageert en dat zij Ruco een directe ingang geeft bij hun. Dit is ook wat een fabrikant/leverancier moet doen, als het eerder gelopen traject niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Het is immers hun product waar zij trots op moeten zijn en dat de klant heeft gekozen voor hun product.

Het service traject loopt inderdaad via een dealer/installateur en die is ook het eerste aanspreek punt in dit. Helaas heeft dit niet geleid tot een werkende installatie en zo moet je altijd als uiteindelijke klant ook de fabrikant kunnen aanspreken. Met de vraag wat gaat er mis en wat kan er gedaan worden om het eerder gegeven vertrouwen niet te verder schaden.

Dat er hier in een forum of andere manieren van het zoeken van publiciteit is niet in belang van de fabrikant omdat elke keer ook in het geheugen opgenomen gaat worden van potentiële klanten. Het is jammer dat het zover heeft moeten komen maar soms moet je breekijzer gebruiken om gehoord te worden.

Ik lees graag hoe dit afloopt hoop dat het nu snel opgelost kan worden omdat warm water toch wel wat essentieels is en straks als het kouder wordt ook een werkende verwarming een must is.
Het is inderdaad mooi dat Nefit-Bosch hier reageert maar deze hele topic had niet nodig hoeven te zijn. Zij hadden het probleem gelijk met TS moeten oplossen.

rwolters
Berichten: 2113
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geen garantie bij Nefit Bosch warmtepomp

Ongelezen bericht door rwolters »

Speedy123 schreef:
19 sep 2025 11:59


Maar de fabrikant blijkt helemaal nauwelijks een service netwerk te hebben. Ze hebben kennelijk geen overeenkomsten met (grote) derde partijen om de garantie daadwerkelijk te kunnen leveren.


Ik zie dat Nefit-Bosch ca. 80 installateurs in het service netwerk heeft. Dat zou ik niet "nauwelijks" willen noemen.

Plaats reactie