Wie denkt dat het bij accubranden uitsluitend om ondeskundig gerepareerde accu's gaat maakt een denkfout.
Stelt iemand dat dan?
Voor mij vanzelfsprekend, dat als jan en alleman die dingen gaat repareren, dat het risico op brand toeneemt
Denk dat, tenzij Jan Alleman een specialist is je er zo wie zo af moet blijven.
Maar er zijn tegenwoordig bedrijven die de accu’ s beter reviseren dan ze nieuw zijn.
Ik zie het als puur protectionisme. Zij zijn niet de enige, helaas. Van een aantal merken is bekend dat het bms niet meer werkt als de accu zonder meer vervangen wordt. Dat is met een trucje wel te omzeilen, maar zou niet nodig moeten zijn.
Bosch heeft gewoon geen zin om aansprakelijk gesteld te worden als een schuur of huis afbrandt nadat iemand met de accu heeft zitten prutsen. Daar mag je de claimcultuur uit de VS voor bedanken.
Gewoon terug naar de verkoper. Hij kan zich wel verschuilen achter de garantie, maar hij blijft verantwoordelijk.
De accu is niet conform, omdat die veel te snel stuk is gegaan.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe je de levensduur van een accu bekijkt, is dat leeftijd, aantal keren laden of gebruiksuren en onder welke condities.
Een "zo goed als nieuwe youngtimer" met 20.000 km op de teller is niet per definitie een betere auto dan eentje die een veelvoud heeft gelopen en garantie zal de eerste logischerwijs ook niet meer hebben.
Techniek gaat heel snel en ca. 10 jaar terug was een drie jaar oude accu doorgaans al afgeschreven en was je toe aan een nieuwe (inmiddels gaan ze gelukkig een stuk langer mee). Aan de andere kant ging een auto accu jaren terug gemakkelijk 7-9 jaar mee, met de moderne auto's (volgepakt met elektronica) mag je al blij zijn als ze drie jaar overleven voordat ze letterlijk "dood" zijn.
Aan de andere kant: als Bosch/Koga zo bezorgd is om de veiligheid denk ik dat een statiegeldsysteem op zijn plek zou zijn want afgezien van de duurzaamheid spreekt het geval van TS niet van veel vertrouwen in het eigen product.
Maar over hoeveel jaar mag je die 4000 kilometer uitsmeren?
Geen idee, ik ben geen accu specialist. Maar je kunt wel nagaan dat dit veel te snel is voor een ebike van rond de 2000 euro (gokje, maar dat kosten die dingen al snel)
Maar over hoeveel jaar mag je die 4000 kilometer uitsmeren?
Geen idee, ik ben geen accu specialist. Maar je kunt wel nagaan dat dit veel te snel is voor een ebike van rond de 2000 euro (gokje, maar dat kosten die dingen al snel)
Stalling, gebruik, onderhoud zijn ook allemaal factoren die meespelen.
Onze accu’s gaan bij koud weer mee naar binnen, ook op het werk.
normaal gesproken gaat een accu zo'n 500 tot 1000 keer opladen mee. Daarna wordt de capaciteit minder na opladen (zo'n 80% of nog minder). Afhankelijk van hoe vaak je dus oplaadt, kun je iets zeggen over de 'levensduur'
Misschien om uit te proberen.
Ik had dit probleem ook met het display (Bosch), alle info op het display werkte, behalve de snelheidsaanduiding. en de motor gaf ook geen ondersteuning meer.
Display losgemaakt en contactpunten schoongemaakt en het geheel werkte weer.
Ik zou maar eens bellen met de juridische afdeling van de Consumentenbond. Die zijn dol op het tegen de schenen schoppen van dit soort bedrij ven. Juridisch heeft Bosch met de genoemde argumenten namelijk geen poot om op te staan.
En het argument "ondeskundige reparatie" slaat werkelijk nergens op, want dat zou dan meteen gelden voor de rest van hun elektrische apparaten. Daar kan elke hobby reparateur op gevaarlijke wijze in zitten knoeien.
Om deze reden kun je een professioneel, gecertificeerd reparatiebedrijf niet uitsluiten. Dat kan alleen als je A: geen enkel bedrijf toestemming geeft en B: weigert om onderdelen te leveren. Dat is geen bescherming van de consument uit veiligheidsoverwegingen, maar een de laatste jaren continu toenemende dwang om weg te gooien. Winstbejag dus.