Heb ik recht op een "nieuw bril" bij Lens

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Oswin

Heb ik recht op een "nieuw bril" bij Lens

Ongelezen bericht door Oswin »

Wat is mijn recht?
Ik heb 1 1/2 jaar geleden een nieuwe Bril bij Lens gekocht. Nu is de lk laag losgekomen van de veren.
Ik mag toch verwachten van een montuur van 200 euro dat de lak langer dan 1 1.2 jaar op blijft zitten?

Kan ik hiervoor aanspraak maken op de Wettelijke garantie: recht op goed product.

Dit is de reactie van Lens:

"""
Ik heb zojuist reactie ontvangen van de leverancier.

Zij geven aan dat de garantie op de lak 1 jaar is. Aangezien uw montuur aangeschaft is in januari 2021 valt dit dus niet binnen de garantie termijn.

Ik heb ook nog even navraag gedaan betreft de wettelijke garantie welke u benoemde van 2 jaar. Het is zo dat in de Europese regelgeving staat dat dat 2 jaar is. Echter staat er in Nederland geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet en de Europese regelgeving niet geldt. Dit betekend dat er niet standaard 2 jaar garantie op een product zit, maar dat dit bepaald wordt door de garantie die de producent heeft. In dit geval geeft Dutz dus 1 jaar garantie op de lak.

Uiteraard heb ik gekeken wat we kunnen doen om u tegemoet te komen. Normaal is de vervaging van de veren van deze bril 70 euro. Bij deze wil ik u aanbieden om de vervaging te doen voor 35 euro. Voor dat bedrag wil ik dan het hele montuur vervangen in plaats van alleen de veren, zodat er wel weer opnieuw een jaar garantie op het montuur zit.

Ik hoop dat u tevreden bent met deze oplossing.

""""

Nevyn

Re: Heb ik recht op een "nieuw bril" bij Lens

Ongelezen bericht door Nevyn »

mooie oplossing van het bedrijf, voor 35 euro een nieuw montuur en opnieuw 1 jaar garantie, zou het maar snel accepteren.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De laklaag kan door verschillende oorzaken losraken. Aangezien de bril al 1,5 jaar oud is is het aan u om aan te tonen dat het loslaten niet door uw toedoen is ontstaan. Dat zal lastig gaan. Immers kan de laag ook loslaten door vet van de vingers waarmee u de pootjes vastpakt.

Op zich is het een nette oplossing van de verkoper.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keurige reactie van dit bedrijf. Ze doen al meer dan waar je recht op hebt. Snel accepteren dus!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk heeft u recht op een goed product. Als u een beroep wil doen op nonconformiteit, moet u bewijzen dat de hechting van de lak bij aankoop van de bril al niet goed was. Ik vrees dat u dat niet gaat lukken.

Het aanbod vind ik heel netjes en als ik u was zou ik het met beide handen aanpakken.

(Leuk dat u de juiste term gebruikt. De meeste mensen hebben het oneerbiedig over pootjes :wink: )

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Erthanax schreef:
04 nov 2022 17:22
(Leuk dat u de juiste term gebruikt. De meeste mensen hebben het oneerbiedig over pootjes :wink: )
Bedankt voor de uitleg, zat al te denken wat zijn veren 😂

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Op zich zou ik het aanbod ook accepteren. Wel heb ik moeite met onderstaand. Dat is gewoon niet waar.
Het is zo dat in de Europese regelgeving staat dat dat 2 jaar is. Echter staat er in Nederland geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet en de Europese regelgeving niet geldt. Dit betekend dat er niet standaard 2 jaar garantie op een product zit, maar dat dit bepaald wordt door de garantie die de producent heeft. In dit geval geeft Dutz dus 1 jaar garantie op de lak.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nette oplossing, direct accepteren.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Oswin schreef:
02 nov 2022 18:48
Dit is de reactie van Lens:

"Ik heb ook nog even navraag gedaan betreft de wettelijke garantie welke u benoemde van 2 jaar. Het is zo dat in de Europese regelgeving staat dat dat 2 jaar is. Echter staat er in Nederland geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet en de Europese regelgeving niet geldt. Dit betekend dat er niet standaard 2 jaar garantie op een product zit, maar dat dit bepaald wordt door de garantie die de producent heeft. In dit geval geeft Dutz dus 1 jaar garantie op de lak"
Dit standpunt is onjuist en mag zo ook helemaal niet. Nederland heeft er voor gekozen om de wettelijke garantie niet te beperken op twee jaar. Als de koper aannemelijk kan maken dat hij bij aflevering een product heeft gekregen dat niet van een andere kwaliteit is dan wat hij mocht verwachten dan heeft hij bepaalde rechten. Dat geeft ook meteen dat u meer aannemelijk met maken dan dat de lak na anderhalf jaar heeft losgelaten en u mag verwachten dat de lak langer meegaat.

Wat ze eigelijk aanbieden is om in het midden te gaan zitten. Ik zou daarvoor gaan.

Oswin

Ongelezen bericht door Oswin »

Allemaal bedankt voor jullie realties. Denk dat ik voor die 35 euros maar voor een nieuwe montuur ga :p

Gesloten