LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony camera garantie claimen zonder aankoopbon

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Valinor

Sony camera garantie claimen zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door Valinor »

Hallo,

ik heb een tijdje terug een Sony camera gekocht. Nu merkte ik een klein defect aan de camera en wilde deze laten repareren. Helaas kan ik de bon nergens meer vinden.
Omdat ik de camera contant had afgerekend, heb ik ook geen bankafschrift of iets dergelijks.
De doos, boekjes en alle accesoires heb ik nog wel er gewoon bij.
De camera is ook pas dit jaar op de markt gekomen en valt dus nog ruim binnen de 2 jaar wettelijke garantietermijn. Ik heb Sony gemaild, maar ze willen zonder aankoopbewijs niet tot reparatie overgaan.
Nu had ik ooit gehoord dat je zonder aankoopbon garantie kon claimen en nu vroeg ik mij af of ik in mijn recht sta wanneer ik bij Sony een reparatie eis aangezien de camera nog ruim binnen de garantietermijn valt?

newmikey

Re: Sony camera garantie claimen zonder aankoopbon

Ongelezen bericht door newmikey »

Nee, je kan niet eens bewijzen dat de camera bijvoorbeeld niet "van een vrachtwagen afgevallen is" of dat je hem zelf uit bijv. het verre oosten hebt meegebracht.. Geen bon, geen bewijs van aankoop, kortom: Sony NL hoeft jou niet eens als klant te zien.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Nooit gehoord dat je het bonnetje moet bewaren voor de garantie ?

Kom nou, maak dat de kat wijs !

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Valinor schreef:De camera is ook pas dit jaar op de markt gekomen en valt dus nog ruim binnen de 2 jaar wettelijke garantietermijn. Ik heb Sony gemaild, maar ze willen zonder aankoopbewijs niet tot reparatie overgaan.
Bij mijn weten staat er niets in het BW over een 2-jarige garantie die een fabrikant moet leveren. Mogelijk bedoel je het recht op een overeenkomstconform product dat je kunt uitoefenen tegen de verkoper. In dat laatste geval kun je de koop met alle middelen bewijzen (getuigen etc.). Als het defect meer dan 6 maanden sinds aflevering van de camera is opgetreden zul je wel moeten bewijzen dat het defect al (verborgen) aanwezig was bij aflevering.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Valinor schreef:Hallo,

ik heb een tijdje terug een Sony camera gekocht. Nu merkte ik een klein defect aan de camera en wilde deze laten repareren. Helaas kan ik de bon nergens meer vinden.
Omdat ik de camera contant had afgerekend, heb ik ook geen bankafschrift of iets dergelijks.
De doos, boekjes en alle accesoires heb ik nog wel er gewoon bij.
De camera is ook pas dit jaar op de markt gekomen en valt dus nog ruim binnen de 2 jaar wettelijke garantietermijn. Ik heb Sony gemaild, maar ze willen zonder aankoopbewijs niet tot reparatie overgaan.
Nu had ik ooit gehoord dat je zonder aankoopbon garantie kon claimen en nu vroeg ik mij af of ik in mijn recht sta wanneer ik bij Sony een reparatie eis aangezien de camera nog ruim binnen de garantietermijn valt?
Wat je gehoord hebt, is dat je niet persé een aankoopbon/kassabon hoeft te overleggen om garantie te kunnen claimen. In die berichtgeving werd een bankafschrift/pin-bewijs genoemd als alternatief. Dat heb jij dus ook niet, en dan resteert een andere bewijsvoering zoals ArneLH ook al aangeeft. Dat wordt complexer, ook omdat (kassa)medewerkers getraind worden om te vragen om de kassabon of bankafschrift, wat in veruit de meeste gevallen genoeg is.

Jij valt in dit geval buiten de meeste standaardprocedures, en dan wordt het allemaal een stuk stroever.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Sony hoeft je sowieso niet te helpen. De winkelier waar je het ding gekocht hebt is het eerste aanspreekpunt.

Valinor

Ongelezen bericht door Valinor »

crazyme schreef:Nooit gehoord dat je het bonnetje moet bewaren voor de garantie ?

Kom nou, maak dat de kat wijs !
Nooit iets kwijtgeraakt zeker?

Dat het een nederlands model betreft is gewoon via het serienummer te zien.

@de rest:
bedankt voor de reacties! Zal het dan wel proberen dmv een getuige. Had gehoopt dat het wat eenvoudiger zou zijn.
Defect is gelukkig niet heel erg, zit wat stof in de lens en dit is een beetje zichtbaar bij fotos waar de flits is gebruikt.

@ArneLH: Staat idd niet in het BW, maar aangezien consumenten bij elektronische producten 2 jaar recht op garantie hebben, had ik gehoopt dat dit ook toepasselijk zou zijn op mijn situatie.

Ik stap vaak gelijk naar de fabrikant om mijn garantie te claimen, omdat dit vaak sneller en beter gaat dan als ik mijn garantie bij de verkoper claim.

Bedankt voor de reacties!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit onderzoek is gebleken dat digitale camera's gemiddeld tien jaar meegaan. In het topsegment is dit zelfs twintig jaar, maar aan de onderkant is het vijf jaar. Voor betreft de duur zit je in Nederland wel goed.

Uit het serienummer kan blijken wanneer het ding is gemaakt. Voor die periode kan het niet verkocht zijn.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:Uit onderzoek is gebleken dat digitale camera's gemiddeld tien jaar meegaan. In het topsegment is dit zelfs twintig jaar
Jaja...nounou...het is me wat! Dus die eerste megapixel camera's voor consumenten uit 1997 kunnen nog wel even mee, niet?

Moet wel een heftig "onderzoek" zijn. Is het plaatsen van een linkje te veel gevraagd? :lol: :roll: :mrgreen:

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

De fabrikant hoeft u niet te woord te staan, de verkopende partij/winkel is u eerste en enige aanspreekpunt, en die kunnen (als zij willen) in hun boekhouding u artikel terug vinden, bij deze zaak staat ook het art.nummer enz. op de hun bon.
Deze bon is alleen al zeer makkelijk terug te vinden op een simpele naam.
Laatst kocht ik iets bij een zaak, en die wisten mij te vertellen wat ik jaren geleden bij hun had aangeschaft. U staat en blijft voorlopig nog wel in het systeem.
Dus het is de willekeur van de verkopende partij.

Suc6

53o

Ongelezen bericht door 53o »

Ik stap vaak gelijk naar de fabrikant om mijn garantie te claimen, omdat dit vaak sneller en beter gaat dan als ik mijn garantie bij de verkoper claim.
Doe dit aub niet meer. Als verkoper heb ik enkele keren meegemaakt dat er sprake is van transportschade of schade aangebracht tijdens de reparatie, en is de klant wel opeens bereid om binnen te stappen. En kan ik niets voor de klant betekenen terwijl dit wel een hoop tijd kost en de klant met lege handen achterlaat behalve een hoge rekening.

Laat de verkoper dit risico lopen, duurt iets langer, maar geeft veel minder gezeur als er iets misgaat. Het gaat vaak sneller maar alles wat mis kan gaan wordt dan een probleem tussen jou en de fabrikant als jij dit op deze manier afhandelt. En ik heb het niet alleen over schade maar ook over oplossingen bij extreem lange reparatieduur. Laat de verkoper dit lekker afhandelen.

De reden dat ik dit post is niet alleen als nuttig advies naar kopers toe, maar vooral omdat ik een hekel heb aan persoonlijke bedreigingen van klanten die slachtoffer zijn geworden van transportschade/ extreme reparatietermijnen omdat zij zelf besloten dit op te lossen met de leverancier ipv verkoper. Als zij komen klagen over de afhandeling kan ik hier weinig voor betekenen, en niets in het geval van transportschade, maar zij staan wel vaak uren in de winkel te klagen. Hier heb ik als verkoper begrip maar geen tijd voor. Laat mij het afhandelen als verkoper. Is er transportschade? Je krijgt een nieuwe. Duurt het te lang? Je krijgt een nieuwe. Geen klanten die uren lang in de winkel lopen te zeuren over fabrikant X? Dit levert mij geld op omdat ik dan andere klanten kan helpen.

Gesloten